Deze bloedmooie BMW E9 leverde veel centen op

Auteur: , 38 Reacties

Het is makkelijk om te zien waarom.

Er wordt veel geklaagd over ‘vroeger was alles beter’, maar als er één merk is wat zelfs haar fanboys achter hun oren laat krabben, is het BMW wel. Het design is naar de kleaute en het standaardrecept (RWD met grote motoren) gaat in de kleinste segmenten ook daar de filistijnen. Bovendien hoef je hier op de redactie maar ‘Active Tourer’ te mompelen en @jaapiyo gaat spontaan huilen in de foetushouding. BMW maakt meer kapot dan je lief is.

Nee, mensen als eerdergenoemde collega zijn meer tevreden met waar het Beierse merk vandaan komt. Laatst belichtten we al een BMW uit de periode waar het smøllen geblazen is. Dat was niet het begin, ook daarvoor maakte BMW al auto’s die niet te versmaden waren. De voorloper van de 6 Serie bijvoorbeeld, de 3.0 CS (E9). Simpel, stijlvol, dikke motor voorin: perfectie. Met een kek kleurtje is het allemaal nog mooier. Dus eigenlijk precies wat aangeboden wordt op Bring A Trailer.

E9 voorkant

Optisch is de auto een lust voor het oog. Alles glimt zoals het hoort, ook de turquoise lak. Dat kleurtje is de highlight van de auto, want hij kan het goed hebben. Verder zijn er Alpina-velgen gemonteerd. Niet door Alpina, maar door de vorige eigenaar. Die vond de Alpina-mods leuk, want ook de pookknop is van de BMW-tuner. De auto heeft verder, zowel motorisch als optisch, geen banden met Alpina.

E9 zijkant

Een leuk detail is wat je hierboven op de foto kunt zien: de BMW-badges op de C-stijlen aan weerszijden. Net zoals de X2, op die auto was het een knipoog naar de oude BMW’s. Om te verbloemen dat het stiekem gewoon een semi-trendy voorwielaangedreven crossover is, ofzo.

Oké, genoeg daarover: wat voor vlees hebben we in de kuip? Op het oog is het een pareltje, maar er zijn een paar gebruikssporen. Kleine paintchips en oneffenheden op het plaatwerk, maar daar is de verkoper heel eerlijk over: er zitten foto’s van de schade bij. Jammer, maar in het geheel mag het geen naam hebben. Vergeet niet dat de auto uit 1973 komt en daarmee 46 jaar oud is. Lekker fris voor zijn leeftijd, toch?

Nu zou het moment komen dat er een link van de advertentie komt waar bij staat: “kopen? Dat kan hier voor x aantal euro/dollar”, waarna jullie dat toch niet doen. In dit geval is Bring A Trailer ons voor: de auto is al verkocht. Iemand is zeer blij met zijn antieke BMW voor 76.502 dollar. Dus deze auto valt wel degelijk in de categorie: klassieker.



38 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Toevallig onlangs bij de Zuiderzeerally wezen kijken in Emmeloord waar er iemand was die met zo’n 3.0 CS(L) meereed, echt prachtig om te zien!
@ghost: hij is zo’n beetje elke rally op de kalender wel van de partij. Het geluid dat dat ding voortbrengt is echt episch. Volgende rally is 24/25 mei in Son en Breugel, dan kun je hem vast weer zien en horen.
Iedere keer dat geneuzel dat BMW niet meer is wat het geweest is……. Tijden veranderen. Er komen turbo’s (turbo-turbo voor de Vlamingen), en sommige modellen hebben FWD. Boehoe. E39 en E46 hebben hier een cultstatus. Huidige 5 en 3 zijn nog steeds RWD en sturen dikke prima, nog steeds de benchmark in hun klasse. E39 droogt slecht op en oogt ontzettend gedateerd (yeah, I said it), E46 oogt gedateerd en iel.

