• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Omzet Tesla Q3 2021 is weer een record

Auteur: willeme, gepost 21 oktober 2021 om 09:03 – 22 Reacties

Omzet Tesla Q3 2021

De omzet van Tesla in Q3 2021 was weer om een rapport over te schrijven. Dat hebben ze dus ook gedaan.

Als er één merk tot de verbeelding spreekt, dan is het Tesla wel. De Amerikaanse autobouwer dat eigenlijk meer een tech-bedrijf is, weet de autoindustrie aardig op zijn kop te zetten. Dat ging eerst nog gepaard met de nodige groeistuipen en groeipijntjes. Maar tegenwoordig hebben de Amerikanen uit Fremont alles behoorlijk goed voor elkaar.

Dat blijkt wel uit uit hun financiële rapport van het derde kwartaal van 2021, dat ze net hebben vrijgegeven. Het is weer een ouderwetse goed-nieuws-show. Voor het negende kwartaal op rij hebben ze namelijk winst geboekt.

Omzet Tesla Q3 2021

De omzet Tesla Q3 van 2021 was 13.757 miljard dollar. Dat loopt een klein beetje achter op de verwachtingen van analisten. Maar die zitten er natuurlijk wel vaker naast. Net zoals met hun voorspellingen over de winst per aandeel. Daarvan werd verwacht dat die 1,52 tot 1,82 dollar zou zijn. Maar wat blijkt, dat is dus 1,86 dollar winst per aandeel. Alle Tesla-aandeelhouders (waaronder @jaapiyo) zijn dus blij.

De omzet van Tesla groeide met 57% in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Dit kwam volgens Tesla voornamelijk door de hogere afzet van auto’s. Tesla leverde simpelweg meer auto’s af. Wel geeft Tesla aan dat de Model S en Model X nauwelijks kon afleveren wegens updates aan die twee modellen. Het uiterlijk mag dan mild gewijzigd zijn van die S en X, de aandrijflijn en het interieur waren grotendeels wel nieuw.

241.000 verkochte auto’s

Dit kwartaal ging dus lekker voor de EV-pionier, niet alleen de omzet Tesla in Q3 van dit jaar. Ze wisten in het derde kwartaal meer dan 241.000 euro’s af te leveren. De Daarvan waren er zo’n 232.000 van het type Model 3 en Model Y. De rest waren van het type Model S en Model X.

De verwachting is dat de groei doorzet. De Model Y wordt pas sinds kort in Europa geleverd en de nieuwe Model S en Model X moet ook nog op gang komen.

Via: Techcrunch

Met dank aan Peter voor de tip!

Ook interessant!

  • 'Tesla Cybertruck haalt 2021 niet'
    'Tesla Cybertruck haalt 2021 niet'
  • Tesla in 2021
    Zo krankzinnig succesvol was Tesla in Q4 2021
  • Autoverzekeringen EV
    Tesla had een topjaar, maar niet dankzij Nederland
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan

Nieuwste artikelen

  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
  • Gespot – Mag een 300SL zo parkeren?
  • Vanaf wanneer zijn elektrische auto’s schoner dan een ICE?
  • Video: Invoegen als een bejaarde
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Tesla

Vorig bericht: « Jongen moet BMW 440i verkopen van rechter
Volgend bericht: Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast »

Lees Interacties

Reacties

  1. milvus zegt

    21 oktober 2021 om 09:29

    Tesla’s zullen vast de beste EV’s zijn, maar voordat ik er een bestel zullen ze toch iets aan het design moeten doen. Die Y is echt ongelooflijk lelijk in real life. Ik denk dat Elon echt wakker ligt van mijn mening overigens. 😎

    Login om te reageren
    • mvdbosch zegt

      21 oktober 2021 om 15:03

      @milvus: suv’s zijn sowieso nooit echt mooi. De model y zeker niet ;)

      Login om te reageren
  2. dalmore zegt

    21 oktober 2021 om 09:31

    Nu de 3 en de Y er zijn verwacht ik dat de verkoop van de S en vooral de X toch niet zo denderend meer zullen worden. In ieder geval in NL is het belastingvoordeel voorbij die de verkopen van zulke dure auto’s zullen stimuleren

    Login om te reageren
    • mvdbosch zegt

      21 oktober 2021 om 15:04

      @dalmore: dat was ook het hele idee. Iemand die een model s kan kopen heeft ook wel wat centen om die bijtelling te betalen

      Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    21 oktober 2021 om 10:34

    Leuk de financiën maar wat ik erg jammer vond om te horen dat we begin 2022 de eerste auto’s met de 4680 cellen kunnen verwachten. Die prognose zegt mij dat de Berlijnse Y deze in eerste instantie mogelijk niet gaat krijgen, jammer.

