• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoek: Duitse auto’s worden alleen maar vuiler!

Auteur: autoblogger, gepost 15 november 2007 om 01:52 – 58 Reacties

Kart door de stad

Mooi he, marketing! Terwijl Volkswagen ons om de oren slaat met waterstof-concepten en nul-emissie’s zijn de Duitse auto’s juist vervuilender en minder zuinig geworden. Moehaha. Uit onderzoek van de Europese vereniging van transport en milieu, T & E, blijkt namelijk dat de CO2-uitstoot van Duitse wagens de laatste jaren niet is gedaald maar juist is gestegen!

Ondanks de mooie beloftes kunt u beter Frans of Italiaans gaan rijden. De auto’s uit deze landen stoten zo’n 140 gram CO2 per kilometer uit, auto’s die in Duitsland worden gemaakt hebben een uitstoot van zo’n 180 gram per kilometer.

De uitstoot van Daimler en Volkswagen nam toe tot respectievelijk 188 gram en 166 gram CO2 per kilometer. BMW’s werden echter iets minder vuil (dan weet u meteen waarom we graag BMW rijden) maar de uitstoot ligt nog steeds op 184 gram.

Het Europees Parlement besloot vorige maand dat autofabrikanten meer tijd krijgen om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s te laten dalen. In 2015 moeten de fabrikanten voldoen aan een uitstoot van 125 gram per kilometer.

Ook interessant!

  • Auto's zijn SMERIGER
    Auto's zijn SMERIGER dan een toilet
  • BMW maakt officieel meest fotogenieke auto's
  • Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, milieu

Vorig bericht: « Alle ins & outs van de nieuwe Nissan Murano
Volgend bericht: Soms heb je gewoon geluk »

Lees Interacties

Reacties

  1. sacha zegt

    15 november 2007 om 02:08

    Lekker tegendraads die Duitsers. Doe nog maar een V8 dan.

    Login om te reageren
  2. Japjood zegt

    15 november 2007 om 02:10

    Wat een komkommernieuws allemaal vandaag.

    Login om te reageren
  3. Juppe zegt

    15 november 2007 om 02:13

    Ik hoorde dit nieuws ook net op de radio. Toch typerend dat Honda en Toyota hier weer het voortouw trekken, ook de franse merken lijken het goed te doen. Vooral het produceren van lichte wagens helpt daarbij.

    Een apart feit is dat het juist de Duitsers waren die in 1995 pleitten voor een reductie van 120g/km voor 2005! (Wat toendertijd aangenomen is, maar wat inmiddels meerdere malen is uitgesteld)

    Ander interressant aspect in het onderzoek is de invloed van wagengewicht op co2 uitstoot (63%). 1% gewichtsbesparing geeft 0,8% reductie op uitstoot. Dus hou nou alsjeblieft eens op met die hoge X5,Q7 en andere gedrochten.

    Wel raar dat ze aanbevelen om klasse differentiatie willen baseren op wagenlengte, terwijl dat met de huidige energielabels hele rare uitkomsten oplevert.

    Login om te reageren
  4. besaram zegt

    15 november 2007 om 02:48

    -edit: leer eerst eens schrijven-

    Login om te reageren
  5. mark zegt

    15 november 2007 om 03:02

    Het vermogenaanbod ligt bij duitsers ook vaak hoger dan bij franse of italiaanse constructeurs. uitstoot of niet, doe mij maar veel liever een duitse wagen.

    Login om te reageren
  6. bob zegt

    15 november 2007 om 06:58

    Wat is de uitstoot van zo’n Chinese auto trouwens?

    Login om te reageren
  7. Egon8 zegt

    15 november 2007 om 07:22

    Gemiddelde Frans auto is kleiner. Punt.

    Login om te reageren
  8. Eric zegt

    15 november 2007 om 07:56

    Zijn ook de enige Europese merken met grote motorinhoud. Fransen hebben maximum een 3 liter en italianen (buiten de luxe merken) ook maar een 3,2 liter.
    Dit bericht weerhoud me er niet van om mijn volgende nieuwe wagen ook van Duitse makelij te kopen. Ze zijn gewoon beter dan de rest!! Punt.

