Hij is zilver, hij is rap, het is naar alle waarschijnlijkheid de te kloppen auto.
Lewis Hamilton heeft vandaag al enkele rondjes met de nieuweling gereden op Silverstone, maar van een officiële test is geen sprake. Het ging om een simpele shakedown; een eerste rit van een nieuwe auto waarbij wordt gekeken of alle systemen naar behoren functioneren. Volgens Hamilton voelt de nieuwe auto in hoge mate hetzelfde aan als z’n voorganger, maar hij is wel een klapje groter en vooral breder.
Verder heeft de auto geen haaienvin gekregen, in tegenstelling tot de andere F1-auto’s van 2017 die we al hebben gezien. Mogelijk wordt er later nog wel met zo’n vin getest. Overigens was de W08 vanochtend al te zien omdat Mercedes nog wat filmmateriaal moest schieten. Dat gebeurde op Silverstone en dus wilde men de filmklus af hebben voor het zou gaan regenen. Officieel heet de nieuwe Mercedes trouwens W08 EQ Power+. Dat laatste label wordt ook aan alle toekomstige hybrides van Mercedes-AMG gehangen, dus wen er maar vast aan. Het EQ-gedeelte kennen we al van de conceptcar die vorig jaar in Parijs werd getoond.
Zoals te verwachten viel heeft Lewis Hamilton er heel veel zin in nu nemesis Rosberg\ met de noorderzon is vertrokken. Voor nieuwkomer Bottas was de leercurve behoorlijk steil, maar de Fin heeft er vertrouwen in dat ’t dit jaar goedkomt. Verder is Mercedes verheugd over het feit dat de nieuwe auto’s mogelijk de snelste F1-racers ooit worden en hebben de Duitsers er alle vertrouwen in dat ze ook dit jaar weer meedoen om de prijzen. Nu alleen nog effe hopen dat Hamilton en Bottas elkaar niet teveel in de haren vliegen.
mashell zegt
Ze hebben er 3,5 uur aan besteed en dit was de foto van Bottas die het meeste “Ik heb er zin an” uitstraalde.
mrcabdrivert zegt
@mashell: volgens mij moest ‘ie gruwelijk poepen.
WoutH zegt
@mrcabdrivert: ’t kopje kwam er al uit waarschijnlijk
partimarti zegt
@mashell: Lewis die met zijn armen bijna volledig sponsor Petronas verbergt, vond ik anders ook vrij opvallend.
boomhauwer zegt
@partimarti: hij kan Petronas op zijn buik schrijven!
clarkson zegt
@partimarti: kijk eens naar zijn armen.
premiumduitser zegt
“Nu alleen nog effe hopen dat Hamilton en Bottas elkaar niet teveel in de haren vliegen.” Ze moeten elkaar JUIST in de haren vliegen! Het liefst zo vaak mogelijk! Dan kan Max nog makkelijker wereldkampioen worden dit jaar. Voor Bottas maakt het toch geen verschil, die wordt aan het einde van het jaar toch omgeruild voor Vettel.
lh44mv33sp11 zegt
@premiumduitser: ik hoop het niet dat ze mekaar er vaak af rijden. het is mooier als hij ze er uit rijdt dan dat hij de hele tijd wint doordat het Mercedes team er steeds uit ligt doordat ze crashen
peug206 zegt
@premiumduitser: liever verliezen van een combinatie die gewoon beter is, dan winnen doordat de ander ongeluk heeft. Dan onthouden mensen je naam ook langer.
str8six zegt
@peug206: zie Rosberg… Wie?
peug206 zegt
@str8six: die onthouden ze wel. Want welke gek stopt er op zn hoogtepunt met een salaris van een slordige 30mil
str8six zegt
@peug206: hahah
lekkaah zegt
Hoop juist wel dat ze elkaar in de haren vliegen, anders is de uitslag wederom na de kwalificatie al bekend vrees ik
awesome zegt
Bottas vol enthousiasme! Die heeft er duidelijk zin in!
Livery is wel erg ver, ik dacht bij eerdere foto’s dat het verlichtings-strepen waren maar het blijkbaar verf.
En vrijwel geen haaienvin!
viezefreddyw zegt
Zoals ik zonet ook al zei vind ik het jammer dat Mercedes blijft vasthouden aan hetzelfde design voor de livery. Weer het saaie grijs met groen. Mag wel een keer anders van mij.
