Okkazie-battle van de dag: Fünfer versus E-Klasse

Auteur: , 68 Reacties

We hebben een paar prettige youngtimers gevonden op Autotrack.

De regels van bijtelling zijn flink strenger geworden in de afgelopen jaren. Los van het feit dat we nooit zo’n fan zijn van meer belasting betalen op auto’s, is dit ergens ook wel goed nieuws. We werden namelijk een beetje moe van al die Foutlanders die de linkerbaan opslokten. Inmiddels genieten alleen pure EV’s nog bijtellingsvoordeel. Tenminste dat is het geval voor wat betreft nieuwe auto’s. Voor de liefhebber is er ook nog de youngtimer-regeling: 35 procent bijtellen klinkt in eerste instantie als een slechte deal, totdat je leest dat dit percentage over de dagwaarde van de auto wordt gerekend. Dat is dus praktisch niks in de meeste gevallen. Bijkomend voordeel: hoge kosten voor onderhoud kan je ten laste van het resultaat van je toko brengen. Superdeal!

Wat de regeling extra aanlokkelijk maakt is dat veel auto’s die rond de vijftien jaar oud zijn (youngtimers) tegenwoordig al lang geen aftandse hokken meer zijn. Regel zo’n dikke Duitse bolide van vroeger en je rijdt er nog patent bij. Sterker nog, niet dat het je iets zou moeten uitmaken, maar uit empirisch onderzoek is gebleken dat leken oude premiumbakken steevast veel meer waarde toedichten dan deze feitelijk hebben.

Er is echter een nadeel aan youngtimers: ook okkazieboeren dichten youngtimers tegenwoordig veelal meer waarde toe dan je zou willen betalen als consument. De twee auto’s die we vandaag gevonden hebben doen bijvoorbeeld allebei een kleine 7.000 Euro. Teveel geld? Mwah, echte koopjes zijn het in ieder geval niet, je kan beide modellen zeker ook voor minder kopen. Daar tegenover staat dat het beide ‘Nederlandse’ auto’s zijn en er op het geduldige virtuele papier goed bijstaan. Enfin zonder verder oponthoud gaan we door naar de twee kemphanen van de dag:

Hoek 1: BMW E39 525i Edition Automaat, grijs, 160.981 km, 6.950 Euro.
Tsja, wat moeten we nog zeggen over de E39 5-Serie (aankoopadvies)? Volgens velen pakte BMW met deze generatie het stokje over van Mercedes aan de top van het E-segment. Maar plottwist: dan ging het om de generatie W210 van de E-Klasse. Vandaag zetten we deze late facelift E39 tegenover een vroege W211. Zoals het een uitloopmodel betaamt is deze ‘Vijf’ prettig uitgerust met leder en navi. De epische styling 32 velgen zijn extra fijn. De navi is inmiddels natuurlijk wel ouderwets. Ook ouderwets maar dan in de goede zin van het woord: de heerlijke atmosferische zespitter in het vooronder.

rear-side

Hoek 2: Mercedes W211 E200 Kompressor Avantgarde Automaat, grijs, 172.925 km, 6.744 Euro.
De W211 gooide het laatste vleugje hoekig design van de W210 overboord ten faveure van de ronde vormen die geïntroduceerd werden met de W220 S-Klasse bij Das Haus. De Merc is een generatie nieuwer dan de BMW, maar qua vermogen, prijs, kilometerstand en kleur zijn de twee vrijwel gelijk aan elkaar. Deze ‘Avantgarde’ is niet uitgevoerd met leder, maar er valt ook wat te zeggen voor stoffen bekleding. De Merc heeft navi, maar ondanks het feit dat deze wat nieuwer is dan in de BMW ga je waarschijnlijk alsnog snel verlangen naar een moderne TomTom. De vierpitter met compressor in deze ‘E’ levert wat minder vermogen en Laufkultur dan de zes-in-lijn van de Bimmer, doch dankzij het koppel zal het geen probleem zijn ordentelijk mee te komen in het Nederlandse verkeer.

Kies Moaahhhhhh!



68 reacties

Doe mij maar een lekker dikke Omega 3.2 V6 van een van de laatste bouwjaren, als het zo nodig Duits moet zijn.
@dizono: zoiets, strik niet nodig: https://m.mobile.de/auto-inserat/opel-omega-b-aus-1-hand-opel-scheckheft-mz-kostheim/258082731.html
@dizono: Wauw. Mooie, strakke wagen zeg. Fraaie kleurencombinatie ook. Het groen staat hem heel erg goed.

