Officieel: ontdek de nieuwe Land Rover Discovery

Auteur: , 62 Reacties

Jaja, hier is 'ie dan in al zijn asymmetrischheid. Disco Inferno!

Land Rover pakt flink uit voor de launch van de nieuwe Disco. Ze showen meteen waar je allemaal op kan rijden met de dikke SUV/terreinbak. Bijvoorbeeld op 5.805.846 LEGO-steentjes in de vorm van de Tower Bridge. Naast de nieuwe Disco is tevens vleesgeworden Land Rover en ‘Man versus Wild’-ster Bear Grylls van de partij om de nieuwe LaRo van de nodige streetcred te voorzien.

Disco-dancing

Vanmiddag hadden we al een bericht over de Discovery naar aanleiding van een faux-pas van de Australische site van Land Rover. Geënsceneerd of niet: de uitgelekte folder gaf ons al een redelijk beeld van wat we kunnen verwachten van de nieuwe Discovery. Voor de kwaliteit van de plaatjes zou een fax-machine uit 1997 zich echter schamen.

Gelukkig kunnen we nu wel in high-res kijken naar de details van de Disco. Hoe ziet die achterklep nou echt uit? Mwah, de fotograaf die verantwoording heeft genomen voor de persbeelden is er volgens ons niet zo kapot van. Maar enkele goede foto’s zijn er van de achterkant en op één ervan heeft hij handig een paar fietsen voor de plaats des onheils gehangen.

Het interieur is wel weer ouderwets mooi, hoewel we daarbij moeten aantekenen dat het íets minder stijl lijkt te hebben dan de interieurs van de Range Rover familie. De middenconsole doet meer denken aan Discovery Sport. En dat bedoelden we niet per se als een compliment.

Dankzij de nieuwe aluminium constructie is de Discovery een stuk lichter dan de bonkige oude. Land Rover claimt een gewichtsbesparing van 480 kilogram. Dat komt uiteraard ook ten goede aan het verbruik en dus de CO2-tax. Het Td4 basismodel met de 2,0-liter ‘Ingenium’ viercilinder dieselmotor met 180 pk stoot slechts 159 grammetjes koolstofdioxide per kilometer uit. Dat vertaalt zich naar een verbruik van één op twintig. De vanafprijs van dit model bedraagt in Nederland 74.560 Ekkermen.

Liefhebbers van meer pk’s kunnen opteren voor de twinturbo vierpits Sd4 met 240 pk of de Td6 zespitter met 258 pk. Deze modellen zijn leverbaar vanaf respectievelijk 80.160 en 96.460 Euro. Benzinehoofden moeten voorlopig gedwongen uitwijken naar de supercharged 3.0 V6 omdat dat de enige benzineoptie is. Geen straf, want de motor die ook in de Jaguar F-type goed werk doet levert in de Disco 340 pk. Voor dit genoegen moet je dan wel minimaal 116.610 Euro naar de dealer brengen.



