• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe Citroën C3

Auteur: autoblogger, gepost 29 juni 2009 om 08:58 – 45 Reacties

Citroen C3
Hier is ie dan, de vijfdeurs-versie van de C3. Inclusief lelijke achterlichten.

In september heeft deze nieuwe C3 zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt. De auto moet begin volgend jaar op de markt komen, daarna zal er nog een driedeurs DS3 komen om het aanbod compleet te maken.

Zoals Ruben reeds aangaf bij de gelekte foto’s zien we een doorgetrokken voorruit, iets wat blijkbaar als innovatief wordt gezien. Vanaf eind volgend jaar komt men tevens met een nieuw Stop & Start systeem. Qua motorisering schijnen er versies te komen die slechts 90 tot 99 gram CO2 per kilometer uitstoten, maar daar is nog weinig over bekend.

Ook interessant!

  • Nieuwe Citroen C3
    Nieuwe Citroën C3 is weer compleet, eh, nieuw?
  • Vernieuwde Citroën C3 Aircross
    Vernieuwde Citroën C3 Aircross heeft compleet nieuwe neus
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

c3, Citroen, iaa-2009

Vorig bericht: « Autoblog 2009 flashback: week 26
Volgend bericht: Aston Martin komt met 1.0-liter hatchback! [Cygnet] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjappoo zegt

    29 juni 2009 om 09:07

    Best geinig wagentje!

    Voorruit ziet er van buitenaf niet uit, maar geloof best dat het van binnen wel mooi eruit ziet! (zoals op de foto?)

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    29 juni 2009 om 09:08

    Heel aardig. En een erg leuk dashboard. Gek genoeg helemaal geen knoppen op het stuur (hoe meer hoe beter is normaal gesproken de Citroën gedachten gang).

    Login om te reageren
  3. TSI zegt

    29 juni 2009 om 09:10

    leuk wagentje!

    lastig kiezen tussen dees en de nouveau Polo.

    Login om te reageren
  4. Laue zegt

    29 juni 2009 om 09:14

    geinig wagentje, kan wel eens de opvolger van de saxo van mn vriendin worden.

    Login om te reageren
  5. CitroFan zegt

    29 juni 2009 om 09:25

    Hij is nu toch wel erg leuk geworden! Moet zeker meer potten kunnen breken dan zijn voorganger!

    Login om te reageren
  6. Rut zegt

    29 juni 2009 om 09:29

    Best een mooie auto. Alleen die voorruit lijkt me niet zo fijn ivm de zon op je navigatiesysteem.

    Login om te reageren
  7. rotorhead zegt

    29 juni 2009 om 09:30

    “iets wat blijkbaar als innovatief wordt gezien”

    :lol:

    Grappig ding wel, helemaal in dat blauw :)

    Login om te reageren
  8. Jaapie zegt

    29 juni 2009 om 09:32

    Leuk..als je een ster in raam krijgt!

    Login om te reageren
  9. victortje zegt

    29 juni 2009 om 09:33

    wel aardige auto beter dan de huidige!!, maar uit bepaalde hoeken lijkt die doorgetrokken ruit, op een of andere bult op die auto, niet echt mooi!

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    29 juni 2009 om 09:43

    Leuke kar! Voor vrouwen dan.

    Login om te reageren
  11. hiscox zegt

    29 juni 2009 om 09:43

    ben nooit voorstander geweest van citroën, omdat hun producten mij nooit hebben kunnen overtuigen (zowel op design, kwaliteit binnenin als motorisch), maar ja das natuurlijk subjectief hé.

    Ziet er wel leuk uit maar nogmaals ik heb niet zo’n hoge dunk van de afwerkingskwaliteit en duurzame materialen.

    Login om te reageren
  12. -niels- zegt

    29 juni 2009 om 09:51

    ik vind die voorruit wel enigzinds inovatief omdat er geen balk in het midden loopt zoals bij alle andere auto’s met een doorgetrokken voorruit.
    daarnaastt vind ik het wel een leuk wagentje en een erg mooi stuur.

    Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    29 juni 2009 om 09:56

    Natuurlijk spreken ze over iets innovatief (terwijl het dat niet is), om commercieel sterker te staan…

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    29 juni 2009 om 10:10

    @ Porsche911

    pleur eens op met je reclame. als je uberhaupt nog terug komt in deze post.

    Login om te reageren
  15. VivelaFRANCE zegt

    29 juni 2009 om 10:17

    Ziet er erg goed uit :D ! Vooral dat interieur is erg mooi geworden! Ik kijk al uit naar de DS3 :D !!

    Login om te reageren
  16. Henk zegt

    29 juni 2009 om 10:24

    Ziet er erg leuk uit, en met de betrouwbaarheid zit het nu ook wel goed. Heb zelf sind eind vorig jaar een nieuwe Citroen C5 en nog geen enkel rammeltje of wat dan ook echt een degelijke auto.

    Login om te reageren
  17. Potver7 zegt

    29 juni 2009 om 10:46

    @Hiscox: wanneer heb jij voor het laatst in een Citroën gezeten? Of beter nog, er een paar jaar in gereden?

