McLaren jatte achterlichten F1 van Nederlandse Bova-bus

Auteur: , 73 Reacties

Herken je de achterlichten op bovenstaande foto? Niet? Kijk dan nog maar eens goed.

De achterlichten van de Bova Futura-bus

Het volgende verhaal zal misschien al bekend zijn voor de doorgewinterde McLaren F1-fans, maar voor mij was het nieuw. De F1 is een van de meest exclusieve auto’s ooit en is ondanks zijn leeftijd nog altijd een beauty. Maar wist je dat hij zijn achterlichten deelt met de Bova Futura, een bus van Nederlandse makelij?

De achterlichten van de McLaren F1

Het gerucht gaat (dank, Jalopnik) dat de designers van McLaren de achterlichten spotte op een TVR en ervan uitgingen dat ze in dat geval ook gehomologeerd waren voor straatauto’s. In werkelijkheid had TVR daar geen moment over nagedacht. Het merk stond namelijk niet voor niets bekend om zijn ‘enorme nauwkeurigheid‘.

De achterlichten van de Bova zijn overigens niet het enige onderdeel met een bijzondere herkomst. De spiegels van de McLaren F1 hebben namelijk wel erg veel weg van de spiegels die we tegenkomen op de burgerlijke Citroën CX, of niet?

Delen de McLaren F1 en de Citroën CX hun spiegels?



73 reacties

Haha leuk dit soort dingen! Die CX spiegels zitten overigens op nog veel meer auto`s.
@dutchdriftking: Tijdens een rondleiding die ik in het verleden bij Bova gehad heb wilden ze eerst de achterlichten van de Ferrari F40 op de Futura. Maar Ferrari heeft zich hier sterk tegen verzet en ze hebben het niet voor elkaar weten te krijgen.
@griffendahl: terwijl die van de F40 ook gewoon uit het iveco magazijn komen… Hahaha
Amai zo origineel…
iemand het filmpje van EVO ( F1 vs P1) gezien? Werd daarin behandeld.
Zalige test btw !!!!
@themanjeroen: indien nog niet, hier de link: https://www.youtube.com/watch?v=4bziUYnN8Mg
@themanjeroen: thanks, had em nog niet gezien.
@themanjeroen: Leuk filmpje. Wat blijft die F1 toch een brute auto vooral de motor die erin ligt, al helemaal als je beseft hoe oud hij is..
@themanjeroen: Daar had jalopnik de info ook vandaan waarschijnlijk :)
@themanjeroen: ja! echt puur genieten.
Dat motor geluid van die BMW V12 is ongekend mooi.
Ik hou van de McLaren F1. Echt in elk opzicht. Belachelijk tijdloos is ie ook!
@themanjeroen: daar moest ik ook gelijk aan denken, wel beetje ‘toevallig’…

Mooie video om ff te kijken in ieder geval!!
Zitten ook op de Diablo geloof ik…
@matter: nee , volgens mij zit daar het knipperlicht in dezelfde unit, zon driehoekje als ik het me goed herinner
Er bestaat ook een lijnbus die de lampen heeft “gejat” van de Corrado.

Wooow de wielen van de bus zijn rond, enn ooo mij godd de wielen van de f1 zijn ook rondss
@MAB: O Noooos, plagiaat, hoe durven ze :)
Volgens mij komen de buitenspiegels van de VW Corrado… :)
Als de gemiddelde auto bezitter zou weten hoe weinig er door de fabrikant wordt gemaakt en ontwikkeld, zou dit leiden tot een algemene merk-beleving malaise en gaat de devaluatie van het begrip ‘auto’ naar vervoermiddel nog sneller .

En dan zwijg ik nog over het delen van componenten.

