
Het hippe merk dat met name jonge Amerikanen weer richting Toyota moest lokken, is niet meer.
Rouwig hoeven we daar aan deze kant van de plas op zich niet om te zijn, want zo vaak zag je die dingen niet voorbijkomen. Nooit eigenlijk, om heel precies te zijn. Afijn, het merkt presteerde kennelijk niet helemaal naar wens en dus heeft het bestaan van Scion slechts 13 jaar geduurd. Volgens Toyota is de exercitie desalniettemin geslaagd, omdat het merk heeft geleerd hoe het een relatief jong koperspubliek naar de showroom kan lokken.
Wat cijfers, ter onderbouwing: het gemiddelde koperspubliek van de tC (zo heet dat ding, ik ben niet onder invloed) lag op een leeftijd van 29 jaar. Voor het merk Scion lag dit op 36 jaar. Best netjes, als je bedenkt dat de gemiddelde Nederlandse koper van een nieuwe auto toch al gauw een kaarsje of 65 uitblaast op z’n (m/v) verjaardag.
De bestaande modellen waar nu nog aan wordt gerefereerd als zijnde 2017-modellen zullen worden gerebagded naar Toyota, waar klanten ook voor het onderhoud van hun Scion terecht kunnen. In 13 jaar wist het merk bijna 1,1 miljoen auto’s te slijten.
Foto boven: Scion xB
Scion heeft mij vaak een dienst bewezen bij het beginnen aan een nieuwe race game! R.I.P Scion TC
@cliosport2000: Midnight Club 3?
@dutchcars1999: Bijvoorbeeld haha, ook need for speed / Gran turismo & forza
De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn…..
@MauritsH , je kunt de verkopen aan jeugd niet vergelijken met NL, in amerika kun je heel makkelijk een auto financieren tegen lage rente, deel aanbetalen enz enz. In Nederland kan dat niet als je al een hypotheek hebt ofwel een minder gunstige financiele positie.
Dit waren toch ook deels gerebadgete Daihatsu’s, die Toyota in de Verenigde Staten op de markt brachten? De xB is zo te zien grotendeels gelijk aan de Daihatsu Materia.
@RRRobert: andersom, de Scion xb en Toyota BB waren er eerst!
@airisforballoons: ah, dat verklaart ook waarom dit niet zo’n duf modelletje was als al die andere Daihatsu’s.
@RRRobert: Haha, daar ben ik het niet echt mee eens. Het is toch compleet iets anders als het standaard saaie straatbeeld. Daarom vind ik het heel erg jammer dat de eerste versie (de echt vierkante) nooit in NL geleverd is.
Ik moet bij dit altijd denken aan die aflevering van Pimp My Ride waar iemand met een Fordje kwam. Uiteindelijk bleken het 2 aparte fordjes te zijn die aan elkaar waren gelast. Dit was zo onveilig dat degene een gepimpte Scion XB kreeg.
Dit wou ik ff mededelen. Fijn he?
@87sandyd: ik wilde er eigenlijk iets over schrijven, maar dacht dat niet genoeg mensen het nog zouden weten. Die Ford hing bijna letterlijk met kauwgom aan elkaar :’)
@MauritsH: Echt heel bizar…
Ik ga hem niet missen!
Dat is wel jammer zeg. De xB was een kekke wagen: ik zie hier nog wel eens een Japanse huisvrouw in een 1e gen xB tuffen.
En de tC is ook niet verkeerd.
@toyotafortuner: hier rijd er ook een rond, opgeleukt en alles. Rays wielen er onder, beetje verlaagd etc.
Jammer dat het stuur rechts zit.
@awesome: Stuur rechts? Van waar komt ie dan? En die jij opnoemt lijkt me wel een lekkere wagen.
Was die elektrisch?
@cla220: Nee, behalve als je op de startmotor rijden meetelt.
Ach ja, maakt het echt uit?
De enigste leuke Scion was de FR-S, en dat was gewoon een GT86/BRZ die ze dus ook gewoon als Toyota kunnen verkopen.
@reistje: precies dat.
Ze hebben voor Tanner Foust zo’n XB gebouwd met een 2jz met 500pk en RWD. Zot apparaat, driften als een malle! Die Urban Cruiser van Toyota is toch een omgekatte Scion?
@E34M5Touring: Yup. De Urban Cruiser is hetzelfde als de Scion xD waar je naar refereert. Los van wat optische verschillen en een andere motor, volgens mij.
@toyotafortuner: Tuurlijk dat was al de gefacelifte versie. De topicfoto is de 1st gen. Thanks!
@E34M5Touring: 2nd gen
@airisforballoons: Is dat al een 2gen ja? Ok, never mind dan.
@E34M5Touring: haha ja, de eerste gen lijkt alsof die met Duplo gemaakt is!
Nou nog de stekker uit de Prius!!
@parker: sommige mensen doen dat iedere morgen. Duh…
Ja als je 13 jaar geleden als hip in de markt bent gezet en daarna 13 jaar lang niet met je tijd bent mee gegaan… Dan houdt het op hé…
Toyota was gewoon de tijd te ver voorruit met de Scion…
Nu kom je met zo’n model wel weg, tenminste als je hem een slagje groter maakt en er Q7 op plakt…
Ik vond het een leuk initiatief van Toyota. Toyota zelf was destijds nogal een belegen merk, en met de Scions konden ze toch het hippere gedeelte van de US markt bedienen. Vergeet neit dat ze spotgoedkoop waren, combineer dat met een guitig uiterlijk, bekende betrouwbaarheid, lage gebruikskosten en ruime mogelijkheden tot personaliseren en je zou verwachten dat je een succesnummer hebt.
Ik las op een Amerikaanse site dat het ook aan Toyota zélf lag, want waar de Scions telkens conventioneler werden, kregen de Toyota’s een iets markanter uiterlijk. Enfin, goed geprobeerd, jammer dat ze stoppen.
@gtwillem: Ik vond het altijd wel cool dat je TRD spullen rechtstreeks bij de dealer kon bestellen. Turbo en supercharger upgrades met fabrieksgarantie. Zaten nog best flinke upgrades tussen. Qua branding deden ze dat ook wel leuk. Die secties van de showroom zagen er vaak uit als een soort Fast and Furious speed shop. Alle spullen in het zicht.
Kunnen ze Daihatsu gaan slijten daar…. Hebben ze vast niet voor niets gekocht.