    Daarnaast was het de eerste meeting zonder Elon Musk en moet zeggen dat Zack (CFO) het uitstekend deed. Goed om te zien dat Tesla volwassen wordt en minder afhankelijk van Elon Musk.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 oktober 2021 om 13:44

      @flutterby: maar de beste Zack mag best een cursus over presenteren volgen. Dit was niveau slaapverwekkend.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 oktober 2021 om 16:10

        @benja01: geen last van op dubbele snelheid. ;)

        Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    21 oktober 2021 om 10:53

    Vanuit deze hoek lijkt die oer-S wel een Mazda3. :)

    Tesla is een van de weinigen die dit jaar nog zegt te kunnen leveren. Maar ik kan me er niet toe zetten er eentje te bestellen.

    Login om te reageren
  5. goodvibrations zegt

    21 oktober 2021 om 10:56

    De huidige aandeelkoers is ook volledig gebaseerd op hoge verwachtingen, dus fijn dat ze die waarmaken, anders was het behoorlijk ingezakt. Daarmee blijft het een “spannend” aandeel. Ze zullen de komende jaren absoluut verder groeien.. Maar VW en Hyundai komen snel en steeds dichterbij. Ook Lucid is erg interessant en maakt toch de betere EV (voor meer geld). Reden voor mij iig om daar nu op in te zetten..

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 oktober 2021 om 11:44

      @goodvibrations: Lucid is erg shady, hun EPA cijfers kloppen voor geen meter..

      https://youtu.be/-fkYXK5AGTA

      Hyundai is inderdaad wel goed bezig maar bij Volkswagen lijkt het inzet meer op zoveel mogelijk modellen in plaats van zoveel mogelijk auto’s. Ik betwijfel of ze, wereldwijd, in absolute aantallen daadwerkelijk dichterbij Tesla komen. Relatief natuurlijk wel maar groeien van 10k naar 20k is makkelijk dan 100k naar 200k.

      Nadeel aan Hyundai (en Kia) is dat tot heden de cijfers van hun EV overal op een stapel met de (plugin) hybride wordt gegooid. Het is mij niet duidelijk hoeveel ze nou echt verkopen. In de ene markt (EU) zijn ze populairder dan de ander (VS).

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        21 oktober 2021 om 13:04

        Ik zal je linkje straks even bekijken. Thanks.
        Wel vreemd dat de EPA de range gecertificeerd heeft op 520 mijl (836km) dan.. Zou onnozel zijn om daarover te liegen want de eerste de beste autojournalist haalt het onderuit..
        Wat ik tot nog toe heb gezien over de Lucid (van journalisten die zelf Tesla rijden) is behoorlijk positief..

        Bij KIA vind ik de specs vooral indrukwekkend.. (nu al). Rest nog de marge die ze pakken, als dat ook goed is dan geef ik ze betere kansen dan Tesla.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          21 oktober 2021 om 14:12

          Dat laatste is nu een belangrijk punt. Waar andere autofabrikanten nog fors geld moeten toeleggen op de productie van hun EV’s, maar dat graag doen, omdat dat de enige manier is om boetes voor CO2 overstijging van hun vloot te voorkomen, haalt Tesla een marge op (momenteel primair) middensegment auto’s, welke normaliter enkel voor het topsegment waren weggelegd.
          Het feit dat VW bij een bijeenkomst voor haar top management, Elon Musk uitnodigt om uit te leggen hoe Tesla binnen 1 maand omschakelt van chipset, terwijl VW daar normaliter ca. 2 jaar over doet, laat zien dat andere fabrikanten nog niet in de buurt komen.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 oktober 2021 om 16:21

          @goodvibrations: Lucid heeft een prima EV neergezet, maar het bedrijf en CEO zijn bijzonder shady allemaal. Ik had meer respect voor ze toen de beursgang nog niet aangekondigd was. Je brengt geen bedrijf zonder omzet naar de beurs tenzij je Trevor Milton heet. ;)

          Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      21 oktober 2021 om 11:56

      Top prestatie van een top bedrijf. Ze hebben letterlijk de auto industrie wakker geschud. Proficiat⚡⚡

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        21 oktober 2021 om 12:15

        @Bastiaan Williams: welnee, ‘de auto industrie’ had er gewoon helemaal geen baat bij om direct met vergelijkbaar presterende EV’s te komen als Tesla, a. omdat er nog amper vraag was/is naar EV’s (gerelateerd aan totale auto productie was/is de EV nog steeds een nichemarktje) en b. om teveel kannibalisatie op hun ICE’s te voorkomen. Nu worden ze wat dat laatste betreft min of meer gedwongen door wat milieudrammers in Brussel om er wat serieuzer mee om te gaan, niet omdat ze Tesla zo vrezen. Tesla heeft helemaal niemand ‘wakker geschud’: ze hadden er gewoon als enige baat bij om direct met iets EV’igs op de proppen te komen waar je iets mee kon, meer niet.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 oktober 2021 om 12:32

          @variomatic: En waar komt jou expertise vandaan dat je weet wat er speelt in de boardrooms van deze producenten? Sandy Munro heeft deze expertise namelijk wel (medeverantwoordelijk voor de redesign van de “new” Mini) en heeft meerdere keren genoemd dat Tesla elke board meeting besproken werd.

