Officieel: Aston Martin DBS Superleggera Volante

Auteur: , 25 Reacties

Met die lange autonamen van tegenwoordig kan ik niet meer informatie in de titel kwijt.

Feestje bij Aston Martin in Gaydon. Het tofste model uit het huidige gamma van de Britse autofabrikant is nog leuker geworden. Aston Martin heeft namelijk de DBS Superleggera Volante aangekondigd.

Vaak oogt een open variant op basis van een coupé nogal vreemd. Dat gevoel krijg je niet bij de DBS Superleggera Volante. De Aston met zijn softtop klopt vanuit elke hoek. Aangezien de DBS een GT is, zou ik persoonlijk altijd kiezen voor de Volante nu er de keuze is. De specificaties zijn er gevoelsmatig niet minder om.

Nu we het daar toch over hebben. De DBS Superleggera Volante levert nog steeds een harmonieuze 5.2-liter twin-turbo V12, gekoppeld aan een ZF 8-traps automaat, goed voor 725 pk en 900 Nm koppel. Met een 0-100 km/u tijd van 3,6 seconden ben je echt geen stakker. Dat is overigens 0,2 seconden langzamer in vergelijking met de coupé. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Hou er wel rekening mee dat het wat winderig kan worden in de cabine met een dergelijke snelheid.

Officieel: Aston Martin DBS Superleggera Volante

Het dak openen neemt 14 seconden in beslag en sluiten duurt 16 seconden. Er zit een knopje in het interieur om deze operatie in werking te stellen. Ook via de afstandsbediening kan tot een afstand van twee meter het dak geopend of gesloten worden. Aston Martin zegt dat men zich geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van de softtop. Het dak is in extreme omstandigheden getest, van de bloedhitte in Death Valley tot de ijskou van de poolcirkel. Daarnaast ging het dak gedurende één maand 100.000 keer open en dicht om het mechanisme te testen.

De orderboeken voor de DBS Superleggera Volante zijn geopend. In Duitsland heeft de open V12-cruiser een vanafprijs van 295.000 euro. Zonder te overdrijven kun je er hier in Nederland ongeveer 100.000 euro bij optellen. Alleen al de BPM op een coupé is zo’n 75 mille.



25 reacties

Ziet er ook prachtig uit met het dakje dicht! Vind het wel jammer dat de achterkant van de huidige DBS minder tijdloos is dan die van de vorige DBS/DB9/Vantage. Net iets meer lijntjes en het spoilerlipje erop maken het er niet tijdlozer op.
@danone: Misschien was het mooier als ze de spoiler in de achterklep hadden verwerkt in plaats van erop, net zoals de vorige DBS de spoiler in de klep had, t.o.v de DB9 die die spoiler niet had. Maar misschien ook niet…
Ik vraag mij altijd af of de overheid bij het lezen van die BPM-bedragen, niet letterlijk en figuurlijk op de tafel staat te springen en te lachen…Tuurlijk, het gaat nergens over dat je betaalt voor uitstoot, want nadat je heb betaald, stoot je nog steeds uit, dus geen oplossing van het probleem, hooguit een hoge drempel. Maar wtf, 100k aan BPM. Als de overheid niet lacht, dan onze oosterburen wel..
@ghost: denk dat als je dit soort bedragen kunt betalen, dat je dan ook wel een adresje in België hebt. Net zoals Max dat doet.
@janjansen: die profiteert MAXimaal idd.
Ik ben niet kapot van de DB11 maar de DBS Superleggera vind ik schitterend. Deze Volante net zo. Fraaie wagen om te zien.
@viezefreddyw: Voor mij geldt hetzelfde. Die DB11 is een mooie auto, maar niet ‘Aston Martin-mooi’. Deze DBS word ik echt heel hebberig van.
Ik vind het lettertype aan de zijkant en achterkant vd auto wat goedkoop ogen op een of andere manier.
Maar, hoe Leggera is deze wagen? Tonnetje of 2?
Ik vind het net een luxe F-type. In het geval van AM is dat geen compliment. En om nog even verder door te zaniken: wie doet het design van de stuurwielen daar?
@mar10us: Spongejack Squarewheels.
Meh. Teveel pats en teveel tierlantijntjes voor een Aston.
@jochempie: inderdaad veel te veel vormpjes en lijntjes. Zelfs het stuur heeft een onbeschrijfelijke vorm.
@jochempie: Dat ben ik wel met je eens, maar zou dat niet het gevolg zijn van 725 paarden die je in bedwang moet houden?
@berlinetta: Ik weet het niet.. Die concepts op de beurs van Genève waren een heel stuk cleaner qua styling..
@jochempie: Die concepts hoeven ook geen 300 km/u te rijden. Die hoeven alleen maar mooi te wezen op een beursvloer.
@berlinetta: Ja, maar Aston Martin heeft er een handje van om hun concepts op de uiteindelijke productieversies te laten lijken. Het lijkt een verschil van inzicht, maar mijn standpunt is dat die designlijntjes niet nodig zijn voor effectieve stroomlijn op hoge snelheden.
@jochempie: Ja wellicht dat het niet per se noodzakelijk is om de auto op de weg te houden, maar wel als je betere prestatie wil. Ik kan me voorstellen dat AM marktonderzoek heeft gedaan en dat daaruit blijkt dat de kopers de betere prestaties toch ook steeds meer van belang vinden. Dan zijn al die designfoefjes toch wel nodig.
Absoluut SEX an KLASSE
Jammer dat Aston steeds meer wegglijd van de chique GT-achtigen naar de zoveelste sportwagen…
De meeste auto’s worden minder mooi met een kenteken op de neus. Deze auto heeft echter een kenteken nodig om ‘mooier’ te worden. Die muil is wel heel groot en niet bepaald sierlijk. Respect voor AM dat ze veranderingen durven aan te brengen in hun designtaal maar dit ding is toch gewoon lelijk naast een DB9.
Toch liever een coupé.
Gewoon weg prachtig! Mooi dat ze zo’n nette Volante neerzetten!!!
Voor wie het wil weten: dat testen van die kap heeft net iets minder dan 35 dagen geduurd. Graag gedaan.
POAH das mien merk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).