Nederland is niet langer het land waar Tesla’s als warme broodjes over de toonbank vliegen. Maar het automerk heeft ons niet nodig, zo blijkt.
Nederland had in 2019 een dikke vinger in de pap bij Tesla als het gaat om de totaalverkopen in dat jaar. Door de aantrekkelijke bijtelling was de Model 3 een wereldhit, gewoon in ons kikkerlandje. Die tijden liggen achter ons. En van enorme Tesla verkopen is ons land geen sprake. Maar Tesla heeft Nederland helemaal niet nodig om veel leveringen voor elkaar te krijgen, zo blijkt uit het laatste kwartaal van 2021.
Tesla leveringen
Tesla leverde een recordaantal auto’s af in het laatste kwartaal van vorig jaar. Namelijk 308.600 voertuigen gingen naar een eigenaar. Niet eerder leverde de Amerikaanse autofabrikant zoveel auto’s af in een kwartaal. Daarmee komt het totaal aantal afleveringen voor 2021 op 936.000 voertuigen wereldwijd. Nederland heeft slechts een klein aandeel geleverd in die aantallen. In Nederland werden er in 2021 in totaal 4.151 Tesla’s verkocht. Ter vergelijking, in 2020 was dat nog 8.957. De verkoop is dus dik gehalveerd, ondanks de komst van de Model Y. Blijkt uit cijfers van BOVAG.
Bij Tesla zal het Nederlandse resultaat de champagne er niet minder om doen smaken als het gaat om het aantal leveringen. De Amerikanen leverde vorig jaar 87 procent meer auto’s af in vergelijking met 2020. Dit jaar hoopt het merk door de miljoen leveringen te gaan. Met nieuwe modellen als de Cybertruck en Semi moet dat wel gaan lukken, zou je denken. Meerdere keren geplaagd door uitstel, is het de bedoeling dat de nieuwe elektrische modellen van Tesla dit jaar eindelijk het licht gaan zien.
TheMaster zegt
2022 hoopt Tesla niet boven de 1.000.000 uit te komen. Dat zou niet echt een prestatie zijn, van 900.000 stuks naar 1.000.000. Doelstelling zal 1,3-1,4 miljoen zijn, om op deze manier wel weer 50% te groeien. Indrukwekkender is vooral dat men dit voor elkaar heeft met de huidige 2 fabrieken.
Dit zal overigens NIET komen door nieuwe modellen zoals Cybertruck en Semi. Als er hier een paar duizend van geleverd worden, zou dat leuk zijn, maar waarschijnlijk pas Q4 2022.
De groei gaat komen door Berlijn en Texas. Vooral Texas zal men proberen zsm een zo hoog mogelijke productie te draaien. Berlijn gaat 2023/2024 extreem groeien als de kleinere Model 3 komt.
flutterby zegt
@TheMaster: de groei komt met name van de Y inderdaad. Hoe het met eventuele toekomstige modellen zit is nog erg onduidelijk. Ik ben benieuwd of ze de komende jaren nog miljoenen Y’s per jaar kunnen blijven verkopen.
Daremaster Co zegt
Als de markt verzadigd raakt gaan de prijzen van Tesla zeker omlaag, met 30% marge per voertuig kan dat makkelijk. Tesla is op dit moment alleen productie beperkt, vraag genoeg!
flutterby zegt
@Daremaster Co: geen idee, maar ik begin aardig te twijfelen om 60k neer te leggen voor een 13 in een dozijn model.. Misschien toch maar wachten op de Polestar 3.
quincy zegt
Daarnaast hebben ze wat mij betreft met die laatste grote update hun USP van fijne software ook overboord gegooid. Wat is die update slecht qua UI zeg!
Pascal zegt
Sluit ik me bij aan, ik ben ook helemaal niet blij met die update! Ze krijgen er veel klachten over trouwens.
clubbtraxx zegt
Veel klachten over mindere ergonomie van de UI, maar daar doet Tesla dan ook wat mee.
Verbeteringen zijn al in de maak… Elke update zullen wel weer wat verbeteringen bevatten die zijn aangedragen sinds de roll-out van v11.
Pascal zegt
Ja da’s leuk, maar ik had liever gezien dat ze er vooraf achter waren gekomen of tijdens de ontwikkeling al meer feedback hadden gevraagd van berijders.
mashell zegt
“Berlijn gaat 2023/2024 extreem groeien als de kleinere Model 3 komt.”
