Daar is 'ie dan: de langverwachte, extra-sjieke S-Klasse met veel cilinders en een dubbel-M-logo op de achterstijl. Dit is de 5,45 meter lange Mercedes-Maybach S-Klasse, volgens de makers de stilste serieproductieauto ter wereld.
Met zijn lengte heeft de Maybach 20 centimeter meer dan de S-Klasse met lange wielbasis, ruimte die uiteraard geheel ten goede komt aan de passagiers acherin. In de executive-stoelen kunnen zij, onder het genot van een handgemaakte zilveren flûte met champoepel en een lekker muziekje (of Katy Perry) uit het Burmester 3D-Surroundsystem, helemaal tot rust komen na een dagje ploeteren in de boardroom.
Datzelfde systeem bestaat uit maar liefst 24 speakers en heeft een totaal outputvermogen van 1.540 Watt. Daarnaast is de Maybach uitgerust met een systeem waarmee de passagiers achterin met de chauffeur kunnen communiceren via kleine speakers en microfoons. Of je daarmee ook in alle discretie vanaf de achterbank een McFlurry kunt bestellen is niet bekend.
Achterpassagiers hebben overigens bijna twee keer zoveel beenruimte als in een normale S-klasse en de geluksvogel die (bij linksgestuurde exemplaren) rechtsachterin zit, heeft nóg eens 77 mm extra om de pootjes eens lekker te strekken. Daarbij kunnen de rugleuningen van de twee stoelen achterin tot 43,5 graden achterover worden gekanteld en zitten personen achterin discreet verscholen achter de C-stijlen, die van doorkijkjes voorzien zijn.
Het is Mercedes gelukt om de koets van de Maybach bijzonder gestroomlijnd te krijgen, getuige de CW-waarde van 0,26. Bovendien komt diezelfde carrosserie dankzij de luchtvering bij bepaalde snelheden nog eens 2 centimeter dichter bij het asfalt te liggen.
De Mercedes-Maybach komt bij de introductie in februari 2015 beschikbaar als S500, met 455 pk en 700 Nm aan V8-power, en ook als S600 die is voorzien van een V12 die 530 pk en 830 Nm opwekt. Beide modellen zweven met hun biturbo-motoren in 5 seconden vanuit stilstand naar de 100, en zijn afgeregeld op 250 km/u. In april 2015 volgt bovendien de introductie van de S500 4-matic.
De limousine wordt tegelijkertijd in de VS en China getoond, op de autoshows van LA en Guangzhou.
96 reacties
Classe weet ik niet. Klasse wel.
Ik vind het knap dat ze deze merknamen, de S-klasse en de Maybach samen hebben gevoegd. Slimme, vooral marketing technisch, goede keus.
Het blijft ook gewoon een S klasse.
En als ze deze upgraded ‘S’ stiller kunnen maken dan gewone ‘S’, dan is de gewone ‘S’ vanaf de basis niet goed gemaakt. Lijkt mij erg sterk.
Sorry, kon het niet laten. Ik ga ervan uit dat de V12 nog stiller en relaxter rijdt… maar de “goedkope” versie is vast de “beste koop”.
Nah, dat zal best, maar ik vermoed dat het verschil relatief heel klein is, als je ziet hoe soepel die V8 al is.
Het verschil tussen de S500 Lang Prestige Plus en de S600 Lang is al €66843,-, dan is de S600 wel iets luxer uitgerust, maar toch wil ik echt niet weten hoe groot het verschil hier gaat zijn(waar het verschil in standaarduitrusting waarschijnlijk een stuk kleiner wordt). Voor dat verschil kun je toch een leuke 2e auto kopen, denk niet dat het me dat waard zou zijn als ik het geld had..
Volgens mij koop je een Bentley of een RR voor de status en is dit nou juist iets meer anonieme luxe.. Alleen de kenner ziet wat het is, andere mensen zien hooguit dat het groot en luxe is en een Mercedes-Benz batch heeft, wat toch een heel ander statusgevoel geeft dan een RR of Bentley logo..
Zo kunnen ze de ultra luxe designo versies, gepantserde versies, pulmann versies e.d. onder het Maybach label voeren.
Nu blijkt dat de designers van de maybach de plank helemaal niet misgeslagen hebben. Veel minder gedateerd dan de Rolls
OT: prachtige wagen, al zou ik als ik in die markt zat toch eerder voor een S65 gaan. Die extra luxe en beenruimte achterin is leuk en aardig, maar ik zou toch liever zelf rijden en dan denk ik meer plezier te beleven aan een S65 dan aan een Maybach S600.
OT: dit is een auto voor een ceo die thuis genoeg leuks heeft staan om zelf te rijden maar zakelijk een chauffeur heeft om hem al bellend en werkend rond te rijden naar zijn afspraken. Maar als je dan toch zelf moet rijden dan inderdaad liever de s65.
Als we kijken naar het voorbeeld Golf VI – Golf VII, dan zal de kennis van de ingenieurs bij VW, en de kennis van de ingenieurs van de leveranciers natuurlijk deels vanuit de ontwikkeling van de Golf VI zijn opgedaan, waardoor veel onderdelen voor de VII in dezelfde stijl maar dan beter worden ge-engineered.
