Occassion supertip: een smetteloze Honda NSX-R

Auteur: , 37 Reacties

Misschien wel de meest begeerde straat-Honda ooit staat te koop aan de andere kant van het Kanaal. Neem wel een flinke zak met ponden mee, want goedkoop is-ie niet.

Honda NSX-R occasion

De originele Honda NSX is al een icoon op zich. Na introductie van deze auto drong het pas echt tot de Europese supercarbouwers door dat ook snelle sportwagens kwalitatief goed in elkaar horen te steken. De NSX blonk uit door z’n toegankelijke prestatiepotentieel, ondanks een ‘beperkt’ vermogen van 276 pk. Ook nam Ayrton Senna een deel van de afstelling voor z’n rekening.

Nog een stukje spannender werd het met de NSX-R of Type R. Deze rappe jongen was meer track focused dan de reguliere variant, en had bijvoorbeeld een stugger onderstel. Ook wist Honda zo’n 120 kg van de reguliere NSX af te snoepen, zodat de Type R uitkwam op een totaal van 1.230 kg.

Honda NSX-R occasion

Anno nu staat deze bijzondere auto te boek als één van dé Honda’s uit de jaren negentig. Klein probleempje voor occasionjagers: er werden er slechts 483 van gebouwd. Mocht je inderdaad fan zijn en nog een ouwe sok met geld hebben liggen, dan hebben we goed nieuws.

Het afgebeelde gele exemplaar staat te koop in Engeland, voor de lieve som van omgerekend ruim 130.000 euro. De occasion heeft 61.700 km op de teller en is origineel in Australië geleverd. Helaas is-ie rechtsgestuurd, maar op het circuit merk je daar verder weinig van. Wij willen ‘m gewoon hebben.

PS: van de nieuwe NSX schijnt eveneens een hete Type R te komen. We zijn benieuwd!



37 reacties

Wat een ongelofelijk gave wagen, dit is dus een Honda die me wel iets doet.
Geen geld
@hplh: ik ook niet, jammer he ;)
Wat een fraaie auto!
Vast niet erg als ik ff sta te kwijlen
Prachtbak!
Oef… Even een schone broek aantrekken…
Even dit hier achter laten… zo, job done
@baasbas: Rustige straten daar, geen kip op de weg.
Wow !! Zal die ruilen met me gazelle het is wel de orange Edtion met 7 versnellingen
Kilometer teller tot 180km/u? Was er niet iets met geëxporteerde Jappen die begrensd werden op 180?
@corrado16v: jep, klopt. Ik weet in ieder geval dat auto’s uit Japan begrensd zijn op 180 km/u, dat is mijn auto ook. Alleen deze is niet oorspronkelijk geleverd in Japan, dus hoe dat zit zou ik niet weten
@larsdbs9: ik had een EK9 uit Japan die een speed limiter origineel had op 180 kmh. Teller liep ook maar tot die snelheid maar met de begrenzer er af liep hij ongeveer 225 kmh op de GPS met de teller ergens weer richting 0 kmh ;)
Deze zou in mijn droomgarage komen, mocht ik ooit geld hebben. Samen met de M3 CSL.
Genoeg van te koop hoor
Wat een bak! Gewoon autoporno!
Tja wat moet ik nou met m’n oude sok doen? Geld zit er helaas niet in…
De nieuwe NSX komt niet eens in de buurt van dit icoon. Maar toch nog iets mooier in het rood.
Een van de weinige Japanners waar ik wel warm van word…
stuur aan de verkeerde kant, verkeerde kleur en verkeerde velgen…doe mij maar een rode
Wel een afschuwelijke combinatie; dat geel, wit, rood en zwart…
Ook wel een magistrale auto natuurlijk. Alleen vind ik der niks aan….
Sorry, maar ook op het circuit merk je dat de pook aan de verkeerde kant zit…
Mooie auto, ook in het geel, maar dan wel zonder rode kuipjes…
@reactief: niet als je er aan gewend bent. Ik heb 4 RHD auto’s gehad die ik allemaal op het circuit heb gereden. Geen enkel probleem. Ik had tegelijkertijd 2 LHD auto’s ernaast en het is gewoon een kwestie van niet te moeilijk denken. Gewoon doen. Als miljoenen Japanners, Britten en Aussies het doen kan jij het ook.
Voor de duidelijkheid: NSX Type-R is het model van 1992 tot 1995. NSX-R is de veelal gebruikte benaming voor de modellen van 2002 tot 2005.

Leuke auto, absoluut het geld waard ten opzichte van een inferieure Ferrari… Als ik geld had kon je ‘m nu bewonderen op AutoJunk….
@gtwillem: goed verhaal. De 2e was ook iets zwaarder met 1270kg. Deze is een Type R dan als ik het goed zie.
@stephane8200: de tweede was weliswaar iets zwaarder, maar had ook een grotere spoorbreedte en bredere banden. Daarnaast had de NSX Type-R ’02 een ge-blueprinte 3.2 V6 met ongeveer 315pk (276 opgegeven want Japans) en een zesbak. Een van de weinige auto’s met relatief weinig vermogen die de Nürburgring onder de 8 minuten wist te doen (net als ehh, de Seat Leon Stationwagon…)

Er werd wel meer gedaan aanneen NSX-R dan alleen lichter maken en ‘harder’ onderstel: kortere eindoverbrenging voor betere acceleratie, grotere remmen, directere besturing etc. het zijn echt pareltjes die zich zeker kunnen meten met de Ferrari’s en Porsches in hun tijd.
Toen ik nog een crx had 20 jaar geleden was de NSX net nieuw. Was toen al een erg mooie auto en altijd gebleven. Hij.moet wel rood zijn.
PS. Op mobile staat een nsx met 19000km stuur links kleur rood voor 99.999,- euro waarom dan deze duurdere gele.
@schellekens006: stuur rechts. Zou voor mij juist een reden zijn om voor deze gele te gaan. Een NSX met het stuur links is mij een beetje te vreemd.
@ej20g: ja, maar wel zo lekker bij de McDrive…
@gregorius: ik ga al nooit door de McDrive. Dus daar mis ik niks aan…
Wat blijft het toch een geweldige wagen. Overigens is wel gebleken dat deze standaard ongeveer 80pk boven fabrieksopgave levert…..
Dit is voor mij de absolute droom, nog meer zelfs dan een RX-7 FB of een Mazda Cosmo Sport en dat zegt heel erg veel. Als ik ooit echt veel geld heb komt er een NSX en geen Ferrari of Lamborghini.
Eigenlijk wel mooi

Dat de Japanse filosofie van betrouwbaarheid en bouw kwaliteit zelfs door wist te dringen tot in de regionen van Supercars.
En dat die constructeurs er gezien de veel voorkomende uitslaande branden er kennelijk bar weinig van hebben geleerd ..

Me is al tevreden, wel zeer tevreden met de gewone NSR en dat geel, vind ik helemaal jippie op zo’n wagen !
Heel mooi maar lijkt me te duur vergeleken met deze lichtgewicht mét racehistorie ? http://bringatrailer.com/2014/02/16/ex-24-hours-of-daytona-nsx-r-gt2/
@michielleendert: Brandje bij motorcompartiment gehad

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).