
Er lijkt nu toch écht een F1-opvolger te komen.
Onder codenaam BP23, wat staat voor Bespoke Project 2, 3 seats, is McLaren Special Operations een driezits ‘hyper GT’ aan het ontwikkelen. Dus toch! Dat heeft de Britse sportwagenfabrikant zojuist bekend gemaakt. Volgens het persbericht krijgt de auto een hybrid powertrain en moeten de eerste exemplaren begin 2019 worden afgeleverd.
Hoewel McLaren zelf geen verdere uitspraken doet over de techniek, heb ik het vermoeden dat McLaren de P1 wel eens al basis zou kunnen gebruiken. Meer dan een heel vaag tekeningetje krijgen we niet van McLaren, wel wil de fabrikant kwijt dat de auto vlinderdeuren krijgt waarbij een deel van het dak in de deur doorloopt. Precies zoals bij de McLaren F1 dus.
In totaal gaat McLaren 106 exemplaren van de BP23 bouwen en deze zijn allemaal al verkocht. Dat aantal is overigens geen toeval, van de McLaren F1 werden in totaal ook 106 exemplaren gebouwd.
Hopelijk succesvoller dan de F1.
@dutchdriftking: Als met F1 doelt op Formule 1, dan hoop ik met je mee. Maar als je doelt op de auto F1, dan niet. Dat ding lijkt mij vandaag de dag nog steeds een succes of zie ik iets over het hoofd?
Ik vind het bijster knap dat een auto uit ’94 zulke prestaties weet neer te zetten en vandaag de dag nog steeds als meetlat gezien kan worden. Een topsnelheid van dik 380 en van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden… Bizar toch?
Ik vind het gaaf dat McLaren dit gaat doen, gedurfd ook.
@viezefreddyw: voor McLaren was de F1 initieel een flop. Ze planden er minimum 350 te verkopen en strandden op 106. Een financiële kater dus.
Dat de kopers van die F1 deze de decennia later voor miljoenen kunnen slijten, brengt McLaren buiten faam ook niet veel op.
Enkel aan die van Rowan Atkinson konden ze een paar keer cashen ;)
@woudloper: nou en? Bugatti doet hetzelfde maar in tegenstelling tot Bugatti was de F1 een rijdersauto die z’n tijd ver vooruit was. Dat er dan verlies werd geleden soit, doet niets af aan de roemruchtige F1.
@str8six: Bugatti is ook een rijdersauto, hangt ervan af wat voor een rijder je bent…..
@jbkleyn: als we op die tour gaan een Prius ook ja. Je weet wat ik bedoel.
Zou het dan eindelijk? Een waardig opvolger van de legendarische F1.
Hopelijk gebruiken ze die naam dan ook echt. Die tekening laat nog zeer weinig zien.
@biohazardracer: Nah, de F1 is zo’n legendarische auto dat ze die naam niet moeten herbruiken. De auto mag best een spirituele opvolger van de F1 zijn, maar geef het ding lekker een eigen naam en een kans een eigen heldenstatus op te bouwen. Als ‘ie continu met de F1 vergeleken wordt, kan het alleen maar tegenvallen.
@Edge: F2? F1.01?
@kenner: F1 stage 2, klinkt toch geweldig
@kenner: F1 hybrid!
There can be only one. Benieuwd wat ze allemaal gaan doen in de geest van de F1. Je bent er niet met alleen 3 stoelen.
@forza: nee er moet ook een BMW V12 in en geen electronica zodat al die multimiljonairs die er ééntje kopen er eigenlijk niet eens mee kunnen rijden. Legendarische Autobild test toen, Klaus Ludwig, DTM legende kon amper met de F1 rijden.
De F1 miste die electronica en was een 3 zitter uit armoede. McLaren kon die electronica toen niet ontwikkelen (kunnen ze inmiddels zelfs goed) en de 3 zitter was er zodat er geen LHD en RHD modellen gemaakt hoefden te worden.
Zou shmee er al een besteld hebben in MSO cerulean blue?
@mrrallycross: wie weet, je weet het nooit met die gast.
@mrrallycross: ik denkdat de prijs ver over de miljoen ligt, zelfs voor hem is dat een redelijk groot bedrag
@janmetdelangeachternaam: hij vond een P1 inderdaad ook te duur als ik het goed begreep
@mauking: maar een P1 is ook lelijk :P
Hoera!
Waarom denk ik dat deze drie-zitters uiterlijk nauwelijks zal verschillen met de P1, 570s, 650s of zelfs een 12c?
McLaren op de Aston Martin-tour…
GT? Motor in her vooronder? Dat zou wat zijn, heel benieuwd naar hoe een dergelijk model er dan uit zou komen te zien.
@str8six: de term GT werd al minstens net zo lang misbruikt als coupe. McLaren bedoelt waarschijnlijk gewoon GT als in met kofferruimte.
Men pakt een P1, men verlengt m wat, stopt er een paar extra stoelen in en wat andere logo’s en prullaria en daar is je paar miljoen extra omzet.
Best een vet idee en wagen hoor, ze gaan alleen iets teveel de special edition tour op naar mijn mening
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/reborn-mclaren-f1-confirmed-production-hyper-gt
Zouden ze niet beter een zes-zits-MPV maken? Zo een Multipla, maar dan eleganter…
Dat moet wel een absolute topper worden. Een opvolger voor de F1 maken is echt een opgave. Laat ons benieuwen