Een “onderzoek” van een verzekeringsmaatschappij gaat vandaag massaal rond in grote landelijke media. Maar de resultaten zijn op z’n minst twijfelachtig te noemen. Don’t believe the hype.
Verzekeraar Netpolis heeft een enquête gedaan naar het aantal boetes dat automobilisten in verschillende merken gemiddeld rijden. Het resultaat lijkt aan te tonen dat bestuurders van een Audi gemiddeld de meeste verkeersovertredingen per jaar maken. Alle deelnemende Audi-rijders hadden minstens één boete per jaar voor snelheid ontvangen, los van andere verkeersovertredingen. Ook met door rood licht rijden zijn Audimobilisten koplopers volgens Netpolis: 45% zegt wel eens door rood te zijn gereden. Netpolis claimt ook dat de meest brave automobilisten bij rode lichten Mercedesrijders zijn: slechts 5% zou wel eens door rood gereden zijn. Schijnbaar hebben er geen taxichauffeurs meegedaan aan het “onderzoek” van Netpolis.
Netpolis beweert tevens dat 17% van de Audi-rijders meer dan tien boetes per jaar weet te scoren, ruim boven Seat (4%) en Toyota (2%) die de top 3 compleet maken. Eigenaren van auto’s uit de stallen van Kia scoren de minste boetes, maar komen wel op de derde plek in het lijstje met drankrijders, alleen auto’s van de merken Seat en Citroen hebben vaker te maken met een beschonken bestuurder.
Om alles even in perspectief te plaatsen: er deden 1081 mensen mee aan de enquête die meerdere grote media vandaag als waarheid presenteren. 1081 mensen lijkt een groot getal maar als je het deelt door het aantal merken dat behandeld wordt (18 stuks plus een kopje “overig”) dan is het een bijzonder klein groepje bestuurders dat een merk vertegenwoordigt. Als je dan ook nog eens in de overweging meeneemt dat er geen duidelijkheid wordt gegeven over het aantal bestuurders per merk dat is bevraagd kunnen we wel stellen dat dit onderzoek simpelweg onbetrouwbare resultaten oplevert.
Zo lijken de resultaten namelijk ook te suggereren dat Audi-, BMW- (huh?), Volvo-, én Mercedes-rijders allemaal niet bumperkleven. Sterker nog: niemand kleeft bumper volgens dit onderzoek, behalve mensen die Renault rijden. Seems legit. Peugeot en Volkswagen telt nul boetes voor niet correct werkende verlichting. Ik heb zelf een Peugeot. Tevens heb ik aandelen in de automotive verlichtingslijn van Philips. Het zijn slechts enkele voorbeelden van aanwijzingen dat dit onderzoek niet betrouwbaar is.
En dan komen we bij het punt waarop we jullie moeten waarschuwen, want waar iedere ‘journalist’ met een beetje gezond verstand in één oogopslag kan zien dat dit onderzoek allesbehalve waterdicht is, neemt een groot deel van de landelijke media (Autoweek, Metro, Nu, Powned, RTL, Telegraaf, etc.) het bericht van Netpolis (verspreid door het ANP) klakkeloos voor waarheid aan en presenteren het hun lezers.
Hier op de redactie denken we zeker niet dat het onmogelijk is dat Audi-rijders de grootste verkeersovertreders zouden kunnen zijn. We wachten echter liever even op een onderzoek dat niet gebaseerd is op een stukje sensatiestatistieken, voordat we zoiets ook als waarheid aan jullie presenteren. Waarvan akte.
Fotocredit: Ricardo op Autojunk
NetnietPolis.
Ik vind onderzoeken die boetes en overtredingen voor boetes aan elkaar koppelen ook altijd prachtig!
Maar goed, ik hoop dat dit onderzoek is gedaan door een stagair bij Netpolis die een onderwerp nodig had voor een scriptie oid.
