Welke elektrische auto’s als occasion doen het goed dit jaar tot nu toe? We zochten het voor je uit.
Hadden we eerder deze week een lijstje met de nieuwverkopen van de eerste drie kwartalen. Nu is het de beurt aan de occasion verkopen EV’s 2021 tot nu toe. De lijst is samengesteld aan de hand van gegevens van de BOVAG. Daar is vervolgens een top 15 uit voortgekomen.
Wat opvalt is dat de Volkswagen ID.3 een echte hit blijkt. Als occasion dan. De ID-auto staat stipt op één. Het zijn eigenlijk zeer jong gebruikte auto’s, want de ID.3 kwam pas in 2020 op de markt. Maar ook een auto met slechts een paar honderd kilometer op de klok is formeel gezien een occasion en dus wordt deze als zodanig geregistreerd. Sowieso staan er meer jonge auto’s in deze top 15 occasion verkopen EV’s 2021. De Volkswagen ID.4, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e zijn tevens EV’s die nog maar kort verkrijgbaar zijn.
Oudgedienden
Begeven zich er dan geen veteranen tussen? Jazeker wel. We zien onder andere een Tesla Model S, Nissan Leaf, Renault Zoe en Hyundai IONIQ in het lijstje staan. Stuk voor stuk elektrische auto’s die toch al heel wat jaren bekend zijn op de markt. De zojuist genoemde EV’s als de Nissan Leaf en Renault Zoe zijn door de jaren heen wel vernieuwingen onder gaan. Onder andere een opgefrist uiterlijk en een verbeterd accupakket met een verder rijbereik behoort tot die updates.
In de maanden januari tot en met september 2021 zijn er in totaal 23.182 elektrische occasions verkocht, aldus de BOVAG. De top 15 occasion verkopen EV’s 2021 check je hieronder.
Merk + Model | 2021 Q1-3 | |
1 | Volkswagen ID.3 | 3.914 |
2 | Hyundai Kona | 2.717 |
3 | Renault Zoe | 1.605 |
4 | Audi e-tron | 1.454 |
5 | Volkswagen ID.4 | 1.121 |
6 | Nissan LEAF | 1.074 |
7 | Volkswagen e-Golf | 1.066 |
8 | BMW i3 | 1.018 |
9 | Tesla Model 3 | 883 |
10 | Tesla Model S | 537 |
11 | Peugeot e-208 | 536 |
12 | Opel Corsa-e | 510 |
13 | Peugeot e-2008 | 445 |
14 | Hyundai IONIQ | 376 |
15 | Kia e-Niro | 351 |
krisp zegt
Volkswagen-dealers hadden als eerste door dat hoewel particulieren niet meer 4.000 euro konden vangen voor een nieuwe EV, diezelfde EV wel 2000 euro subsidie kon krijgen als ’tweedehands’ exemplaar. Zie daar de verklaring voor de hoge tweedehands verkopen van de ID3. Ik hoop dat de voorraad bij VW inmiddels op is.
HZW zegt
Occasions. ??
Zeg niet veel goeds, als er al zo veel EV occasions beschikbaar zijn,
Je zou zo toch denken dat je langer met een EV blijft rijden.
tortuga zegt
@HZW: ja zegt genoeg welke mensen niet willen, zie die VW nu. Iedereen wilt er weer van af!
chrisvis zegt
Wie koopt nu een electrische wagen tweedehands??? Als ik zie hoe op onze electrische fietsen en onze Segway de batterijen na verloop van tijd aan capaciteit verliezen dan zou ik het zelf nooit riskeren om zo een (dure dan ook nog) wagen te kopen. Blijft me nog altijd bij dat er hier in België een kranenbezorger was die een Nissan busje kocht(electrisch met de motor van een leaf)…de beste man kreeg zijn ronde niet gedaan omdat de autonomie echt beneden peil was. De beste man kon in de winter zelfs aan geen 100km geraken
flutterby zegt
@chrisvis: tja, Nissan is dan ook niet het beste voorbeeld op gebied van accu techniek. Gelukkig is de nieuwe generatie beter.
chrisvis zegt
@flutterby: das niet gelogen maar heb zowel een Segway es4 gehad en een max g30 en toch gaat die autonomie en de maximum snelheid serieus naar beneden. Onze electrische fietsen net hetzelfde, in de zomer op sport een bereik van 70 en in de winter amper 45 alst niet teveel wind is…
karhengst zegt
Daar staat tegenover dat de degradatie van Toyota’s accu’s zoals al decennia lang geleverd in de Prius nooit voor grote ophef heeft gezorgd. Die bleek juist enorm mee te vallen. En ook over Tesla’s heb ik tot noch toe enkel indianenverhalen gehoord over de accu’s.
Misschien is Nissan dus wel één van de weinige uitzonderingen?
Richmond zegt
Hoezo? Meeste merken geven een aparte garantie op de accu’s van 6 – 8 jaar en 100.000 / 160.000 km
detroitv8 zegt
Dit heeft absoluut niks, of naja heel weinig, met particulieren occasionvkp te maken. Dit zijn gewoon nieuw doch bij “verkoop” geregistreerde wagens welke als leaseauto zijn ingezet.
marcomanta zegt
Degene welke de ID kochten, wilde er gelijk weer vanaf zeker :-)
frank2b zegt
Verbijsterend om te zien hoeveel ID-eigenaren na tien minuten rondtoeren in hun EV er weer de brui aan gaven….
stekkerkoning zegt
Zowel van de ID.3 als de Kona Electric zijn er in 2020 vanwege de lagere bijtelling enorme aantallen op kenteken gezet, die worden nu volgens de formele definitie als occasion verkocht, terwijl het feitelijk om (vrijwel) nieuwe auto’s gaat. Dat verklaart de aantallen wel een beetje.
grandvitara zegt
Ik merk dat er nu geen ev rijders een reactie geven. Roepen van de zijlijn. Ik rijd een lease id3 alleen zakelijk en ben zeer content. Rijdt erg goed. Na de software update geen enkel probleem meer gehad. Nadeel de opgegeven 420 heb ik nog nooit op m’n scherm gezien. Max 340 gereden. Oké maar niet zoals verwacht. Nu twijfel ik om m’n privé Tiguan in te ruilen voor een id4 . Daar durf ik zeker mee op wintersport