Als een X6 gebaseerd is op de X5, waarom dan geen X4 in elkaar schroeven die gebaseerd is op de X3? Ja, daar zijn ze bij BMW al geruime tijd over aan het dimdammen. Al sinds 2006, om wat preciezer te zijn. Maar het lijkt erop dat deze crossoverdinges er dan toch echt gaat komen.
Toen de “oude” X3 op de markt kwam begonnen de geruchten steeds meer aan te zwellen: BMW gaat weer eens een niche opvullen en komt op een dag met de X4 aanzetten. Maar helaas, in de periode dat de vorige generatie X3 in productie was is het er nooit van gekomen. Inmiddels is er een nieuwe en lelijke X3 gearriveerd. En hij wordt niet meer bij het Oostenrijkse Magna Steyr gebouwd, maar in de Amerikaanse Bimmer-fabriek te Spartanburg.
Dat BMW onlangs bekend heeft gemaakt dat ze de capaciteit daar flink willen opschroeven -video met uitleg HIERRR– wakkert de X4-geruchten weer eens flink aan. En, niet te vergeten, ze voelen bij BMW de hete adem van de mini-Cayenne a.k.a. Porsche Cajun waarschijnlijk al in de nek. Genoeg reden om -eindelijk- vaart achter alle X4-plannen te zetten, aldus een BMW-insider tegenover autoweek.com.
Wat mogen we van de X4 verwachten? Nou, een auto met de techniek van een X3, maar met een coupé-achtige daklijn en een strakker onderstel. Door BMW zelf is nog niets bekend gemaakt, maar onder de kap zal een variatie aan bekende vier- en zescilinders te vinden. De X4 zal ook ietwat hoger in de markt geplaatst (lees: duurder) worden en er zullen marketingtermen als Sports Activity Coupe opgeplakt worden. Maar dat is voor later. Eerst maar eens kijken of BMW deze verhalen binnenkort gaat bevestigen. Vervolgens zijn we dan vier jaar verder voordat de marktintroductie zou moeten plaatsvinden.
De foto bovenaan schijnt een schets van the real deal te zijn. Deze werden volgens Motorauthority vandaag uitgedeeld bij een X3-evenement. HIER in het groot.
UPDATE: Nee, de betreffende bron blijkt nu toch terug te krabbelen, het zou hier gaan om een schets van de X3 ipv de X4.
Bumer zegt
Dan alleen nog een X2 en heb je het rijtje compleet ;)
Lucb zegt
@Bumer: Je vergeet de X7, op basis van een 7-serie.
pendek zegt
Zo jammer.. Net als bij Porsche een twee-deurs SUV. En zo te zien zit er net zo’n lelijke boggel in de achterklep als bij de nieuwe X3, ook jammer. Ik ben tegen
Patrick zegt
@pendek: dat vroeg ik me net af, of het een 2-deurs zou worden.. op de schets is het nog niet heeel duidelijk te zien.
bobvan zegt
Lijkt me nu al geweldig de X4
alle bmw’s trouwens zijn geweldig!
Frank zegt
Pretty nice!
JamesBond007 zegt
Zie het nut er niet echt van in maar goed..
M-lover zegt
Eindelijk… eigenlijk zou de X6 ook maar twee deuren gehad moeten hebben geweest zijn geworden :s (tja, ja kan bij een gekke tuner wel twee deuren laten toelassen, dus ze bestaan)
Anyway, mijn punt: DOEN
Patrick zegt
@M-lover: lees je 1e zin nog eens over :P
mb man zegt
Jeetje.Is daar een markt voor?
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er niet slecht uit. En ik begrijp niet goed waarom de nieuwe X3 hier altijd lelijk wordt genoemd. Ik vind het eigenlijk een mooie verschijning. Mooier dan de X5 en de oude X3.
sir_smokalot zegt
Die X4 komt er wel. De vraag is alleen wanneer. Sommige bronnen spreken over 2012, andere over 2014. Het laatste lijkt me meer realistisch.
