Als een gewone R8 V10 niet meer volstaat in je pk-behoefte, dan heeft Audi binnenkort een nog krachtiger speeltje klaarstaan: De Audi R8 GT. Minder kilo’s, en meer pk’s!
Van deze über-R8 worden slechts 333 exemplaren in elkaar geschroefd. Hij heeft dezelfde V10 FSI aan boord als zijn minder krachtige broertje, maar in deze setting levert ‘ie 35 pk extra. Tel daarbij op de gewichtsbesparingen die Audi heeft doorgevoerd (carbon-fiber racekuipjes, lichtere remmen, andere uitlaat) en het apparaat heeft nog maar 3.6 seconden nodig om de 100 km/h aan te raken. Dat is 0.3 tellen minder dan zijn evenknie. Ook zijn de achterbumper en de sideblades gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof. De 200 km/h wordt al na 10.8 tellen bereikt. Pas bij een onbegrensde 320 km/h houdt de afgeslankte R8 op met accelereren.
De R8 GT heeft een rijklaar-gewicht van 1.525 kg. Een vermindering van 100 kg ten opzichte van een ‘normale’ R8 V10. Alle verlichting aan de voorkant is bij de GT voorzien van LED-techniek. Om ‘m toch fatsoenlijk van andere Audi’s te kunnen ondrscheiden is de achterspoiler op deze R8 een ‘vast’ exemplaar van carbon-fiber, ook zijn ook de zijspiegels gemaakt van dit lichtgewicht goedje.
Om deze racer van Audi nét iets beter op het asfalt te houden is het onderstel verlaagd met 10 mm. En wat bij de RS5 niet kan lukt bij deze Audi wel: het ESP is volledig uitschakelbaar. Hoeveel stuks Nederland geleverd krijgt en wat-ie gaat kosten is nog niet bekend.
Lambolover zegt
Heel mooi!
mystyle zegt
wow, echt prachtig!!
Punk zegt
Audi is zo trots met hun R8 dat ze 50 modellen uitbrengen..
CrazyHenkie zegt
Wel vreem dat er op de pook 250 staat? Gaan ze ook een R8 GT Spyder lanceren ofzo?
De uitlaten zijn superfout, en ook die DTM-lipjes maken het een racy, fout geheel…
Barnato zegt
Helemaal geweldig alleen had meer verwacht dan 100kilo lichter! Nou ja misschien straks GT-S ofzo ;)
autospotter zegt
Ik ben echt fan van de R8, en deze is echt dik (Y)
trigger565 zegt
Uitlaten zijn idd erg fout, zulke dinge gebruik ik om een schouw van te maken…
frarissimo zegt
Komt er ook een estate versie van? Ubergeil..
Max zegt
Tja. Ik kan nu niet zeggen dat ik er warm voor loop. Ten opzichte van een ‘gewone’ R8 V10? Niet significant veel sneller, waarschijnlijk wel onevenredig veel duurder. Tel uit je winst!
bpc zegt
leuk idee maar wel een beetje een rare naamkeuze gt voor een meer hardcore versie … ik weet het niet hoor
wotevajjjj zegt
“ezelfde V10 FSI aan boord al zijn minder krachtige broertje” moet als zijn
AS zegt
Ze melken de R8 wel lekker uit. Niet dat ik het erg vind, het zijn prachtige wagens :D Laat maar komen deze R8 GT!
sven2 zegt
LELIJk in kwadraat!!!
Janneman zegt
Wow wat dik! De R8 V10 vind ik al prachtig, nu wordt ie wel heel gaaf! Een van de weinige auto’s waarbij ik een spoiler achterop mooi vind.
Max zegt
Weer een gevalletje uitmelkerij.
Als ze nu eens gewoon hun best doen bij Audi en de R8 V12 TDI gaan produceren. Dan heb je tenminste iets om trots op te zijn.
SimonMc zegt
@Max: LOL, trots zijn op iets met een diesel…
Edge zegt
No thanks, ik zou dan toch liever een Lambo hebben.
VW Freak zegt
Deze Auto Is Gewoon GE-WEL-DIG !!!!!
Komt er ook nog is een R8GT-S R8GT-RS
Meer pk minder kilo gaat goed he:D
Max zegt
@SimonMc: Ja, dan kun je tenminste nog zeggen dat je de eerste bent die een sportauto heeft gemaakt met een dieselmotor.
Die het dan ook nog eens goed doet (blijft Audi hè?!).
Max zegt
@Edge: Grappig dat jij zegt dat je liever een Lambo hebt, terwijl je een plaatje van het Ferrari-logo hebt.