Als we zien hoe lang we al op de Cybertruck, Roadster en Semi wachten dan weet je dat Tesla in 2023/24 geen Model 2 klaar heeft. Die fabriek in Berlijn gaat een capaciteitsoverschot hebben.
Pascal zegt
Wat de Model 2 betreft kan je goed gelijk hebben. Toch knap dat je nu al een capaciteitsoverschot ziet aankomen. Dat is iets waar Tesla namelijk nog nooit last van gehad heeft dus waarop baseer je dat dit nu wel gaat gebeuren?
lekkerlinksrijden zegt
De model 3 mogen ze wel eens een flinke update geven qua buitenkant, ik vind de 3 er erg gedateerd uitzien.
wimof zegt
Hij leek al op een Ford Sierra bij zijn geboorte.
lekkerlinksrijden zegt
@wimof: zo jong en toch al zo lelijk, ach
camber24 zegt
@lekkerlinksrijden: ook de binnenkant dan maar. Vind het interieur echt helemaal niets
bernoulli zegt
Ik snap niet hoe je het kunt verzinnen om het verstellen van je stuur te regelen door eerst een menu in te duiken op een touchscreen om een scrollwieltje op je stuur de opdracht te kunnen geven om met je duim de positie van het stuur te wijzigen. Wat is er mis met een ontgrendelingshendel?
Pascal zegt
Super logisch juist. Het verstellen van je stuur doe je hooguit 1x per jaar (ik zelfs 2,5 jaar geleden 1x) dus dan is het niet storend dat je even een menu ingaat om dat te doen. De auto onthoudt de ingestelde stand per berijder en zet het stuur elektrisch goed afhankelijk van wie de auto ontgrendelt (net als de spiegels, stoel, etc). Je kan daarnaast ook nog instellen dat het stuur uit de weg gaat bij het in- en uitstappen. Die ervaring vind ik heel wat luxer dan een hendel.
frank2b zegt
Ik verstel mijn stuur verschillende keren per rit.
Soms op het lange stuk relaxed onderuit, stuur laag, armen op de armsteunen, auto op autopi … uh … ACC. Dan, stoel wat rechterop in druk verkeer, stuur wat hoger en dichter naar me toe.
Net waar ik dan zin in heb en hoe de situatie is. Gewoon, met een eenvoudig knopje op de stuurkolom en aan de stoel. En inderdaad, het stuur wordt weggetrokken als de auto wordt uitgeschakeld.
En als ik de volgende keer instap stelt de auto alles weer op de defaultsetting ahv mijn keyfob in. Maar ja, mijn auto is inmiddels alweer 14 jaar oud bijna … ;)
TheMaster zegt
Dan maak je gewoon 2 profielen aan, dat kan je ook weer koppelen aan de climate control instellen, zodat dit ook aangepast kan worden op de lange relaxte stuk, of het drukkere verkeer…
Past je navigatiesysteem ook gelijk je navigatieadres aan op basis van keyfob?
lekkerlinksrijden zegt
@bernoulli: duurder, 1maal software stukje ontwikkelen en klaar. Kost uiteindelijk minder dan voor iedere auto een hendeltje
Pascal zegt
Het monteren van de motoren om het stuur in 4 richtingen elektrisch te kunnen laten bewegen (en daarnaast nog de software inderdaad) lijkt me eerder juist een heel stukje duurder en lastiger dan alleen maar een analoge hendel.
mashell zegt
Klopt helemaal, omdat de stuur best wel veiligheidsrelevant is moet de software om die motoren aan te sturen aan allerlei strenge voldoen, dat maakt het een klap duurder dan een mechanische oplossing met een veiligheidspalletje.
flutterby zegt
@bernoulli: z’n hendel is natuurlijk levensgevaarlijk als je dat tijdens het rijden doet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar Tesla kan dit softwarematig tegenhouden en ander merken spelen op deze manier met mensenlevens!
Daremaster Co zegt
Stroomlijn van de 3 is een van de beste van alle BEV’s. Dat telt, grote grillen en bumpers tellen niet..
bernoulli zegt
Slightly offtopic.
Regelmatig kom ik tegenliggers tegen waarvan ik denk dat het een of andere Sjappie is met tegenliggerverblindende zelfgemonteerde aftermarket xenon. Zo scheel als een otter. Dat blijkt dan steevast een Model 3 te zijn.
