• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat tóch McLaren kopen, Porsche ook naar F1

Auteur: willeme, gepost 10 januari 2022 om 12:58 – 29 Reacties

Audi gaat tóch McLaren

Verrassing, Audi gaat dus toch McLaren kopen. Ook Porsche gaat naar de F1.

Het hing al een tijdje in de lucht dat McLaren overgenomen zou worden door Audi. Sterker nog, nog niet zo lang geleden was het al ‘bijna officieel‘. Ondanks dat de originele bron (Autocar) hoog aangeschreven staat, was het volgens McLaren pure onzin.

We zijn nu een maandje verder en warempel, er is weer een hoog aangeschreven bron die bevestigt dat Audi toch McLaren gaat kopen. In dit geval is het het eveneens Britse Car Magazine. Volgens hen is de deal al helemaal rond. Op deze wijze kan Audi namelijk alsnog meedoen aan de Formule 1. Dat Audi en Porsche (Porsche komen we zo nog eventjes op terug) interesse in F1-deelname hebben, is algemeen bekend.

Audi gaat tóch McLaren

Audi neemt toch McLaren over

Met de overname kan Audi het McLaren raceteam overnemen. De kans lijkt erg groot dat Audi dan als motorleverancier aan de slag gaat als het team ‘McLaren Audi’.

Ook Porsche gaat naar de F1. Dat doen ze in samenwerking met Red Bull, volgens hetzelfde Car Magazine. Op het moment dat de consultancy-deal tussen Red Bull en Honda afloopt, zal Porsche het stukje overnemen.

Macca

Met McLaren-Audi en Red Bull-Porsche kan het concern het opnemen tegen Ferrari en Mercedes. Uiteraard zijn er ook de nodige junior-teams. Zo zal Audi en Williams een setje worden, net als AlphaTauri en Porsche (mogelijk ook nog Haas). Vanaf hier begint overigens wel het ‘echte’ koffiedik kijken.

Williams

Oud-VW werknemers

Het verklaart wel dat er ineens belangrijke oud-VW werknemers op hoge posities aan de slag zijn in F1-teams. Denk aan Jost Capito (VW Rallyteam) bij Williams en Andreas Seidl (Porsche Le Mans team) bij McLaren. Het zou ook kunnen verklaren waarom Red Bull-coureur Alex Albon (OH MY LORD MAX!) ‘ineens’ bij Williams team terecht kon.

Voor Audi en Porsche is de Formule 1 heel erg interessant. De kosten voor het leveren van motoren moet lager worden. Er wordt gebruik gemaak van duurzamere brandstoffen, wat zorgt voor een lekker milieuvriendelijk imago.

Via: Car Magazine.

Ook interessant!

  • 'F1-deal Audi en Porsche is zo goed als rond'
  • 'Audi heeft tóch interesse in McLaren'
  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*
  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Video: Maserati geeft een hard kusje
  • Van alle streamingsdiensten is Viaplay de eerste die mensen opzeggen
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault… eh… Nissan Micra
  • Britse koning koopt Chinese auto (en dat is logisch)
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Formule 1, McLaren, Porsche, Racing, Red Bull Racing, williams

Vorig bericht: « Minst lelijke 4 Serie bereikt ons netvlies
Volgend bericht: Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. brent zegt

    10 januari 2022 om 13:28

    mogen er niet meer teams op de grid komen?

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 januari 2022 om 14:07

      @brent: nee, max ligt al tijdje vast, Ecclestone tijdperk, om F1 exclusiever te maken en waarde teams op te krikken

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      10 januari 2022 om 14:15

      @brent: aantal teams is niet relevant, aantal auto’s is gelimiteerd op 24 .

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 januari 2022 om 20:38

        @toniominestrone: ja maar elk team moet 2 auto’s hebben. Dus het is met elkaar verbonden.