Hoe de X4M onderhuids zal worden is de vraag. Ik zeg een geblazen zescilinderblok, zoals we dat ook in de aanstaande 1 serie M gaan terugvinden (downsizing FTW). Tegen die tijd zal het vermogen wel royaal over de 350 pk gaan. Hoewel ’t natuurlijk nog behoorlijke toekomstmuziek is.
Rick-dos zegt
@sir_smokalot:
Denk wel dat het een 6 in-lijn zal worden maar dan eerder van de toekomstige M3 dan de 1M coupe. De X3 en dus ook deze X4 zijn namelijk losjes gebaseerd op de 3-serie.
BmwMPower zegt
Waar komt deze dan te staan?
Mercedes GLK, Audi Q5, VW Tiguan? Wie het weet mag het zeggen.
Kyanite zegt
@BmwMPower:
Hopelijk blijft deze gewoon in de ontwerpstudio… in de lade met mislukte ontwerpen.
Pantoffeldier zegt
Lelijk….
Net als de BMW x3.
Kyanite zegt
BMW faalt de laatste tijd wel enorm… 1-serie hatchback, X1, X3, X6, 5GT… en nu nogmaals met een X4?
jens zegt
lelijker dan de gemiddelde bmw dus maar dan met een factor X4
schnitzerken zegt
@jens: Lelijker? Je denkt toch niet dat dit het definitieve uiterlijk is :D? Tegen 2014 ben je mss een BMW-lover en koop je een X4.. Niet te vlug oordelen ;)
lincoln zegt
ik begrijp niet dat ze alle BMW,s een even-getal geven ..
ik begrijp niet dat er consumenten zijn die een BMW oneven-getal aanschaffen ..
ik begrijp het gewoon niet ..
Freewarefreak zegt
@lincoln: Ik zit mij bij iedere post van jou altijd waanzinnig te verbazen (lees genieten) over je enorme spitsvondige vermogen tot beeldspraak. Kun je niet een keer een gave auto column schrijven of zo?
BmwMPower zegt
Dit soort schetsen zien er altijd vaag uit dus laten we eerst eens wat echte foto’s bekijken als die online komen.
Rick-dos zegt
De X6 is een groot succes voor BMW. Al 100.000 verkocht waar de verwachting was dat dit op dit moment 40.000 zouden zijn.
De X5 en X3 zijn al verkoopsuccessen en de X1 doet het ook goed. Logisch dus dat ze ook met een X4 komen.
BmwMPower zegt
@Rick-dos: Op persfoto’s is die ‘lelijk’, zo zeggen ze. Maar in het echt zijn het een voor een mooie automobielen. Alleen de X1 vind ik zo lelijk… :|
Rick-dos zegt
@BmwMPower:
De X1 is niet moeders mooiste maar op zich vind ik het wel een leuk autootje. De X3 vind ik persoonlijk afschuwelijk. Het nieuwe model ziet er wat gelikter uit maar het overtuigt mij op dit moment nog niet.
Citrofiel zegt
@Rick-dos: De X1 vind ik juist wel te doen, de X3 vind ik maar een X5 maal 0,95… :? Op zich geen verkeerd ontwerp dus, maar ik had hem toch wel íets meer onderscheidend verwacht.
Dat de X6 een succes is en de X4 dat wordt: Fijn. Maar niet voor mij. ;)
Atenza zegt
Schets lijkt me gewoon een 5-deurs hoor. En dit hoeft natuurlijk niet the real deal te zijn maar één van de schetsen zoals merken dat altijd doen. En in het proces kunnen uiteindelijk kleine details nog veranderd worden
patrick zegt
@Atenza: 2 of 4 deuren lijkt me nou niet echt een klein detail ;) ik hoop dat ze met een lekkere sportieve 2-deurs op de proppen komen die de toekomstige Cajun naar huis rijd!