Edge zegt
@Max: Ja, ik ben een Ferrari-fan, maar mag ik daarom geen Lamborghini over een Audi prefereren? Een echte Italiaan gaat bij mij altijd voor zo’n Duits koekblik, ongeacht het merk. Ik haalde de Lamborghini even aan omdat deze ook uit de VAG-stal komt, en gebruik maakt van dezelfde 5.2 V10
Sjaak zegt
Ik kwam die nieuwe R8 GT gisteren tegen op de B258 nabij de Nürburgring. Het ging zo snel dat ik even geen foto kom maken, maar op deze website vindt je een aantal heerlijke platen van GT:
http://www.pistonspy.com/spyshots/audi-r8-clubsport-prototype-ringtoy-at-the-nurburgring
Flamingo zegt
holy moet vrij hard gaan denk ik
dikke bak man! moet ik hebben! :)
Flamingo zegt
is dit vergelijkbaar met de lichtgewicht gallardo van lamborghini?
Robin zegt
Wauw, zo is de R8 ongeloofelijk prachtig! Wat een meesterwerk!
Ralph zegt
@Flamingo.: Audi heeft dat toch niet nodig een Superleggera versie want hun credo luidt.: Voorsprong door Techniek!
muhahaha
Audi wer erleben Autos!
Ralph zegt
@Max V12 TDi?
Jonge te weinig koeling krijgt zo’n V12 en dan slaat de hens zo in de pan!
Ook al is het een zelfontbrander!
TDI is iets voor een Lease sletje en Lange Afstands Racers.
Flamingo zegt
“De Duitse prijs is inmiddels bekend. Bij onze Oosterburen kost de auto 193.000 euro. Dat is bijna 50 mille meer dan een R8 V10 met handbak in Duitsland kost. Een navigatiesysteem en een 465 Watt audiosysteem behoren tot de standaarduitrusting. Hoeveel exemplaren ons land krijgt, is nog niet bekend. Ook naar de prijs moeten we nog even gissen.”
Max zegt
@Ralph: Die concept daarvan ging toch ook als de brandweer?
Lijkt me geen probleem voor de jongens van Audi.
Flamingo zegt
je moet gewoon geen diesel gooien in een sportwagen
verkoopt toch niet..
Max zegt
@Flamingo: Dat het niet verkoopt is alleen interessant voor Audi. Zij hebben ook wel het laatste woord, maar wil niet zeggen dat ik die V12 TDI interessanter vind. Getuigt gewoon van lef als ze die zouden bouwen.
Ralph zegt
Idd. Max… als de brandweer!
Stukje snelweg in Miami alleen toch anders werd die te warm.
@Flamingo of juist wel!
Je kan keihard rijden maar hij verbruikt niks…
Stoot wel wat fijnstof uit maar wie maalt daar nou om?
Ralph zegt
Lef is als ze downsizen ook motorisch…
Gewoon een 5 cilinder erin
Of de V10 TDI uit de Touareg R50!
Max zegt
@Ralph: Lijkt me geen onoverkombaar probleem voor die techneuten bij Audi.
Zij zijn zo trots op hun techniek, zouden ze ook wel een klein koelingsprobleempje kunnen oplossen.
Flamingo zegt
je kan een Q7 V12 tdi kopen..
Max zegt
@Edge: Je mag zeker een Lamborghini boven een Audi kiezen.
Graag zelfs. Was enkel een opmerking en ik was wel benieuwd naar je argumentatie voor die keuze.
Nu ik je onderbouwing heb gelezen vind ik het een hele goede keuze, vanwege dezelfde motorisering.
Jap zegt
@Max, het is niet zomaar een klein koelingsprobleempje hoor.
Max zegt
@Jap: Waarom neemt iedereen hier alle uitspraken meteen zo enorm serieus? Als Audi de V12 TDI echt zou willen produceren dan zullen ze het probleem met de koeling oplossen. Dat dit nog niet verholpen was bij een pre-productiemodel is toch te verwachten.
Ralph zegt
Trots of gaat het om prestige?
Gezien V12 dé übermotor is…
Mijn voorkeur blijft toch steken bij een V10!
V8 te ordinair
V12 te exotisch
V10 best of both worlds en een ooh zo apart mooie huil.
Vanavond even de Gallardo LP560-4 V10 gehoord na de LP670-4 SV V12 on full song.
De kauwgomballe jongens kwamen even langs Breda.
Ralph zegt
@Max… hahaha dit is Autoblog, je weet toch!
