• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Volkswagen Polo GTI

Auteur: robbie, gepost 19 februari 2010 om 11:18 – 61 Reacties

Volkswagen Polo GTI 2010
Een paar dagen geleden waren de eerste foto’s en specs van deze nieuwe hete Polo al gelekt, maar nu hebben we alle informatie voor jullie!

Laten we even beginnen met de specificaties. Onder de motorkap van de Polo GTI vinden we een 1.4 TSI blok (met turbo & supercharger) en dat torretje levert een indrukwekkende 180 pk en 250 Nm. Om al die kracht fatsoenlijk op het asfalt te brengen is de GTI standaard voorzien van een 7-traps DSG bak en een electronic transverse differential lock (XDS).

Dat laatste is vooral handig om onderstuur tegen te gaan en bij het rijden door snelle bochten. De topsnelheid ligt op 229 km/u en de sprint van 0-100 km/u gaat in 6,9 seconden. Het goede nieuws voor bomenknuffelaars is dat het verbruik slechts 6,0 liter per 100 km is, oftewel een CO2-uitstoot van slechts 139 gram per kilometer.

Deze snelle Polo weegt overigens 1.184 kilo en ligt ten opzicht van normale Polo’s 15 mm dichter bij de grond. Aan de buitenkant herken je de Polo aan zijn 17″ grote velgen en het rode lijntje op de grille. In het interieur zien we de kenmerkende geruite bekleding.

Nu alleen nog afwachten hoe dit bommetje rijdt. De Polo GTI wordt in juni op de markt verwacht, prijzen zijn nog niet bekend.

Ook interessant!

  • verniuwde Polo GTI
    Vernieuwde Polo GTI al heel snel onderweg
  • Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs
  • vernieuwde VW Polo GTI
    Vernieuwde VW Polo GTI: dit is hem!
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2010, gti, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Rallykanon: MINI Countryman WRC in Geneve
Volgend bericht: Eindelijk officieel: Citroen DS3 Racing (1000 stuks) »

Lees Interacties

Reacties

  1. mil26 zegt

    19 februari 2010 om 11:24

    1184 kg! wow :p Benieuwd wat het allemaal mag kosten..

    Login om te reageren
  2. Hanssss zegt

    19 februari 2010 om 11:28

    Oke, de Ibiza Cupra is nu officieel overbodig! Lekker karretje!

    Login om te reageren
  3. DRIVR zegt

    19 februari 2010 om 11:29

    Laat ons hopen dat ze de afstelling van het chassis (dat de Polo GTI met de Ibiza Cupra) aangepast hebben.

    Want dat is in SEAT’s geval toch voor verbetering vatbaar.

    Login om te reageren
  4. ExOitC zegt

    19 februari 2010 om 11:36

    Wow ziet er retegoed uit!

    Login om te reageren
  5. Canguro zegt

    19 februari 2010 om 11:40

    1184 kg? Nog niet eens zo heel lang geleden woog een zescilinder BMW nog minder…

    Login om te reageren
  6. John zegt

    19 februari 2010 om 11:40

    Heet ding! Ik hoop dat de prijs een beetje meevalt zodat je dit ding vaak ziet rijden. Denk dat deze auto mooi staat in de file.
    @DRIVR: Ik heb jou reactie wel 8 keer moeten lezen om het te begrijpen.

    Login om te reageren
  7. florisw zegt

    19 februari 2010 om 11:41

    slechts 6,0 liter per 100 km is, oftewel een CO2-uitstoot van slechts 139 gram per kilometer. Dat is toch niet gerelateerd aan elkaar?

    Hij ziet er een beetje tam uit. Niet echt wild ofzo, maar wel mooi bescheiden.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 februari 2010 om 12:00

      @florisw: verbruik en CO2 uitstoot zijn wel degelijk aan elkaar gerelateerd (heb ik me ooit laten vertellen).

      Vergelijk maar eens verschillende benzineauto’s met hetzelfde verbruik met elkaar. Die hebben ook dezelfde uitstoot (als het goed is).

