
Een omslagpunt voor bijtelling voor een EV in 2022? Wat bedoelen we en waar ligt dat omslagpunt?
Iedereen kent van vroeger wel het omslagpunt voor diesels. Tegenwoordig al helemaal geen issue meer voor velen. Alleen mensen die zakelijk meer dan 30.000 km per jaar rijden moeten nog met hun wagenparkbeheerder in de slag voor de keuze wel of niet ‘dieselen’. (al schommelt dit met de benzineprijzen van tegenwoordig) Maar ook dat is soms niet meer relevant omdat het aanbod diesels kariger wordt en het aanbod aan zuinige benzine-PHEV’s ook daar steeds interessanter wordt. Het omslagpunt gaven we toen dus aan in KM’s.
Voor een berijder is naast rijplezier ook de bijtelling van doorslaggevend belang. Wanneer is het voor jou als berijder van een zakelijke auto lood om oud-ijzer qua bijtelling?
De standaard EV ten opzichte van benzine
Natuurlijk bestaat ‘de standaard EV’ niet. Maar als we naar bijtelling kijken dan heeft de overheid wel een grens gesteld en die staat voor 2022 op € 35.000 fiscale waarde. Alles met een fiscale waarde tot € 35.000 wordt met 16% bijtelling belast in 2022.
Maar kan je daar überhaupt iets voor ‘rijden’ voor dat bedrag? Hieronder enkele opties die je rondom de € 35.000 fiscale waarde kunt kiezen.
- MINI Cooper SE: vanaf € 35.000
- Peugeot e-208: vanaf € 29.650
- Volkswagen ID.3 : vanaf € 33.500
- Hyundai Ioniq: vanaf € 34.015
- Fiat 500E: vanaf € 24.900
- Kia e-Niro: vanaf € 35.990
Maar terug naar die door de overheid ingezette grens van € 35.000. Dat is het maximale bedrag waarover de overheid ‘bijtellingskorting’ geeft. Want je wist het vast nog. Maar ‘het bijtellingspercentage’ is in NL 22% en daar krijgt een EV korting op.
Maar die korting wordt de komende jaren afgebouwd. De korting voor 2022 is onlangs bevestigd op 6% dus je hoeft ‘maar’ 16% bijtelling te betalen over een in 2022 geregistreerde EV. Maar we gaan naar de berekening
Berekening Omslagpunt EV 2022
Fiscale waarde van € 35.000 * 16% bijtelling (2022) = € 5.600 bruto bijtelling per jaar. Hoeveel de netto bijtelling is hangt natuurlijk af van jouw belastingschijf. Er zijn er 2 sinds 2020 (voorheen waren er 3). Per 2022 is het inkomensbelastingstarief in schijf 1 wederom iets gedaald.
€ 5.600 bruto bijtelling in schijf 1 (Tot € 69.398 betaal je 37,07%) = €2.075,92 netto bijtelling per jaar / 12 maanden = € 172,99 netto bijtelling p.m.
€ 5.600 bruto bijtelling in schijf 2 ( boven € 69.398 betaal je 49,50%) = € 2.772 netto bijtelling per jaar / 12 maanden = € 231 netto bijtelling p.m.
Hoe duur mag de benzine/ diesel of hybride auto zijn om aan dezelfde bijtelling te komen? Dat is het omslagpunt voor de standaard Elektrische auto in 2022.
terugrekenend met het ‘normale’ bijtellingspercentage van 22% en een bruto bijtelling van €5.600 op een EV van € 35.000 kom je uit op een fiscale waarde van € 25.454 als omslagpunt voor 2022. In 2021 met 12% bijtelling voor EV’s tot max € 40.000 was dit omslagpunt € 21.818.
Wat zegt dit? Een elektrische auto is minder aantrekkelijk in 2022 dan in 2021 qua bijtelling. Shop jij (samen met je werkgever) voor het maximale bijtellingsvoordeel van een EV in 2022, dus voor € 35.000. Dan had je dus qua bijtelling ook een benzine of hybride auto tot € 25.454 kunnen leasen!
Om de vergelijking maar eens te maken, voor de bijtelling van een ID.3 kan je dus nog steeds geen Golf 8 rijden, maar wel een Polo!
Voor 2022: alleen een benzine/diesel/hybride auto van minder dan € 25.454 is dus in 2021 aan bijtelling goedkoper dan een EV van € 35.000.
Maar wat heb jij hier aan?
Nou dat is nog eens een goede vraag. Leuk om dat omslagpunt te weten. Maar stel jij redt het niet voor de € 35.000. Niets in het aanbod aan EV’s voor die prijs maakt jou en je familie blij. Kortom: je gaat dik over die fiscale waarde heen met je boodschappenlijstje.