Sweet DreamzZz…
Max zegt
@Ralph: Ja, ik hoopte op een serieuze discussie. Helaas.
Toch heb ik liever een V8 of een V12. Vanwege dat heerlijke geluid. Bijvoorbeeld die van Ferrari, hun V12 heeft ook geen misselijk geluid.
BakPouwww zegt
wat een bak. niet teveel franje en dat soort dingentjes
gewoon lekker strak en simpel .das echt typisch audi
echt geweldig
Cantago zegt
Kijk! DAT is nou goed nieuws! Alleen toch jammer dat de V12 uit de Murcielago hier niet gebruikt wordt… DAAR zit pas lekker geluid in!
Ralphizzle zegt
Nee joh de V10 is de shizzle!
Aston Martin Vantage V12 ook niet misselijk…
Hoe lang zou het nog duren voordat de R8 uit iRobot in productie gaat? Aangezien de R8 eTron er al is…
Audi Vorsprung durch Technik.
getl4id zegt
Lamborghini gallardo superleggera, iemand?
Wj zegt
waarom maken ze deze dan ook met automaat? zo’n auto wil je toch alleen maar in handbak!
PizzaLuigi zegt
Prachtige, prachtige wagen. Ik zou er een moord voor doen.
Trouwens, Audi krijgt het toch niet voor elkaar om hem zo snel naar de 100 te krijgen als de 911 Turbo, die toch navigatie en vanalles aan boord heeft.
bozewolf zegt
@PizzaLuigi: Want van navigatie ga je sneller?
porsche_fan zegt
Doe mij maar een Porscheee!
Roelio zegt
Kijk’em nou stoer doen met die luchthappers voor de achterwielen :mrgreen:
Roelio zegt
@Roelio: Rot iPhone zet ie de comment onder verkeerde artikel :?
R8 zegt
ik vind het wel iets hebben!!Mooi hoor!
Dennis zegt
Wordt waarschijnlijk al veel te duur. Wat zo’n ding gaat kosten dan kies ik wel wat anders.
En ik denk ook nog eens dat het een van de lelijkste sportwagens is die er bestaat.
vale46 zegt
Ik heb de R8 nooit echt mooi gevonden, het algemene ontwerp spreekt me niet aan, te weinig agressie.
Ook bij deze: zeer mooie details(spiegels bv) maar het algemene ontwerp is nog steeds even lelijk. Die Lambo V10 kan het misschien een beetje goedmaken…
Buyck zegt
Dacht eerst 650 pk gelezen te hebben :lol: . Maar goed… ik kijk van niets meer op heden ten dage. Als het zo door gaat zullen de pk/gewicht verhouding wellicht 1:1 worden.
Gioor zegt
die uitlaten zijn super vet !
Jochempie zegt
ik zie ideeën voor de tuningboeren.
Pizza Luigi zegt
@ bozewolf; Dat is toch algemeen bekend?
Nee, ik bedoel, autobouwers doen zo hun best om die auto’s zo licht mogelijk te maken, zo ook weer bij de R8 GT, en doen daarbij veel concessies. Geen navigatie, geen airco, ga zo maar door. Maar de 911 Turbo is redelijk luxe wat dat betreft en toch bloedsnel.
Daveee zegt
en dan de velgen van de V8 eronder.. beetje jammer..
Max zegt
IK VIND HET ZO IRRITANT DAT ER ZO’N BETWETER ONDER MIJN NAAM AAN HET REAGUREN IS!
Frits zegt
@Max: jaa TEL JE WINST UIT
BmwMPower zegt
Die velgen zag ik laatst nog onder een A3.
lambo4all zegt
het wordt steeds leuker bij audi:)
w0o0dy zegt
Audi zou er beter aan doen de v6 comp/turbo uit de s4 wat meer pk’s mee te geven en die in een goedkopere R8 te stoppen. 370pk en flink wat koppel en mogenlijk een iets lager gewicht. Prijs rond de 125mille. Ik denk dat ze die versie veel vaker zouden verkopen dan de v10 laat staan deze Gt (die weinig met een gt van doen heeft).
lambo4all zegt
@w0o0dy: ja maar dan krijg je dus weer een hele lijst r8 ten waar je uit kan kiezen, leuk voor mensen zoals ons want dan kunnen we ook in een r8 rijden, maar dan verlies de auto zn exclusiviteit en dan gaan de rijkere voor zover ze dat al niet doen al helemaal naar een 458 italia of een gallardo.
edgar zegt
op deze manier kun je van een golf nog een one off maken… dit is gewoon een te simpele manier om maar weer eens een ‘nieuw’ model te introduceren :S
Exotic zegt
Vieze zeikerds allemaal, alsof de geïnteresseerden ook maar iets geven om de negatieve meningen van de meeste hier.