    Login om te reageren
  9. JackBlack zegt

    15 november 2007 om 08:01

    Wat een onzinnig nieuws. Is toch logisch, de meest rondrijdende premiummerken komen uit duitsland. En premium auto’s zijn groter en zwaarder(voor diegene die dat nog niet wist). Een boeing 747 gebruikt toch ook meer brandstof dan een cessna, betekent ook niet dat je iedereen met de cessna moet vervoeren.

    Laten we een audi a8 maar uitvoeren met een 1.4, is tie tenminste zuinig. Wat een onzin

    Login om te reageren
  10. Jandepandaman zegt

    15 november 2007 om 08:21

    Boeien dat geblaat over dat het premiummerken zijn!!! Daar kan ik me dus lichtelijk kwaad over maken- Als andere merken het op de één of andere manieren wel voor elkaar krijgen, dan moeten die Duitsers met hun “premiummerken” dat toch ook gewoon kunnen? En als ze dat niet kunnen, dan houden ze maar op die premiums te bouwen tot ze wel ebedacht hebben hoe dat soort zware bakken maar 125gram per kilometer of minder te laten uitstoten of zo.

    …Lekker makkelijk zeg – Ja zij bouwen te grote auto’s dus voor hen is het moeilijker… Prioriteiten stellen misschien?

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 08:24

    I’m with Jandepandaman!

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    15 november 2007 om 08:25

    @Jandepandaman: daar maak je een uitstekend punt.

    Toch is het wel waar dat als je veel limosines van 5 meter met goede prestaties neer wil zetten het vrij logisch is dat je meer uitstoot produceert. Maar het is idd wel een kwestie van prioriteiten… als ze nou geen 400+pk versies zouden maken was het beeld heel anders.

    Login om te reageren
  13. Vincentvld zegt

    15 november 2007 om 08:29

    Ach die Pk-races tussen Mercedes, BMW en Audi maken de auto’s ook niet bepaald schoner;)

    Login om te reageren
  14. eMilt zegt

    15 november 2007 om 09:03

    @Jandepandaman: Dan kan Ferrari dus wel inpakken… Of wil jij een Ferrari met 1.4 turbo motortje ? De enige manier waarop Ferrari waarschijnlijk nog auto’s kan blijven produceren is door ze officieel als FIAT aan te merken. Dan kunnen die 3 cilinder 1.0 liter blokjes uit de Panda dat weer compenseren. Ik vind het allemaal maar onzin hoor. Laten we de problemen nou eens echt oplossen in plaats van maar de makkelijke weg te kiezen.

    Login om te reageren
  15. Heyhuub zegt

    15 november 2007 om 09:15

    Ik word een beetje moe van al dat gezeur over c02 uitstoot.
    Beetje jammer dat de mensen hier op een autoblog het nog eens lijken te zijn ook dat de dikke duitsers voortaan maar met alleen nog 4 cilinders moeten rijden.

    Login om te reageren
  16. Sjaak zegt

    15 november 2007 om 09:20

    Wat nergens te lezen is, is dat dit onderzoek gaat over het jaar…. 2006 (tov 2005)!! Volgens mij is er daarna nog heel wat in de Duitse industrie gebeurt mbt CO2 reductie….

    Login om te reageren
  17. maestro zegt

    15 november 2007 om 09:26

    Hoera voor Jandepandaman, mag ik toevoegen dat de Duitsers onder het motto premium ook heel veel Golfjes, A3tjes, Polo’s en Foxjes verkopen; tov concurrenten dure, zware en matig presterende auto’s …..

    Login om te reageren
  18. sven zegt

    15 november 2007 om 09:31

    Vandaag in de krant , rëeel verbruik klopt niet met wat constructeur opgeeft !

    Opvallend wel dat de japanners en duitsers het niet goed doen , heel opvallend dat de prius maar liefst 33% meer verbruikt in het echt !