Wat is dan het verschil tussen een benzine of hybride leaseauto en een EV? Nou, om eerlijk te zijn is 2022 dan het jaar waarin vooral PHEV’s volop terug in beeld komen. Want ook weinig BPM, dus aantrekkelijke prijzen en veelal ook lekker potente prestaties door de hybride ondersteuning.
Hoeveel mag een EV duurder zijn dan een andere auto voor dezelfde bijtelling?
Voor 2022 heeft een EV dezelfde bijtelling als een benzine of hybride die € 9.546 goedkoper is (vanaf € 35.000) (de rekensom is € 35.000 -/- € 25.454)
Dit betekent dat voor leaserijders die voor veel geld mogen shoppen het ’traditionele aanbod’ ook interessant is/wordt.
In 2021 had een EV dezelfde bijtelling als een benzine of hybride die € 18.182 goedkoper is (vanaf € 40.000) (de rekensom is € 40.000 -/- €21.818)
In 2021 hadden de EV’s dus ook in absolute zin een veel grotere voorsprong toebedeeld gekregen van de overheid!
Liever deze EV of liever het alternatief, kies maar!
Altijd leuk om het nog iets concreter te maken

- Stel je bent in de markt voor een Tesla Model Y, de Long Range versie staat vanaf € 64.000 op de website van Tesla. Om op dezelfde bijtelling uit te komen heb je dus een budget van € 54.454,-. Voor dat geld kan je ook in een BMW X1 Sport Line Plug in Hybride zitten met 220 pk. Of als je geld over wilt houden kies je voor een Volvo XC40 T5 Plug in Hybrid met 262 pk vanaf € 48.000,-. (Ja de Tesla is dus duur!)
- Stel je bent in de markt voor een Audi E-Tron GT van € 106.000 (lucky you), dan kan je dus ook shoppen voor dezelfde bijtelling met een budget van € 96.454,-. Ok, dat is droomgarage-materiaal natuurlijk. Maar laten we eens kijken. Een Mercedes CLS 350 AMG Line wellicht met enkele opties, die vanaf € 92.269 in de prijslijst staat. Of wat te denken van een Audi A7 55 TFSI Pro line S Competition Quattro S tronic met 367pk, ok die is net iets duurder met € 99.141. Maar wel een waardig alternatief en ook hier kan je nog kiezen voor iets minder uitrusting en motorisering.
- Stel, al het bovenstaande wordt een beetje te gek en je mag een Skoda Enyaq Iv 80 bestellen van € 48.980,-. Dan zou je om aan dezelfde bijtelling te komen ook iets kunnen bestellen met een traditionele motor voor € 39.434,- . In deze categorie wordt het al iets lastiger om een goed alternatief te vinden. Je koopt (least) er net geen Volkswagen Tiguan Allspace voor en net wel een Skoda Kodiaq. Maar ook daar zal het aanvinken snel een hogere fiscale waarde tot gevolg hebben.
Kortom, hoe duurder de EV, hoe dichter benzine, diesel en hybride versies hem op de hielen zitten qua bijtelling. Gevoelsmatig dan, want in absolute zin is het gewoon € 9.546,- ! En als jij een echt miepkniep bent en op het maximale belastingvoordeel wilt stoppen voor een EV in 2022 dan kies je dus een EV van maximaal € 35.000,- en je collega die geen EV wil rijden kan dan een auto uitkiezen tot € 25.454 om dezelfde bijtelling te betalen!
Mijn verwachting: de bijtelling voor benzine en diesel wordt in 2023 verhoogd naar 25%, om het gat weer wat groter te maken en mensen in EV’s te krijgen.
Ik hoor in mijn omgeving vooral veel dat bedrijven de leaseauto aan het dumpen zijn. Er komen mobiliteitsbudgetten en ‘goede’ thuiswerkregelingen voor terug. De leaseauto die nog wel mag is verplicht EV om daarmee goede sier te maken in het sustainability jaarverslag, en je moet minimaal 30.000 km/jaar maken, anders vervalt het ‘recht’ om in een leasebak te rijden. Er hoeft daarom weinig extra gestimuleerd te worden.
Ik denk dat er veel mensen voor een schoenendoos op wielen met een private lease bedrag gaan kiezen, of de leen-ev gaan pakken.
Daarnaast, om mensen daadwerkelijk in een EV te krijgen hoeven ze met de huidige brandstof prijzen niet zoveel meer te doen….