Als je de auto eens goed inspecteert kan je zien hoe mooi hij ontworpen is. Strak, clean maar ook een beetje bollig zonder te overdrijven. Mooie auto man, zeker weten.
@dizono: misschien is de pre-facelift nog wel mooier. Ik was destijds zwaar onder de indruk van deze Omega, zeker met de BMW diesel erin klonk hij erg gaaf! Maar de facelift wordt ook mooi oud!
@rrk147: Klopt, zeker als MV6 niet te versmaden. Maar voor dagelijks gebruik lijkt me de facelift en diens modernere interieur net wat fijner.
@dizono: wel binnen houden als het regent of wanneer ze zout op de weg strooien he! ;-)
@mopar: ik weet vrij zeker dat bovenstaande Benz daar veeeeeel gevoeliger voor is…
@dizono: Nou die Omega’s kunnen daar zeker ook wel wat van hoor. Jammer want het zijn heerlijke auto’s. Mis onze 3.2 nog steeds.
@dizono: ze klinken aardig maar sturen als een cruiseschip. Voor mij de 5.
Dat is toch helemaal geen keuze, tussen misschien wel de mooiste 5 ooit geleverd en een schrale E met maar vier pitten. Wel zou ik, als je toch geld gaat uitgeven aan zo’n auto, even een ander kleurtje kiezen (bijvoorbeeld donkerblauw, erg fraai) en een iets krachtiger blok kiezen (530, of misschien wel gewoon voor full sleeper gaan met de 540i V8).
@maarten_zoutendijk: Zag vandaag een prachtige B10 V8S rijden…tijdloos en stijlvol met een heerlijk dikke 375 pk sterke V8 in ‘t vooronder.
@skinnybmw: Jammer dat ze zo idioot duur zijn, de B10 in juiste uitvoering is geniaal
@dutchdriftking: Ja, de prijzen van oude BMW’s rijzen de pan uit…worden onbereikbaar voor de BMW-plebs. Heel jammer…zou graag m’n oude E34 M5 weer terug willen maar inmiddels ook niet meer betaalbaar.
@maarten_zoutendijk: al ruim 3 jaar geniet ik van mijn 540i Touring als zakelijk vervoer (nu 100dkm afgelegd). Heerlijk die V8; altijd volop koppel voor een sprintje maar ook heerlijk cruisen op elke snelheid…. De benzine kost wel wat, maar de bijtelling is laag en de lach groot. Ik vind het een topauto.
@pmm1971: wel flink aftikken voor de btw-correctie prive gebruik neem ik aan met een nieuwprijs van rond de ton? Hoe ik ook reken prive blijft goedkoper.
@aarsgewei: nee zakelijk is veel aantrekkelijker (alle kosten in de BV, dus brandstof, onderhoud, verzekering, MRB, winterbanden, tol, autowassen, afschrijving etc etc). Mijn auto kostte geen ton nieuw en is een marge-auto. Bijtelling en btw-correctie zijn peanuts. Ik doe het nu 3 jaar zo, en ik zou mijn auto absoluut niet privé willen….
@pmm1971: ik heb een hoop gerekend met dergelijke auto’s maar eingelijk was prive altijd goedkoper door de 19ct de km. Wellicht met een auto waar je veel op kan afschrijven (dus aankoop >20k) maar dan moet je opletten dat je geen winst maakt bij verkoop.