Daarnaast weten we nu ook dat de persvoorlichter bij Netpolis een nieuwe baas nodig heeft: eentje die er voor zrogt dat men eerst even gaat kijken of het wel zin heeft om dergelijke resultaten te publiceren.
Maar goed verhaal @CasperH
Linkje naar het gehele onderzoek?
1081 mensen zijn er wel erg weinig om conclusies te trekken.
@reistje: Zelfde broodje aap verhaal als ze 500 mensen vragen waar ze gisterenavond naar hebben gekeken om vervolgens tot een resultaat te komen dat precies 5.240.650 mensen hebben gekeken.
@reistje: Plus dat volstrekt onduidelijk is hoe die 1081 ge-enqueteerden zijn geselecteerd.
Als ik Kia moest rijden zou ik ook spontaan aan de drank raken..
@parker: geld dat je niet nodig hebt aan herstellingen en ‘slijtage’ steken zij in drank. Ieder het zijne :p
@nasty: klopt, als je dan toch niet meer mag rijden, slijt er ook niet veel, vandaar ook die 7 jaar garantie ;-)
@parker: gebruik regelmatig de Kia Picanto van m’n schoonzoon en vind het geen verkeerde auto. Heb zelf 3 BMW’s ( waaronder 2 achtcylinders, 1 M6) als referentie. On topic: BMW heeft de naam, maar Audi rijders zijn stukken a-socialer, zeker de A3/A4 gebruikers. Als econoom: steekproef van +1000 is misschien niet geheel representatief, maar bij 2000 is dit al algemeen geaccepteerd , dus toch niet zo’n vreemde conclusie
Ik denk dat je al behoorlijk onder invloed van alcohol moet zijn alvorens je het in je hoofd haalt een Kia te gaan kopen, dat verklaart alles.
Ook leuk overigens:
Op het moment mijn verzekeraar me mee laat doen aan een ‘anoniem’ onderzoek en me vraag of ik wel eens door rood rijd of dat ik wel eens dronken in de auto stap…. natuurlijk ga ik ze dan eerlijk antwoord geven! Uhm.
1081 mensen? hahahahahahaha
wat een onderzoek
CJIB aantal bekeuringen op auto merk
Aantal niet bekeuringen op merk op totaal aantal rondrijdende auto’s
Nieuw en occasions
Leeftijd bestuurders/ beginnend gevorderd
Weersomstandigheden
Weg/verkeersomstandigheden
Datum tijdslijn periode nemen over min. 12 maanden (4 seizoenen)
Ik noem een paar para meters uit hoofd op die mij voor een accurater onderzoek van belang lijken. Er zijn er vast meer die in dit onderzoek niet zijn meegenomen denk ik.
Of te wel Audi rijders zijn eerlijke mensen en geven hun ”fouten” toe?
Scherp op de vroege ochtend, @CasperH !
“Journalisten” die klakkeloos iets over nemen, als ze maar snel zijn? Klinkt even onwaarschijnlijk als asomobilisten in Audi’s…
Hips, ik geloof dit onderzoek gewoon..
@norge: Ik ook want de resultaten komen overeen met mijn eigen mening…puik onderzoek dus.
Nu dacht ik toch dat Bimmer rijders de echte boosdoeners waren.
@kapiteinaudi: Dat zijn idd de asociaalste bestuurders. Niet zo gek ook als je bedenkt dat de helft van de bmw rijders drugsrunner is.
@1audi1: zegt iemand met Audi in z’n naam -.- Even voor het gemak vergeten dat de rs’en van Audi de meest geliefde vluchtauto’s zijn van criminelen?
@str8six: ik ben dan ook heel erg hypocriet
@1audi1: mwaha…mooi dit.
Maar als BMW man wil ik natuurlijk eigenlijk helemaal niet weten dat Audi rijders dus toch enige zelfrelativering in zich kunnen hebben. Stel je voor, voor je het weet zit je opeens in een dure VW.
Zeg even iets over hoeveel beter een A3 is dan een Golf en mix het met iets over BMWs en sneeuw, bitte…de natuurlijke orde moet herstelt worden.