      Login om te reageren
      • Potver7 zegt

        19 februari 2010 om 12:09

        @robbie: Klopt. Even een quote van wikipedia:

        De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine. Voor een liter diesel is dit 2,7 kg CO2 en voor een m3 aardgas (1 bar, 0 °C) is dit 1,8 kg CO2.

        Login om te reageren
  8. alfa mannetje zegt

    19 februari 2010 om 11:41

    De afstelling zal in dit gevaal ook weer kapot geevolueerd zijn . Dat zien we bij de Golf 6 , alle emotie is eruit .
    De autovisie ziet de Golf R ook als iets ”waar alle spektakel ontbreekt”.
    Nog een citaat : ”de graagte om naar een binnenkant van een bocht te duiken ontbreekt”. Enkel onderstuur.
    de opmerking dat het gros pk”s wil zien is een valide en daar heeft VW helemaal gelijk in.

    Voor autos met karakter moet je tegenwoordig bij Renault en Ford zijn. Alfa Romeo komt eraan….

    Login om te reageren
    • jah zegt

      19 februari 2010 om 12:57

      @alfa mannetje: ”Voor autos met karakter moet je tegenwoordig bij Renault en Ford zijn.” Ik weet niet onder welke steen jij vandaan komt maar wat jij wilt mr. funnypants :mrgreen:

      Login om te reageren
      • alfa mannetje zegt

        19 februari 2010 om 15:08

        @jah: ik denk aan de Renaults RS’ die toch wel een aardig karakter hebben en de Ford focus ST en Rs……….

        Toch ?

        Nael: veel vermogen is zo simpel te raliseren , laten ze eens beginnen aan de klep configuratie en de gasklep al helemaal weg te laten , dat onding .

        Login om te reageren
  9. Pietje zegt

    19 februari 2010 om 11:47

    Heeft dus 20% bijtelling, aangezien de CO2 uitstoot 139 gram is?

    Gecombineerd met het zuinige verbruik zou dit nog wel eens een hele goede optie zijn voor de zuunige leaserijder die wel een beetje op wil schieten.

    Login om te reageren
  10. TSI-tje zegt

    19 februari 2010 om 11:47

    Heerlijk ingetogen stadsracertje. Haal alle badges er af en laat de medeweggebruikers maar raden. Tot het licht op groen gaat. Dat kan ik nog steeds waarderen van dit merk. Geen overdreven spoilers, geen fuistdikke uitlaten standaard, bescheiden ingetogen standaard. Liefst in wintertrim met winterbandjes op stalen velgen. dat maakt het feest compleet. :P

    Login om te reageren
  11. Dimglor zegt

    19 februari 2010 om 12:08

    Dit is een zeer mooi autootje geworden…
    Nuja autootje… Met die 180 pk zal die ook wel vlot vooruit gaan ;)

    Login om te reageren
  12. Poll zegt

    19 februari 2010 om 12:09

    doe mij dat crossding maar.

    Login om te reageren
  13. MLTB zegt

    19 februari 2010 om 12:12

    229 km/u in een Polo! Dit zijn meer Golf waarden ( en dan alsnog de dikste ).

    Anyway, gaaf bakkie moet ik zeggen, mooi interieur en hele fijne motor lijkt me. Misschien deze nog wel liever als de Ibiza FR/Cupra idd.

    Login om te reageren
  14. Ahura zegt

    19 februari 2010 om 12:13

    Ik vind een normale Clio niks maar zo’n RS is toch wel even wat meer onderscheidender. Hier is namelijk verschil te zien met een normale Polo
    .
    Erg zwaar trouwens!

