• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4

Auteur: Dizono, gepost 14 augustus 2015 om 23:00 – 40 Reacties

Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4Afbeelding Occasion du jour: Porsche RUF 930 BTR 3.4

RUF BTR 3.4
Subtiele uiterlijke wijzingen, maar een flinke bak meer vermogen.

In 1975 presenteerde Porsche de allereerste 911 Turbo, de 930 met drielitermotor. In 1978 werd deze vervangen door een exemplaar met een inhoud van 3.3 liter. Dit exemplaar is zo’n heel vroege Turbo 3.3 uit 1978, origineel geleverd in de VS. Pas in 1989 kreeg dit exemplaar de RUF BTR-behandeling, waarbij onder andere de motor werd opgeboord tot 3.4 liter.

Levert een standaard 930 Turbo 3.3 een fijne 300 pk, de RUF BTR zou het tot 374 pk moeten schoppen. Deze auto heeft vanwege olielekage in 2011 nog een complete revisie gehad bij RUF en werd daarna op de rollenbank gezet: 397 pk! De uiterlijke wijzigingen in vergelijking met een standaard 930 turbo zijn subtiel. Veel verder dan andere wielen, een voorspoiler, een RUF-uitlaat en dito stuurtje gaan de cosmetische aanpassingen niet.

De prijs voor dit lekkers is 126.000 euro. Ter vergelijking: bij dezelfde dealer staat ook een schitterende originele Turbo 3.3 met een kwart van de kilometers en een waanzinnig rood interieur voor 129.000 euro. Keuzes, keuzes… Overigens is de BTR niet de holy grail als het op door RUF onder handen genomen 930’s aankomt, dat is namelijk de legendarische CTR ‘Yellowbird’.

Ook interessant!

  • Zeer vroege Porsche 911 is een peperdure occasion
  • Ruf 992 upgrades
    RUF 992 upgrades maken de Turbo bijna overbodig
  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 930, occasion, Porsche, ruf, turbo, zwart

Vorig bericht: « FIA: ‘lijst deelnemende F1-teams 2016 is rond’
Volgend bericht: Live-foto’s: de onthulling van de Lamborghini AvSvLP750R »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    14 augustus 2015 om 23:02

    Dit is toch wel extreem lekker hoor, prachtige auto!

    Login om te reageren
  2. bakbanaan zegt

    14 augustus 2015 om 23:03

    I want it

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    14 augustus 2015 om 23:09

    Faptastisch geval…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      15 augustus 2015 om 15:47

      @norge: Nee, want “Whale tail”. Maar dat is een smaakkwestie. ;)

      Login om te reageren
  4. 964yellowbird zegt

    14 augustus 2015 om 23:11

    Prachtig! In het donkerblauw graag!

    Login om te reageren
  5. volvoturbo zegt

    14 augustus 2015 om 23:14

    Velgen ogen nogal klein, maar verder nice!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      15 augustus 2015 om 15:23

      @volvoturbo: klein? Niet het overbodige formaatje stuiteren bedoel je? Formaat is prima. Ferrari’s hadden in die tijd nog 15″…

      Login om te reageren
      • volvoturbo zegt

        15 augustus 2015 om 18:58

        @e1000bmw523i: niet de maat, het model oogt klein. Komt door de spaken die niet doorlopen tot de buitenkant. Nogal gesloten model. Dan krijg je dat.

        Login om te reageren
  6. italia007 zegt

    14 augustus 2015 om 23:18

    Altijd veel gehoord over RUF (door games als Gran Turismo), maar durf nou niet zo 1 2 3 dingen erover te zeggen. Kan iemand me meer vertellen?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 augustus 2015 om 23:59

      @italia007: ik zou beginnen met het lezen van het artikel…

      Login om te reageren
      • italia007 zegt

        15 augustus 2015 om 12:40

        @Svenska_Aeroplan_AB:
        Leuk man, ik probeer serieus meer te weten te komen zonder die verschrikkelijke wikipedia-stijl. Dus hou voortaan je grapjes maar voor jezelf.
        Neem een voorbeeld aan @gtwillem die me gelukkig wel wilde helpen, waarvoor dank.