    Daar gaat hun stelling van energiezuinige wagen !

    Hahah , dan brengen de fransen het er veel beter vanaf !

    Login om te reageren
  19. bvking zegt

    15 november 2007 om 09:33

    vind je het gek, ik ken (vrijwel) geen supercars, enkel wat sportieve auto’s, uit japan of frankrijk. In japan gooien ze er een 2.0 met 10 turbo’s in. Zo kan ik ook wel aan een lage uitstoot komen. In Italie worden voornamelijk kleine auto’s verkocht zoals punto’s en panda’s. Hier is de grootste auto een 1.4 dus die stoten ook weinig uit.

    Login om te reageren
  20. bvking zegt

    15 november 2007 om 09:34

    @ sven, wat dacht je van de polo bleumotion, die verbruikte maar 2.3 procent meer dan opgegeven.

    Login om te reageren
  21. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 09:39

    @sven: vandaag in de krant, ruim 1,5 week geleden op autoblog:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/03/we-worden-genaaid-met-de-verbruikscijfers

    Login om te reageren
  22. maestro zegt

    15 november 2007 om 09:42

    @bvking
    wat een onzin, Duitsers verkopen heel veel kleine en middeklasse auto’s o.a. Smart, de A, B en C klasse, 1 en 3 serie, Mini, Fox, Polo, Golf, Passat, A3 en A4. Deze auto’s zijn in vergelijking met concurrenten bijna altijd duurder en zwaarder en dat maakt de auto’s vervuilender. Als Duitsers dan ook eens een grote broek aantrekken inzake het milieu, dan heb je het domweg slecht voor elkaar en heb je de zaken niet goed voor elkaar. Het is nog niet te laat om er wat aan te doen hoor ..

    Login om te reageren
  23. davy zegt

    15 november 2007 om 10:12

    Als men het heeft over een gemiddelde uitstoot per land dan moet je eens kijken wat voor merken dit land herbergt.
    Italië; met FIAT voorop. Natuurlijk zorgt dit voor een gemiddeld lage uitstoot.
    Idem voor Frankrijk.
    Duitsland; zoals Maestro reeds aanhaalde, maakt men ook hier veel kleine wagens (die ook goed verkopen). (de C-klasse, A4, Passat vallen niet onder “kleine” wagens m.i.).

    Over het algemeen genomen verkopen kleine wagens goed, zelfs heel goed!! Het B-segment (Grande Punto, 207, C3, etc…) en het C-segment (Golf, A3, C4, Bravo, etc…) maken zowat de helft uit van alle verkochte wagens. Neem daarbij het A-segment (C1, Panda, 107, etc…) en dan zie je dat in Europa het merendeel kleine wagens verkocht worden. Maar dit wisten we allemaal al langer hé.

    Dit gezegd zijnde.
    De landen die meer gespecialiseerd zijn in kleine wagens zullen ook minder CO2 uitstoten. Logisch toch?
    De Duitse automarkt mag men zeker koploper noemen als het over grotere, vaak premiummerken, wagens gaat. BMW3-5-6-7, E-C-klasse, A4-6-8, etc… Dat ze hierdoor gemiddeld meer CO2 gaan uitstoten klinkt mij dus ook logisch.

    Heeft volgens mij verder weinig te maken met de marketing rond schone wagens. Hetgeen er wordt voorgesteld als schoon (BMW1, Golf Blue-Motion,..) zijn toch ook schone wagens? Volgens mij wordt er nergens voorgesteld dat HEEL het merk schoon is.

    Waar ik wel soms vragen bij heb.. Hoe komen ze aan de testresultaten ivm gemiddeld verbruik (en dus als rechtstreeks gevolg de CO2 uitstoot)? Hoe betrouwbaar is dit eigenlijk als ik hier lees dat er wagens helemaal niet voldoen aan de vooropgestelde (door de constructeur) waarden?

    Login om te reageren
  24. Sorcerer zegt

    15 november 2007 om 10:13

    Dit is bullshit! De modellen worden steeds zuiniger terwijl de vermogens hoger worden!

