Officieel: Audi RS Q8, de dikste en snelste Audi-SUV

Auteur: , 43 Reacties

Voor als een Lamborghini Urus te lomp is.

Tadaa, wat een beest hè. Audi heeft de RS Q8 voor de Los Angeles Auto Show gepresenteerd. De dikste, snelste en bruutste SUV uit de koker van Audi Sport. Je kunt het zien als een mini-Urus, al ligt het vermogen niet op hetzelfde niveau als de Lamborghini.

De Audi RS Q8 komt inderdaad met dezelfde 4.0 TFSI V8, maar in deze power-SUV moet je het doen met 600 pk en 800 Nm koppel. Niet dat je gevoelsmatig ook maar iets tekort zal komen. Het gevaarte sprint in slechts 3,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 250 km/u, tenzij je het Dynamic Package aanvinkt op de optielijst. Dan snelt de SUV door tot 305 km/u. Tot 70 procent van de power kan naar de voorwielen en tot 85 procent naar de achterwielen. De V8 in deze Audi is een mild hybrid (MHEV). Dit betekent dat een 48-volt batterij helpt energie te regenereren tijdens een remactie. Ook beschikt deze achtcilinder over cilinderuitschakeling.

Je herkent de RS Q8 aan zijn opgepompte uiterlijk en twee grote ronde uitlaten aan weerskanten. Een leuke feature is dat de RS Q8 zijn eigen unieke Welcome Home-verlichting heeft bij het ontgrendelen of benaderen van de auto. Kinderachtige LED-spielerei: wij zijn er fan van. Standaard staat de auto op 22-inch wielen. Optioneel zijn 23-inch jetsers mogelijk. Achter de velgen zitten enorme units van remmen. Voor meten ze 420 mm en achter 370 mm. Ga je voor keramische remmen dan meten ze voor zelfs 440 mm.

Als je maar genoeg opties aanvinkt is de RS Q8 op alle vlakken te personaliseren. Er zijn standaard negen kleuren beschikbaar. Wil je meer kleuren dan kun je bij Audi Exclusive terecht. Diverse onderdelen van de auto, zoals de diffuser en de grille, zijn optioneel in carbon te krijgen.

Het interieur is bekend van de Q8. Een verschil is de software. Net als de nieuwe RS 6 Avant kun je een sportievere klokken tevoorschijn toveren, wat weer een verwijzing is naar de Audi Ur-Quattro. Via datzelfde Virtual Cockpit is allerlei informatie te raadplegen, waaronder bandenspanning, rondetijden, g-force en koppel.

De nieuwe Audi RS Q8 verschijnt in het eerste kwartaal van 2020 op de markt. In Duitsland krijgt de SUV een vanafprijs van 127.000 euro. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend. Check onze video hieronder om de SUV in het vlees te bekijken.



43 reacties

Heel lillek
Kermit style!
Ik vind de Q8 een zeer fijn gelijnde auto met prima proporties, maar deze RS… nee.
@rynnus: ik zie niet veel verschil met de gewone q8 buiten het beetje carbon dus verklaar je nader… vind het in het algemeen geen mooie verschijning
Doe mij die Aston Martin SUV maar !
Zo in het grasgroen is het de spelers van Bayern München meteen duidelijk dat dit hun volgende sponsorauto wordt.
Hier op autoblog vindt 95% van de bezoekers de Aston Martin suv een ware schoonheid en deze Audi een lelijk hok…
In de echte wereld koopt 95% van de potentiële klanten de Audi en 5% de ̶a̶s̶t̶o̶n̶ ̶m̶a̶r̶t̶i̶n̶ Urus..

Helemaal niemand koopt die Aston Martin.
@davido89: Niet aantrekken kerel! Hij heeft gewoon de verkeerde badge. Plat er een AR badge op en iedereen is verliefd!
@davido89: De meeste mensen spelen graag op safe en vallen liever niet uit de toon.

De gemiddelde boerenlul zal je Audi fantastisch vinden, die paar mensen met een verfijnde smaak die je keuze niet kunnen waarderen neem je op de koop toe.

