Officieel: de BMW M2 Competition in al zijn glorie

Auteur: , 32 Reacties

Inclusief een plethora aan foto's en een video van de kleinste echte M.

Want een échte M, dat is de M2 nu meer dan ooit dankzij de toevoeging ‘Competition’. Waar bij de standaard M2 onder de kap een gekieteld ‘huis-tuin-en-keuken’ blok ligt waarvan de interne code begint met een ‘N’, heeft de M2 Competition een krachtbron waarvan de interne code begint met een ‘S’. Kenners weten dan dat je met een bonafide product van M GmbH te maken hebt, zoals de BMW 850 CSi. De M2 Competition heeft in feite dezelfde motor als de M3 en de M4, maar dan met iets minder M Power, namelijk 410 Pferde.

Dat wist je echter al, evenals de meeste andere details van de M2 Competition. Onlangs fluisterde een man in regenjas collega @willeme namelijk al wat sweet nothings in het oor over de opper-M2, inclusief details over de speciale spiegels, grille, velgen, stoelen en uitlaten. Maar is er dan helemaal niks nieuws meer te melden? Jawel! De speciale motor van de M2 Competition wordt omarmt door een apart gevormde carbon fiber strut brace, net zoals dat bij de M3 en M4 het geval is. Tevens is het interieur opgewaardeerd met een rode start/stop-knop, zoals in de nieuwe M5 (rijtest). Als je instapt valt op de dorpels de tekst ‘M2 Competition te lezen’. Tasty.

Nog meer ‘opvallende’ zaken: in Nederland wordt de M2 Competition standaard uitgerust met de M DCT versnellingsbak. Een handgeschakelde versie is gelukkig echter ook te bestellen. Een en ander zal vast te maken hebben met het verbruik op papier. Bij de versie met M DCT is dat 9,2 liter per honderd kilometer, terwijl het bij de handgeschakelde versie net zoveel is als bij mijn trouwe E46 320iA coupé: 9,9 liter op honderd kilometer. Dat verschil kost je de nodige knaken aan CO2-tax.

Het sprintje van nul-naar-honderd gaat in 4,2 seconden met de ‘automaat’ of in 4,4 seconden als je zelf wil roeien. De topsnelheid is heel saai afgeregeld op 250 kilometer per uur, of 280 als je voor het M Driver’s Package opteert. BMW meldt trots dat ook de snelheid van 280 kilometer per uur een begrensde topsnelheid betreft. Met andere woorden: zonder limiter zou de M2 Competition nog even door kunnen rammen. Foto’s van de nieuwe kleine pretletter in de speciale kleur Hockenheim Silver check je in de gallery. De prijs van al dit moois is helaas/gelukkig nog niet bekend.

UPDATE: Nu inclusief aangrijpende video!

vid



32 reacties

De auto uit BMW’s line up die me het meest hebberig maakt. Ik wil m.
Als ik hem zie is dit een droomauto. Geweldig. Maar volgens mij is dit niet een al te beste deal. De gewone, oude M2 (die nu uit productie is) zat qua prijs al eng dicht bij de M4, deze zal er nog dichter bij zitten. “Ja, maar deze M2 heeft ook een M4-blok!” Klopt, maar die heeft een M4 ook. En dan heb je een luxer interieur, meer ruimte, rijkere standaarduitrusting en hogere prestaties. Als het qua gewicht nou eens 200 kilo zou schelen, valt er wat voor te zeggen. Maar dat is ook niet het geval, het scheelt wat tientallen kilo’s.

Tevens kun je de M4 wat meer naar je eigen smaak samenstellen. Er is veel meer keuze uit kleuren (M2 heeft maar mogelijkheden), interieurkleuren (M2 alleen zwart), velgen (M2 geen keuze, alleen 19″) en opties.

Kortom, geweldig autootje. Absolute droombak. Maar waarschijnlijk 20 mille te duur en 200 kilogram te zwaar.
@willeme: Die “20 mille te duur en 200kg te zwaar” is absoluut waar.
maar je hebt wel met 2 knap verschillende auto’s te maken. M2 lijkt me een stuk speelser, waar de M4 een grote sportcoupe is, en ook zo oogt.

wat je zegt is terecht, maar als ik nu zou moeten kiezen ging ik zonder nadenken voor de M2 competition.
@shogun: Dat speelser wordt voornamelijk bewerkstelligd door een lager gewicht. Wat ie dus niet heeft. Sterker nog, de ‘BMI’ van de M2 is hoger en de wielbasis is korter. Ik weet niet of dat zozeer een betere auto oplevert. Ik denk dat dat ‘verschillende’ best nadelig kan uitpakken voor de M2. Met andere woorden: ik hoop dat ik het mis heb, maar met een compactere afmetingen, een gelijk gewicht en lager vermogen zie ik het niet direct een leukere auto worden dan een M4.