    Het probleem is echter dat het goed gaat met de economie, en dat rijke mensen steeds vaker voor grote onzuinigere auto’s kiezen. Die grotere auto’s zijn ook flink zuiniger aan het worden trouwens, maarja…

    Als je gaat kijken naar hoe zuinig een instap-Audi A3, of nog beter: een instal BMW 1-serie, en hoe zuinig een standaard Peugeot is, dan schrik je van de onzuinigheid van zo’n Peugeot, al helemaal wanneer je naar snelwegritten gaat kijken en wanneer je het gewicht van beide auto’s naast elkaar houdt…

    Kortom: gezeur!

    BMW 118i 5d: 5.9L/100km, 1250 kg, 0-100 in 8.8s
    Citroen C3 1.1 5d: 6.0L/100km, 985kg(!), 0-100 in 15.9s
    Peugeot 207 1.4 5d: 6.3L/100km, 1123 kg, 0-100 in 14.5s
    Audi A3 1.4TFSi 5d: 6.5L/100km, 1300kg, 0-100 in 9.8s (wel groter dan 1-serie en 207!)

    Bij de diesels spelen soortgelijke tafarelen af, ook zijn daar de Franse fabrikanten gewoonweg onzuiniger…

    Maargoed, zullen we een heeeel klein kijkje nemen in het iets duurdere segment?
    Peugeot 407 1.8: 7.7L/100km, 1375kg, 0-100 in 10.3s
    Citroen C5 1.8: 7.6L/100km, 1352kg, 0-100 in 11.4s
    Renault Laguna 1.6: 7.6L/100km, 1330kg, 0-100 in 11.7s
    Audi A4 (B8) 1.8TFSi: 7.1L/100km, 1410kg, 0-100 in 8.6s
    BMW 318i (1.8): 5.9L/100km, 1335kg, 0-100 in 9.1s

    Kortom, vertel mij maar eens wie relatief gezien de meest onzuinige auto’s bouwt! Fransen moeten sowieso eens leren om 6-bakken in te bouwen, dat scheelt flink op de snelweg. Fransen maken gewoon kleinere auto’s, maar relatief zijn ze gewoon een stuk minder zuinig. Ook Volvo’s zijn minder zuinig trouwens, helaas…

    Audi’s Efficient Dynamics-kloon (2.0 TFSi 210pk + 44pk electromotor) zou ongeveer net zo zuinig als de BMW-variant worden: 6.1L/100km op een auto van totaal 1800kg (wegens de electronica), en dat in een tiptronic uitvoering.

    Login om te reageren
  25. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 10:34

    Ok, misschien kun je de grotere modellen niet helemaal vergelijken met de kleinere modellen. Maar het blijft natuurlijk zeer typisch dat VW en Mercedes in vergelijking met de EIGEN MODELLEN (van vorig jaar) niet schoner zijn geworden!

    @davy: “Dat ze hierdoor gemiddeld meer CO2 gaan uitstoten klinkt mij dus ook logisch.” Meer CO2 dan Fiat ja, maar voor de rest zou je denken dat ze met al die mooie alternatieven inmiddels wel wat schoner zouden zijn in vergelijking met voorgaande jaren.. niet?

    En dat heeft volgens mij dus wel te maken met marketing rond schone wagens.

    Login om te reageren
  26. W!d zegt

    15 november 2007 om 10:43

    zijn deze cijfers gekoppeld aan het aantal verkochte auto’s.. of alle modellen 1 op 1.. dus een R32 en een 1.4 TSI gelijkwaardig?

    Ik ben het met autoblogger eens. Als je jezelf in een jaar niet kunt verbeteren is dat slecht. Ik denk echter wel dat er een aantal uitvoeringen bij zijn gekomen die de boel reduceren en dat volgend jaar die onderzoek andersom zal zijn en de duitse merken ten opzichte van zichzelf zijn gedaald.

    Login om te reageren
  27. Kevski Style zegt

    15 november 2007 om 10:45

    Ach ja, ik voldoe al lang aan de eis van 2015, met mijn 115gram de Km. To ad speed, ad lightness….