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      15 augustus 2015 om 00:04

      @italia007:

      Heel kort:
      Alois Ruf opent rond de tweede wereldoorlog een garage in Pfaffenhausssen. Alois Ruf Junior word met het auto virus besmet. Op vrij jonge leeftijd neemt hij de zaak over. Rond die tijd specialiseert hij zich in 911’s. En dan met name de nadelen van de 911. Niet alleen maar een 911 sneller maken, maar ook daadwerkelijk beter. Zo was er een versie op basis van de 3.0 (naar 3.3) en hadden ze pakketjes voor de SC en Carrera.

      Dit neemt grotere vormen aan en Ruf begint eigen modellen te maken als de BTR en CTR. Maar ook de BCT en SCR. In ’87 komt de legendarische CTR “Yellowbird” uit, een auto die bij een test op Ehra Lessien alles eruit rijdt: AMG Hammer, Lamborghini’s, Ferrari’s en zelfs een paar Koenig Specials. Naam gemaakt.

      In de jaren ’90 gaat Ruf door met de R Turbo en CTR 2, de eerste auto met geïntegreerde rolkooi. Eind jaren 90 begint Ruf grote bekendheid te kijken, met name door computergames als Gran Turismo. Electronic Arts heeft de licentie om Porsche modellen te gebruiken in hun racespellen, waardoor Gran Turismo Ruf’s gebruikt in plaats van Porsches.

      Ruf is op dit moment zowel fabrikant als tuner. Ze bouwen complete modellen (Turbo Florio, RTR, RGT) als tuningkits (R Kompressor, R Turbo).

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        15 augustus 2015 om 01:47

        @gtwillem: RUF heeft tegenwoordig ook een restauratieafdeling als ik mij niet vergis?

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          15 augustus 2015 om 10:32

          @davelepeef: klopt. Ze doen dat heel erg lang, maar hebben nu ook certificering dat ze de auto’s naar Porsche standaard restaureren. Goed voor de restwaarde. Collega fabrikant/tuner doet dit trouwens ook.

          Login om te reageren
      • spylegion zegt

        15 augustus 2015 om 02:16

        @gtwillem: Ter aanvulling;
        Ruf heeft reeds in de zeventiger jaren een 5bak in de turbo gelepeld, daar waar Porsche zelf er in 1989 pas mee kwam.
        Ook de rct op basis van de 964, waar ze een volledig nieuw (gebouwd) exemplaar van hadden meegenomen naar afgelopen beurs in Genève is niet te versmaden. Deze wordt ook geleverd met het EKS systeem wat Ruf in samenwerking met Sachs heeft ontwikkeld. Dit is feitelijk de voorloper van het nu zo bekende DSG systeem.
        Een elektronische koppeling gekoppeld aan een Ruf (ontwikkelde) 6 bak.
        Ruf doet, Porsche volgt…
        Op basis van de 997 ook reeds een e-speedster ontwikkeld in samenwerking met oa Bosch reeds jaren geleden.
        Een man met het hart op de juiste plaats!

        Login om te reageren
        • spylegion zegt

          15 augustus 2015 om 02:36

          @spylegion: Ter aanvulling 2 (ook op het artikel btw);
          http://www.rufregistry.com/will-the-real-ruf-nato-please-stand-up/
          Experimentele turbo én intercoolers plus Ruf 5bak
          Das nog eens wat anders als een chippie en uitlaat.. ;)

          Login om te reageren
          • spylegion zegt

            15 augustus 2015 om 02:47

            @spylegion: Ook meteen als 3.4 btw,
            De Yellowbird reedt alles in Grund und Boden met een geverifieerde 343 km/h , daar waar de F40 en 959 op Ehra niet boven de 320 kwamen..
            Very special indeed.

            Login om te reageren
        • sab993s zegt

          15 augustus 2015 om 11:31

          @spylegion: De info die jij geeft klopt niet helemaal. In de jaren 70 kon je de 911 al bestellen met een Sportomatic bak en dat is weer eigenlijk de voorloper van de EKS bak. En al in de jaren 80 werd er met PDK bakken geëxperimenteerd in de racerij door Porsche.
          Ruf was dus zeker geen pioneer op het vlak van automatische transmissies in Porsches.

