En dan heeft deze NSX-R occasion ook nog eens meer dan ‘eenmaal de aarde om gereden’. Ongeveer.
Het lijkt nu definitief afgelopen. Daarmee doelen we niet over de loopbaan van Arjen Robben, Kiki Bertens, Epke Zonderland of Frank de Boer. Nee, we doelen op enigszins betaalbare Japanse sportwagens. Toen ze net uit de fabriek kwamen, waren ze goedkoper dan hun Europese tegenstrevers.
Daar is intussen niets meer van over. De afgelopen weken zagen we een peperdure Skyline, Impreza en Supra. Daar komt vandaar deze NSX-R occasion bij. En ja, het is echt een occasion. Want in tegenstelling tot veel andere soortgenoten heeft deze auto er 50.290 km op de klok staan.
Type R
Daarbij is het ook de heilige graal van de Honda NSX-modellijn en misschien wel van alle Japanse sportwagens. De Honda NSX-R (NA2) kon zich met gemak meten tegen auto’s als de Ferrari 360 Challenge Stradale, BMW M3 CSL en Porsche 911 GT3 RS. Op papier was de NSX-R aanzienlijk minder krachtig, maar dat was deels dankzij het Japanse herenakkoord. Op papier leverde de motor 276 pk, maar de compleet ge-blue-printe motor leverde waarschijnlijk zo’n 315-320 pk.
Daarbij moest de Honda NSX-R het hebben van zijn briljante balans, enorme grip en lage gewicht. Het is een van de laatste écht briljante auto’s zonder al te veel elektronica of kunstmatige hulpsystemen. Tegenwoordig hebben alle auto’s elektrische stuurbekrachtiging, in de tijd van de NSX was dat nog hydraulisch. De NSX-R heeft echter géén stuurbekrachtiging! Kijk, dat is pas puur!
Prijs Honda NSX-R occasion
Er zijn maar 140 stuks van gebouwd, allemaal met het stuur rechts en voor de Japanse markt. Interesse? Het bieden kan vanaf 346.000 euro. Daarmee is deze Honda NSX-R aanzienlijk duurder dan zijn soortgenoten.
Een M3 CSL heb je vanaf zo’n 100.000 euro. Een 996 GT3 RS doet zo’n 180.000 euro, terwijl je voor een Ferrari 360 Challenge Stradale minimaal 200.000 euro moet meenemen. In alledrie gevallen gaat het om auto’s met zo’n halve ton op de klok. Interesse? De NSX-R occasion wordt te veil aangeboden bij Torque GT.
Meer lezen? Check dan onze Honda NSX Type-R Special!
retsok zegt
-edit: Haha, thanks, is aangepast! –
Fantastische wagen de NSX!
Johanneke zegt
Wat een brute wagen. Mocht ik de loterij ooit winnen dan is dit de japanse sportwagen die ik koop. Maar dan wel 1tje met airco stuurbekrachtiging en elektrische ramen. Echt een icoon van mijn jeugd dit.
Svenska II zegt
@Johanneke: Ok, neem ik wel een LFA ;)
tenaci zegt
@svenska2: ok, neem ik wel een 2000gt, fijn dat we het eens zijn!
toniominestrone zegt
Ik vraag mij af wat er met de prijzen gebeuren over pakweg een jaar of 10 wanneer
petroldrinker zegt
Meer dan 50k voor een honda vind ik al bizar, laat staan als je bijna 7x(!!!!!!) Dat bedrag betaald…. doe mij maar een gt3rs en een 360 challenge stradale voor hetzelfde geld….
cloverleaf zegt
@petroldrinker: een NSX mag dan wel van Honda zijn, het heeft net zoveel te maken met een Accord als je Porsche van doen heeft met een Golf.
petroldrinker zegt
Klopt, maar toch het idee dat je zoveel stukslaat op een honda gaat er voor mij persoonlijk niet in…
FiXeR zegt
Ik importeer auto’s uit Japan en ik kan in het Ninja Auction System waar deze auto te koop staat. (Dus niet bij Torque, dat is slechts een middle-man zoals ik ben, ik kan ook rechtstreeks deze auto kopen als ik wil)
Voor wie het interessant vind kan ik jullie overmorgen (de 30e wordt ie geveild) laten weten of ie is verkocht en voor welke prijs.
Stefje zegt
@FiXeR: zeker interessant. Volg!
FiXeR zegt
Hoogste bod is (omgerekend) op €461.000 geëindigd. Echter was dat niet genoeg om de reserve prijs te halen dus volgende week een nieuwe rond waarschijnlijk. Dus de auto is niet verkocht voor €461.000!!
@willeme