    Login om te reageren
  28. Jan C. zegt

    15 november 2007 om 10:58

    Beetje overbodig onderzoek. Autoblogger is ook een beetje raar met zijn commentaar. Wel graag rijden in de snelle wagens als de M (BMW) en S (Audi) en hier een beetje afgeven. Aangezien de wagens met zwaardere motoren niet lichter worden zal de uitstoot ook toenemen. En kennelijk moeten BMW, Audi en Mercedes wel speciale zware versies uitbrengen met te veel vermogen. Hier kun je dan weer lekker afgeven dat ze teveel uitstoten. Krom krom krom!

    Overigens kan de uitstoot me geen ruk schelen. Allemaal onzin. De mens draagt nog geen procent bij aan de CO2 uitstoot.

    Login om te reageren
  29. Roadronner zegt

    15 november 2007 om 10:58

    Het moet nu maar eens afgelopen zijn met die CO2-hype!!! :(

    Login om te reageren
  30. Sorcerer zegt

    15 november 2007 om 11:04

    -edit: je reactie zat per ongeluk in de spamfolder, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  31. JackBlack zegt

    15 november 2007 om 11:08

    Ik verbaas me over de reacties hier….

    Als jullie zeggen dat de grote auto’s evenveel co2 mogen uitstoten dan kleine auto’s, zegt dat dan iets over de grote of de kleine auto’s? Als je in een grote auto een techniek toepast waardoor veel minder co2 uitgestoot wordt, dan gebruik je die techniek toch ook in kleine auto’s… Dus grote auto’s zullen altijd meer uitstoten, omdat ze een grotere cw-waarde hebben en meer zwaartekracht, dus meer benzine nodig.

    En het de pk-race komt ook door de consument, want iedereen die een 3.0 kan betalen die neemt geen 2.0 (90% dan). Als die auto’s niet verkochten dan werden ze niet gemaakt, autobedrijven zijn commerciël :0

    Ik ben het wel er mee eens dat co2 omlaag moet, maar ik denk dat de deutsers wel aan het proberen zijn, maar ze zullen ook de vraag van de markt moeten beantwoorden

    Login om te reageren
  32. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 11:11

    @Jan C: je gaat wederom weer veel te kort door de bocht. Als ik een M-variant persoonlijk enorm mooi vindt en als deze vervolgens ook lekker rijdt, dan hoeft dat verder weinig te maken te hebben met het feit dat de betreffende auto vuiler is geworden.

    Een Porsche GT2 wordt tegenwoordig zelfs aangeprezen vanwege de lage uitstoot! In het licht van dit onderzoek is het twijfelachtig om daar de nadruk op te leggen, maar ik ga em er niet minder mooi door vinden.

    Login om te reageren
  33. JackBlack zegt

    15 november 2007 om 11:34

    @iedereen,

    Sorry voor de enorme taalfouten in mijn vorige reactie…

    @autoblogger,

    Een porsche wordt dan tenminste vergeleken met auto’s uit zijn eigen klasse. Een audi s6 of bmw m5 wordt door de meeste mensen heel makkelijk vergeleken met een passat. Terwijl dit eigenlijk niet op gaat lijkt me zo.

    Login om te reageren
  34. MrSelected zegt

    15 november 2007 om 11:37

    Elk autobedrijf is commercieel, dus ze maken wat de consument vraagt. Als er zoveel zuinigere/minder co2 uitstotende alternatieven zijn voor Duitse auto’s, waarom verkopen deze dan LAAAAAANG niet zo goed als de ‘vuile’ (zie post van Sorcerer @ 10.13) Duitse auto’s?

    Autoblogger, je bent wel lekker hypocriet bezig. Als jij die auto niet rijdt scheelt dat weer zoveel honderd CO2 per km, en omdat je zo begaan bent met het milieu zou je dat dus ook niet moeten doen.

    VW en Mercedes zijn inderdaad niet bezig met Bluemotion en Bluetec (oid), achterhaalde vervuilende auto’s!