62 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Die achterkant is wel wennen!
@breitling1993: ik keek me scheel aan die achterkant…
@mpowerm3: lijkt wel een kofferklep met een hazenlip
@breitling1993: die hele auto is wennen. There is no substitute for the last Disco….
Nu ist een beetje asymmetrie om de asymmetrie naar mijn idee… Ik vind ‘m niet mooi
Niet mis, maar vanachter lijkt’ie zo smal. Het kan ook aan de kleur liggen
Een hevig misvormde achterkant. En dat komt niet enkel en alleen door de asymmetrisch geplaatste kenteken uitsparing. De achterkant loopt veel te recht. Niet fraai!
Jammer.. ook een gladde voetballersauto geworden.
@mennok: spijker op z’n kop, daarnaast lijkt nu ook élke range rover op elkaar. Ik vond de oude “bonkige” juist mooi omdat ie net wat anders was en eruit zag alsof ie ook echt offroad kon.
Erg mooie auto geworden, de achterkant is wat apart maar dat maakt het wel onderscheidend. Ik kan niet wachten om hem in het echt te zien!!
Die huidige Very Disco is niet om aan te gluren ?? Deze ziet er wel weer redelijk ok uit
@jmeverts: ?? moesten facepalmaapjes zijn
Is dit de perfecte gezinsauto?
@cpp1: met zo’n antwoord kan niemand wat
Het stoere is er wel van af hè…
Ssangyong achterkant met dakkapel?
Kan er wel mee leven dat de Disco3 de mooiste Discovery ooit is dan.
@weijs: dit maakt de Ssangyong in 1 klap een knappert.
@weijs: de disco gaat iedere generatie verder achteruit inderdaad…
Wauuuw, het stuur lijkt wel als een horloge zo mooi. Echt prachtig!
Zo, die is verneukt zeg. En ik welk standje laat zich raden.
Wat is het nut van die scheve achterklep?
@bk15: na het compleet verneuken van het Design vonden ze het nog nodig om wat nostalgisch toe te voegen
Mijn stiefvader had vroeger de eerste Discovery SE, 3.9 liter v8 en dik twee ton aan stoer hoekig Design. Iets dat ze onder andere in de 3 en 4 goed hadden overgedragen. Bij deze is verre van te bekennen, alle punten van stoerheid en onverwoestbaarheid zijn compleet verdwenen. Jammer want dat is iets waar land Rover voor stond
Hahaha dat navischerm en die tellers lekker 90’s gehouden allemaal… ahum…
Lelijk, die achterkant doet me denken aan die Ford ecosport en daar moet ik ook van kotsen
Sorry Land Rover, maybe next time
Ok. Nog even sparen voor een occasion van de huidige generatie dus. Jammer LaRo. Hier ga je even de mist in.
Even wennen…. ik zag vandaag een Disco 4 helemaal zwart uitgevoerd.. toch wel mooi, dat hoekige
@timd: die heeft een stoere en rauwe, maar toch luxe uitstralingen. Deze nieuwe is een soort van Ford Explorer geworden. Alleen dan minder mooi. De nieuwe Disco is veel te lief, niet stoer en flauw. Iets wat goed in de smaak gaat vallen bij Chinezen.
Ssangyong kan nog een puntje zuigen aan die achterkant gvd wat lelijk!
Waar komt toch dat Ekkermannen vandaan? Van google word ik niks wijzer i.i.g..
@LaLancia: Vraag ik mezelf ook al tijden af, Gooische term wellicht? Is wel verrassend anders dan doekoes of floes. Zo zie je maar, zelf taalkundig valt er wat te leren op AB.
@adjudant: Uit het Gooi? Welnee. Het komt van pietermannen, een woord voor gulden(s). In combinatie met ‘euro’ is dat verbasterd naar ekkermannen. Op Autoblog, althans. Je weet bij het lezen van dat woord gelijk wie de auteur van het artikel is.
Ik vind raar.
Van die lekkage zie je niks meer overigens
Oh ja, de auto vind ik een verschrikking. Rare proporties. En ik houd niet zo van asymmetrie.
Heftig design zeg. Maar ik denk dat hij er in het echt niet slecht uitziet. En de kleur zal zo’n groot hok ook beter staan.
Kek karretje!
Ik vond hem vanmiddag al mooi,

Maar nu nog mooier. Allereerst vanwege het schitterende interieur. Maar ook omdat hij aan een oude jeugdliefde doet denken:

https://www.autickar.cz/files/obrazky/clanky/clanky-22855.jpg

Niet dat de Discovery een soort van kopie is, maar er zitten lijnen in die ik bij de 9-5 erg mooi vind. Zoals de motorkap die op de spatborden ligt, de knipperlichten die ver in het spatbord doorlopen en de dikke C-stijl en zijramen achter die optisch doorlopen in de achterruit.
@moveyourmind: dat interieur is inderdaad best mooi. Scherp gezien dat Range Rover het Saab design geërfd heeft. En ach, die achterkant zie je toch niet want daar zit gewoon een paardentrailer voor.
Dank je wel Land Rover! Jullie hebben me namelijk net 74.560 ekkermannen bespaard. Want ik vind hem aarslelijk, moet hem niet en ga hem van zijn lang zal ze leven nooit kopen!