          Login om te reageren
          • spylegion zegt

            15 augustus 2015 om 15:16

            @sab993s: ?

            Login om te reageren
  7. potjak zegt

    14 augustus 2015 om 23:20

    Orginele Fuchs velgen er onder en dan is ie helemaal af! Wat een heerlijke wagen!

    Login om te reageren
  8. 888natan zegt

    14 augustus 2015 om 23:24

    Take my house

    Login om te reageren
  9. sanderm3 zegt

    14 augustus 2015 om 23:34

    Een RUFT uitlaat?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      14 augustus 2015 om 23:36

      @sanderm3: Da’s wat anders, die heb ik met vrienden een keer gemaakt voor een vrijgezellenfeest: http://www.autojunk.nl/2015/04/the-farting-car :p

      Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    14 augustus 2015 om 23:44

    ten midden van alle leuke oudere Porsches worden steeds duurder: dan vind ik dit nog wel mee vallen.

    Login om te reageren
  11. klimz zegt

    14 augustus 2015 om 23:51

    Heel erg lekker!

    Login om te reageren
  12. guusboum zegt

    15 augustus 2015 om 00:00

    Wat een prachtig exemplaar, de zwarte kleur representeert klasse bijgestaan door het gewoon sjieke interieur. De velgen staan voor eenvoud bijgestaan door de elegante vorm. Het motorvermogen staat voor vakmanschap, perfectionisme tot in verregaande puntjes. En dan die prijs; tegenwoordig toch niks voor een ‘Elfer’?

    Login om te reageren
  13. rossi46audi zegt

    15 augustus 2015 om 00:01

    BTR: big turbo ruf

    Login om te reageren
  14. noflexzone zegt

    15 augustus 2015 om 01:21

    Fuchs velgen eronder, andere radio, helemaal af…

    Login om te reageren
  15. 3rdroww zegt

    15 augustus 2015 om 01:34

    echt gaaf.Er bestaat ook een voedselmerk RUF.Daar heb ik eens wat logos van een verpakking afgehaald en op een modelporsche geplakt,had ik mn eigen MINi RUF

    Login om te reageren
  16. spylegion zegt

    15 augustus 2015 om 03:05

    Stel jezelf de simpele vraag;
    Wat is geiler, dit;
    https://youtu.be/HoKst5KKtdQ
    Of dit;
    https://youtu.be/MpVNu05C1EE

    Login om te reageren
  17. bmwe46csl zegt

    15 augustus 2015 om 07:19

    Olielekkage , met KK.

    Verder hele gave bak!! Die velgen zijn altijd dikb

    Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    15 augustus 2015 om 08:37

    Wat. Een. Pornokar!

    Login om te reageren
  19. mcshine zegt

    15 augustus 2015 om 09:15

    Als we toch aan het dromen zijn: Liever een rode 993 Turbo 3.6

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    15 augustus 2015 om 10:43

    Dit maakt toch wel heeeel hebberig.

    Login om te reageren
  21. clarkson zegt

    15 augustus 2015 om 11:38

    Ik heb nog een videoband over de ruf yellowbird. In het duits natuurlijk, en van ruf zelf. Heeft iemand nog een video speler? die ik kan lenen? haha

    Login om te reageren
    • 3rdroww zegt

      16 augustus 2015 om 03:36

      @clarkson: kan er beter1 kopen,kost niks meer:http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/videospelers-en-videorecorders/m951015939-philips-video-recorder-speler-model-vr232-1.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=79376

      Login om te reageren
  22. frederik zegt

    15 augustus 2015 om 11:50

    Doe mij maar die 2.4 E Targa bij hetzelfde bedrijf… Wat een collectie mooie auto’s!

    Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    15 augustus 2015 om 13:20

    Niet eens vaut gewoon cool.

    Login om te reageren
  24. zeevink zegt

    15 augustus 2015 om 15:03

    Mooi ding, kopen en meteen RWB bellen voor een lekkere body kit. Dan is hij zowel uiterlijk als onderhuids aangepast op de best mogelijke manier voor een Porsche uit die tijd. En je hoeft er niet extreem voorzichtig mee te zijn, gewoon rijden en genieten.

    Login om te reageren
  25. philipf zegt

    16 augustus 2015 om 20:37

    Wouw!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North