Zo gaat het bij mij op werk ook inderdaad. De leasevloot is drastisch verkleind en het personeel werd gestimuleerd om met het OV te komen of een bedrijfsfiets met belastingkorting aan te schaffen. Alleen personeel dat echt een auto nodig heeft voor het werk, komt in aanmerking voor een leaseauto. Die grens ligt op minimaal 17.500 zakelijke km’s per jaar (hier zit woonwerk-verkeer dus niet bij). En als je een auto leaset, moet het altijd een EV zijn.
Er zijn een hoop bedrijven waarbij dit anders is. Een vriend van me werkt bijv. bij Deloitte. Daar krijgt iedere junior meteen een leaseauto onder z’n kont geschoven en het hoeft niet eens een EV te zijn. En ze hebben niet eens een leaseauto nodig, want alle meetings zijn tegenwoordig online. Lekker duurzaam bezig.
Leuk bedrijf juist dat Deloitte. Personeel zelf laten bepalen, dat komt de werklust en ondernemersgeest onder de werknemers ten goede.
Dat moralistische hokjesdenken heeft onbewust negatieve bijwerkingen.
Tja, ieder z’n ding. Heb ook gehoord dat ze bij Deloitte iedere maand lijstjes ophangen met wie de meeste declarabele uren heeft gemaakt. Zal de werklust idd wel ’ten goede’ komen.
Dan ben je dus in meeste gevallen wel gek als je in een elektrisch hok gaat rijden
@wolflow: dus beter in een kleine benzine of diesel rijden dan in een ruimere ev. Alleen maar om geen ev te rijden. Klinkt heel logisch.
@benja01: het verschil in bijtelling bij gelijk geprijsde EV vs ICE is hooguit 6% van 35k oftewel 2100€ bruto op jaarbasis. Netto te weinig om mij over de streep te trekken dus ik snap zijn redenering zeker.
@mercedesbenze350cdi: maar het gaat in de eerste plaats om de auto daarna pas om de motorisering. Als je golf ruimte wilt / nodig hebt ga je lijkt mij geen genoegen nemen met een polo alleen maar omdat je perse geen ev wil
Of je verhuist gewoon naar het buitenland, waar er geen bijtelling is, en je bent van al het gezeik af. Heerlijk die rust.
Je werkt, betaald belasting, klaar. Geen gezeik met tablletjes, en allerhande inkomensafhankelijke onzin, waardoor je aan het eind van het jaar geen flauw idee hebt of je te veel hebt gekregen, of te weinig.. (meestal het eerste) en of je moet terug betalen of niet (meestal het eerste).
Als ik dit soort berichten lees moet ik er weer aan terug denken en krijg weer spontaan jeuk…
@bakkerst: Heb ik geprobeerd, maar ik kom niet rond met mijn huidige levensstandaard tov lokaal salaris 300 euro per maand fulltime werken.
Geen idee waar je dan bent gaan kijken en in welke beroepsgroep je zit.
Ik ben in Polen gaan wonen, in de omgeving van Gdańsk, werk in engineering, en verdien (iets) minder dan in Nederland destijds, maar we kunnen er ruimer van leven.
En de rust van geest is me die 200 euro per maand wel waard. We betalen (ruim) binnen de 10 jaar onze hypotheek af, en we houden nog steeds over…
Ja maar dan heb je wel iets sociaals met polen toch? Familie oid, anders zou ik het nooit doen. Bovendien, ik betaal mijn huis niet af in 10 jaar (want dan komt de roverheid weer om de hoek kijken) maar ik heb in 6 jaar wel 116% overwaarde ‘gespaard’ (van 370K naar 750K).
En als ik de bungalow optop en verbouw naar hedendaagse standaard dan hangt de markt er helemaal een idiote waarde aan. Dat geeft mij juist rust, een plek wat ik altijd kan verzilveren mocht de nood aan man zijn.
Haha van 370 naar 750? De markt is echt helemaal gek geworden.
Is het verschil bij de duurdere auto’s niet nog kleiner? je betaalt over alles boven de € 35.000- ook “gewoon” 22 % bijtelling.
@remcunian; daarom komen ze aan dat vaste bedrag van €9546. Dat is de maximale winst die je pakt tot een auto van 35 mille, daarna gaat het voor duurdere auto’s stabiel op €9546 verder.
Bijtellen is sowieso dubbelbetalen, je hebt niks en je mag hooguit gebruik maken van! Dat omslagpunt is wel komisch want dat is effectief een B-segment auto met een paar opties of een helemaal kale C-segment auto.
Het hangt van je privé regeling af. Als het aantal ter berschikking staande privé kilometers riant genoeg is en er ook gewoon in het buitenland getankt mag worden is het al snel goedkoper dan privé er een tweede auto op na te moeten houden. Nog afgezien van het dubbele aantal garagebezoeken.