Ooit lachte een BMW rijder me uit omdat ik zo’n Rover 75 reed, een dikkerd van een 75.
Tot ik hem liet zien welk embleem er op alle ophangingsdelen stond…….
@desjonnies: mooie auto was dat…alleen jammer van de FWD.
@jaapiyo: MG ZT 260! :)
@desjonnies: ach, er is ook wel erg weinig “apple” aan een iphone. Is met veel producten zo, helemaal met complexe dingen als auto’s.
@lambo4all: er is ook weinig phone aan appel.
@lambo4all: Nou, probeer daar maar eens onderdelen van een Galaxy in te proppen…
@dafmaf:
Ford Galaxy…?

Nee, dat zal niet lukken, we zitten immers op Autoblog en daar gaat het over auto’s.
Als je die Apple fittie uit wenstvte vechten, mag ik u dan atenderen op Apparata….
Kunnen wij hier fijn zonder dat gejank over auto’s ouwehoeren, dank u…..
@jrk68: LOL
@desjonnies: daar lag toch ook een diesel uit een BMW 320 in?
Iets zegt mij dat Bova zijn lampen ook gewoon ergens van de plank trekt, in die tijd deden de bussiebouwers niet anders.
@jrk68: Zelfs in deze tijd doen ze niet anders hoor, wegens te duur om zelf te ontwikkelen. Behalve voor MB&Setra…
Trouwens, menig Ferrari deelde de achterlichten met FIAT’s succesnummer uit de zestiger jaren, de 850.
En Lancia’s Stratos had ze ook !
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/1965_Fiat_850_pic2.JPG

http://www.quadis.es/image/image_gallery?uuid=d86a5d76-6069-4e42-81eb-95f60e97e1f3&groupId=132244&t=1401963879081
Kijk naar de koplampen :
http://www.tailpipetales.com/wp-content/uploads/Citroen_Ami_6_006.jpg

http://www.ultimatecarpage.com/images/large/1599/Ford-GT40-Mk-I-Gulf_8.jpg
@desjonnies:
Doe dat voor de grap ook eens met een R4 en een mk1 Elise.
Ook die delen hun koplampen, het zou mij trouwens niet verbazen als de achterlichten van die mk1 ook van een bus of een aanhanger zijn geschroefd….
Haha mooi dit!
Voor mij gewoon de ULTIEME sportwagen.
Zoo mooi en tijdloos, zoo puur, die centrale zitpisitie en die V12.. check bij 0:40 voor het mooiste geluid ooit:
https://m.youtube.com/watch?v=q8C9N553feY kippenvel
Tja… en PSA motoren in BMW, VW motoren in Volvo, Volvo onderdelen in Jaguar, Fiat onderdelen in Maserati, ..zo kunnen we nog even doorgaan.
@driftkicker:
PSA interieurs in je Auwdi…, om er nog eentje aan je rijtje toe te voegen.
@jrk68: Mazda 121 en Ford Fiesta…
@driftkicker:
Lol, dat heet rebadgen, dat is toch net iets anders.
Dat had je in de jaren 70 al met de Audi 50 en de VW Polo.
@jrk68: je bedoelt interieurs van Faurecia, die ook in bijvoorbeeld Mercedes-Benz worden gebruikt.
@driftkicker: Even Maserati steunen: in de 3200/4200 zat wel t stuur uit de Ferrari 550..
Die citroen cx spiegels zitten op enorm veel sport autos.
Maar die achterlichten kwam ik laatst nog wat over tegen.
De enige reden dat ze die namen was omdat eigen achterlichten ontwerpen en laten maken veel geld kost en ze door allerlei keuringen moeten komen voor ze legaal de weg op mogen.

@g40freak:
Bij een auto met een prijskaartje van 1 miljoen vind ik dat een mager argument.
Als een kitcarfabrikant het doet is de wereld te klein.
@jrk68:

Het is niet dat die achterlichten misstaan op de mclaren f1.