Max zegt
@Max: (nee ik bedoel niet mezelf) Als je er niet tegen kunt dat er ook andere mensen zijn met dezelfde naam, dan kan ik alleen maar zeggen: Get over it!!
Ik reageer gewoon onder mijn eigen naam.
Als je daar grote problemen mee hebt dan noem je jezelf toch lekker Max De Minder Grote Betweter?!
Max De Minder Grote Betweter zegt
@Max: Ja:P
BmwMPower zegt
@Max De Minder Grote Betweter: Hey Max ‘De-ik-laat-me-snel-beïnvloeden-reaguurder’.
Als je een account aanmaakt op Autoblog, kun je de naam Max laten registreren!
Is dat koel, stoer, heftug, lauw, dope of shizzle?
Doen! Hoor je der ook bij!
Mr. Dj M. zegt
Die flapjes op de neus zijn wel lelijk zeg…. :|
Verder een mooie dikke uitvoering, een beetje een Audi variant van de GT3 RS!
RammiejAudi zegt
Superleggera je kan je koffers pakken ;P
This car fitts my verwachtingen.
333 exemplaren, das wel zonde.
maar HIERHIERHIER ermee!!!
Prachtig ding!
Cantago zegt
één ding zegt alles: HEBBEN!
w0o0dy zegt
@rammieAudi: de 570-4 superleggera zal vrijwel zeker spannender EN sneller zijn dan deze R8 GT. Die weegt minder, heeft nog meer vermogen en de Audi zal qua positionering onder de Lambo’s moeten blijven… duitsers hechten (teveel) aan hiërarchie.
RammiejAudi zegt
@W0o0dy: Nee, daar heb je ook helemaal gelijk in.
Maar toch trekt deze Audi me meer.
Deze Audi heeft iets wat die lambo niet heeft.
Een bepaald zakelijk tintje.
Dat interieur zal wel gestript zijn, maar zoals Audi is, ze kunnen geen navi’tje vergeten enz.
Auto voor alledaags is misschien iets te overdreven, maar in ieder geval eerder dan een LP-570 en een Scuderia.
En ik wil toch wel een auto waar ik elke dag in wil rijden.
LP570 blijft rauw en fantastisch natuurlijk zoals je zegt, maar toch die R8 is iets anders.
En wie zeikt er nou als je in 3.6 i.p.v. 3.4 naar de honderd gaat;P.
w0o0dy zegt
Als je zakelijk wil combineren met sportief, fun, schoonheid dan zou mijn keuze vallen op de granturismo s. Lang niet zo snel maar veel mooier en meer een allrounder dan een sportwagen met middenmotor.
Ruben00 zegt
Ik weet niet wat dat nou is met die R8…
De ene keer dat ik hem zie vind ik hem prachtig en de volgende dag vind ik hem oerlelijk.
phantom zegt
Puur winst voor VAG, klaar.
Stefan zegt
geef mij de ppi tazor maar
Freude_am_Fahren zegt
wat een ongelooflijk lekker ding!
Ramshoek zegt
Ach, het blijft toch een soort van vertegenwoordigers / accountmanagers mobiel. Als je stijl en smaak hebt, spaar je door voor een echte Gallardo…
Petsmaster zegt
Heel even dacht ik dat er iemand een paar druppels Temesta in m’n water had gedaan maar toen ging het licht branden : ik ben naar een Audi aan het kijken. Minstens zo slaapverwekkend. Doe mij maar de Temesta :P
DuitseAuto's zegt
Gef my maar een sls amgtje..
lincoln zegt
@DuitseAuto’s: tegen wie heb je het ??
Dimglor zegt
Kleine verandering kunnen de wagen net dat beetje extra geven ;)
Gewoon prachtig…
johan zegt
misschien dat deze de GTR wel kan bijbenen :D
mashell zegt
Om de een of andere vreemde reden staat me deze wel aan. Vooral het interieur met dat carbon, rode biesje, suède stuur, klopt gewoon. En actiemodellen horen er in deze klasse ook gewoon bij, kijk maar hoeveel actiemodellen Porsche wel niet maakt van de 911.
Zub-zero zegt
tja, nog steeds geen 612pk
SimonMc zegt
@Zub-zero: Doel je op de 65 amg’s??
Audi Chick zegt
R8 GT rijd wel de SLS eruit… :? :|