Atenza zegt
@patrick: ik bedoelde ook niet portieren. Had het over design aanpassingen zoals lampenunits of een lijntje hier of daar. Merk wel vaker dat AB een schets ziet en denkt dat dat dan ook direct het echte model is.
.
Als je een beetje weet hoe het er aan toe gaat weet je dat er tig schetsen worden gemaakt voor het uiteindelijk model komt, dan nog een aantal mock ups (vaak 1:1 modellen) en dan wordt er de beste uitgehaald en zelfs dan worden er nog dingen aangepast
autoblogger zegt
@Atenza: UPDATE: de betreffende bron blijkt nu toch terug te krabbelen, het zou hier gaan om een schets van de X3 ipv de X4.
Atenza zegt
@autoblogger: :)
willie zegt
wat gaan we ons over 10 jaar schamen dat er voor dit soort misbaksels ooit echt klanten waren. gezien de historie moeten we die duitsers toch echt het nadeel van de twijfel geven.
Atenza zegt
@willie: waarom over 10 jaar? Inmiddels kijken we ook al ruim 12 tegen de SUV’s aan hoor ;) Alleen kon het toen nog en nu zijn we door de pers gebrainwasht dat het niet meer kan. Overigens snap ik niet waarom mensen toch altijd zo’n commentaar hebben op nichemodellen. Niet iedereen wil in de zoveelste hatchback/sedan/stationwagon rijden. En als je een hogere zit wil dan wil ook niet iedereen direct een familie MPV
Timmie zegt
Mja, geruchten die al 4 jaar spelen. Dan spreek ik niet meer van geruchten, maar van gebakken lucht. Ook bij BMW hebben ze een anti-koelkast-allergie: er moet maar iets kleins tegenzitten, of alle projecten worden gekilled of in de koelkast gestoken. Stelletje angsthazen zijn het, allemaal!
AGERA zegt
Ik wil het kort houden de oude BMW X5 (E53 facelift)was de enige mooie X de rest is niet echt mooi te noemen, zowel de nieuwe X5, de X6, X3 dus ik hoop dat de X4 weer in her rijtje past van de oude bloedmooie en stijlvolle X5 E53
willie zegt
@AGERA: “bloedmooi en stijlvol” is wel het laatste dat mij te binnenschiet als het gaat om het even welke X5. aanstellerige plebs bak komt dichter in de buurt.
Atenza zegt
@AGERA: mee eens. Al vind ik de grille niet mooier bij de facelift. Doe mij de allereerste maar :)
X3 was hondslelijk, nieuwe X3 gaat wel maar ook net niet, huidige X5 heeft een flink mislukte voorbumper. Steekt uit maar tussendoor heb je nog wel een brievenbus die verder naar achter steekt. Echt geen gezicht. De X6 is toppunt van wansmaak en lompheid en de X1.. tja beetje iel zelfs en net een beetje rare verhoudingen ofzo
janklaassen zegt
ben benieuwd wat dit gaat worden.
vindt die nieuwe modellen lijn van BMW niet meer mooi.
de 5 GT is mislukt, de X3 ook weer.
egt jammer.
TheS zegt
-=edit: nutteloze opmerking=-
Atenza zegt
@TheS: zo kan je elke auto wel nutteloos noemen..
AGERA zegt
@Atenza: Juist jij begrijpt mij, ik vind de X5 E53 facelift mooier maar het eerste model is ook zeer mooi. Daar is het uiteindelijk begonnen. Ik kan er nog steeds van genieten als ik de oude X5 zie. Ik weet niet of je deze mening deelt, maar of de mensen nou een zwak hebben voor Mercedes, Audi of BMW de oude X5 was gewoon de mooiste SUV, daar kan zowel de ML als de Q7 geen verandering in brengen
duckje zegt
nog een X model van BMW
nu overdrijven ze echt wel!
maar het plaatje vanboven ziet er trouwens best goed uit!
Dimglor zegt
Mja leuk… maar nog een x-model? Is daar wel een markt voor?