• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Lamborghini’s nieuwe motor en bak

Auteur: CasperH, gepost 15 november 2010 om 12:47 – 65 Reacties

Het nieuwe blok van Lamborghini
Lamborghini heeft de krachtbron voor de nog te introduceren Jota / Aventador zojuist officieel gemaakt. Zijn er verrassingen?

Nee. Eigenlijk niet. De nieuwe 6.5 liter V12 krijgt vrijwel dezelfde specs die we jullie vorige week al voorschotelden. Dat betekent dus dat de geheel nieuw ontworpen krachtbron 700 pk gaat leveren bij 8250 toeren per minuut en dat het koppel van 690 Nm beschikbaar is bij 5500 toeren per minuut. De nieuwe krachtbron weegt 235 kilogram en is voorzien van een dry-sump systeem.

De versnellingsbak schakelt volgens Lamborghini 50 procent sneller dan een dual-clutch systeem. Het gaat om een handmatige bak die men ISR (Independent Shifting Rod) gedoopt heeft. Deze bak zorgt ervoor dat de volgende versnelling al ingeschakeld kan worden terwijl de huidige versnelling wordt verlaten. De ISR bak is daarnaast ook nog eens zeer licht, slechts 79 kilo.

De aandrijflijn gaat begin 2011 in productie, de opvolger van de Murciélago komt een half jaar later in de vorm van de Aventador.

Ook interessant!

  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
  • Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
    Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
  • Officieel ten einde: de Lamborghini Aventador
  • Dit kun je verwachten van de allerlaatste Aventador

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

aventador, jota, Lamborghini, lp700-4, motor, teaser, Techniek, transmissie, V12

Vorig bericht: « Rijden in de Renault DeZir
Volgend bericht: BMW steunt talentenprogramma pianoboer »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefan zegt

    15 november 2010 om 12:52

    Ik ga er spontaan van giechelen, zo ongelofelijk gaaf!

    Login om te reageren
    • V10 zegt

      15 november 2010 om 16:41

      @stefan:geil he

      Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    15 november 2010 om 12:54

    Ah, dus zo zien twee aan elkaar gesleutelde Audi V6’jes er uit ;)

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 november 2010 om 13:44

      @Alwood:
      Heeft Audi eigen motoren dan? D8 altijd dat ze gewoon de rekjes van VW leegplukten / tuneden? ;-)

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        15 november 2010 om 14:04

        @mout: lol, er is idd wel veel plastic gebruikt zo te zien. Maar VR6’jes hebben een te kleine blok-hoek. Hebben ze dan toch gewoon 4 3-cilinders uit de Polo gepakt? :P

        Login om te reageren
  3. 323frikandel zegt

    15 november 2010 om 12:54

    Hebben (A)

    Login om te reageren
  4. sacha zegt

    15 november 2010 om 12:56

    Zoveel vermogen… Mag dat wel van de milieupolitie?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 november 2010 om 18:24

      @sacha: De Co2-uitstoot is ‘slechts’ 398g/km dus dat valt best mee. De Murcielago kwam overigens tot 495g/km.

      Login om te reageren
  5. Rsimon zegt

    15 november 2010 om 12:58

    wat is een dry-sump systeem????

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 november 2010 om 13:36

      @Rsimon: een smerings-systeem zonder carterpan.
      Normaal hangt onder de motor een bak olie, en wordt daarvandaan olie opgepompt / rondgesproeid op handige plekken in het blok. Dan lekt het zo zoetjesaan weer naar beneden, en begint het feest opnieuw.
      Drysump is een geslotener systeem, luchtdicht, zodat er geen carterpan nodig is om de boel te verzamelen. Daardoor kan het blok lager gemonteerd worden >> lager zwaartepunt. In de bonuspunten is de hele mik ook wat lichter, meen ik.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        15 november 2010 om 13:40

        @mout: O ja. GeoBem007 noemt een ander voordeel: doordat er geen lucht in zit, kan dat ook nooit per ongeluk rondgepompt worden. Wat met een klassiek systeem wel een beetje voorkomt.
        Als we toch bezig zijn: nog een voordeel is dat de olie minder tot niet oxydeert, en daardoor langer meegaat / de motor minder olie per beurt krijgt. Maar het duurt wel ff voor je met dat voordeel de meerprijs terugverdient ;-)

        Login om te reageren
        • DeSjaak zegt

          15 november 2010 om 14:53

          @mout: Nog een voordeel van olie rondpompen via een dry-sump is dat ook bij laterale krachten (lees hard de hoek omgaan) de smering blijft werken en niet alle olie aan één kant van het blok gaat zitten.