Wel vind ik dat een Formule 1 auto veel mooier is zonder zo’n haaienvin. Dit vind ik er veel strakker uitzien.
str8six zegt
@viezefreddyw: tja het blijven “Silberpfeilen” he. Ben ’t onmiddels ook wel zat, maar McLaren heeft er ook 20 seizoenen over gedaan om met iets anders te komen. Om nog maar niets te zeggen over de boys uit Maranello ;-)
viezefreddyw zegt
@str8six: Ik weet het. Maar van mij mag het wel een keer een stukje spannender. En ja, de boys uit Maranello komen ook telkens met hetzelfde. Af en toe komt er nog eens een verschilletje maar ook dat is minimaal.
Mede hierom vond ik de Red Bull RB12 heel erg tof. In principe dezelfde kleuren maar omdat het mat was zag het er zo anders uit. Erg mooie auto.
str8six zegt
@viezefreddyw: absoluut! Vond de verschillende tinten rood van Ferrari door de jaren heen ook wel gaaf. Met name dat oranje/rood van begin ’00s met de witte voorvleugel en sideskirts. Vind de huidige met al dat zwart minder ogen.
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Wat wil je met Petronas als hoofdsponsor en een geschiedenis als Silver Arrow. Ik vind de livery juist wel vet, met meer blauw erin nu.
De meest conservatieve livery moet nog komen, die van de boys uit Maranello. Ik schat in dat rood daar de boventoon voert.
viezefreddyw zegt
@breinstein: Die is zeker heel erg conservatief, ben ik met je eens. Ik zou het ook gaaf vinden als Ferrari eens met een andere kleur op de proppen komt.
peug206 zegt
@viezefreddyw: turquoise of pimpelpaars. Of yolo roze
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Geel schijnt de ‘echte’ racekleur van Ferrari ooit te zijn geweest. Marketingtechnisch niet handig, maar zou wel gaaf zijn als ze daar naar terug gaan.
Edge zegt
@viezefreddyw: Mwah, Ferrari heeft de laatste jaren toch wel redelijk gevarieerd. De roodtint is tegenwoordig anders dan enkele jaren geleden, en waar het enkele jaren geleden nog volledig rood was hebben we tegenwoordig steeds meer witte en zwarte accenten. Met als toppunt natuurlijk de 2016 livery met throwback naar die uit de jaren 70. Het schijnt dat Ferrari dit jaar weer teruggaat naar volledig rood overigens.
viezefreddyw zegt
@Edge: Oh, dat zou ik jammer vinden als ze volledig rood gaan worden weer. Ik vond de auto van 2016 wel mooi.
ivofga zegt
Jezus man wat een zak aardappelen op de foto.
gregorius zegt
Wie betaalt bepaalt: want niemand gaat zeggen dat dat Petronas kots-groen het Mercedes grijs-zwart nou goed doet. En zo is het al jaren.
leaper035t zegt
Ik kan niet geloven dat de fotograaf van de wagens dezelfde is als die van de portretfoto’s. Hilarische portretfoto’s!
reistje zegt
Op foto 3 en 4 valt het mij pas echt op hoe breed de banden zijn.
Ik vind de drivers foto’s wel passend eigenlijk. Lewis de zelfverzekerde showboy en Bottas die uitstraalt “moet dit echt? ik wil gewoon racen”.
awesome zegt
@reistje: Bottas straalt meer ’twee patat oorlog en een kaasouffle’ uit..
jippie zegt
De mooiste tot nu toe. Die ‘haaienvinnen’ maken de auto’s echt lelijk.
berlinetta zegt
Weet iemand of het in Finland verboden is om te lachen?
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Bwooaahh. Geen idee eigenlijk.
boomhauwer zegt
@berlinetta: gewoon een nors volk.
baklava zegt
Eindelijk een auto zonder die lelijke haaienvin.
martijn11 zegt
Bottas heeft er wel heel veel zin in zo te zien
bmwfreak038 zegt
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil zie, volgens mij is dit zelfs een oude samenstelling qua kleur.
str8six zegt
Hopelijk zien we deze auto vaak in een grindbak staan.
allesmetturbo zegt
Staat wel lekker al die wagens met die brede bandjes
ArnoldH zegt
Bottas zijn foto lijkt wel photoshop…
tkoote zegt
Veruit de fraaist gevormde auto tot nu toe. Als je deze toch eens in Renault-livery zou hebben…
Bottas staat overigens wel ernstig voor paal op die foto’s, dat is niet echt goede PR.
clarkson zegt
Mooie wagen. Die fin mag van mij thuis blijven.
pomoek zegt
Mooiste wagen tot nu toe. De achterkant lijkt op foto 1 echt extreem breed. Ziet er goed uit!