Belangrijk onderdeel is voor mij de zitpositie. In de M2 zit ik echt ruk, semi-scheef en met mijn kop tegen het dak. In de M4 zit je perfect, kaarsrecht en heb je gewoon meer ruimte. Dus ja, 200 kg te zwaar, te krap en 20 mille te duur ;)
@willeme: hm.. verdorie, goed verhaal. nu twijfel ik weer.
gelukkig heb ik geen M-geld ;)
@willeme: Een M4 blok klinkt wel slechter dan een M2 blok.. Dat is wel belangrijk..
@jochempie: ik vind geluid eigenlijk totaal niet belangrijk. Bij alle auto’s waar iedereen zo vol lof is over het geluid vind ik het vaak irritant, ordinair en een beetje kinderachtig. Met name van die extra luide pijpen met vlinderkleppen en scheetjes. Een motor mag mooi brommen, maar het hoeft niet de boventoon te voeren.
@willeme: En last but not least, hij ziet er eigenlijk niet uit…. de 1M was zoveel mooier!
@dutchdriftking: Beide zijn extreem lelijk. Op zich niet erg, want daar gaat het niet om. Uiterlijk is overgewaardeerd en ze zien er dik uit. Maar mooi? Absoluut niet naar mijn mening. Een Jaguar F-Type of XK vind ik dan wel weer erg fraai ;)
@willeme: De 1M was een knotsgek cadeautje voor de fans, de M2 is een marketing dingetje, ik denk dat daar de kern ligt, de 1M was een samenraapsel en daarom wellicht wat koddig (een gewone 5 deurs had wellicht een veel beter idee geweest) maar wel echt een gaaf ding, de M2 is veel te goed over na gedacht en dat zie je helaas. Het is te veel ´geprobeerd´.
@dutchdriftking:
minder lelijk.
Maar inderdaad ff tweedehands M2’s zitten koekeloeren en het ziet er niet uit.
Die M4 is best wel een leuke wagen om te zien.
@willeme:
Volgens de technische gegevens op BMW.nl, is de M2 zelf zwaarder.
https://www.bmw.nl/nl/modellen/m-serie/m2-coupe/ontdek/technische-gegevens.html#tab-0

https://www.bmw.nl/nl/modellen/m-serie/m4-coupe/ontdek/technische-gegevens.html#tab-0

Verbruikt meer, stoot meer uit, maar is langzamer. Dat vind ik toch wel opmerkelijke waardes.
Aan de andere kant: verschil in gewicht met de alom geprezen 1M is ook nihil.
Een probleem… wat is die lege knop in de middentunnel?
@thezwart: wat betekent die stuur logo onder die lege knop?
@thezwart: Dat is voor de schakelrespons bij de DCT, is leeg omdat de foto van een manueel exemplaar is.
@gumz:
Bij de M4 zit daar de knop voor de instelling van het (tegen meerprijs) adaptieve onderstel.

De knop voor de bakrespons van de M-DCT zit achter de ‘pook’ op het pookmasker.
@amghans: Helemaal juist!
Fantastische auto!
Die KIA grille is wel een dingetje hoor…
@griffendahl: Ik dacht dat ik de enige was die het was opgevallen… RIP niergrill
@griffendahl: goed kijken, dat lijkt maar zo vanwege de zwarte nier omlijsting. Denk dat het real life wel meevalt.
@racerx: Zo lang je maar een zwarte besteld…

De nieuwe 5 heeft ook al zo’n gekunsteld stukje tussen de nieren, maar dit is erger. Door dat ze fysiek aan elkaar lijken te zitten en dan ook nog die zwarte omlijsting is het net zo’n KIA tigernose grille. Ik ben geen fan.
@griffendahl: ik ook niet hoor, degenen die er een kopen moeten het er maar mee doen. ;)
Als dit dezelfde motor is als in de M3/4, dan moet het met een simpel chipje heel rap richting 500 pk gaan.
Zou ik er een moord voor plegen? Nee. Maar ik zou er wel even over nadenken. Heerlijke kar, BMW.
Wat een heerlijke daily moet dit zijn. Dringend mn vrouw een busje laten aanschaffen, ik wil zo’n M2 Competition!
Ik vind hem fantastisch, maar zoals Willem al aangeeft zal hij wel verrekte duur zijn. Ik zou waarschijnlijk eerder kijken voor een M240i met wat leuke goodies erop. Dan hou je zo 20k over.
Goede velgen zeg
Toegevoegde waarde tov M4 is me niet helder.
M4 is ook beduidend fraaier om te zien.
@kempenaer: De M2 is eenvoudiger (lees sneller) te file-parkeren. Zonder alle cliches aan te boren maar het vrouwvolk zou eerder de M2 kiezen. De kofferbak in de M2 is erg groot voor het serieuze shoppen.
Supergaaf ding natuurlijk, maar voor een dergelijk bedrag kocht ik een F10 Alpina B5 met weinig km. Net even wat meer allround voor Nederlands gebruik. Als ik in een mooi Duits of Frans gebied zou wonen werd het lastiger… Achja, niet voor mij weggelegd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).