        Login om te reageren
  2. Autokenner zegt

    10 januari 2022 om 13:31

    Dus je koopt een bedrijf om het F1 team, wat volgensmij verlies lijdt, logisch

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 januari 2022 om 14:09

      @Autokenner: doordat het allemaal financieel niet super gaat kost het weer wat minder he, mclaren heeft veel goed op orde maar ze verdienen te weinig, dat zouden ze moeten kunnen veranderen

      Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      10 januari 2022 om 14:13

      Ik neem aan dat ze ook de naam overkopen en hetzelfde doen met McLaren als met Lamborghini gedaan is. Indrukwekkemd wat de VW group allemaal in huis heeft nu.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      10 januari 2022 om 14:57

      @Autokenner: en daarmee de kennis die je nodig hebt om meteen bij de subtop mee te doen. Bouw dat maar eens zelf op, gaan wss jaren over heen om op gelijkwaardig niveau te komen.

      Login om te reageren
    • joostdetaalnazi zegt

      11 januari 2022 om 07:18

      @Autokenner: je bent nog jong vermoed ik, dit fenomeen is van alle tijden. Al decennia gebeurt dit in de F1.

      Login om te reageren
  3. pindakoning zegt

    10 januari 2022 om 13:34

    Wordt de rol van Porsche en RB dan hetzelfde als voorheen tussen AM en RB? De rol van AM leek mij destijds erg beperkt, in tegenstelling tot de samenwerking met Honda

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 januari 2022 om 13:44

      @pindakoning: nu de motorendivisie van Honda is overgenomen (lees: grotendeels verzelfstandigd) vervult Honda met ingang van dit jaar enkel nog een adviserende rol, als consultant. Die overeenkomst zal t.z.t. eindigen, wat de deur open zet voor Porsche. En van daaruit kan Porsche zich bijvoorbeeld ook gaan bezighouden met de ontwikkeling van de volgende generatie motoren, die na het aflopen van de huidige Concorde Agreement gaan worden gebruikt.

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 januari 2022 om 14:09

      @pindakoning: nee, porsche gaat vanaf het volgende motoren regelement dus ook echt motoren leveren.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        10 januari 2022 om 18:09

        Dat geloof je toch niet?
        RBR heeft net Powertrains opgezet, dat sluiten ze niet zomaar. Dus Porsche neemt Powertrains over en gaat produceren.
        Kortom: RB Powertrains bouwt Porsche motoren waardoor het alleen commercieel is.

        Login om te reageren
        • joostdetaalnazi zegt

          11 januari 2022 om 07:22

          @awesome: het zou niet slim zijn om Porsche’s kennis van hybride systemen niet te gebruiken. Die specifieke kennis gaat verder terug dan die Honda.

          Login om te reageren
  4. mashell zegt

    10 januari 2022 om 14:05

    Lijkt me meer dat de Britse pers dit soort geruchten de wereld in slingert in de hoop dat het waar wordt en zo McLaren gered wordt. Want heel zinvol voor Audi en Porsche lijkt me dit op dit moment niet echt.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 januari 2022 om 14:11

      @mashell: hahaha conspiracy shizzle, het is al tijden bekend dat porsche en audi in F1 willen, dit is in hun ogen de beste manier, veel andere echt goede opties zijn er niet..

      Login om te reageren
  5. SwiftSport zegt

    10 januari 2022 om 14:17

    @brent en @autokenner Jawel, maar de entry fee voor nieuwe teams is 200 miljoen. En dat is alleen voor het recht om mee te mogen doen. Daarbovenop komen nog alle kosten voor de infrastructuur, personeel, R&D, ontwikkeling van de auto etc. En dan duurt het waarschijnlijk ook nog eens een paar jaar voordat je hopelijk een beetje competitief kan zijn.

    Een bestaand team overnemen heeft de voorkeur want dat is makkelijker, sneller en waarschijnlijk ook goedkoper. Daarbij is het idee dat door de budget cap zelfs de mindere teams winstgevend kunnen worden wat de waarde van een team in de toekomst ook zal doen verhogen. Dat is tenminste de huidige aanname.

    Voor de rest zal Audi de McLaren straatauto tak vast wel in kunnen passen naast een Lamborghini.

