Nu krijg je écht uit heel de EU boetes op je deurmat

Auteur: , 37 Reacties

Jep, ondanks een verdrag uit 2013 kon je in sommige landen nog onbekommerd het gaspedaal indrukken. Dat is nu echt verleden tijd.

Lotus Police

In 2013 sluiten de meeste EU-lidstaten een verdrag waardoor het gemakkelijker wordt onderling gegevens uit te wisselen. Daardoor kunnen boetes voor verkeersovertredingen die in het buitenland zijn begaan gewoon bij je thuis op de mat belanden. In ons land mag je dat bedrag -zoals je gewend bent- naar Leeuwarden overmaken, al betaal je voor de overtreding wel de in het buitenland geldende (vaak veel lagere) bedragen. Zoals zo vaak in Europa liggen er twee jaar geleden enkele landen dwars: Denemarken, Ierland en Groot-Britannië doen niet mee.

Vandaag zijn ook deze landen overstag gegaan en krijgen onder andere Engelsen hun boetes die ze op het vaste land bij elkaar rijden gewoon thuis en moeten ook wij aan de andere kant van het kanaal op onze snelheid gaan letten. Daarnaast vallen ondermeer boetes voor het negeren van een rood verkeerslicht, het niet dragen van je gordel, niet hands-free bellen of het rijden onder invloed van drank en/of drugs onder de nieuwe wetgeving. Een klein pluspunt: boetes voor onnodig links rijden zul je in Groot-Britannië en Ierland niet krijgen.



37 reacties

Goedzo.
Knappe postbode die bij mij een bon op de mat krijgt..
@tupperware: zeker of een hek om je kavel ofwel de deurmat een meter vanaf de deur gelegd? :-)
@3246cm252kw: woont vast 10 hoog ;-)
@tupperware:
Handig he, zo’n penthouse….
@jrk68: Pff, tegenwoordig hebben we allemaal internet. Get with the program.
@sir_smokalot:
A dirty mind is a Joy forever.. Smoke..
En terecht!
niet neer dan logisch!
Ik weet zeker dat Bulgaren, Roemenen, Letten, Kroaten, Polen, Tsjechen en Slowaken en Sloveniërs allemaal zitten te trillen in hun tuigje ! NOT !

En dat het in de meeste lidstaten wel zal loslopen met dat innen voor die buut’nlanders, behalve onze eigene Dreutel-brigade.
Die staan morgen al kwijlend van genoegen op de stoep.
Om u een poot uit te draaien.
@desjonnies:
Ik ben er van overtuigd dat niet alleen de landen die jij noemt blij zullen zijn dat er eindelijk een afspraak is die gehandhaafd moet worden. Het idee dat je je in het buitenland in het verkeer kunt gedragen alsof er geen regels bestaan steekt mij allang. Ik zie gewoon te veel! Zwitsers, (geen EU, maar wel veel verdragen daarmee) die in eigen land bang zijn gepakt te worden, maar die, zodra ze over de grens zijn, rijden als idioten. En zij niet alleen. Er zijn gewoon geen uitzonderingen.
Waar ik me nog het meest aan erger zijn die “chauffeurs”, die op plaatsen waar daadwerkelijk aan de weg wordt gewerkt, doorjakkeren met snelheden van ver boven de 100 km/u, terwijl er 60 of 80 is toegestaan. Ik zeg: Pakken die handel en wel goed ook! Want absoluut geen respect voor het leven van de mensen die daar werken.
@9000cse: Ik heb inderdaad nog nooit een boete uit het buitenland gehad als Zwitser. Ben wel eens geflitst, (kan me ook herinneren dat vrouwlief rustig met 130 over de ring van Nice reed (80 or 90) en ik wakker werd van de flits) maar dat is als een zotte rijd, nee. Dus niet alle Zwitsers rijden als malloten in het buiteland.
@gregorius: Ik kreeg afgelopen maandag (met CH-kenteken) ergens tussen Keulen en Frankfurt door een ingenieus nieuw systeem met camera’s in de borden bij een beperking van 100 km/u een flits in mijn murw.

Zal wel even laten weten of hij aankomt of niet :)
@sir_smokalot: zijn dat die in borden boven de weg; vlak voor/na dat je door een aardig diepe kuil gaat? Die zijn bekend ;)
Ben een paar jaar terug ook mooi op de foto gezet maar heb m nooit thuis gekregen (en ook de rekening niet).
@gregorius: ergens op ’t driebaans stuk A3 in heuvelachtig terrein. Kan me niet herinneren dit eerder gezien te hebben, maar het is een paar kilometer 100-beperking (waarom weet ik niet).