          Login om te reageren
          • MAB zegt

            11 februari 2011 om 15:50

            @DeSjaak: Woouuww Dat zijn allemaal veel voordelen hier boven zeg:P hahaha

            Login om te reageren
  6. astondb9 zegt

    15 november 2010 om 13:03

    Dat worden weer gave auto’s

    Login om te reageren
  7. towi zegt

    15 november 2010 om 13:06

    “Deze bak zorgt ervoor dat de volgende versnelling al ingeschakeld kan worden terwijl de huidige versnelling wordt verlaten”

    is dat hetzelfde als het zeroshift systeem?

    Login om te reageren
    • towi zegt

      15 november 2010 om 13:07

      @towi:

      zie http://www.zeroshift.com/

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        15 november 2010 om 20:11

        @towi:
        Thanks Towi, dit moet het zijn. Had er nog niet van gehoord. Maar zal eens even kijken of er nog wat aandelen van dit bedrijf te koop zijn.

        Login om te reageren
  8. RALM zegt

    15 november 2010 om 13:06

    Die ISR bak klinkt technisch gezien erg interessant, weet nog niet echt wat ik me erbij voor moet stellen!Superbenieuwd!

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 november 2010 om 14:03

      @RALM: Zal waarschijnlijk inhouden dat de tandwielen en assen op een andere manier in elkaar grijpen. Hierdoor kunnen versnellingen in de bak klaarstaan, zonderdat verschillende assen tegen elkaar in gaan werken den de bak uit elkaar spat.

      Het mechaniek van de bak moet zo wat ontlast worden en veel sneller werken. Er moet nog wel met een enkele plaat gekoppeld worden… Wil het wel naast de DCT van een 458 in werking zien eigenlijk.

      Login om te reageren
  9. Kvgorp zegt

    15 november 2010 om 13:08

    @Rsimon

    Motor zonder carterpan. Dus lager in de auto te bouwen en dus ook lichter.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dry-sumpsysteem

    Login om te reageren
    • Toshio Suzuki zegt

      15 november 2010 om 13:18

      @Kvgorp: Vooral voor een lager zwaartepunt. ;)

      Login om te reageren
  10. mrB zegt

    15 november 2010 om 13:26

    Ben wel benieuwd hoe die ISR werkt. Zoals ik het nu begrijp is het geen dual clutch, maar heeft het al wel de versnelling klaar staan? Dual clutch zijn uiteindelijk 2 versnellingsbakken in elkaar, maar dit dus niet?

    btw, 235 kg voor een v12 van 6,5L hoeveel lichter is dat dan de oude motor?

    Login om te reageren
    • MarkieS zegt

      15 november 2010 om 14:40

      @mrB: 18 kg, maar in 1992 had Lamborghini al een V12 van 135 kg.

      Login om te reageren
      • rider zegt

        15 november 2010 om 14:46

        @MarkieS: in welk model lag die dan? want dat is tamelijk aan de lichte kant.

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 november 2010 om 18:25

      @mrB: de V12 uit de Murcielago woog 253 kg de nieuwe motor is dus 18 kilo lichter en weegt 235 kilo.

      Login om te reageren
  11. CSL zegt

    15 november 2010 om 13:27

    Perfect.

    Login om te reageren
  12. GeoBem007 zegt

    15 november 2010 om 13:27

    Dry sump zorgt er naar mijn weten ook voor dat er bij ‘wild’ rijden, nooit een tekort aan olie kan komen omdat het ‘aanzuigsysteem’ niet aan de olie kan als dit aan de ene kant in de carterpan ligt door de G-krachten ofzo.

    Ben geen held in technische uitleg, sorry ;)

    Login om te reageren
  13. CSL zegt

    15 november 2010 om 13:28

    Wacht even zitten er geen ITB’s op? Maar vier gaskleppen!triest!

    Login om te reageren
    • Jurrian zegt

      15 november 2010 om 14:10

      @CSL: nee het zijn TTB’s, triple throttle bodies. :P Best wel jammer inderdaad zo’n mooi stel kelken uit een open TIB systeem hoort eigenlijk wel bij een lambo vind ik. maar gezien de foto’s hebben ze tegenwoordig liever allemaal plastick kappen. uitlaat ziet er ook nog niet heel optimaal uit zo, het zal wel niet lang duren voordat de 740 verzie uit komt.

      Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 november 2010 om 14:12

      @CSL: ach, een Ferrari V12 heeft maar 2 gaskleppen (in de 612, 599 en enzo). Moet het met vier in de Lambo wel lukken toch?

      Login om te reageren
      • CSL zegt

        15 november 2010 om 14:41

        @Alwood:
        Uit mijn hoofd heeft de Ferrari V12 wel ITB’s.
        Ik weet niet of deze Lambo ze ook heeft. Dat is op de foto niet echt op te maken.

        Login om te reageren
  14. MLTB zegt

    15 november 2010 om 13:29

    @ Rsimon :

    De motor kan door het ontbreken van de oliepan lager in het chassis gehangen worden, hetgeen aerodynamische voordelen heeft, maar ook wordt het probleem van de “klotsende” olie in de carterpan opgelost. Door de optredende G-krachten wordt de olie tegen de wanden van de carterpan gedrukt en komt de aanzuigmond van de oliepomp droog te staan, dit laatste heb je dus niet met dry-sump smering.

    OT: Ziet er stoer uit, alleen motorkap e.d. is wel een beetje te futuristisch naar mijn smaak. Ach; prestaties zullen wel dik in orde zijn. Hopelijk komt hier ook weer zo’n supersport-motor-achtig geluid uit :)

    Login om te reageren
    • rider zegt

      15 november 2010 om 14:55

      @MLTB: je vergeet ook te melden dat door de dry sump smering alles lager in gebouwd kan worden wat naar aerodynamische voordelen ook voordelen heeft op het vlak van de wegligging. het zwaarte punt gaat naar beneden, komt dus lager bij de grond te liggen. daardoor kun je harder door de bochten.

      Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    15 november 2010 om 13:32

    Leuke motor en vooral leuke versnellingsbak.

    Zonde dat lambo geen fatsoenlijke wagens maakt, maar misschien zien we deze koffiemolen ook nog wel ergens anders terug, het blijft ten slotte VAG.

    Login om te reageren
  16. exotic zegt

    15 november 2010 om 13:34

    Mamma mia!

    Wat ziet dat er geweldig uit zeg! Ik kan niet wachten om hem te horen.

    Login om te reageren
  17. volvo850 zegt

    15 november 2010 om 13:57

    is dat nou de onstekingsvolgorde daar op dat zilveren plaatje?

    Login om te reageren
  18. HDM zegt

    15 november 2010 om 14:01

    Ja dat is de onstekingsvolgorde.

    Login om te reageren
  19. BananaFlip zegt

    15 november 2010 om 14:27

    Iemand een idee wat het verschil met DSG? Hoeveel koppelingen heeft ie eigenlijk?

    Login om te reageren
    • rider zegt

      15 november 2010 om 14:53

      @BananaFlip: een DSG heeft 2 koppelingen. 1 voor de even en 1 voor de oneven versnellingen.

      Login om te reageren
  20. rider zegt

    15 november 2010 om 14:52

    zal gezien de ontstekingsvolgorde weer fantastisch gaan klinken! ook erg gaaf zijn de dubbele spaghetti-spruitstukken. ik vind het blok trouwens tamelijk smal bouwen, t.o.v. het enzo blok en dan met name de uitlaatlijn. die blijft heel erg dicht langs het blok lopen. als je dat vergelijkt met de Carrera GT of het Enzo motorblok, die allebei tamelijk rechte spruitstukken hebben terwijl deze lambo eerder het princiepe van de Formule 1 gebruikt. of is er zo weinig ruimte in dat motorcompartiment dat alles zo op elkaar gebouwd moet worden? verder ziet het er allemaal erg clean en opgeruimd uit. stukken beter dan bij de oude generatie V12 blokken. Maken ze hier nu ook gebruik van direkte brandstofinspuiting? is moeilijk te zien. en hoeveel gasklephuizen heeft dit blok nu? ik vermoed namelijk 4 stuks.

    Login om te reageren
    • Pieter-Jan zegt

      15 november 2010 om 19:08

      @rider: Dat komt misschien omdat een Lambo rear engined is, ipv mid engined. De uitlaten moeten plaats maken voor de (pushrod?) ophanging. En aan de luchthappers van de prototypes te zien zal die ruimte ook voor koeling worden gebruikt.

      Zo te zien behouden ze de tamelijk unieke Lambo configuratie met de versnellingsbak in het midden, en de motor op de achteras. (Enkel de Veyron heeft dit ook, denk ik.) Met het gewicht in het midden kan een auto theoretisch sneller van richting veranderen.