    Maar als die nieuws waar is dan neem ik aan dat Porsche en Audi dus gaan samenwerken met RBR voor de ontwikkeling van de motor en niet vanaf 0 zelf beginnen. In dat geval betekent dat McLaren uiteindelijk toch weer met die Honda motor rijdt ;)

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 januari 2022 om 15:11

      @SwiftSport: plus dan zou er een team moeten stoppen

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        11 januari 2022 om 10:19

        Nee hoor er mogen 12 teams/24 autos aan de start staan. Er is dus ruimte voor nog 2 extra teams.

        Login om te reageren
  6. elemento zegt

    10 januari 2022 om 14:23

    Ik zou hier gelijk evem zetten dat lewis aan het chillen is https://vm.tiktok.com/ZML1YLa8D/

    Login om te reageren
  7. dees zegt

    10 januari 2022 om 14:27

    Ja want die 2 gaan beide hun eigen motor ontwikkelen.
    Als dat zo is zijn ze weer eens lekker dom bezig daar, want dacht dat ze juist af wilden van dat soort prestige zooi.

    Ik ga er dus gewoon van uit dat Porsche en Audi samen een motor ontwikkelen.
    En mocht dat zo zijn dan zal er een cap zijn op het aantal teams dat deze motoren kunnen gebruiken. Dus reken je maar niet te snel rijk over al die teams die er gebruikt van gaan maken.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      10 januari 2022 om 14:42

      Ik ga er van uit dat Porsche en Aud het Honda -> Red Bull Powertrains IP+knowhow+personeel overnemen en daarop voorborduren.

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      10 januari 2022 om 15:13

      @dees: hier ben ik ook benieuwd naar, zelfde motor of niet, lijkt me wel, en welke teams nog meer? Die regels qua max aantal teams zou nog veranderd kunnen worden voor 2026.. of door ze twee namen te geven dat het mag ofzo

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 januari 2022 om 15:34

      @dees: Het gerucht wil ook inderdaad dat Audi en Porsche dezelfde motor gaan gebruiken en die dan afhankelijk van het team waarin ze komen te liggen van een Porsche of Audi stickertje gaan voorzien.

      Login om te reageren
  8. p993 zegt

    10 januari 2022 om 18:44

    Dat laatste is toch ironisch bedoeld neem ik aan? Een merk dat aan F1 meedoet tbv een duurzamer imago moet toch es verder kijken.
    Ik weet overigens niet (echt niet) of ze technisch iets opschieten met F1 deelname (zoals vroeger) of dat het alleen voor de naamsbekendheid is. Iemand?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 januari 2022 om 19:16

      Tegenwoordig is het eerder andersom: technieken die hun waarde en betrouwbaarheid in field tests en straatauto’s bewezen hebben, komen ook in F1-auto’s. Zie bijvoorbeeld de hybride-techniek. Waar F1 vroeger vooropliep met het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe technieken, hollen ze er nu achteraan. De commerciële belangen zijn gewoon veel te groot geworden, waardoor nieuwe technieken al heel snel verboden worden (zie bijvoorbeeld het DAS systeem van Mercedes), of er gewoon niet door komen omdat het risico op puntenverlies te groot is.

      Ik zie in de Dakar rally en Le Mans veel meer serieuze technische ontwikkelingen dan in F1.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 januari 2022 om 20:41

        @potver7: mwah is wel genuanceerder dan dat. F1 had geen reden om “groen” te zijn, juist omdat de productie auto markt daar om vroeg had F1 een reden om daar in mee te gaan. Relevantie gaat twee kanten op. F1 hoeft niet altijd pionier en uitvinder te zijn.

        Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    11 januari 2022 om 00:29

    RB powertrains gaat de motor ontwikkelen ism Porsche/Audi.. er is geen sprake van overname van RB plwertrains waarbij Audi/Porsche zelf een eigen motor gaan ontwikkelen dat houdt financieel geen steek voor Red Bull en VW group. Ze zullen wel uiteraard hun know how en de centen meebrengen. Die motor gaat er dus bij Red Bull, Alpha Tauri, McLaren en Williams in komen te liggen.

    Login om te reageren
  10. clubbtraxx zegt

    13 januari 2022 om 22:07

    Geloof me maar, dit gaat niet gebeuren… Volkswagen AG is na Dieselgate op de elektro toer en F1 past niet in dat nieuwe imago.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North