rob5nismo zegt
Volgens mij is de overall van bottas iets te klein of knelt ergens flink
Edge zegt
Even wat observaties van mijn kant, los van het overduidelijke feit dat de haaienvin ontbreekt:
1. De overgang van sidepod naar engine cover is behoorlijk anders dan we tot nu toe hebben gezien. Op de wagens die we tot nu toe gezien hebben (Sauber, Williams, Force India en Renault) loopt de sidepod in één vloeiende (overdreven uitgedrukt) S-vormige knik over in de engine cover, zoals we dat ook de afgelopen jaren in de sport hebben gezien. Hier bij de Mercedes zit een andere knik in, die overdreven gezegd eerder op een 3 in spiegelbeeld lijkt dan op een S. Daaruit mogen we wel concluderen dat nieuwe motorunit toch behoorlijk compact lijkt te zijn. Vooral op deze foto is goed te zien wat ik bedoel: https://pbs.twimg.com/media/C5WGtHwWEAAR5Sp.jpg:large
2. De spiegeltjes zijn een stuk aerodynamischer vormgegeven. Op de andere auto’s zitten spiegels zoals we die de afgelopen jaren ook gezien hebben. Mercedes heeft voor een andere aanpak gekozen, waarbij zowel de behuizing als het draagarmpje een stuk meer aerodynamisch zijn dan bij de concurrentie. Het zal geen wereldschokkend effect hebben, maar zoals altijd telt elk beetje in de Formule 1. Zie foto 3 in de gallery.
3. Aan de onderkant van de nosecone zitten ook nog vleugeltjes! De oplettende kijker had ze al gespot op de Force India, maar daar zijn ze een stuk conservatiever vormgegeven. Renault heeft ze ook, maar die zijn nog conservatiever te werk gegaan en hebben slechts één vleugeltje aan elke zijde, terwijl die van Mercedes uit 4 hoofdelementen bestaat. Sauber gebruikt ze helemaal niet en van de Williams kun je op basis van de vrij generieke renders die we gezien hebben nog niet zoveel zeggen. Foto: https://pbs.twimg.com/media/C5WfLWLWcAEF7AJ.jpg:large
4. Mercedes heeft een loophole gevonden wat vleugeltjes op het bodywork betreft. Hij was niet te zien op de wagen van Hamilton, maar toen Bottas even later zijn filmrondjes mocht doen zat er ineens een extra vleugel op de engine cover. Volgens experts die het technische reglement van de F1 goed kennen, hebben we hier te maken met een legaal vleugeltje. Normaal gesproken krijg je een soort denkbeeldige blokkendoos waarbinnen je aerodynamica moet passen, maar dat kleine stukje bodywork wordt dan weer niet beperkt door zo’n blok. Wederom, foto: https://pbs.twimg.com/media/C5WzdqLWQAEoY3R.jpg:large
5. Boven de toch al complexe barge boards zitten extra vleugels die de andere wagens niet hebben Op foto 2 zijn ze het beste te zien. Ze lijken een beetje op carbon boomerangs. Ik ben erg benieuwd in hoeverre dit een voordeel gaat opleveren, vooral ook dit een toevoeging is die de andere teams die we so far gezien hebben helemaal niet kennen. Daarnaast heeft Mercedes ook drie zogeheten pod vanes die de lucht om het bodywork leiden, terwijl de andere teams er maar één gebruiken.
En zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes.Zo is goed te zien dat de ophanging en stuk dikker geworden is. Uiteraard om de grotere krachten op te vangen. Wat ook opvalt is dat de ruimte tussen de hoofdsteun en de helm van Hamilton een stukje kleiner is dan voorheen. Het lijkt mij aannemelijk dat dat gedaan is om de nekspieren van de coureur deels te ontlasten.
Al met al is dit tot nu toe veruit de meest extreme en innovatieve F1 wagen die tot nu toe onthuld is, en Mercedes kennende zal het allemaal ook precies doen wat ze voor ogen hebben. Tel daarbij op dat ze ook een ongekend grote stap voorwaarts hebben gemaakt qua motor en je kunt zelf wel tot de conclusie komen dat Mercedes ook dit jaar gewoon hét te kloppen team is.
mrrallycross zegt
Die nieuwe auto’s zien er wel goed uit zeg
exclusieviteitsfreak zegt
Hopelijk kan Max met zijn Red Bull met de Mercedessen mee . . .
sracert zegt
6. Nog steeds met dat sh#t geluid.