    Even OT, best een geinige auto, maar ik weet het nog niet zo met die voorruit. Van buiten word de auto er niet knapper op (komt ook een beetje door die afgeschuinde hoeken bovenaan) en volgens mij heb je wel een hele stevige airco nodig om het in de zomer aangenaam te houden in de auto. 90 tot 99 g CO2/km zal in Zuid-Frankrijk dus wel niet haalbaar zijn…
    En die achterkant… mmm… wel heel erg Opel…

    Login om te reageren
  18. Lustigson zegt

    29 juni 2009 om 10:57

    Mooi. ‘k Zie wat Fiesta-invloeden, maar dat is niet verkeerd.

    Ben wel benieuwd hoe je regensensor werkt met zo’n grote voorruit. Kabeltje eroverheen? ;)

    Login om te reageren
  19. Freewarefreak zegt

    29 juni 2009 om 11:37

    Leuke auto! Dacht meteen hetzelfde als Rut. Zo’n lange voorruit… en het dubbeldin touchscreen ligt behoorlijk achterover… ben benieuwd wat de afleesbaarheid daar van is met scherp zonlicht. Dashboard ziet er wel kek uit… leuk dat gelakte deel.

    Offtopic… denk dat CarGlass heel blij is met deze auto… duur ruitje…

    Login om te reageren
  20. Jeroen zegt

    29 juni 2009 om 11:38

    Inclusief lelijke achterlichten? Jammer dat er geen foto van is , dan had ik t zelf kunnen beoordelen…
    Vind het zelf een leuk wagentje.

    Login om te reageren
  21. Solstice zegt

    29 juni 2009 om 11:56

    Mooi gebruik van chroom en dat is bij de andere merken wel eens niet het geval. Die voorruit is volgens mij wel redelijk uniek/innovatief in deze klasse.

    @TSI: lastig kiezen tussen C3 en Polo? Die auto’s zijn bijna extremen van elkaar in hun klasse.. Beetje Carla Bruni vs Angela Merkel. :P

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    29 juni 2009 om 12:24

    Leuk toch, hoe auto’s op persfoto’s altijd zo veel mooier ogen dan op andere foto’s. Nu is het opeens een echt leuke auto! En naar de motoren ben ik erg benieuwd. Zo’n lage uitstoot…

    @ Jeroen; Dan klik je toch even door naar ‘de gelekte foto’s’.

    Login om te reageren
  23. RoT___ zegt

    29 juni 2009 om 12:28

    @Lustigson: Daar zat ik dus ook al aan te denken. Regensensor kan nog onderaan de ruit, maar waar haalt de zelfdimmende binnenspiegel de stroom vandaan? Althans, ik vermoed dat die leverbaar zal worden.

    @Freewarefreak: De bediening van de navigatie gaat gewoon via het radiopaneel, er zit geen touchscreen in.

    Login om te reageren
  24. RoT___ zegt

    29 juni 2009 om 12:30

    Trouwens, de buitenspiegels van de C5 zijn zo te zien overgenomen op de C3?
    Jammer, ik vind ze op de C5 al te groot. Zullen op de C3 dan wel echte flaporen worden.
    Waarom moeten die dingen tegenwoordig steeds groter worden, met de kleinere exemplaren hebben we het toch ook altijd gered?

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    29 juni 2009 om 12:35

    Idd een lange voorruit. Het is een complot van Carglass. Krijg je daar een sterretje in dan kan je niet ander dan het laten herstellen. Als je die ruit moet vervangen betaal je je blauw.
    Vraag me trouwens af hoe die zonnekleppen nu zullen werken. Die zitten toch achter je hoofd dan?

    Denk dat we nog heel veel van die ruiten gaan zien.

    Login om te reageren
  26. Jordi zegt

    29 juni 2009 om 12:59

    Wow! Ziet er verassend goed uit, interieur vind ik ook top. Ziet er in ieder geval stukke beter uit dan huidige C3

    Login om te reageren
  27. VivelaFRANCE zegt

    29 juni 2009 om 13:08

    @ Soltice,

    Moet je daar dan nog over nadenken :? ? Carla natuurlijk! ;)

    Login om te reageren
  28. VivelaFRANCE zegt

    29 juni 2009 om 13:12

    @ Esprit de Flandre,

    Het zal waarschijnlijk net zoals bij de C4 Picasso gaan werken: de zonnekleppen kan je naar voren schuiven.

    Kijk maar naar dit filmpje voor de verduidelijking (vooral op 5m00):

    http://www.youtube.com/watch?v=ukLC-igwCDM

    Login om te reageren
  29. SPK zegt

    29 juni 2009 om 13:31

    Een erg leuke auto, ook een mooi interieur, zeker voor auto’s in die klasse. Hij is veel minder tuttig geworden dan zijn voorganger. Dit kan wel eens een succesje worden.

    Login om te reageren
  30. Simpson zegt

    29 juni 2009 om 13:47

    niet gek, ik hoop dat ze iets gedaan hebben aan die senseo-drive (pun intended, je kunt koffie zetten in de tijd dat ‘ie…)

    Login om te reageren
  31. ferrari_ownt zegt

    29 juni 2009 om 15:19

    Waarschijnlijk worden die -100CO2-versies hybride’s.