Je zou toch denken dat ze de verlichting afstellen voordat het de fabriek uitrolt?
Pascal zegt
Men is vooral tijdens grote drukte slordig geweest met het afstellen van de lampen. Dit erkende Tesla ook toen ik er voor mijn auto naar vroeg. Zoiets hoort natuurlijk absoluut niet, maar men kwam vervolgens wel netjes voor de deur langs om het onder garantie op te lossen. Overigens hebben de 2021-modellen inmiddels nieuwe matrix-LED verlichting die sowieso beter presteert.
DeWitteCondor zegt
Ik herken ook wat Bernoulli zegt. Merken die ook LED voeren, zoals Audi en Mercedes, zie ik niet rondrijden met deze issues. Bij de Model S vond ik dit overigens helemaal niet opvallen, maar bij de 3 enorm. Als die achter je zit lijkt het net een knaak Golfje van 15 jaar oud met een knutselsetje xenon. Heb ook het idee dat het vaker niet goed is dan wel goed.
Klein issuetje lijkt me overigens, zouden ze toch ook bij de garage op de hoek moeten kunnen afstellen? Is een APK punt notabene.
Pascal zegt
Garage op de hoek kan ’t ook ongetwijfeld, maar het is een garantiepunt waarvoor ze bij je langskomen; dat lijkt me toch het makkelijkste.
vreekfonk zegt
@DeWitteCondor: wellicht heeft het te maken met het “te eenvoudig” kunnen verstellen van de koplamphoogte. Als je naar het servicemenu gaat kun je met de scrolknopjes op je stuur de hoogte verstellen, iemand die niet weet hoe hoog ze moeten staan zal ze misschien zo afstellen dat het verblindend is voor een tegenligger (?)
Rhyo zegt
Dit komt omdat het geen xenon is, maar Matrix LED. Ik kan mij herinneren dat de eerste generatie Model 3 geen adaptieve led had, maar dat dit nu wel het geval is voor zowel de 3 als de Y. Overigens is dit type verlichting altijd een stuk feller etc. Niet zo zeer alleen bij Tesla, maar ook bij andere automerken. Het komt echter minder voor mij andere merken, omdat het een wat nieuwere techniek betreft.
bernoulli zegt
Yes, ik weet dat het bij de 3 LED is, maar dat schele zag je vooral veel bij die xenon-knutselaars. Vandaar het vergelijk. :)
DeWitteCondor zegt
Ik heb op mijn Q1 2014 Mercedes ook fabriek af Matrix LED (hoewel MB dat full led met grootlichtassistentie noemt, wat volgens mij op hetzelfde neerkomt want ook ik krijg precies een vlakje zwart waar de tegenligger rijdt en daaromheen gewoon groot licht) dus zo nieuw is de techniek op zich niet en ook vreemd voor een mid 2017 model (model 3) dat dit niet op orde is (of dat het er niet al standaard op zit, vooruitstrevend als Tesla is). Het zou ook niet zo moeten zijn dat LED meer verblindend is voor tegenliggers. Dan is er iets beduidend mis met de afstelling. Helemaal als je het vergelijk met bijvoorbeeld een Audi E-tron waarbij de koplampen ook nog eens een stuk hoger zitten (en waar ik persoonlijk geen last van heb), maar wel van de eerste generaties model 3.
Maar wellicht is de verklaring die Pascal hierboven gaf het gewoon. Afgeraffelde productie.
Loek zegt
@bernoulli: volgens mij ligt het meer aan slecht afgestelde LED Matrix automatische grootlichtsystemen. Ik heb het net als jij vaak gezien bij Model 3’s, maar ik werd gisteren nog ook heerlijk verblind door een Toyota (Corolla?) die hetzelfde probleem had. Eerder ook wel eens een Peugeot 5008.
Het probleem zit hem erin dat volgens mij LED Matrix zo werkt dat je automatisch grootlicht aan kunt hebben, waarmee berekend wordt waar je tegenliggers zitten en dan wordt je licht precies gedimd op de plek waar die tegenliggers zitten. Als dat zo is, werkt het van geen kant. Je wordt bijna altijd verblind.