Wat zal ik met al dat geld gaan doen?? Lastig hoor!
Hij heeft dan ook heel wat te overtreffen z’n voorganger was gewoon onwijs goed. Qua looks is het even wennen…
Ziet er niet uit , vorige model was zoveel stoerder.

Jammer dat ze het zoveel naar range rover toe trekken
Ai ai ai Land Rover wat steken jullie toch uit? Ze slaan de bal volledig mis met de Land Rover-lijn. Ook al zal er zelden mee in de midder geploeterd worden, een off roader moet er niet gelekt uitzien. Bear Grills gaat toch ook niet in zn blazer jasje en Louis Vuiton-tasje op overlevingstocht? Jammer, jammer, jammer…
@leaper035t: *Bear Grylls
Eerste generatie MB ML + Range Rover + Eenoog… ?
Een halve ton lichter!!

Ik vind dit trouwens niet echt een mooie auto. Maar hij is toch veel te duur voor een land rover. Nutteloos handtasje wat niks meer met land te maken heeft. Gucci rover it is!
Best n knap ding toch?
Wat een apart kontje, niet mijn ding
Holy overhang.
Net alsof Land Rover deze keer het design alvast van de Chinezen heeft gejat in plaats van anders om, konden die het niet meer verkrachten..
Tis echt een draak van een wagen. Eerste indruk op de Antwerpse ring was echt niet goed.
Kan dat enorme voorste glazen dak ook open? Bij een auto in deze prijsklasse een must. Maar gezien het formaat van het dak en de bochel wel moeilijk om dat te realiseren.
Geen achterruitenwisser? Wat moet je dan na een partij boenderen door de modder? Even met een trekkertje je ruit schoonmaken?
Ik weet dat de disco3 ook een langer doorlopend hoger dakje had, maar daar paste het beter in de lijnen van de auto, hier vind ik het niet heel erg geslaagd. Bij de 3 was het subtieler, hier hebben ze er echt de nadruk op gelegd. En dat terwijl de Disco Sport echt een hele mooie auto is geworden. Misschien willen de de verkopen van die auto opduwen door deze zo lelijk te maken ;)

Overigens vind ik alleen het dak niets, de rest vind ik een prima auto
@gulli: De ruitenwisser zit onder de achterspoiler.
Ze maken het gat tussen deze en de Range Rover te klein nu. En een auto langs dezelfde lat leggen als een RR is geen straf, sterker nog: als ik een SUV zou willen zou het zeker een Range Rover worden. En daar ligt het probleem. Mensen die in de markt zijn voor deze Disco zijn dus ook in de markt voor een Range Rover, wat mij betreft een perfecte SUV. Waarom zou je dan nog voor de Disco kiezen? Want terreinrijden doe je er toch niet meer mee. Zo ja, wat deze kan, kan een RR ook.
Ik ben echt sprakeloos, hoe krijgen ze het voor elkaar om hem weer zo erg verpesten? Zo’n achterkant in combinatie met de c-stijl zou verboden moeten worden
Lijkt wel een ssangyong van de achterkant man man man
Maak er een cabrio van. Kan je hem Disco Volante noemen.
Juist omdat de auto geen kopie is van de ML, Q7, Cayenne en X5 vind ik hem prachtig. Elk model in dit segment lijkt teveel op elkaar en deze heeft hooguit wat trekjes van de modellen van hetzelfde merk. Kijk naar de huidige BMW, Audi en Mercedes modellen en je moet naar de achterkant lopen om de type aanduiding te lezen zodat je weet met welke auto je te maken hebt. Het model is wat meer uitgesproken, in positieve zin, maar je weet wel van welk merk dit is en direct welke lijn. Ik zeg, bestellen maar. ps. 5 meter lang en een wielbasis van 3 meter zal een stuk beter ogen in het echt dan op foto’s.
Jammer dat alle modellen nu zoveel op elkaar lijken. Dit is dan ook nog eens de lelijkste, terwijl het vorige model echt tijdloos mooi is.
Ik las op een andere site dat de laro na dieet nog steeds dik 2100kg weegt. Hoe gaat een 2 liter diesel met 180 pk dat geregeld krijgen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).