          Tesla heeft namelijk het hele businessmodel van de traditionele fabrikanten onderuit gehaald. Van onderhoud, verkoop en dealers tot de inrichting van hun fabriek, focus op software en verticale integratie.

          Login om te reageren
          • goodvibrations zegt

            21 oktober 2021 om 13:08

            Eens.. Tesla doet dingen anders op meerdere vlakken.. Gelukkig lag Herbert Diess niet te slapen.. Maar achterover leunen en wachten op het moment dat batterijen goedkoper zijn is niet echt een optie..

            Login om te reageren
          • Variomatic zegt

            21 oktober 2021 om 13:18

            @flutterby: er is nog helemaal niks ‘onderuit’ gehaald, dat is echt schromelijk overdreven, waarom moeten Tesla fanaten altijd zo ontzettend overdrijven..!?
            En allicht zal het één van de (vele)terugkerende topics op de board agenda’s zijn geweest: logisch ook als je met de rug tegen de muur wordt gezet/gechanteerd door o.a. Brussel die dreigt miljarden emissieboetes op te leggen. Ook logisch om dan vooral te kijken naar wat je kunt leren/afkijken van de enige partij die EV’s tot dan toe serieus nam én via wie je je emissierechten kunt afkopen.
            En verder: Munro is geen lieve oude alwetende man met een leuk Youtube kanaaltje. Hij is gewoon het gezicht van een grote consultancy firma die door auto fabrikanten wordt betaald om o.a. hun productieprocessen te optimaliseren/verbeteren. Ook Tesla betaalt hem daar grof voor en is gewoon één van zijn klanten in notabene zijn thuismarkt.. Er zal allicht met regelmaat een kern van waarheid zitten in de dingen die hij zegt, maar om je totale analyse van de wereldwijde auto industrie en Tesla’s positie daarin even op te hangen aan de woorden van één man (firma) is véél te kort door de bocht.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              21 oktober 2021 om 16:14

              @variomatic: Tesla is geen klant van Munro Associates en daar is die heel duidelijk in. Hij haalt ze uit elkaar om aan andere leveranciers rapporten te verkopen van tonnen om aan te tonen wat ze kunnen verbeteren.

              Login om te reageren
            • flutterby zegt

              21 oktober 2021 om 16:19

              @variomatic: trouwens Tesla is niet de enige met een langdurig EV programma. Nissan/Renault is daar al mee bezig en niet te vergeten Kia, Hyundai en de Chinese merken.

              Login om te reageren
        • pramm zegt

          21 oktober 2021 om 14:17

          Ik zie me de raden van bestuur van de verschillende autofabrikanten na de Q3 2021 resultaten van tesla voor me. Dit werd door de besturen als onmogelijk gehouden. Een EV zou nooit concurreren met een conventioneel aangedreven auto. Nu blijkt dat Tesla nauwelijks geraakt is door chip tekorten en logistieke problemen (wel geraakt maar heel snel oplossingen weten te realiseren). Bovendien een fabrikant die eerder een probleem heeft dat ze niet snel genoeg fabrieken kan bouwen, in plaats van problemen met de vraag naar auto’s heeft en als klap op de vuurpijl, ook een marge realiseert (met een EV) waar de andere merken alleen maar van kunnen dromen. Gemiddelde marges liggen onder de 10%, met topsegment rond de 20% en tesla…. die behaalt gewoon nu 30%. En jij durft dan met droge ogen te beweren, dat de andere autofabrikanten tactisch wachten?

          Login om te reageren
  6. citrorob zegt

    21 oktober 2021 om 16:49

    VW-group, GM, Ford willen in 2025 ca. 1.000.000 EV ieder kunnen maken. Waarbij het de vraag is of ze dat ook gaat lukken. Tesla lukt dat wellicht dit jaar al en dan worden eind dit jaar Berlijn en Austin nog operationeel. Tesla maakt dit jaar iig meer EV’s dan VW, GM en Ford samen.

    Op volle capaciteit kunnen deze en de huidige fabrieken van Tesla 6,5-7.000.000 auto’s maken.

    De batterij fabriek van Tesla in Nevada wordt stukje bij beetje uitgebreid om in 2030 voor 40.000.000 auto’s per jaar accu’s te kunnen maken ca. de helft daarvan zal echter gebruikt worden voor megapack’s.

    Een ID.3 maken kost ca. 30u een model Y ca. 10u.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North