Ik zelf zou eerder voor een BMW gaan als het dan toch Duits moet zijn.
Ik snap Audi niet zo goed. Bij de RS6 en RSQ3 toonden ze de auto op de persfoto’s ook al met blackpack waarbij de Audi-ringen net zo zwart als de rest van de grille zijn. Dat moet je toch niet willen als fabrikant zijnde? Juist bij persfoto’s zou dat logo mooi zilver moeten zijn en goed moeten opvallen. Laat die blackpacks maar over aan Lil Nogwat en de spits van FC Olieroebel
@edge: Tja, wie wil je warm maken als Audi zijnde? Degene die de auto daadwerkelijk gaat kopen of degene zonder geld die een zilver logo stijlvoller vindt?
@berlinetta: Ja, goed punt. Ik ben inderdaad niet bepaald de doelgroep die de Audi RS Q8 overweegt. Enerzijds natuurlijk omdat ik geen tonnen aan een auto kan spenderen, en anderzijds omdat ik liever bij Mercedes zou shoppen als ik dat geld wél te besteden had. Dan kan Audi beter proberen die voetballer of rapper dat blackpack te slijten, dan dat ‘ie een gewone RS Q8 koopt en naar een tuningboer moet om die accenten zwart te maken.
@Edge: exact wat ik dacht bij het zien van de foto’s. Opvallend vanuit marketingperspectief.
Verschrikkelijk lelijk. Maar goed, als hij in Duitsland al €127.000 kost dan gaan we hier door de belastingen al makkelijk richting de 3 ton (idioterie). Maar vooral.op de huidige partijen blijven stemmen mensen
@rike:

Wat lul je nou?
Je vindt hem lelijk en geeft af op de mensen die op de huidige partijen stemmen zodat de auto hier onbetaalbaar is.
Daar moet jij toch blij om zijn. Des te kleiner is de kans dat je er eentje tegenkomt.
Of ben jij zo’n type dat minstens 1x per dag moet afgeven op de huidige regering?
@Hubert: Ik ben erg blij dat hij (hopelijk) weinig te zien zal zijn, echter is de achterliggende gedachte dat door de belastingen er praktisch geen enkele nieuwe auto verkocht wordt. Bovendien, nee ik “moet” niet minstens 1x per dag afgeven op de huidige regering, echter geven ze me wel dagelijks genoeg bewijs van hun incompetentie wat best benoemd mag worden zolang die shitshow door gaat
@rike: ik snap sowieso dat je een auto “niet wilt zien” ik zie liever zo’n blubberdikke V8 op hoge pootjes dan de zoveelste grijze A4.
@Hubert: je gaat toch niet beweren dat onze regering het goed doet mag ik hopen.
@rike: leuke SUV maar inderdaad in NL helemaal de irrelevantie in belast. See and forget.
Dan kies ik toch maar liever voor de Urus.
Ik vind er weinig aan, en aan de persplaten te zien is Audi zich terdegen van bewust dat ze maar een niche opvullen. Weinig sprankelends.
Wat een dikke bak. Mooier dan de Urus.
Hij is lelijk want vag!!!
@1audi1: goed argument wel…
@1audi1: vag bestaat niet (meer)
Heel dik, veel mooier als z’n neef.
Dikke bak. Echter klinisch, steriel, mortuarium en sfeerloos zijn de woorden die bij me op komen als ik naar een Audi interieur kijk.
Heel gaaf! Ik vind de iets kleinere grill em ook beter staan dan de normale versie.
Heb in 2010 een Audi A3 cabrio besteld in deze kleur. (voor de showroom)
Heeft er maar een paar maand ingestaan.
@wimof: Toen is die gejat?
@rike: Gewoon verkocht aan iemand die geen grijze wilde.
@wimof: zeldzaam, maar je hebt maar 1 gek nodig toch? 😉
Wederom haat ik die BPM in NL!
127k is een hoop geld maar een nette prijs voor het caliber auto. Daarbij is BPM ook nutteloos, het dient geen doel. Als je al dat geld 1 op 1 zou investeren in het planten van bomen, zou ik er nog in kunnen komen..maar helaas!
Heb ik iets gemist, geen filmpje van de E-tron Sportback ??
HOOFDSTEUN-ALARM! Kl*tedingen zijn ook bij deze auto niet verstelbaar en zelfs zo laag geplaatst dat ze al levensgevaarlijk zijn bij iemand van lengte Wouter (1.93m plusminus). Kansloos. Wouter knakt bij aanrijding van achter net boven de hersenstam, dus niet dood, wel permanent rollen en kwijlen.

Zonde, want verder vind ik ‘m echt supertof? Die auto dan he. En ach, Wouter, jij bent ook wel tof.
“Voor als een Lamborghini Urus te lomp is.”
Echt? Deze is net zo lomp. En lelijk.
Q8 nacht verte snelweg zit met 1 rood streep, ziet het echt niet uit
Wat mij betreft, de mooiste SUV coupe! Urus tipt er kwa looks niet aan, imho.
Afzichtelijke en hele foute auto. Walgelijk Duits bombastisch ding.
Ik zou in GB, US of Italië gaan shoppen als het smaakvol en voornaam mag zijn.
Veel mooier dan de urus
Wanneer de oplossing voor de X ipv foto’s . Hetvwordt irritant. Al een idee waar dat aan kan liggen? Ik kijk via een ipad.
Doe mij maar een RS6, zelfde aandrijflijn, veel mooiere carrosserievariant, en 300kg lichter.
127K is nog wel op te hoesten als succesvolle ondernemer maar door de absurde bpm ga je dit niet doen want je betaalt al genoeg belasting. Principe zaak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).