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      19 februari 2010 om 12:17

      @Ahura: Mja nu je het zegt is er niet zo heel veel verschil met de normale en de gti…
      Maar toch deze ziet er lekker agressief uit…
      Mja en zo’n Clio Rs is zeker ook geen misse wagen.. De keuze tussen die 2 is niet gemakkelijk.. ;)

      Login om te reageren
      • Ahura zegt

        19 februari 2010 om 12:29

        @Dimglor: VW’s kijken over het algemeen wel vrij agressief en de normale Polo vind ik dan ook wel geslaagd. Strakke en stoere lijnen. Maar ik vind dit niet echt indrukwekkend. Voorbumper is bijna hetzelfde

        Login om te reageren
  15. mike zegt

    19 februari 2010 om 12:37

    @dimglor: Vindt dat je clio en de polo niet kan vergelijken, 180pk vs 128pk dat merk je weldegelijk

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      19 februari 2010 om 12:40

      @mike: de GT heeft 128pk. De RS heeft 201pk ;)

      Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      20 februari 2010 om 09:51

      @mike: Een Clio heeft wel 200 pk hoor….. Je vergist je met de Twingo en die heeft 135 pk

      Login om te reageren
  16. R. zegt

    19 februari 2010 om 12:42

    Doe mij toch maar een Abarth…

    Login om te reageren
  17. Patrick zegt

    19 februari 2010 om 12:52

    Boeiend! Gewoon een EVOLUTIE van de vorige Golf GTI…

    Login om te reageren
  18. Pier zegt

    19 februari 2010 om 12:59

    Mwah best aardig maar lang niet zo leuk als die DS3R…dit koop je (zogenaamd voor je vrouw) als je al een lease passat bluemotion met wieldoppen op de oprit hebt.

    Login om te reageren
    • jah zegt

      19 februari 2010 om 13:01

      @Pier: Jaloers?

      Login om te reageren
      • Ahura zegt

        19 februari 2010 om 13:07

        @jah: tuurlijk is ie jaloers.. iedereen wil toch een saaie leasehok voor de deur waar de buurman ook in rijd..?

        Login om te reageren
  19. DavidZ zegt

    19 februari 2010 om 13:13

    VW Polo Petjes Edition.

    Login om te reageren
  20. RobertJ zegt

    19 februari 2010 om 13:16

    een GTI met 20% bijtelling :) :mrgreen:

    Login om te reageren
  21. Neal zegt

    19 februari 2010 om 13:30

    vergeleken met de DS3 komt VW hier met een 1.4 blok en 180pk (tov. 1.6 met 190 pk) toch niet echt uit de verf.

    Nieuwe Nissan Micra heeft straks ook een 1.6 turbo motor met 190 pk…

    http://www.youtube.com/watch?v=7MpoPNK-gNg&feature=youtube_gdata

    Login om te reageren
  22. y.master zegt

    19 februari 2010 om 13:35

    Hij is snel en zuinig. Is er al wat meer bekent over de prijs?

    Login om te reageren
  23. olivier zegt

    19 februari 2010 om 13:46

    De specs zijn iets beter dan die van de Ibiza Cupra, als ik de Seat-site mag geloven. Benieuwd vanwaar dat verschil komt.

    Login om te reageren
  24. Henk_he zegt

    19 februari 2010 om 14:34

    Het lijkt wel of de ‘bodykit’ van de Polo Bluemotion dikker is dan die van de GTI?
    http://www.netcarshow.com/volkswagen/2010-polo_bluemotion/

    Login om te reageren
  25. Roy zegt

    19 februari 2010 om 14:35

    Heb zelf ook een GTI, maar kan je alvast verklappen dat je die 6.0l/100km nooit gaat redden. Vooral bij dit soort koppelrijke motoren is het verslavend om steeds maar aan het gas te hangen en die stoel in je rug te laten drukken.

    Login om te reageren
  26. Jochempie zegt

    19 februari 2010 om 15:13

    Wow 229 km/u is echt héél hard voor zo’n wagentje! Maar goed, een Cooper S Clubman gaat harder.

    Login om te reageren
  27. Jochempie zegt

    19 februari 2010 om 15:13

    Edit: Cooper S Works

    Login om te reageren
  28. dr no zegt

    19 februari 2010 om 15:23

    184 kg te zwaar !!

    Login om te reageren
  29. ZeroPanda zegt

    19 februari 2010 om 15:36

    GAAAAF!!!! nu alleen benieuwd hoeveel het allemaal mag kosten!