Verbaast me niks, als er iemand in mijn gat hang op de autostrade is het standaard een Audi (of een Leon).
@slkr170: Leon in een Audi?
@heidi: A4 in een Exeo?
Misschien wordt het resultaat van het onderzoek beter, als niet alleen het automerk, maar ook de informatie over de gereden kilometers (per jaar / per boete) en de informatie over prive of zakelijke auto erbij vernoemd wordt.
Ik vermoed dat de high-runners onder de boete-ontvangers de meeste -zakelijke rijders welke veel rijden- zullen zijn.
Zijn het dmv het aantal boetes de slechtere / agressievere chauffeurs? Of hebben de een grotere kans beboet te worden?
Om eens lekker ongenuanceerd een uitspraak te maken:
Bij de premioem merken valt vooral op dat de kleinere modellen door agressievere chauffeurs bereden worden.
Bijv.: Audi A3 (jonge professionals met hun eerste leasekar?) meer agressief.
Audi A6 / A8 minder agressief.
BMW 1-er meer, BMW 5-er (als die redelijk nieuw is) of 7-er minder agressief.
De ene moet zich noch bewijzen, de ander niet meer?
Dit is gebaseerd op mijn gereden kilometers, welke ik niet in NL rij, maar Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland.
Ik rij 55.000 km / jaar en krijg gemiddeld 1 snelheids overtredingboete per 2 jaar.
De laatste was 45 € voor 2 km/h te snel in Frankrijk (112 opv 110 km/h).
Had cruise control op 120 km/h, volgend de police was 118 km/h gemeten, 6 km/ korrektie. Ik geloof er niet veel van, heb echter de boete braaf betaald (en mijn klant wat “meer” berekend ;-)
Das is voor “votre sécurité”. Ja, vast wel.
Daarvoor rijden de frambozen gebakjes van 20 jaar waarvan 1 licht van de 6 werkt, en elke 5e auto de voorruit over de gehele breedte gebarsten heeft. De Diesels ginder roken gemiddeld meer dan een aktieve vulkaan…
@dilbert:
Inderdaad, ongenuanceerd.
Ik rijd een A3 met dit jaar tot heden 0 boetes (en hoop dat ook zo te houden).
Ik ben geen net beginnende professional aangezien ik al wat jaren mee ga in het vak. Het is ook niet mijn eerste leaseauto.
Het valt me meer anders op. Tenminste in NL. De gemiddelde “professional” kiest een auto met zo laag mogelijke bijtelling en dat scheurt er op los.
Vorig jaar bijvoorbeeld regelmatig een Peugeot 508 in mijn bumper hangend. Dit jaar is het vaker een Volvo V40.
OnTopic:
Inderdaad heel representatief onderzoek met maar 1000 mensen. Tevens zou ik het met dit soort uitspraken eerder op feiten houden (Justitie heeft vast wel informatie betreffende type auto’s e.d). Alleen bij leaseauto’s wordt het lastig om te achterhalen wat de woonplaats is aangezien de auto op naam van de leasemaatschappij staat.
@markz1981:
Dat je geen boetes hebt is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.
Net nog zo’n mafkees met een Q weetikveel, over het verdrijvingsvlak toch maar linksaf en dan nog gek kijken dat ik even m’n grootlicht aan zet.
Ik zit nu op de redactie van een niet nader te noemen groot media bedrijf (krant). Ik raakte betrokken bij dit onderwerp toen ik vannochtend op zoek moest naar een foto van ’n Audi. We nemen dit onderwerp mee, heb onze versie zojuist doorgelezen: klakkeloos overgenomen van ANP… Kranten stellen tegenwoordig ook niets meer voor. EN ER IS NIETS WAT IK KAN DOEN!!
@SCscreamGT2: Plak er een foto van een Audi bij die geen Audi is…
@Esprit_de_Flandre: een Aventador?