    Zolang ik het kan betalen rijd ik in een zes-in-lijn, want het milieu kan mij weinig schelen. (Oh, zo denken héél veel mensen)

    Login om te reageren
  35. Jan C. zegt

    15 november 2007 om 11:39

    @autoblogger: Dualisme! Je kan niet en een heel erg veilige auto hebben en een heel erg snelle auto hebben en een heel erg milieuvriendelijke. Ergens moet er een compromis komen. Daarbij is het natuurlijk enorm krom om eerst een auto de hemel in te schrijven omdat ie zo snel kan en zo strak door de bocht gaat en vervolgens te zeggen dat de bouwers zo slecht gedacht hebben aan het milieu.

    Overigens begrijp ik echt wel wat je zegt. Ik meen dat de GT2 in verhouding weinig uitstoot. Dat kan wel kloppen.

    “Het meer is nooit vol” zegt men wel eens. Dus als een auto het slecht doet in een crashtest dan is dat een onveilige auto. Bouwt men vervolgens een auto die veel veiliger, maar ook zwaarder is, dan begint men over het vermogen. Dus de fabrikant plaatst een grotere motor. Dan wordt er weer geklaagd over het milieu, of over wat ook.

    De verbrandingsmotor is een meer dan 100 jaar oude uitvinding. In die 100 jaar zijn andere uitvindingen gekomen en gegaan. De grammofoonplaat. de telegraaf. teletekst. Toch heeft men in die tijd van iets wat ontzettend inefficiënt is, iets gemaakt wat redelijk inefficiënt is (veel energie gaat nog immer verloren). Wat dat betreft is een elektrische auto niet veel slechter. De kolencentrale stoot welliswaar ook co2 uit, maar dit wordt alleen gedaan op het moment dat wij stroom vragen. De kolencentrale hoeft niet stationair te lopen in de file. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel en het nadeel is natuurlijk de relatief beperkte range en de lange laadtijd. Uiteindelijk is het altijd een compromis.

    Login om te reageren
  36. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 11:40

    @MrSelected: waar lees je hier dat ik begaan ben met het milieu?

    Ik ben overigens wel begaan met het milieu;) Maar het gaat mij in dit geval even om het schijnbeeld dat alles groener en schoner wordt, terwijl nu blijkt dat dat dus niet zo is (bij de Duitsers).

    Login om te reageren
  37. Jan C. zegt

    15 november 2007 om 11:49

    @autoblogger: Daarvoor had je ook naar het verbruik kunnen kijken. In 1975 bestonden er auto’s die 1:10 deden en die heb je nu nog. Ik bedoel dus nu te zeggen het verbruik nauwelijks is gedaald, als ie al is gedaald.

    Login om te reageren
  38. davy zegt

    15 november 2007 om 12:13

    @ Autoblogger : Inderdaad zijn er alternatieven genoeg. Natuurlijk, degene waar ze de laatste maanden (2-3 maanden ofzo?) hun marketing rond doen zijn misschien nog niet opgenomen in het onderzoek. Dus dat staat los van het onderzoek denk ik. Buiten BlueMotion en BMW Dynamic Efficiency zijn er maar weinig (ik denk zelfs geen) commerciele alternatieven.
    Dat men NU reclame maakt voor deze alternatieven is maar normaal. Anders wordt het ook niet commercieel aantrekkelijk. Maar recapitulerend, volgens mij staan deze technieken los van het onderzoek.

    Het feit dat de wagens toch minder proper worden is te wijten aan :
    1. Meer gewicht doordat veiligheid prioriteit is.
    2. Meer vermogen doordat de wagen zwaarder wordt.

    Relatief zijn de wagens schoner geworden (en zelfs goedkoper, maar dat is een andere discussie). Absoluut gezien zijn ze dit niet.
    Maar ja, je kan ook niet alles hebben. En al zeker niet van vandaag op morgen.