Het alternatief is je privé wagen zakelijk rijden maar dan ben je veelal ook dief van je eigen portemonnee.
In mijn beperkte ervaring met een 7 tal werkgevers met 5 daarvan met lease-regeling was het vrijwel altijd duurder dan privé rijden (woonwerk ~6-12k per jaar, privé 10k) met een jong-gebruikte auto. Nu heb ik nog steeds de 2e auto maar die word enkel zakelijk gereden en is uitgekozen op goedkoopst voor de werkgever mét cruise control.
@knapzuur: heb je dan nu ook meer netto loon omdat je werkgever voor jou geen lease-auto hoeft te betalen?
Bij 15.000km/j, auto van 5 jaar oud, hier 6 jaar in rijden, zeg maar ford focus/ golf station zit je per maand ver boven het netto bijtellingsbedrag (van deze 2 opties).
Ik ben heel benieuwd hoe jij rekent dat je met 25000km/j prive-rijdend goedkoper kunt zijn dan bijtelling betalen?
Om dat te kunnen stellen, zou er eens een vergelijking moeten komen van de kosten van een auto die je zakelijk least of privé koopt en rijdt. Neem bijv. de Kia e-Niro. Is een populair ding. Kan AB eens een berekening maken wat de verschillen in kosten zijn tussen zakelijk en privé rijden van deze auto?
De komende jaren verdwijnt Tesla dus weer grotendeels uit het straatbeeld en gaan we vooral (witte?) e-208’s zien. Ik kijk er nu al naar uit, we vertrutten vrolijk verder.
@tinnemans: op basis waarvan concludeer je dat? Bij ons (BMW) is er veel interesse naar de ev modellen ix3, i4 en iX
@benja01; Heel simpel, Nederlanders zijn enorm knieperig, dus de goedkoopste-net-aan-volwaardige auto gaat er met de hoofdprijs vandoor. En dat is de e-208 als ik het bovenstaande lijstje zo eens bekijk.
De Polo tdi die 20 jaar geleden het straatbeeld vervuilde was ook niet de fijnste auto, laat staan de beste. Maar wel lekker goedkoop en verkocht als een malle. En elk jaar daarna ging het precies zo; de Prius, PHEV, het maakt allemaal niet uit, als t maar goedkoop is.
Ja de vertrutting sinds de Opel Kadett is inderdaad niet te volgen.. eh wat?!
Je verkoopt gewoon je huis in het overvolle NL met zijn zwaar overspannen huizenmarkt en emigreer naar Spanje of Frankrijk en koop daar gewoon een veel goedkoper huis terug met veel meer grond, schone lucht en ruimte!
Een auto kost daar ook minder, want geen BPM en wegenbelasting, benzine, diesel of Electra is ook nog goedkoper daar dan in NL!
En de zon schijnt er vaker!
Gratis advies dit! Succes!😉👍🌴☀️🍷
Check! 😜
@nicolasr, zijn we het weer eens samen, net als de automerk keuze!😉👍
@nicolasr, we zijn het weer eens samen net als ons automerk!😜🙏
Wat gebeurt er dan met je overwaarde na 3 jaar?
@por100: die komt dan vrij lijkt mij. Aangezien je niets in NL terug hebt gekocht?
@por100, die kwam bij mij gewoon vrij. Maar laat je door een specialist adviseren.👍
@por100: binnen 3 jaar weer kopen van een huis in Nederland wordt de overwaarde fiscaal gekenmerkt als eigenwoningreserve. Dit zal dan fiscaal gestimuleerd in de woning moeten worden gestoken. Doe je het (deels) niet, heb je daarover geen renteaftrek
@bvlagusta: aanvulling: na 3 jaar heb je ficaal geen eigenwoningreserve meer, kan je er mee doen wat je wil. Je fiscale verleden qua renteaftrek onthoudt de fiscus wel
@Charles Taycan 4S: hoe zit dat dan met je AOW opbouw?
@rubend, die stopt, ieder jaar dat je eerder stopte dan 67 gaat er 2% per jaar vanaf. VB, je stopt op je 47e dan is het 67 jaar min 47 jaar is 20 jaar x 2% = 40% gaat er dan van je AOW af. Althans volgens mijn laatste berichten. Maar laat je altijd informeren door een specialist.
@Charles Taycan 4S: klopt, je wordt 2% per jaar gekort teruggerekend vanaf je aow-leeftijd (die weer afhankelijk gaat worden van de levensverwachting)
Ok, merci!