@Esprit_de_Flandre: Een Golf?
@Esprit_de_Flandre:
`N Exeo!
..oh wacht, dat is wel een Audi.
Netpolis claimt ook dat de meest brave automobilisten bij rode lichten Mercedesrijders zijn: slechts 5% zou wel eens door rood gereden zijn. Schijnbaar hebben er geen taxichauffeurs meegedaan aan het “onderzoek” van Netpolis.
Net als kampers in hun Mercedes.
Werkte ik maar bij autoblog…
Is dit nou een artikel geschreven om ons (lees: reaguurders) te informeren over de uitkomst van het ‘onderzoek’, of gewoon het willen neerhalen van desbetreffende journalist/onderzoeker/prutser/verzekeringsmaatschappij
In mijn ogen het laatste, wat onwijs laag is….
@desalen: Waarom zou dat laag zijn? Is de mediawereld zo heilig dan? Ik geloof al een tijd niet alles meer wat voorbij komt.
@desalen: waarom is dat laag? Verzekeraar zoekt free publicity met onzin-persberichten over nep onderzoeken. Daar moet je ze voor prijzen volgens jou??
@desalen: Wat is lager: je lezers een onderzoek voorschotelen waarvan je jezelf uberhaupt niet hebt afgevraagd of het steek houd of de media die dat doet te kakken te zetten door met feiten (!) het hele onderzoek ter discussie te stellen…?
@desalen: Er wordt in het artikel niet echt een naam genoemd toch, behalve de naam van de instantie(s) die dit doort bagger publiceert als waarheid en als instanties bagger publiceren is het een journalistieke taak om dat aan de kaak te stellen.
Iemand anders kan vervolgens weer een artikel schrijven over hoe AB’s CasperH, autoblogger en in mindere mate Wouter schaamteloze Audi fanb0iiiiZ zijn.
Het rijgedrag indelen per automerk heeft in mijn ogen maar een zeer beperkte waarde. Mensen hebben over de opvallende auto’s/merken altijd een mening klaar, maar als je dagelijks om je heen kijkt zie je dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt. In alle prijsklassen en alle merken zie je wel mensen achter het stuur zitten die zich asociaal gedragen of gewoon geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en sinds de komst van de smartphone is dat eigenlijk alleen maar erger geworden.
Heb een Audi A6 privé, en een Kia Picanto van de zaak.
Ik rij met beide auto’s veel en veel te hard volgens meneer Spee.
Toch nog nooit(ik moet het afkloppen) één boete gehad.
Is behoorlijk in tegenstrijd met bovenstaande beweringen… XD
@jaspervdwinden: een Kia Picanto van de zaak…??? Dan zou ik mijn baas toch vriendelijk bedanken.
@jaspervdwinden: ach wat dhr. Spee verkondigd moet je altijd met een korrel (lees: zak) zout nemen ;-)
We vult een enquete van een verzekeringsmaatschappij over zijn eigen verkeersgedrag nou naar waarheid in? Vermoeden: het is allemaal nog veel erger met de Audi rijders.
Ik wil t complete onderzoek wel eens zien, ben wel benieuwd waar ze hun cijfers op bazeren…
@Frits3000: bazeren?
Aangezien @Autoblogger: natuurlijk alles eerlijk heeft ingevuld en de S8 her veld heeft geruimd is er goede kans dat Audi volgende keer niet meer bovenaan staat… ;-)
@w0o0dy: LOL, maar ik heb weer een Audi gekocht:)
@autoblogger: oh en wat is het nu dan? S4 avant?
@w0o0dy: nope, zal em binnenkort even op Autojunk gooien.