Wat betreft huidige designtaal; smaken verschillen. Mercedes heeft zijn kromme banaan, Audi haar saaie eenheidsworst, en BMW heeft een hockeystick, te grote nieren, of een vouwtje wat doorloopt in de koplampen. Nou, wat een wereldschokkende problemen zeg…. Vroeger was alles beter. Tegenwoordig alles zuurder.
@camber24: Helemaal eens met die laatste zin. Ik ben blij dat je ons begrijpt.
@camber24: Ja maar .. maar .. vroeger was alles beter!
@camber24: Het komt allemaal wel goed, maak je niet druk♥️
@camber24: Goeddeels eens, maar die Peugeot-voorbumper vergeef ik ze vooralsnog niet.
@camber24: oke, krijg ik een Cola?
@ghost: nee neee gene cola geven….
@camber24: Tijden veranderen inderdaad, maar veel mensen vinden het één pot nat geworden. Tot aan 2000 was er aanzienlijk verschil tussen de 3-serie, C-klasse en A4. Vandaag de dag rijden ze allemaal comfortabel of sportief. Hangt er van af welk knopje je indrukt.
@johnhert: ik ben dat niet met je eens. Een voorwielaangedreven A4 rijdt wezenlijk anders dan een C of 3. Toen ik mijn huidige leaseauto mocht uitzoeken heb ik ook proefgereden met een C. Veel minder stuurgevoel dan een 3 (ook in Sport/Sport Plus). Vond het echt tegenvallen hoe de Mercedes reed. XE vond ik qua stuurgedrag dan wel weer enorm lekker rijden.
@camber24: Naar mijn idee is het stuurgevoel veel meer aanwezig in de c dan in de 3 (f30, de g20 heb ik nog niet gereden). Het leek in de c ook natuurlijker zwaarder te worden naarmate je harder door een bocht ging.
@srthellcat: smaken verschillen daarin dan. Ik weet natuurlijk niet waarmee jij hebt proefgereden. Ik met een f30 318dA met regulier onderstel en 18 inchers. Mercedes was een C200d (ook automaat), met AMG pakket, velgen waren 19 inch dacht ik. Het kon me minder bekoren. Maar we zijn het er wel over eens; verschil in rijbeleving is er wel degelijk ;-)
@camber24:
E39 en E46 waren schitterende designs, less is more, wat tegenwoordig nogal vergeten wordt op de tekentafel.
Over dat “opdrogen”: een mooi design blijft een mooi design in mijn ogen.
Ook al komen er tig versies achterna.
@hallokroket: die ‘nieuwere’ frutsels, zoals lijntje/vouwtje hier en daar, komt meestal voort uit nieuwe productie technieken. Vroeger had je minder mogelijkheden om een stuk plaatwerk te vouwen dan nu. Niet altijd beter idd. Maar het is wat het is. Over 25 jaar zitten ze hier allemaal weg te kwijnen bij de G20/G30.
@camber24: F82, E46, E30, E92, E36, in die volgorde vind ik ze mooi. Bij mij loopt nieuw voorop, maar het model daarvoor niet… Ik vind de F80 de mooiste, voor het eerst de sedan dus!
@camber24: mand. Maar wel eens met je verhaal heur. Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een E61. Door velen verguisd (incluis mezelf ooit) maar vind ‘m steeds mooier worden. Zijn er do’s en dont’s? 2 eisen: benzine en automaat. Budget is namelijk niet heel hoog, max 6500,-. Het wordt dus sowieso een van de eerste generatie.
@borrelnoot: ik vond de E60/61het eerste jaar/de eerste twee jaar ook niet mooi. Maar begon steeds beter te rijpen. Uiteindelijk vond en vind ik hem zelfs erg mooi! Rijdt ook heerlijk, ik reed een 530dA.
Mooie keuze, een E61 op benzine. Hoop dat je een mooie vindt met veel veilige kilometers.
@camber24: Dankje, hoop er idd eentje te vinden. Desnoods een Duitse. Met dit budget lopen wel de kilometerstanden flink op. Al vind ik dat – mits goed onderhouden – niet zo’n groot probleem.
Mees ter lijk maar E36 is koning.
En toch waren ze tegenwoordig veel lelijker
Ik snap ‘t hele vroeger-beter-punt niet als ‘t over auto’s gaat.

Een nieuwe V70R kon ik nooit betalen, maar vond ‘m vanaf de introductie al geweldig. 3 jaar geleden was de uitvoering die ik zocht 10 jaar oud, kostte hetzelfde als een aangeklede Aygo en kon ik ‘m wel betalen.

Dan wordt ‘t toch met de tijd alleen maar beter? Excessen (de Porsche-hype bijv.) daargelaten…
@volvo-s60-adept: snap je punt alleen vergeet niet dat een V70R of iets anders leuks duurder is om te onderhouden dan een koekblik zoals de Aygo. Daarbij zal je vaker bij een tankstation staan.
Het probleem is niet dat het nieuwe niet beter is, maar dat het oude niet meer geaccepteerd wordt tegenwoordig. Ik ben zeer tevreden als ik met mijn 16-jaar oude E39 kan rijden WAAR EN WANNEER IK WIL. Maar dat wordt niet meer toegelaten met al die nieuw verzonnen wetten en regeltjes… Je mag met je oldtimer of youngtimet straks helemaal nergens meer in, al rijd je er een dag in een héél jaar mee…
@sulobb: oldtimers worden uitgezonderd van milieuzones. En tja youngtimers, die bestaan eigenlijk niet, dat is een eufemisme voor oud barrel.
Wat een prachtig exemplaar!
Fucking lelijk, niet normaal.
@mijnporsche: als je in de spiegel kijkt 😵
Wat een beauty. Ben een paar jaar geleden wat online gaan rondkijken voor mooie e9’s maar man wat zijn die prijzen snel omhoog geknald. Ik ben duidelijk niet de enige die van dit model gecharmeerd is…
Wat een heerlijke bak, toch wil je de 3.0 CSI hebben. Jammer dat er optisch wat gebreken zijn, ben wel benieuwd naar de staat van het chassis. Die E9’s roesten namelijk als gekken. Ook jammer dat het gereedschapssetje niet compleet is. Vijf jaar geleden met mijn vader naar een 3.0 CSI gaan kijken, niet tot aankoop overgegaan vanwege wat gebreken. Tot de dag van vandaag hebben wij daar nog steeds spijt van…
@twiggaa: Mocht je (samen met je vader) ooit een goed exemplaar vinden, opletten op bepaalde punten van de carrosserie, met name voorwiel dorpels en raam omlijsting (voor en achter). Bijhouden en vooral lekker warm binnen zetten :).
@bizzarrini: Yes! Geen idee of we er ooit nog eentje gaan vinden die relatief betaalbaar is. De E30 325i cabrio en de Alfa Romeo GTV 2000 Bertone maken gelukkig een hoop goed :)
@twiggaa: aah, GTV zo gaaf! een 1300 Junior staat hier ook heel hoog op de verlang lijst.
@bizzarrini: Ja heerlijk! Dat is gewoon echt autorijden, hard werken en zweten! Ik kan het je aanraden :)
@twiggaa: ben ik wel gewend, dus komt vast goed!
Ontzettend hoge prijs voor een cs, de csi is normaal gezien de gegeerde!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).