Om alleen al de btw correctie goed te maken moet je al in jouw geval 5000-6000 euro kosten maken wil je geen verlies maken op de btw. Echt veel voordeel ga je er sowieso niet uithalen vrees ik.
@aarsgewei: alleen benzine al 5k inderdaad. Blijf rekenen, dan blijf ik in bij de dagelijkse praktijk (-:
@maarten_zoutendijk: ik heb 2x een blauwe e39 sedan gehad, 1x prefacelift en 1x facelift. Vooral van de laatste nog steeds spijt dat ik hem weg heb gedaan (moeten doen).
Van deze 2, De Bmw zonder twijfel. Maar liever een E46 328i.
@arnoldh: dan toch liever de 330i rij er nu al een jaar in en het blijft een feest. :)
Liever een handgeschakelde, maar als we toch gaan kiezen dan maar de Mercedes. het design is onovertreffelijk. de ena mooiste mercedes die ze hebben (eigen mening)
Mercedes heeft afgedaan, welkom BMW!
Normaal gezien zou ik sowieso voor de W211 gaan. Comfortabel interieur en 1 van de mooiste designs van Mercedes ooit (subjectief). Maar door de aangeboden motoren is het de E39 voor mij, 6-in-lijn benzine need I say more?
Merc! Heb een kleine maand geleden een W210 E430 Combi (V8) gekocht. Wat een machine is dat zeg!
@joostie: heel vet. Uitvoering?
@dikkeaap: Avantgarde, Duitse import, 3,5 ton gelopen sinds 1996. En geen spatje roest ;)
@joostie: klinkt gaaf. Geen roest, dan heb je wss lang moeten zoeken.
Het mooiste model E klasse imo.
@dikkeaap: Niet specifiek op zoek, liep er toevallig tegen aan. Het vulde de criteria’s prima aan: volgend jaar Baltic Sea Rally rijden (dus achterin kunnen slapen) en minimaal 2 ton trekgewicht voor mijn Peugeot 206 GTI (cup auto vanaf volgend seizoen). Kon hem niet laten staan…
W211 rijd zo lekker. Spijt dat ik ‘m verkocht heb
No brainer, de e39. Overklast de Benz zowel qua interieur als exterieur en blijft werkelijk waar tijdloos. Zou wel naar een 530i zoeken, net iets meer power, tegen nagenoeg hetzelfde verbruik.
Ik zou zonder twijfel voor een Über-Fünfer gaan…

De E38

Alles wat de 5-serie heeft, maar dan in een allesovertreffende trap. Al begrijp ik ook donders goed dat mensen helemaal wild zijn van deze generatie van de 5-serie. Want dat is al een geweldige auto.
Geen van beide, anders moet ik er ook nog een bijpassende stacaravan bij kopen..
@techniekmeneer: u denkt in stereotype?
@toniominestrone: dat is @techniekmeneer zijn standaard techniek, glaasje azijn, stereotypes en liefst een druppeltje cynisme
@f31bmw320d: Beetje humor is altijd goed.
Prijs is misschien hetzelfde maar voor de rest verschillen deze auto’s ontzettend. De BMW is completer en heeft een lekkere zespitter aam boord. De Mercedes is wat saai en heeft een lichtere motor. Zet er een 320 naast met vollederen bekleding, stoelverwarming en groot navi-scherm en dan zal de keuze een stuk lastiger zijn. Maar in dit geval sowieso de E39 en dat zeg ik als Mercedes liefhebber.
@viezefreddyw: Maar ik kies wat anders. Een 166 3.0 V6. Blijft een geweldig mooi ontwerp.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-166-3-0-v6-distinctive-benzine-grijs-84338f65-28a1-d56d-e053-e350040aa09d
@viezefreddyw: Ben ’t helemaal met je eens voor wat betreft ’t design. Maar bij ’n automaat van die generatie lopen me de rillingen over de rug! Ze zijn niet voor niets zo goedkoop.
@9000cse: Daarom ook gewoon lekke een handbak nemen. In ruil daarvoor heb je wel een geweldig blok met veel vermogen en een heerlijk geluid.
BMW
@jaapiyo: goeie nieuwe rubriek, meteen een interessante keuze! Voor mij de E39, heerlijke BMW, elegant ontwerp zonder frutsels. Zit er voor de bijtelling niet nog een klein addertje onder het gras mbt jaarlijkse BTW correctie over de cataloguswaarde?
@ouwedibbes83: klopt, dat kost ook nog wat: Bij een marge-auto 1,5% v/d cataloguswaarde, bij BTW-auto 2,7%. 1x per jaar op te geven bij de BTW-aangifte. Gewoon aftikken en weer genieten van je auto (-:
De eerste jaren van de w211 zijn erg slechte auto’s. Nog een paar jaar wachten en één van na de facelift oppikken dus. De bmw echter was daar juist op het hoogtepunt. Ik zou echter voor het hoogtepunt van Mercedes gaan en een mopf1 w124 halen.
No brainer: E39!
Liefst een mooie 528i of 530d, maar die laatste dan alleen met de ZF bak, *niet* het GM drama geval. Oriëntblau, zandbeige leder en oranje blinkers en 16” velgen met vele spaakjes. Mooier wordt het niet. 😍
Ondanks mijn liefde voor Mercedes ga ik voor de BMW. Dat heeft drie redenen:
1) De Benz heeft het slechtste Comand-systeem ooit: beperkt, lelijke en de bediening van een poepschep in een hersenoperatie is nog fijner;
2) Het een E200, vanaf de E230 is het leuker en comfortabeler zeker op hogere snelheden;
3) Ondanks het Avantgarde-pakket ziet het eruit alsof dit gewoon een Elegance is met een paar opties.
Oké, een vierde reden: de W211 is een zeer fijne reisgenoot, maar dan moet je wel de juiste opties in de auto hebben. Met alleen een 4-zone climate ben je er niet. Deze W211 ziet eruit alsof iemand per se een E-Klasse wilde hebben maar beter voor een goed aangeklede C kon gaan. De BMW daarentegen is compleet en fijn. Voorts de tijdloze lijnen en allround schoonheid vanuit elke hoek. Moet ik die zespitter nog aanhalen?
Voor mij geen keuze. Deze E klasse generatie is voor mij een van de mooiste auto’s ooit gebouwd.
Duidelijk, een Alfa-Romeo 166!
BMW.
Geen van beide.
Het antwoord op die vraag staat hier voor de deur. De E39 zonder een seconde twijfel. Een zo veel scherper en prettiger auto voor mijn rijstijl dan de Merc. (Zoonlief naast me op de bank mompelt zojuist zachtjes iets van taxi!?! :-P ;-) ) @jaapiyo tof nieuw item! Ik vind tof!
Doe mij maar een golf 4 R32 dsg. Die 5 is alleen leuk als M5 en die e zie ik mijn landgenoten tevaak in. Weliswaar met 6 ton,scheurtjes in het leer en de nodige tuning-emblemen maar Toch!!
@maroksahbe: Wanneer je graag wat anders wilt rijden dan je landgenoten lijkt een Golf me nu ook niet direct de beste keuze.
Kies toch voor E39 omdat deze een 6 pitter heeft en veel sportiever is dan de W211.
En dat zeg ik als Mercedes liefhebber.
@c200: Sportiviteit zoeken in een grote luxe sedan van 1500kg. Dan heb je het echt niet begrepen…
Van deze twee de 525i. Netter, origineler en beter door te verkopen aan een AB-lezer (zo te zien).