      De fotos verbergen waar eventueel de achterophanging aan zou bevestigen, mochten de gerichten kloppen.

      Login om te reageren
  21. JPM zegt

    15 november 2010 om 15:10

    ISR, double-clutch, dual-layshaft, zero-shift, speed-shift, dog-clutch, syncro allemaal varianten voor hetzelfde: heel snel schakelen.

    Login om te reageren
  22. 940 zegt

    15 november 2010 om 16:10

    Is al iets bekend over de boring en slag? Hier ben ik wel benieuwd naar in verband met de Audi-Lambo motoren familie. Ik hoop dat deze geen of weinig banden met Audi heeft.

    Login om te reageren
  23. porsche911turbo2 zegt

    15 november 2010 om 16:11

    heel mooi blok zeg!

    Login om te reageren
  24. Johan-SV zegt

    15 november 2010 om 16:41

    dit blok wordt sinds de countach al voor lamborghini geproduceerd teminste dat zeiden ze in een docu over lambo

    Login om te reageren
    • stefan zegt

      15 november 2010 om 18:18

      @Johan-SV: Ik dacht dat de V12 uit de Murcielago al stamt uit de tijd van de Miura. En dat deze spiksplinternieuw is.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 november 2010 om 18:27

      @Johan-SV: deze motor is 100% nieuw (volgens Lamborghini).

      Login om te reageren
  25. RWD zegt

    15 november 2010 om 16:42

    Benieuwd wanneer deze motor in een VW/Audi wordt gemonteerd?

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      15 november 2010 om 17:15

      @RWD: Nooit, waarom zouden ze dat in godsnaam willen doen!?

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      15 november 2010 om 17:25

      @RWD:

      R8 V12 anyone?

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        15 november 2010 om 17:31

        @towi1989: R12 V12 klinkt beter :D

        Login om te reageren
  26. Flamingo zegt

    15 november 2010 om 17:23

    lekker! zeker beter als 10 batterijen!

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      15 november 2010 om 20:27

      @Flamingo: iets met de spijker op de kop;)

      Login om te reageren
  27. KaCh1ng zegt

    15 november 2010 om 17:32

    zo nice 700pk :o

    Login om te reageren
  28. C220AMG zegt

    15 november 2010 om 18:30

    Lekker hoor, maar toch denk ik dat ‘ie niet helemaal nieuw is misschien een doorontwikkeling van de “oude” motor? Een Audi motor is het trouwens niet denk ik daar zij geen enkele motor hebben met een hoek van 60graden op de TDI V12 na dan.

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      15 november 2010 om 23:01

      @C220AMG: Een V12 is altijd 60 graden, dat heet ‘ideale blokhoek’. En Audimotor hoezo, gewoon hun eigen blok dit hoor.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        16 november 2010 om 11:37

        @Tommy2: Daar zijn ze het bij ferrari niet mee eens!

        Login om te reageren
        • Tommy2 zegt

          16 november 2010 om 14:57

          @C220AMG: Nou die 5 graden extra zal het verschil ook niet maken lijkt mij…

          Login om te reageren
          • C220AMG zegt

            16 november 2010 om 20:01

            @Tommy2: Ow, dan ineens niet meer :P

            Login om te reageren
  29. Cantago zegt

    15 november 2010 om 20:26

    Prachtig! Meer van dit graag! Geweldige specs, nu hopen dat de lambo er ook nog eens gaaf uit ziet;)

    Login om te reageren
  30. zakar36 zegt

    15 november 2010 om 20:35

    Dat klink als muziek in me oren:D En nou wachten tot hij tot leven komt(A)

    Login om te reageren
  31. vale46 zegt

    15 november 2010 om 21:23

    Dyno-run?
    Ik wil dit blok wel eens horen schreeuwen zonder de dempers er op!
    Nu nog de auto er om heen en de nieuwe allesverslindende Lambo is back on track!

    Login om te reageren
  32. Megakix zegt

    15 november 2010 om 22:12

    Incredibile !!! Incredibile !!!!! Kijk verlangend uit naar de eerste testrit van TopGear / Fifth Gear / Wouter…:lol:

    Login om te reageren
  33. Dimglor zegt

    16 november 2010 om 19:22

    Ziet er een mooi ding uit.. Nu wachten of ie ook mooi geluid maakt ;-)

    Login om te reageren
  34. 572 zegt

    17 november 2010 om 19:33

    Directe inspuiting?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North