MINI ontvouwt haar plannen voor de nabije toekomst, met als kernwoorden ‘elektrisch’, ‘cross-over’ en ‘China’.
Als er twee dingen hot zijn in de autowereld dan zijn het wel EV’s en cross-overs. Niet iedereen wordt daar even vrolijk van, maar dat is wel de stand van zaken. MINI zit op zich goed, want ze hebben zowel een elektrische auto als een cross-over in hun gamma. Wat ontbreekt er nog aan? Juist, een elektrische cross-over. Dat kan natuurlijk niet anno 2020.
Cooper SE
De allereerste elektrische auto van MINI zag vorig jaar het levenslicht. De MINI Cooper SE had een vanafprijs van zo’n €33.000. Daarmee is het niet direct een koopje, maar het is niet zo dat de elektrische versie opeens een smak duurder is dan de benzineversie. De prijs zit namelijk op hetzelfde niveau als de vergelijkbare Cooper S.
Plannen
De Cooper SE is nog maar het begin. Zoals ieder zichzelf respecterend automerk heeft MINI namelijk uitgebreide elektrificatieplannen. Het Britse merk maakt nu bekend wat die plannen precies inhouden. Naast de elektrische hatchback zullen er nog twee andere elektrische modellen bijkomen. Een cross-over en nog een cross-over.
Countryman
De eerste elektrische cross-over van MINI zal een bekende verschijning worden. Dat zal namelijk de volgende generatie Countryman worden. Daarnaast zal er een compleet nieuwe cross-over komen. Deze zal een slagje kleiner zijn dan de Countryman. Dat kan geen kwaad, want de Countryman is toch wat fors voor MINI begrippen. Als je de achterbank neerklapt kun je bijna een originele MINI in de kofferbak kwijt. En als je de kofferklep openlaat wel twee ook.
Verbrandingsmotor
En de verbrandingsmotor dan? Maak je geen zorgen, MINI is nog niet van plan deze aandrijflijnen te laten vallen. De nieuwe cross-over van MINI zal weliswaar uitsluitend elektrisch zijn, maar dat geldt niet voor de rest van het gamma. De nieuwe Countryman en de gewone MINI zullen dus nog gewoon met benzine- dieselmotoren leverbaar zijn.
China
Één hot item ontbreekt nog in dit artikel: China. Chinezen hebben natuurlijk geen grote auto’s nodig, dus daarom doet MINI redelijk goede zaken aldaar. MINI wil echter meer: ze willen er ook gaan produceren. Daarvoor gaan de Britten in zee met Great Wall Motor. Vanaf 2023 zullen er elektrische MINI’s in China van de band rollen.
Illustratie: Mini Paceman schets
pignon zegt
Vanaf 2023? Goh, da’s toevallig
vali22 zegt
@pignon: Born in China
tortuga zegt
@pignon: heb ik iets gemist?
Edge zegt
@tortuga: In 2023 rollen ook de laatste Mini’s van de band bij VDL Nedcar in Born.
Estate_of_mind zegt
Gaat Mini nou nog eens die rocket/pocket/klein geval maken, of blijft het Maxi?
Richmond zegt
@italdesign: in een ander artikel wordt er uitgebreider gesproken. De hatchback wordt kleiner, Clubman en cabrio verdwijnen mogelijk. Countryman wordt X1 formaat en in het gat tussen de hb en de Countryman komt een nieuwe SUV. Geen phev meer. Alle 3 de klassen komen in benzine, diesel en ev
PunicaOase zegt
@benja01: het verdwijnen van de Clubman heb je dat ergens gelezen? Ik vind dat namelijk een van de leukste MINI’s.. zou jammer zijn..
TimmiX zegt
Er blijft toch gewoon een tweedehands-markt? Of wil je persee nieuw kopen?
Dan zou ik zeggen nu nog ff toeslaan!
Richmond zegt
@punicaoase: Question marks also hang over the MINI Clubman and the Convertible. Körber said that an official decision on the future of those models had not yet been made, but he “hoped” that the drop-top would make it to another generation, because it’s “one of the very few remaining cabrios in this world and it does a lot for the brand.”
Richmond zegt
Clubman verkoopt minder dan de hatchback en volgens mij ook minder dan de Countryman. En aangezien ze een extra SUV willen maken is een Clubman niet logisch. Mensen willen geen station meer.
Richmond zegt
@punicaoase: 3595 hb, 984 Countryman en 780 Clubman verkocht in 2020
PunicaOase zegt
@benja01: Thanks, voor de info. Jammer van de Clubman. Ik vind em met z’n dubbele achterdeuren en aflopende daklijn heel gaaf, duimen dat ie toch een opvolger krijgt anders ga ik van MINI afstappen.. die SUV’s vind ik maar niks..
rotarypowah zegt
“Chinezen hebben natuurlijk geen grote auto’s nodig”
Vandaar die verlengde E-klasses en 5-series die speciaal voor China gemaakt worden.
tortuga zegt
@rotarypowah: de meeste late zich rijden dus ja deze zal voor het “armer” volk zijn
rutgerg zegt
@rotarypowah: de gemiddelde chinees kan rechtop staan in de ruimte tussen achterbank en voorstoel in zo’n verlengde E of 5