Vervolgens haal ik een Lexus GS300. Of een E-Klasse T-Modell als het diesel moet zijn.

Mercedes en BMW zijn de laatste jaren naar elkaar toegegroeid maar als ik deze twee relatief oude wagens zie zie je nog de echte roets van het merk. BMW stond nog voor sportiviteit en Mercedes voor comfort. Alles daarbuiten gelaten zou ik toch zeker en vast de BMW nemen
Na aanleiding van een Autoblog artikel een paar maanden geleden heb ik ook een youngtimer gekocht.
Range rover vogue op lpg!
In buitenland gekocht voor 4000€!! BMP erbij en dus 4700€ bijtelling. Natuurlijk wel wat achterstallig onderhoud maar die 2500€ konden op de zaak. Een super mooie bak met alle denkbare opties. Nieuw 126.000€! Nu rijden voor een habbekrats.
Happy de peppie 😜
@polpol33: correctie: 35% van 4700€ = bijtelling.
@polpol33: maar dat was de vraag niet.
Ik heb een 530i Edition gehad van januari 2003, heerlijke wagen. Doe mij de E39 maar dus.
Ik heb nu een E39 530d van 2001 donkergroen met beige leder. Zo’n beetje alle opties zitten er op , 200dkm op de teller. Ik kocht m omdat menig autoliefhebber een E39 zowat de hemel in prijst. Alles wat aan een auto kapot kan gaan , gaat ook kapot. Ik heb echt héél veel vervangen aan de auto en nog is ie niet goed. Voor mij nooit meer. Verder zou ik zo weer een E klasse kopen, werkelijk een super auto om mee te rijden. Nu is een W211 met een E39 vergelijken kwa design een beetje oneerlijk maar toch. De stoelen uit de BMW zijn werkelijk een genot.
Eitje, een E39 natuurlijk. Heb als eerste auto een E39 530i gehad en dat was een fantastische wagen, los van het notoire M54 olieverbruik totaal foutloos 1,5 ton mee gereden en ‘m bij 250K de deur uit gedaan. Nog steeds mn eerste liefde, de E39. Hoop ooit nog eens een B10 V8 of M5 te bezitten…
Voor mij geen van beiden hoewel ik de 5 serie tijdlozer vind. Zelf rij ik momenteel een IS200 zakelijk en moet nog 2 jaar wachten om de beoogde GS430 aan te schaffen.
De BMW. Veel en veel mooier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).