Maar omdat de Golf VII op het relatief jonge MQB platform van VAG staat, en de Golf VI inderdaad een V is met andere buitenste plaatwerkschil (ongetwijfeld dat veel deukjes en montagegaatjes in de binnenste plaatwerkschil uitwisselbaar zijn met de V), lijkt het me onwaarschijnlijk dat VW iets van de VI zo heeft overgedragen naar de VII.
De Golf V stond destijds te boek als een zeer dure auto om te bouwen. Het kostte VAG meer geld om een Golf V te bouwen, dan de technisch identieke A3 (uitgaande van gelijke motorisering). De broodnodige, en eenvoudig haalbare kostenbesparing was de reden om het productieproces voor de Golf V volledig te herzien, en het als basis te gebruiken voor de Golf IV. Marge was het toverwoord.
Daarbij wil ik niet zeggen dat de VII nergens anders op gebaseerd is. De Golf VII is natuurlijk niet de eerste VAG-telg die op het MQB platform staat. Het grappige is dus dat hoewel iedere fabrikant het belangrijk vindt om grote stappen te kunnen zetten en daarmee de concurrentie voor te blijven, VAG dit op een andere manier wil bewerkstelligen. Ze ontwierpen een revolutionair modulair platform, en gingen héél ver in de technische ontwikkeling hiervan. Ze hebben de tijd genomen, en het geld geïnvesteerd. Ze wisten dat door één keer een prachtig, multi-inzetbaar platform te ontwikkelen, ze de gigantische investering over minimaal tien modellen konden gaan terugverdienen.
Ik zou het MQB-platform dan ook niet willen zien als enkel het platform, maar als een bouwtaal. Ieder takje van VW krijgt specifieke ontwerpinstructies mee, niet alleen hoe hun auto verweven moet worden met het MQB-platform, maar welke toeleveranciers, welke onderdelen en welke materialen ze mogen gebruiken voor hun auto: het MQB-platform is voor de submerken een soort “configurator” geworden, waar ze redelijkerwijs hun eigen vormpje aan mogen geven.
Nog een denkoefeningentje. Wat is nieuw en wat bouwt op het vorige model? Als je een ophangingsarm een nieuw artikelnummer geeft, een ander opnieuw ontwerpt en de derde overneemt van het vorige model, is dat dan een nieuwe platform of niet? Wat als alle delen vernieuwd zijn, maar de geometrie en/of de compabiliteit intact blijven?
Hoe dan ook, de criteria voor een “nieuw” model moeten niet te hoog liggen. Als iets echt volledig nieuw is van de grond af, dan zal men wel spreken van een volledig nieuw platform tegenwoordig, zoals de MQB dus. De W222 afdoen als een facelift lijkt me in ieder geval te licht. In hoeverre het nieuwe model in de grond vernieuwd is, dat is een andere intressante discussie…
Een ongewijzigd onderdeel een nieuw artikelnummer geven zal niet gebeuren. Slechts al is de leverancier van hetzelfde onderdeel anders, dan nog kun je zeggen dat het onderdeel wezenlijk veranderd is. Want hoewel alle OEM suppliers aan ISO/TS16949 moeten voldoen, zitten hier altijd nog fluctuaties in. Denk aan het effect van veroudering door voorraad, denk dan marges van de materiaalsamenstelling, denk aan de productieomstandigheden, denk aan het personeel…
Ik snap je punt volledig dat het moeilijk is om te zeggen wanneer het een nieuw onderdeel betreft, maar ik zou zeggen: als de ingenieur begint met een nieuw bestand in z’n CAD pakket, en daarbij niets overneemt uit het bestand van het onderdeel uit de voorloper.. Ofzo..
En een Bentley is een makelaars- / voetballersauto.
Dan is deze toch een stuk stijlvoller.
Persoonlijk vind ik dit meer van de putdeksel velgen hebben uit de jaren ’80 en begin ’90.
Waarom moeten deze donker gemaakt worden?
Ziet er verschrikkelijk lelijk uit.
Gelukkig niet het niveau van een Rolls Royce Phantom, ook nog niet van een Ghost, of Bentley Mulsanne, maar van het niveau Flying Spur. Mooi bedeesd aan de buitenzijde en compleet uitgerust voor dienstbaar werkverkeer. Ik vind hem wel geslaagd.
Nu ben ik alleen benieuwd wat een Pullman, als extra nog kan toevoegen aan dit verhaal, meer luxe ruime zitplaatsen, in tegengestelde richting achterin natuurlijk, tenminste dat denk ik.
De bovenste hendel is voor de ruitenwissers en de middelste hendel is voor de verstelling van het stuur, de ondeste hendel is voorautomatisch afstand- en snelheidregeling.
http://i62.tinypic.com/2d0xg6t.jpg
Ik schat 4000 eurootjes. Wie biedt meer…
Zal nooit lekker zitten, neemt ruimte in beslag en de Leen Bakker heeft meer keus…
En toch ben ik benieuwd wat Brabus er van gaat maken . . .