    Login om te reageren
  39. wimbers zegt

    15 november 2007 om 12:38

    Vanmorgen op rtl4 nieuws was dit bericht ook. Wat een misleiding zeg.
    Er werd niet even bijgezegd dat de norm van 125 gram pas voor 2015 is, en het idee dat de waarden gemiddelden per merk zijn hoeft tegenwoordig ook niet meer vermeld te worden?

    Login om te reageren
  40. Juppe zegt

    15 november 2007 om 13:11

    De norm is nu idd voor 2015. Maar die was al op 120g/km gesteld voor 2005 (in 1995 aangenomen). Deze was zelfs door de duitse automobielfabrikanten aangedragen. Het lijkt me nogal raar dat je niet 10 jaar vooruit kunt kijken in je ontwikkeling.

    @JanC,
    Dat je in 1975 auto’s had die 1:10 reden klopt wel. Maar dat waren auto’s van 900-1000 kg, met niet grote motoren. Nou heb je auto’s van 1300-1400 kg die 1:10 rijden. Met allemaal veiligheidssystemen, veel minder onderhoud, gaan langer mee, etc. Co2 uitstoot zal iid nagenoeg gelijk zijn (waarschijnlijk hoger, een motor met volledige verbranding stoot meer co2 uit), maar de uitstoot van nox, koolwaterstoffen en andere meuk is wel flink gedaald.
    Jammer dat de vraag naar zware en snelle auto’s zo groot is, want dat is natuurlijk een grote oorzaak. Maar hoe komt het dat de duitsers hun eigen plannen niet halen? Dat ze premium auto’s bouwen wisten ze in 1995 ook wel.

    Login om te reageren
  41. Barry330cd zegt

    15 november 2007 om 13:31

    Dus we nemen het hier dus ook allemaal voor zoete koek aan dat CO2 uitstoot slecht is????? En we zijn dus allemaal lid van de demagogische Al Gore kerk???
    terwijl over de hele wereld de knappe koppen het met elkaar oneens zijn over de effecten van CO2 uitstoot en er evenmin consensus bestaat of de aarde nu wel of niet aan het opwarmen is (de Zuidpool groeit notabene), gaan we hier dus met zijn allen even heerlijk de Duitse Premiummerken bashen???? Doe ik dus niet an mee. Die Duitsers bouwen fijne wagens en zolang ik het kan betalen zal ik erin blijven rijden.

    Login om te reageren
  42. Jan C. zegt

    15 november 2007 om 13:38

    @Juppe: Gaan auto’s wel langer mee? Vroeger was een kever met een miljoen op de klok niet uitzonderlijk. Als ik een tweedehands koop met een ton op de teller dan wordt ik voor gek verklaard. Dat is namelijk ontbetrouwbaar. Vroeger waren auto’s degelijker als nu.

    Login om te reageren
  43. davy zegt

    15 november 2007 om 14:24

    @ Jan C. : Auto’s gaan inderdaad langer mee dan vroeger. Jouw gevoel kan inderdaad iets anders zeggen. In werkelijkheid is dit toch zo. Uit cijfers blijkt (ik kan de bron niet terug vinden op internet, en weet niet of ik dan de organisatie mag vermelden?) dit. Neem nu even aan dat ik niet aan het zeveren ben :D

    Ik heb de cijfers hier op papier staan :

    1991 : gemiddeld 6 jaar en 21 dagen
    2005 : gemiddeld 7 jaar, 10 maanden en 18 dagen

    Maar, wat Juppe zegt, zolang de vraag naar sneller, zware wagens blijft bestaan (en zelfs groeit…) vormt dit een probleem wat CO2 uitstoot betreft. Inderdaad zijn er reeds serieuze inspanningen gedaan om andere “meuk” er uit te halen. En het probleem van zure regen is dan ook reeds terug gedrongen met 95% (!!).

    Als we even Juppe zijn redenering verder volgen (een redenering waar ik het mee eens ben trouwens) en we hebben tegenwoordig veiligere auto’s die evenveel verbruiken (en dus evenveel CO2 uitstoten) dan is op dat vlak al niets verloren gegaan.
    De wagens gaan langer mee en er is minder onderhoud aan. Dit lijkt mij, onrechtstreeks, ook bij te dragen tot een verminderingen van CO2.

