
De DS 9 E-Tenste is de luxe Franse limousine waar wij op zaten te wachten.
DS Automobiles heeft vandaag eindelijk de eerste foto’s en informatie onthuld van de DS 9 E-Tense. DS Automobiles is het luxemerk van Citroen. Destijds begon het als een modellijn naast de reguliere ‘C’-modellen, later werd het een eigen merk. Het is op zich wel opmerkelijk dat de Citroen C6 juist als C6 in de markt gezet en niet als DS. De C6 zou namelijk het perfecte startschot zijn voor een nieuwe (sub)-label.
Geen herinterpretatie
Veel cooler dan een Franse limousine wordt het namelijk niet. De Citroen C6 was een moderne herinterpretatie van de DS, CX en XM. De DS 9 is vooral een enorm grote, strakgelijnde, luxe sloep. Het is niet een statement zoals de C6 dat was, maar die auto was in commercieel opzicht ook niet echt groot succes te noemen. Logisch dat de DS 9 voornamelijk heel erg strak is, met enkele kenmerkende details, zoals de hooggeplaatste knipperlichten en het chroomwerk.

Forse jongen
Om even een idee te krijgen van de afmetingen van de DS 9. De volledige lengte is 4,93 meter, terwijl de breedte van de DS 9 1,85 meter bedraagt. Ter illustratie: de DS 9 op de foto’s heeft 19″ velgen, terwijl er nog een redelijke band omheen ligt. De DS 9 deelt zijn platform met de Chinese Peugeot 508, die heeft een langere wielbasis dan ‘onze’ 508. Qua afmetingen is de DS 9 een tikkeltje kleiner dan de Audi A6 en Volvo S90. Dan heb je een idee wat voor auto het is. Een forse jongen.

DS E-Tense
Het is ook niet zomaar een DS 9 die onthuld is, maar de DS 9 E-Tense. Dat betekent dat de DS 9 een plug-in hybride aandrijflijn heeft. In eerste instantie betreft het een combinatie van een Puretech benzinemotor én elektromotor, samen goed voor 225 pk. Op de accu kon je zo’n 40 tot 50 km halen, dankzij het 11,9 kWh accupakket. Deze is in anderhalf uur weer volgeladen.

Motoren tot 360 pk
Maar er komen meer motoren voor de DS 9. Ten eerste is er een E-Tense met 250 pk en voorwielaandrijving. Deze zal alleen in China geleverd worden. Daarnaast komt er een veel sterkere E-Tense aan. Deze heeft sterkere elektromotoren en levert 360 pk! Om het in goede banen te lijden, zal versie met 360 pk standaard voorzien zijn van vierwielaandrijving. Als laatste komt er ook nog een DS 9 zonder ‘E-Tense’. Dus een DS 9 met een conventionele benzinemotor.

Zeer luxe
De DS 9 zal zeer luxe kunnen worden uitgerust. Denk aan items als Night Vision, Park Pilot, Active LED Vision en Smart Access. Met het DS Inspirations programma kun je je DS 9 verregaand personaliseren. De namen van deze ‘sferen’ zijn vernoemd naar wijken in Parijs. Dat is wel iets waar je gek mee moet hebben. Mercedes Reeperbahn, Lincoln Queens of Spyker De Pijp bekt toch iets minder lekker dan DS 9 Inspiration Bastille.