Een spuitgiet mall laten bouwen en ontwikkelen kost je 60k, als je dat voor ieder plastic prulletje moet doen dat op je supercar zit kom je al snel op 2M uit.
@g40freak: dat is met al die sport auto fabrikanten.
Omgekeerd gebeurd het ook wel eens: 3-serie koplampen op een touringcar
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–dW9w6ghJ–/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/18ilk84v0y3rqjpg.jpg
@lastman: staan mooier op de bus dan op de BMW moet ik zeggen. De voorkant van de E46 werd veel te lief met die koplampen…
Zo nice!
Dit is al eens behandeld in een artikel dacht ik
Een golf heeft soms ook de zelfde spiegels als een m3 *sarcastisch*
Ik denk dat veel cx rijders zeggen dat zij juist de spiegels hebben van een Mclaren i.p.v. andersom.
@srthellcat: Denk van niet. Ik mag Citroën rijders wel, ken een paar mensen die klassieke Citroëns bezitten. Het zijn relaxte mensen, met een echte passie voor alles wat met Frankrijk te maken heeft, weten hoe ze moeten genieten, echte levensgenieters dus. Hebben daarnaast kennis van zaken en kunnen het goed overbrengen. Waren er maar meer zoals Citroën rijders, dan was de agressie in het verkeer voor het grootste gedeelte opgelost ;)
Mijn 166 schijnt ook Maserati spiegels te hebben… of andersom, wellicht.
Ach, de Lotus Esprit scheurt ook rond met de achterlichten van een Toyota Corolla Coupé Levin (AE86) rond. Onbegrijpelijk, want de redlines van de Trueno zijn veel mooier.
Dank jullie wel. Wist inderdaad dat de McLaren F1 de achterlichten delen met bova bussen als ook vrachtwagen aanhangers. Maar niet dat hun beslissing afhankelijk was van TVR, dacht dat ze die gewoon mooi vonden
Is er eigenlijk iemand in NL dir een F1 heeft of heeft gehad in het verleden?
Euh … weten jullie dat nu pas?
http://drivr.be/2010/06/28/column-geleend-licht/
Hahah mooi toch een Nederlands tintje aan de McLaren F1.
De Hella koplampen van mijn TVR Tuscan komen ook uit een touring car. En de buitenspiegels zijn van een VW Corrado…
@12Esc:

Hoe valt die tuscan je mee?
@Hupke: geweldige auto. Bruut. Een en al beleving. Maar de onderhoudskosten zijn extreem, er is altijd wel iets dat vervangen of gereviseerd moet worden…
@12Esc:

Welke motor ligt erin?
Zelf ontwikkelde blokken van kleine merken kunnen mss wel minder dan perfect zijn, maar is het zo erg? Praten we over 5k per jaar of nog meer?
@Hupke: de 4 liter 6-in-lijn. Kop heb ik laten vervangen door een FFF gen2 kop ivm meer vermogen en meer betrouwbaarheid. Over de afgelopen 4 jaar gemiddeld wat meer dan 5K per jaar.
@12Esc:

Dus met taksen zou zo’n tuscan me hier in België ruim 8k per jaar kosten … voor dat geld kan ik een F355 runnen of rallybak.
Zonde, prachtige dingen om te zien, en als ik ze op het circuit bezig zie krijg ik er zin in, maar met zulke running costs, spijtig genoeg onhaalbaar.
Hallo, en die BOVA, die gasten,die sneden gewoon de bodem uit een fles cola,. plop, klaar. achterlicht.
Koplampen Nissan 300ZX vs Lamborghini Diablo markII
Inspiratie opgedaan door het kijken van de evo test met de p1 en de F1?
Ik moest anders meteen hier aan denken:
http://www.nsu.nu/Bildernsuom/PolenNSU3.jpg
Heeft Autoblog nu ook een eigen De Speld rubriek? Wat een partij bullshit dit. ‘Allebei rond.’ Ze geven ook allebei licht enzo. Echt heel bewonderenswaardig allemaal…
Wisten jullie dat de voorlichten van de Veyron rechtstreeks uuit een Skoda komen?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).