Om nog maar te zwijgen over je binnenspiegel. Helemaal in een piepkleine Clio zit de verlichting van een gemiddelde moderne crossover precies op de hoogte dat je spiegels een grote lichtbak worden. Eigenlijk zou je bijna je raam open zetten, dan krijg je er misschien nog een beetje bruine huid van. Echt een zorgwekkende ontwikkeling i.m.o. want voor de gebruiker van de LED Matrix-auto is het leuk, maar voor overige weggebruikers werkt het echt op je ogen.
tinnemans zegt
@rubenpriest; Ik komt dit (pers?) bericht op meerdere plekken tegen, en ik zou het wel fijn vinden als iemand daar ter vergelijking de cijfers van andere fabrikanten naast zou zetten.
Dus, hoeveel auto’s verkoopt Toyota en hoeveel EV’s zijn bijvoorbeeld door VAG en Hyundai weggezet.
Nu zegt het zo weinig. Is een miljoen veel? Weinig? Ik heb geen idee.
willeme zegt
Nee, het is geen persbericht.
Daarnaast worden de cijfers niet allemaal gelijktijdig vrijgegeven. Het kan zo maar zijn dat BMW 5 januari bericht doet, Audi 9 januari en Mercedes 17 januari. Of andersom.
flutterby zegt
@tinnemans: met name Hyundai is erg vaag over aantal EVs. In de cijfers is het niet te onderscheiden van de Ioniq of Kona met verbrandingsmotor. Nu met de Ioniq 5 zal het wel duidelijker moeten worden.
Als je de meeste merken google’t plus “ir” (investment relation) dan kom je vanzelf op hun kwartaalcijfers uit. De meeste zullen echt de cijfers van Q4 nog niet gepubliceerd hebben.
tinnemans zegt
@flutterby; Ik zie bovengemiddeld vaak jaarverslagen langskomen, dat is het probleem niet. Ik zou alleen graag iets van duiding in dit soort berichten zien. Hoe relevant is Tesla als het aankomt op productiecijfers? Is de oude garde op stoom gekomen en met een inhaalrace bezig, of leggen ze het volledig af.
Het enige andere cijfer wat ik toevallig tegenkwam laat zien dat Tesla ongeveer 3 keer zoveel auto’s heeft verkocht als er totaal in Nederland nieuw zijn afgeleverd. Dat impliceert een beetje dat Tesla niet zo heel relevant is, ondanks wat het aantal nieuwsberichten, en echt niet alleen hier, suggereert.
Maar tegelijkertijd, misschien zijn de dat wel op het gebied van EV’s.
Dat soort informatie zou dit bericht beter gemaakt hebben.
flutterby zegt
@tinnemans: korte antwoord is dat Tesla wereldwijd nog steeds marktleider is. Enkel wat Chinezen merken die meer aantallen produceren maar die auto’s kosten minder dan $10k.
De kracht van Tesla is de marge op elektrische auto’s, naar mijn weten doet alleen Porsche dat beter met de Taycan. Van andere producenten heb ik nog geen cijfers gezien dat ze er geld aan verdienen. Enkel de geruchten dat het ze in China en Korea wel lukt.
Uiteindelijk zijn de antwoorden die jij zoekt toch echt en alleen te vinden in de jaarverslagen. Dat vele het niet rapporten betekent meestal dat het geen goed nieuws is.
Redrum zegt
En dan nog….bij Tesla is een verkochte auto ook daadwerkelijk verkocht en niet door importeur/dealer ingeschreven. Magisch vliegen de EVs er bij de grote jongens altijd op het eind van het jaar de deur uit….iets met bijtelling ofzo….
jeroenm83 zegt
Is dat die Model Y op de foto? Auw auw zeg….
DeWitteCondor zegt
Nee het is een Model 3 die ze te hard hebben opgepompt.
frank2b zegt
De naam is bijzonder treffend.
Maar ja, wie ben ik om iets van vormgeving te vinden. Ik heb twaalf jaar in een Prius rondgereden ….
DeWitteCondor zegt
@frank2b: respect. Als er minder van waren gebouwd dan had ie misschien wel dezelfde cultstatus bereikt als de Pontiac Aztek
mashell zegt
Van de Kever, 2CV en Renault 4 zijn er heel veel gebouwd en die hebben ook cultstatus. Maar dat waren ook specialere auto’s van de Prius,
marcomanta zegt
Tesla wordt de nieuwe Kever / Opel Kadett, let maar op. Eenvoud en total cost of ownership dat missen een heleboel merken, Kia en Hyundai zijn ook deze weg ingeslagen, Stellantis volgt en de rest….