Het zijn grote borden over de hele breedte van de weg dit staan op bijzonder brede pilaren, die er uit zien als zuilen. Zal er de vlg keer nog eens beter op letten.
@sir_smokalot:
Jij bedoelt waarschijnlijk de Elzer Berg ( in de volksmond de Katzenbuckel ) tussen de afslag Diez en Limburg-Nord. De max. snelheid is daar op de 2 linker rijstroken beperkt tot 100 km/u en op de rechter rijstrook -voor vrachtwagens- tot 60 km/u.
Deze snelheidsbeperking bestaat sinds 1972 en er hangen 2 borden met camera’s achter elkaar op de boven de rijstroken hangende borden. Ook staan er voorbij deze borden zeer vaak nog vliegende brigades, die je bij overtreding direct zullen aanhouden op de even verderop liggende parkeerplaats bij een Rasthaus.
De snelheidsbeperkingen werden ingevoerd, omdat er in de 70-er jaren gemiddeld 350 ongelukken per jaar plaatsvonden.
@9000cse: Ben die A3 toch echt wel vaker afgereden, maar kan me deze beperking niet meer herinneren. Kennelijk alle andere keren netjes 100 gereden daar. Gelukkig zijn de boetes niet zo hoog in .de, als ze uberhaupt al aankomen.
@sir_smokalot:
Een gewaarschuwd man…….. Volgende keer oppassen dan. Zoals het artikel zegt, zullen die boetes gaan aankomen. Dus….
Als veelrijder let ik overal op snelheidsbeperkingen. Misschien wel sullig, maar met mijn werk zijn de verdiensten slechts centenkwesties per km en dan let je wel beter op. Zo heb ik in 48 jaar rijbewijs en +/- 4.500.000 km rijervaring in to taal slechts vijf (= 5!) boetes gekregen voor te snel rijden. Ik geloof dat ik dan toch een hoop geld in de zak heb gehouden.
Is dat in Groot-Britannië niet onnodig rechts ipv links? :D
@4poorte: erg scherp!
@4poorte: *slaat met hoofd op bureau*
@4poorte: grapjes uitleggen is nooit grappig.
@4poorte: MAN MAN MAN !!!

Hier word ik niet vrolijk van
@4poorte: ik vind hem lollig….Of was dat niet de bedoeling?
Ik denk trouwens dat die arme Grieken ervan worden vrijgesteld.

Die krijgen het bedrag van de boete juist op hun rekening gestort !
@desjonnies: Hebben die nog geld om zoveel te tanken dan?
Helemaal goed, dat meen ik echt, maar dan wel op voorwaarde dat het ook echt twee kanten op werkt.
Hahaha de laatste regel ;-)
Tja gewoon terecht toch? Lijkt mij opzich normaal.
Tweede alinea, eerste zin: verleden tijd van sluiten is sloten. Laatste zin: verleden tijd van liggen is lagen.

OT: dit zat er natuurlijk aan te komen, en is op zich geen slechte zaak. Nu nog alle boetebedragen naar buitenlandse (lees: normale) maatstaven aanpassen.
De boetes zijn veelal schappelijker in het buitenland, dus ik vind het prima. Rijdt in het buitenlamd vaak toch nog voorzichtiger (iets minder bekend, ongelukken hoef je niet opnte zoeken)
Ik woon in Hongarije en rij daarom ook in een auto met Hongaars kenteken, maar behalve vanuit Oostenrijk (lage boete bedragen) krijg ik geen boetes binnen… En rij toch 80.000 km per jaar in Europa. Dus of de Hongaarse overheid werkt gewoon niet mee (grote kans met de huidige regering) of ze sturen het nog steeds niet op.
Ook uit bulgarije?
Buitenlandse boetes vind ik meestal niet zo erg. Dat is gewoon een tik op de fingers ipv een rib uit mijn lijf. Nu moet ik ook weer €25 betalen aan Duitsland, 14km te hard gereden. Vriendin moest laatst €100 aftikken voor 13km te hard, dat is gewoon overdreven.

Het wordt tijd dat we van Europa niet alleen de dingen gelijk trekken waar de overheden profijt van hebben maar ook dingen waar de burgers profijt van hebben, zoals boetebedragen.
Nog beter is Europa afschaffen maar daarvoor is het te laat ben ik bang…
@lekbak: Of een spaarkaart! Bij jaarlijks netjes belasting betaald te hebben krijg je een spaarkaart die je dan met zegels die je bij NEDERLANDSE tankstations kan verkrijgen en bij inlevering van vollekaart wordt tot €500 kwijtgescholden!

Geniaal of geniaal!? Kleine kutboetes worden kwijtgescholden en mensen worden gestimuleerd belasting te betalen en niet over de grens te tanken..
@lamborgfan: Er was laatst (misschien een paar jaar geleden) een artikel over de overtredingsverzekering? Vast bedrag per maand en zij betalen de boetes (niet voor alcohol gebruik ed). Denk wel dat t duurder was dan de 500 per jaar.
@lekbak: Nu moet je op gaan passen, voor je het weet krijgt een of andere linke politicus ook dat idee. De uitwerking zal dan echt zo zijn dat boetes die in het buiteland lager zijn, omgerekend worden naar NLse maatstaven en dat NL gewoon de rest houdt. Is het hoger in het buitenland? Dan moet je gewoon dokken. Solidair in Europa, afschrikwekking, goed voorbeeld en ‘veiligheid’; dat soort steekwoorden zullen ze dan gebruiken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).