Uiteraard zal de DS 9 zijn publieksdebuut beleven op de Salon van Genève 2020.
Karakter ingewisseld voor glimmertjes… Hoi Chinese markt…
Nee maar! Die knipperlichten in het dak à la oude DS, dát is nou leuk design! De rest, tsja, plak een DS7 neus op een 508 en je krijgt dit, maar dat is niet perse iets slechts.
Ik citeer : “Het is op zich wel opmerkelijk dat de Citroen C6 juist als C6 in de markt gezet en niet als DS. De C6 zou namelijk het perfecte startschot zijn voor een nieuwe (sub)-label.”
Dit is toch wel heel erg mosterd na de maaltijd. De C6 werd namelijk geïntroduceerd in 2005, na een jarenlange ontwikkeling. Toen was er waarschijnlijk nog niemand bij Citroen die eraan dacht om de C6 onder een eigen merknaam in de markt te zetten. Dat denken begon pas in 2011 met de introduktie van de DS3. Vanaf 2015 is DS een apart merk
Hoefde daarom nog niet als apart merk. Ze hadden het gewoon ook DS6 kunnen noemen, en dan uitbreiden met de DS3.
Maar is idd een gevalletje “achteraf gezien…”. Misschien is DS3 er wel gekomen net door het debacle van de C6, dat men toen plots besefte bij Citroën dat ze geen luxueuze, duurdere wagen kunnen verkopen met een C ervoor…
Zeer fraaie sedan, maar die LED-strips vind ik dan weer jammer. Maakt het weer gelijk zo’n kermismobiel. Verder top.
Niet perse lelijk, maar als er Infiniti op stond had ik het ook geloofd. Nee, het heeft bij lange na niet het voorkomen van een échte Citroën of échte DS. Het ding mist statigheid en eigenzinnigheid. Als hij niet komt met hydropneumatische vering is het wat mij betreft helemaal niks.
Hey, niet mijn Infiniti bashen :)
Ik vind m juist erg Frans ogen. Allerlei elementen van PSA en Renault zie ik er in terug.
Bij een 508 kan ik t hebben en Renaults zien er toch elke 7 jaar compleet anders uit.
Maar bij deze Citroen (want Citroen krijgt geen luxe varianten meer) vind ik het voornamelijk saai en safe.
Ceci ne pas un DS….
C’est un DéSeption
Héla Move … pas dans la langue de Molière hé, c’est tres compliqué pour la majorité des adeptes de AB !
@dwfc: valt wel mee, hoor. Alhoewel sommigen al moeite hebben met hun eigen taal.
Entièrement d’accord avec votre point de vue.
Quelle tristesse.
Erg fraaie auto
Ik vind de voorkant wel wat hebben, maar de rest is veel te saai voor een grote Citroën.
Net zo nietszeggend als een stokbrood van de supermarkt…
Het is het in mijn ogen nét niet. Het is in mijn ogen niet eigen genoeg, je ziet veel te duidelijk dat dit een Peugeot 508 met een ander neusje is. Ik denk dat de designelementen veel beter to zijn recht zouden zijn gekomen als de auto met een volledig blank vel papier was ontworpen, maar daar zal de markt wel niet groot genoeg voor zijn.
Het meest interessante is die aandrijflijn met 360pk. Die past dus ook in onze 508.
Of het meer wordt dan gewoon een aandachtstrekkertje als concept zal de toekomst uitwijzen, maar zoek voor de grap eens op Peugeot 508 PSE. Net vandaag zijn daarvan foto’s losgelaten.
Het basisontwerp is clean, er zitten relatief weinig drukke frutsels op zoals andere merken steeds meer laten zien. Daarbij moet ik wel toegeven dat de frutsels die er wél op zitten, vrij prominent zijn. Maar goed, anders was het wel een heel erg zouteloze sedan geworden. Al met al heb ik toch een beetje een Renault Latitude (wie kent ‘m nog?) gevoel bij deze auto. Het geheel pas niet helemaal bij het merk dat voorop staat.
En of dit een succesje kan zijn voor DS weet ik ook zo net nog niet. Hij lijkt wel behoorlijk geënt op de Chinese markt, maar de DS-verkopen daar zijn van dramatisch slecht naar non-existent gegaan het afgelopen jaar, ondanks een groter gamma dan hier in Europa wordt aangeboden. Dat lijkt me geen haalbare kaart. En we weten al lang hoe niet-Duitse premium merken het in Europa doen…
@citrofiel: jeetje, de Latitude. Daar doet hij me sowieso wel wat aan denken. Ik vind het best een gaaf apparaat, maar niet zo striking als wat je hoopt. Ik denk wel dat het interieur één van de beste in zijn klasse wordt.
Dus omdat het designstatement van de C6 geen commercieel succes was, doen ze nu een auto met de uitstraling van een Peugeot 607?
Oy, de 607 was toen, en is nog steeds, prachtig. Dat wordt een toekomstige klassieker, zoals zoveel van Peugeots grote sedans van weleer.
Deze DS9 echter, wordt dat niet…
Netjes zeker de achterzijde. Weer wat anders dan dat Duitse spul.
Mooie auto! Iets spannends als DS of een CX zullen we wel nooit meer gaan zien.
Dit wil de automobilist niet meer….
de automobilist wil wel maar de merken durven het niet meer.
@sonnybonds: mwah…ik denk dat de meeste mensen liever een saaie auto hebben. Want lekker veilig!
Hij is fijn! Komt er ook een station?
Kunst op wielen zoals enkel de Fransen dat kunnen. Wel spijtig dat er geen diesel op het programma staat.
Enkel de fransen? Onderschat de italianen niet. Met bijvoorbeeld een Thesis, Lybra, 166 of Quattroporte (vorig model).
Neemt niet weg dat de Fransen het ook zeker kunnen!
Kansloos. De DS7 heeft veel meer uitstraling en iets aparts. Dit ontwerp is 13 in een dozijn.
Azulu, noem die andere 12 dan eens.
@azuli: Een strakke Franse limousine voor 13 in een dozijn uitmaken en een SUV aanhalen om je punt te bekrachtigen.
Juist.
Ziet er beter uit dan een 508. Deze heeft niet de ” pauper” zwarte achterlichten gelukkig.
Ik vraag raad aan onze “minister” Weyts om de standing van dit ontwerp te beoordelen.
Ah kijk! De Franse president heeft weer een nieuwe limo nodig!
Zelf rij ik met een DS 7 met Rivoli interieur. Alle interieuruitvoeringen en technische snufjes zijn bijna identiek beschikbaar op de Ds 7. Alleen op de achterbank is de 9 nog wat sjieker. Mijn eerste indruk van het interieur was toch wel een wow-gevoel en ik blijf het leuk vinden om achter het stuur te kruipen. Aan de buitenkant moet hij het net als de ds 7 hebben van de fijne details, maar ik had ook wel gehoopt op een carrosserievorm die wat meer avangardistisch is. Mijn ds7 heeft nog een kleine dieselmotor maar in België zijn die plugin hybrides nu voordeliger om te leasen ondanks hun meerprijs.