    Login om te reageren
  30. HTJ zegt

    19 februari 2010 om 15:42

    @alfa mannetje, Ik denk dat we nog maar even moeten wachten op de Fiesta ST/RS is een iets betere vergelijking.

    Login om te reageren
    • alfa mannetje zegt

      19 februari 2010 om 15:48

      @HTJ: weet het wel zeker :)

      Login om te reageren
  31. jeanclaude zegt

    19 februari 2010 om 15:45

    0-100 zou ik wel graag willen weten en de prijs. maar voor de rest leuk bommetje maak je het een golf gti tog egt wel lastig mee

    Login om te reageren
  32. Br3cht zegt

    19 februari 2010 om 16:21

    @jeanclaude: “De Polo GTI sprint in 6,9 seconden naar 100 kilometer per uur en de topsnelheid is 230 kilometer per uur. Volkswagen onthult de top-Polo op de Autosalon van Genève. Vanaf het najaar gaat de Polo GTI het leven van de Ibiza Cupra, Renault Clio Renault Sport en Opel Corsa OPC proberen zuur te maken. ”

    –edit: dank u, we hebben de 0-100 tijd er inmiddels bijgezet–

    Login om te reageren
  33. Blaat zegt

    19 februari 2010 om 16:59

    Wacht ik liever op de FT-86 met achterwiel aandrijving en 1000 kg… Hij komt echt hoor! hoop ik…

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      19 februari 2010 om 17:06

      @Blaat: ja, wel lekker vergelijkbaar ook…

      Login om te reageren
  34. BakPouwww zegt

    19 februari 2010 om 17:12

    Hebben !!!

    Login om te reageren
  35. Flamingo zegt

    19 februari 2010 om 17:41

    veel te weinig aan gedaan. zou bijna net zo goed een 1.2 kunnen zijn

    Login om te reageren
  36. boxster zegt

    19 februari 2010 om 18:08

    @robbie Je moet Jipp niet zo belonen met al dat Polo-nieuws. Straks denkt hij nog dat ook Autoblog ook “VAGgot” geworden is ;-)

    Login om te reageren
  37. Ahura zegt

    19 februari 2010 om 18:12

    robbie is zelf toch ook een VAGboy? ;)

    Hier trouwens zijn nieuwe favorieten MPV:

    Login om te reageren
  38. Daan zegt

    19 februari 2010 om 18:16

    Snapt niemand dat meer co2 in de atmosfeer juist goed is? Hoe meer co2 hoe meer groene biomassa er onstaat, grotere oogsten etc. Planten hebben juist meer co2 nodig. Als de aarde op zou warmen zou er meer water verdampen en in de vorm van een wolkendek zonlicht reflecteren waardoor de aarde weer afkoelt. Onderzoek naar de invloed van de mens op onze planeet is prima natuurlijk maar de manier waarop we nu bezig zijn is veel misschien veel gevaarlijker dan de vervuiling an sich. Een goed voorbeeld is het gebruik van katalysatoren in auto’s. Deze dingen kosten verschrikkelijk veel energie door de stromingsweerstand, werken alleen goed wanneer ze de ideale temperatuur bereikt hebben en alleen bij een trage gasstroom. Dus niet onder belasting (90% van het gebruik!). De katalysatoren zijn dus aantoonbaar zeer belastend voor het milieu maar niemand wil het horen. Zo zijn er fabrieken die onderin de schoorsteen schone lucht pompen om maar aan lage percentages te komen in de uitstoot. Wie neemt wie in de maling?
    We hebben maar een echt probleem op het moment en dat is dat we in 100 jaar van 1 miljard naar 7 miljard mensen zijn gegaan. Aangezien we geen natuurlijke vijanden hebben en dankzij technologie steeds beter onze energie en voedselbronnen kunnen benutten ziet het er naar uit dat we in 2050 met zo’n 14 miljard mensen zullen zijn. Waarom durft bijna niemand dit uit te spreken? Daar ligt namelijk de kern van het probleem. En daar gaat becht geen kwikhoudend spaarlampje iets aan veranderen.