Wie of wat is Netpolis??? Echt nog nooit van gehoord…
@awesome: Nu wel, en daar was het ze nou net om te doen :)
Ik zei het toch… die Audirijders…
uit (eigen) onderzoek is gebleken, dat deze Seat-rijder sinds april 2004 gemiddeld 0 (spr.uit: NUL) bekeuringen per jaar heeft gescoord #trots op NL :P
@TDI-goeroe: drie mogelijkheden:
1)je begeeft je ergens in de middle of nowhere en rijdt bijna uitsluitend over B wegen zonder struikrovers
2)extensief gebruik van radardetectoren, laserjammers, flitsmeisters en wat dies meer zij
3)je begeeft je als een natte krant over ’s heren wegen
/betreurd de honderden euro’s die niet meer in de zak zitten dankzij boetes
@jaapiyo: mijn laatste bekeuring was inderdaad voor het bezit van een rd in 2004. Ik heb met dat ding zo veel geleerd over de manier/plaats/tijden van bekeuren, dat ik ze meestal zie staan. Van mij geen centjes meer voor het CJIB. Uiteraard ben ik vaste bezoeker van flitsservice.nl. Ik rij 35.000km/jaar maar bijna altijd binnen de marge waarin je net niet geflitst wordt. Ik ben helemaal gefocussed op het verkeer en de bermvervuiling. De B-wegen zijn in mijn omgeving trouwens erger vervuild met bermtuig dan de autosnelwegen. Het scheelt me, zoals je zelf schrijft, honderden euro’s aan bekeuringen (en beetje brandstof) en het tijdverlies is werkelijk verwaarloosbaar. Misschien dat jij ook nog eens tot deze conclusie komt. Maar ik ben blij te lezen, dat niet iedereen rijdt, zoals ik, anders zou de begroting niet meer sluitend te krijgen zijn…
Ja juist, Volkswagen rijders zonder boetes voor niet werkende verlichting… Ik heb jarenlang Volkswagen gereden en er was om de haverklap wel een lamp die het niet deed… Mwah, weinig betrouwbaar onderzoek…
@potjak: Peugeot kan er ook wat van.
@potjak: maar heb je ooit daar een boete voor gehad? Volgens mij wordt er zo goed als niet op gecontrolleerd. Het kan immers niet automatisch.
Ik zal eerlijk zijn….. Ik herken me volledig in dit onderzoek. Ik heb een Audi A3 1.9tdi, rijdt ongeveer 50.000km per jaar. Elk jaar vallen er wel een paar bekeuringen voor te hard rijden op de mat. Door rood rijden vind ik echter levensgevaarlijk en ontoelaatbaar gedrag. Ik probeer de laatste tijd wat rustiger te rijden, in tijd scheelt het nauwelijks 5 min en ik rijd nu 200km verder op 1 tank. Een groot verschil. Van het geld dat ik hiermee bespaar heb ik nu een auto voor het circuit gekocht, een BMW 323ti compact. Het nieuwe rijden bevalt me, rustig op de openbare weg en lekker los op het circuit!
@markz1981:
a.u.b. jezelf niet zo serieus nemen, dat doe ik ook niet.
Daarom: op basis van je slagvaardige argumenten is mijn visie op alle chauffeurs radikaal verandert.
Sorry voor mijn mis-inschatting en foutieve uitdrukkingen!
JIJ maakt de samenleving leefbaar.
Hulde.
Representatief of niet: dat van die Audirijders klopt natuurlijk wel. Dat merkt iedereen die regelmatig op de weg zit.
En dan de reactie van de Kiarijder en de Audimobilist gisteren op de radio:
Kia: klopt dat ik nooit te hard rij, want hij maakt dan veel te veel herrie.
Vraag aan de Audimobilist: ligt u wakker van de vele boetes die u krijgt? Nee hoor, die boetes kan ik me permitteren. :-( aarrggh
@volvofox: en hoe braaf zijn de Vulva rijders?
@fijnkonijn: Volvo zal je bedoelen zeker?Die rijden heel erg braaf omdat ze veiliger zitten dan in Volkswagen-Audi mix…
Ben ik blij dat mijn vrouw een A4 rijd en ik een mini kan ik tenminste zeggen dat ze veel asocialer rijd als ik