    Login om te reageren
  32. Oliver zegt

    29 juni 2009 om 15:26

    Ik vind hem cool. :D

    Login om te reageren
  33. Kuukske zegt

    29 juni 2009 om 16:13

    Was te verwachten, lijkt veel op de C3 Picasso…
    Je kunt zeuren dat z’n achterlichten niet mooi zijn, maar dat kun je ook zeggen van de oude.
    Deze is wel een flinke verbetering.

    Login om te reageren
  34. johan zegt

    29 juni 2009 om 19:07

    lekker premium.

    Login om te reageren
  35. N-RiCo zegt

    29 juni 2009 om 20:21

    waanzinnige voorruit, zonder de fransozen zou er geen ontwikkeling zijn, als het gaat om uiterlijk en beleving van auto’s

    Login om te reageren
  36. N-RiCo zegt

    29 juni 2009 om 20:28

    of overdrijf ik veel?

    Login om te reageren
  37. Cooper S zegt

    29 juni 2009 om 21:15

    -edit: probeer het eens met meer dan één woord-

    Login om te reageren
  38. Frissegast zegt

    29 juni 2009 om 22:20

    @RoT : de nieuwe Europese spiegel-normen verplichten veel grotere spiegels dan vroeger… Dat is niet omdat ze dat bij Citroën mooier vinden of zo… Kijk trouwens eens naar de spiegels van de Lexus IS… dat zijn olifantenoren…

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    29 juni 2009 om 23:10

    @ N-RiCo; Gun de Italianen ook maar een rolletje dan. ;)

    @ johan; Inderdaad. :twisted:

    @ kuukske; Sterker nog: Je kunt het van elk achterlicht zeggen, aangezien mooi of lelijk persoonlijk is…

    @ Oliver; Kopen kopen kopen!

    @ Simpson; En daar kan ik het niet meer dan mee eens zijn. Sensodrive (en EB6V, de afgeleide voor de grotere modellen als de C4 (Picasso)) zijn simpelweg traag. Dat is tegenwoordig beter te doen… :|

    Login om te reageren
  40. SaxoVTS zegt

    29 juni 2009 om 23:32

    Wauw. Dat ziet er niet verkeerd uit. Die ruit vind ik super. :)

    Login om te reageren
  41. Citrofiel zegt

    30 juni 2009 om 00:19

    Sorry Autoblog, maar aangezien jullie het niet doen, zal ik maar wat aanvullende info vermelden, die andere sites al lijken te hebben (of ze speculeren slechts :? ). Voor de geïnteresseerden:

    “De nieuwe C3 is 3,94 meter lang, 1,71 meter breed en 1,51 meter hoog. Hij gaat dus niet – zoals vele van zijn concurrenten – over de magische vier meter grens. De grote voorruit is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. Citroën hoopt dat zestig procent van de geproduceerde C3’s zo’n raam heeft.
    (…) Dan zijn er de 1,4-liter benzinemotoren met 75 en 95 pk en de 1,6-liter met 120 pk. De diesels zijn de 70 en 90 pk sterke 1,6-liter HDI’s. Citroën belooft ook een variant die 99 gram CO2 per kilometer uitstoot. In het begin van het nieuwe decennium staat er een nieuwe generatie krachtbronnen klaar. Daaronder zijn driecilinders waarvan de schoonste 90 gram CO2 per kilometer uitstoot.
    (…) Een knappe prestatie is dat de C3, ondanks dat hij veiliger en stiller is geworden, niet zwaarder is dan zijn voorganger.”

    Login om te reageren
  42. ErwinLagcher zegt

    30 juni 2009 om 00:23

    “Citroën hoopt dat zestig procent van de geproduceerde C3’s zo’n raam heeft.”

    Wat is dan de moeite om 100 % te garanderen? Scheelt volgens mij fabricagekosten, hoef je geen verschillende plaatdelen te maken ivm de voorruit.

    Login om te reageren
  43. Citrofiel zegt

    30 juni 2009 om 00:31

    Blijkbaar zijn de kosten voor een C3 met korte voorruit toch lager dan het idee om alle C3’s standaard met grote voorruit uit te rusten, want ze zullen het toch vooral hebben gedaan om de vanafprijs zo laag mogelijk te krijgen…

    Login om te reageren
  44. bakker zegt

    24 augustus 2009 om 16:16

    Zo inovatief is deze ruit nu ook weer niet…. huidige model Astra GTC heeft een soortgelijke ruit al sinds 2006 als ik me niet vergis. Verder wel een hele leuke auto!

    Login om te reageren
  45. Han zegt

    9 september 2010 om 23:51

    Jongens, het is gewoon een super auto! Blue botticelli kleurtje te kek en hij rijdt als een tierelier. Te veel zon, zonneklep naar voren en gps is perfect te volgen en die viewww… ik geniet gewoon en hoef nooit meer mijn nek te verstuiken als het verkeerslicht op rood staat en ik sta vooraan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North