    Login om te reageren
  39. Flamingo zegt

    19 februari 2010 om 18:45

    haha Daan

    Gelijk heb je! Grootste plaag van de aarde en straks vna het heelal

    Login om te reageren
  40. b0z4 zegt

    19 februari 2010 om 19:04

    Hij is even snel als zijn grote broer de Golf GTI ?

    Login om te reageren
  41. Frans zegt

    19 februari 2010 om 23:04

    Heeft die auto nou een walkietalkie op het dak?

    Login om te reageren
  42. Pier zegt

    19 februari 2010 om 23:40

    @ Jah: Maar natuurlijk ben ik jaloers op jouw passat! ;)

    Login om te reageren
  43. Spiderman zegt

    20 februari 2010 om 00:19

    Zit dichter bij de oorspronkelijke Golf GTI van 30 jaar geleden dan de huidige Golf zelf, lekker karretje. Maar die ouwe Golf 1 GTI, met de 1800 motor (112 pk) en een gewicht van amper 800 kilo, dat was pas straf…

    Login om te reageren
  44. Onehp zegt

    20 februari 2010 om 11:45

    Drie reacties op de reacties hierboven:

    – 1186kg is EU gewicht en niet te vergelijken met oude auto’s. Drooggewicht ligt op 1186kg – 75kg (68kg chauffeur en 7kg bagage) – 45 (0ng. gewicht 90% benzinetank) = ~1075kg!! Dat met 180pk en hoog koppel is niet slecht hoor!

    – En zelfs dan, kijk is in de spec dan zie je dat de Clio RS en de DS3 nóg zwaarder zijn

    – Met Kompressor én Turbo én DSG zal dit ding best wel goed vooruitgaan, wat ook bevestigd wordt door de cijfers want die zijn béter dan een Golf GTI, en die is toch niet traag dacht ik??

    Ik ga toch eens vragen wat deze als bedrijfswagen kost, misschien verkoop ik wel mijn BMW ;-)

    Login om te reageren
  45. JPO zegt

    20 februari 2010 om 15:25

    Is alleen met 7-traps DSG bak leverbaar!!!

    LAAT MAAR STAAN DUS!

    Login om te reageren
  46. Golf FSI 2.0 zegt

    20 februari 2010 om 17:35

    En hopelijk komt er ook een 4 deurs-versie, want die heeft een mooiere lijn. Aardige opvolger.

    Login om te reageren
  47. Michaël zegt

    21 februari 2010 om 17:11

    DSG ???? Een GTI moet handgeschakeld zijn !!

    En dat interieur doet me denken aan zo een gigantisch foute Golf 2 van vroeger…. die had ook zo een lelijk gestreept interieur. Hou het toch gewoon iets simpeler, staat veel mooier…

    Voor de rest ziet hij er wel netjes uit, maar hij heeft toch echt nood aan een handgeschakelde bak.

    Login om te reageren
  48. Cantago zegt

    24 februari 2010 om 21:26

    Polo GTI? Koop dan een golf;)

    Login om te reageren
  49. Viper® zegt

    26 mei 2010 om 10:49

    DS3 heeft een 1.6 met 190 pk, leuk maar rijdt dat ook zo soepel en vloeiend als deze 180 pk.
    Alleen een turbo is leuk, maar om 190 pk te krijgen moet je toch een grotere turbo hebben waarbij je het probleem hebt dat deze pas laat inkomt en dus is soepeltjes rijden uitgesloten.
    De 180 heeft een turbo en compressor wat ook vermogen en koppel onderin geeft.

    Verder iedereen die loopt te zeuren over DSG. Dit is een auto met 20% bijtelling, interessant als leaseauto. Ik vind schakelen ook leuk, maar ga jij maar eens 1.5 uur per dag stilstaan op de A2, kijken of je na een jaar dat schakelen nog zo leuk vindt.
    Overigens trekt de DSG je er bij het stoplicht uit, elke keer gegarandeerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North