Je kunt het je waarschijnlijk niet meer voorstellen, maar ooit moest je voor het uitzoeken van je nieuwe auto nog de deur uit.
Dat veranderde halverwege de jaren ’90, toen de eerste fabrikanten ervoor zorgden dat je ook online van alles kon vinden over nieuwe modellen. Waar je tegenwoordig een complete auto kunt configureren en bestellen via internet, waren de eerste officiële merkensites er puur op gericht om je te informeren. In andere woorden: je vond hier en daar een plaatje, maar kwam vooral lappen met tekst tegen.
Het mooie van internet is dat eigenlijk alles bewaard blijft. Dankzij de Wayback Machine kun je dan ook de eerste versie van duizenden websites bekijken. Zo zie je hoe eenvoudig de eerste website van Peugeot oogde, hoe trots Mitsubishi was op zijn homepage en hoe kleurrijk de site van Volkswagen er ooit uit zag. Wij zijn eens in het digitale archief gedoken en verzamelden negen websites uit de 90’s.
O ja, je komt in de gallery hieronder ook een website uit 2004 tegen, maar die zal de trouwe lezer direct herkennen.
De site van Porsche was nog best modern.
@topgear: Of is de site weer modern?
@topgear: Idd, das de enige die er nog een beetje uit ziet. Ook leuk dat die oude Autoblog er nog tussen staa!
Grappig, ook toen al kwamen BMW Bank en BMW leasing prominent in beeld…….
Financiële instellingen die auto’s verkopen aldus een VW manager die me dat ooit vertelde
(hij doelde overigens op zijn eigen werkgever)
@desjonnies:
Hmmm, financiële instellingen die onbetrouwbare producten verkopen, er gaat bij mij een vaag belletje rinkelen….
Dat verklaart voor mij een hoop, dank u….
@jrk68:
Je laat me weer proesten van de lach ouwe !
@desjonnies:
Zelden zo’n strakke voorzet gehad, deze moest ik gewoon in koppen….
Dit is toch gaaf. Als er één plaats is waar technologie in extreem korte tijd gigantische stappen heeft gezet dan is het het internet.
@TimoBac: Nee, alles dankzij de Wet van Moore; http://www.nu.nl/weekend/4032573/wet-van-moore-klopt-50-jaar-nog-steeds-computers-worden-sneller.html
Waardoor alles meegroeit met de techniek.
OT: Wel leuk om dit weer te zien, ik herkende er nog een paar! Meeste is allang weer vergeten, of verdrongen!
@Orichy: Het vereiste ook een andere manier van denken; het is eerder een cultuur-clash, begin 90s mocht je op school niet eens je huiswerk op een computer doen of printen, eind 90s was het (printen) bijna verplicht en anno 2015 is het boek zelfs bijna uitgestorven in het onderwijs en weet niemand meer beter. In de 90s waren mensen trots op hun 10-vinger-type-certificaat en was het echt een plus op je CV * proets *.
Internet design stond nog in de kinderschoenen, maar technisch (!) kon je eind 1997 al prima Web 2.0 shit maken met HTML4 en JS. De focus lag toen echter veel meer in ‘aanwezig’ zijn en functionaliteit (CMSes waren nog futoristische zaken en (serieuze) JS te complex voor veel ‘designers’), mits je met 8 en 24-bit kleuren zonder transparency-support kon leven :)
Hahaha. Heerlijk!
Heerlijk, een website zonder flash, geen javascript of php, gewoon platte html. En geoptimaliseerd voor schermresoluties van 1024×768 natuurlijk.
@RRRobert: En toen animaties nog of GIFs of Java Applets waren en scrollen via ging en aandacht trekken via , oh Web 1.0 :)
@dawwg: eehhh scrollen ging via de marque-tag en aandacht trekken via de blink-tag.
PS: Jammer dat Autoblog anno Web 3.0 / 2015 nog steeds geen fatsoenlijke output-encoding heeft van groter en kleiner-dan tekens :(
-1 voor dit Web 1.0 gedrag AB !
@dawwg: nou nou wat een klaagzang. Laten we vooral niet vergeten wat ze allemaal wel hebben verbeterd, zoals die handige edit kno..
Het erge is… Ik kan me die site van Ferrari nog gewoon herkennen… Feest der herkenning. Audi en BMW lijkt op elkaar qua layout. Wat een toeval.
wat zegt de site van peugeot toch veel over de wagens die ze toen der tijd maakte……
De goeie ouwe tijd… Toen je nog kon zeggen wat je wou zonder gebanned te worden op fora, toen ilse en altavista de “baas” waren, toen napster er nog was en ICQ. Ons kent ons en geen gedonder en niet beschikbaar voor het gepeupel…. Pubers van nu zullen het wel niet begrijpen… Ik wordt oud…
@burgerbak: ik wordt?? Oud?Terug naar school. Voorzetje; ik word.
@sturmer: haha figuren zoals jij had je toen ook niet…. Wat mis ik die tijdt
@burgerbak: haha +1
@sturmer: waarschijnlijk bedoelt ie “ik ben oud”, want of hij ook echt oud wordt, is toekomst kijken.
De tijd waarin Autoblogger nog zelf artikels schreef en dat zelfs over een Golf Plus…
(zet radio Nostalgie op).
@Carreza: Voor de liefhebbers, hier terug te lezen: http://www.autoblog.nl/archive/2004/12/03/volkswagen_golf_plus
@JordyS: (pinkt traantje weg) dank je. Heb er meteen even op gereageerd, slechts 1 reactie en dan nog een nutteloze bijdrage was zo zielig …
@Carreza: En zelfs toen al wist men niet hoe je “geintroduceert” moet schrijven.
@Klojum: heb de spellingsfout eens gerapporteerd. Ik wacht nu op een edit “thanks, we hebben het inmiddels aangepast!” van het autoblog-opperhoofd …
De tijd dat je nog minuten moest inbellen om op het net te komen.. En de sites beetje voor beetje geladen werden..
@burgerbak: Napster, ICQ Ilse het waren nog is tijden!! Kan het me allemaal nog herinneren maar je merkt hoe snel de tijd gaat als je het aan een 20-25tiger vraagt die kent het meestal al niet meer
Waarom werd er bij Audi een rij cursus link bijgezet?
@norge: volgens mij weet je het antwoord zelf ook wel…
@norge: inderdaad erg vreemd.
Een plastic pedaal om gas te geven en om met slippende automaat te schakelen , en een plastic stuur om naar de linkerbaan te sturen.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Die gekke oranje lampjes heb je niet nodig en voorrang heb je overal.
LOL @ guestbook op de Ferrari site
T valt mij allemaal heel erg mee moet ik zeggen. Alleen die van mitsubishi zag er wel echt ontzettend basic uit.
Ik heb hier nog een CD-ROM liggen uit 1995 met veel autowebsite’s uit die tijd erop.
En waarom die site van Mitsubishi Electric? Die maken toch geen auto’s?
@laurent: Precies wat ik ook dacht, wat doet die site van Mitsubishi Electric hier tussen???
@laurent: jordys denkt dat de Outlander phev daar vandaan komt…
@escort77:
Komt die niet bij de afdeling sanitair vandaan…?
Hoe komen ze aan deze plaatjes?