    Login om te reageren
  44. dekster (Union Fait La Force) zegt

    15 november 2007 om 17:09

    Dit is toch heel logisch, de franse autoindustrie bestaat voornamelijk uit lage segment auto’s, bij de Italianen hetzelfde verhaal die ferrari’s wegen niet op tegen die duizenden kleine auto’tjes en Duitsland daarintegen maakt grotere auto’s dus ik snap niet waar de heisa om gaat :S

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 17:10

    Aan iedereen die zeurt over dat door Duitsland ‘premiummerken’ verkocht worden, en door die andere landen niet, er staat ook nog een cijfer van het ‘normale’ merk Volkswagen in het artikel. 166 g/km. Terwijl de Franse en Italiaanse merken, wel vergelijkbaar met Volkswagen qua soort auto’s 140 g/km scoren. Het ligt dus niet alleen aan die ‘premiummerken’.

    @ davy; Gaat auto’s maar zo kort mee?! Ik kan me niet voorstellen dat zo’n jonge auto al in de shredder belandt…

    Login om te reageren
  46. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 17:37

    Het onderzoek zou mogelijk gekleurd kunnen zijn. Lees het stuk vanaf onder het plaatje van de vrouw maar: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5307&n=10

    Login om te reageren
  47. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 17:38

    *zucht*

    -edit: sites die nooit aan bronvermelding doen en complete artikelen copy-pasten zijn inderdaad niet welkom. Zoek gewoon even verder zodat je de echte bron kunt quoten-

    Login om te reageren
  48. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 17:46

    @ edit; Aha, oke, zo. Op die manier dus. Dan dus. Dan eh. Dan eh, ga ik maar op zoek… Maar dit stuk waar ik het over heb is sowieso wel de moeite waard om over na te denken… Hmmm. Ik ga maar eens voordat ik me nog verder in de nesten lul! XD :P

    Login om te reageren
  49. Juppe zegt

    15 november 2007 om 18:10

    @JanC,
    Ik denk toch echt dat auto’s nu degelijker zijn (over het algemeen). Niet alleen in levensduur, maar ook in onderhoud wat er bij komt kijken. Er is in de loop van jaren wel veel veranderd in onderhoudsvrije techniek, wanneer heb jij voor het laatst je ophangpunten doorgesmeerd? Door de injectietechniek gaan motoren ook langer mee, zijn schoner, vergen minder onderhoud etc. Een goed gebouwde motor hoef je alleen maar wat olie in te knikkeren, en het gaat zeker 2 ton probleemloos mee.
    Een auto met een ton op de teller werd vroeger toch echt wel minder, tegenwoordig zou ik iemand voor gek verklaren die denkt dat een huidige auto met een ton op de teller voor versleten verklaart.
    Daarnaast denk ik dat veel auto’s niet door gebreken afgedankt worden, maar vaak door schade aan hun einde komen. Ik weet niet wat de gemiddelde km stand is, of hoe dit door bv betere remmen beinvloed wordt. Misschien is dit wel slechter? Hmm..

    De argumenten dat de impact van co2 niet bewezen is begrijp ik niet helemaal. Uiteraard is daar discussie over, en het is ook zwaar overtrokken (met van die mooie beelden van smeltende ijskappen). Maar we zijn wel in een tijdperk gekomen waarin energieverspilling niet meer kan. En energieverspilling geeft niet alleen co2 uitstoot, maar ook andere broeikasgassen, vervuiling van grond en water, gat in ozonlaag etc. Dat valt niet te ontkennen.
    Bedenk ook dat veel vervuilingen in co2-equivalent uitgedrukt wordt. Dus niet alle co2 verhalen hebben werkelijk met co2 te maken.

    Kortom: Je kunt wel ziek worden over co2 verhalen, en daar niet in geloven, maar dat geeft nog geen reden tot inefficient gebruik van uitputtende energiebronnen. We moeten ook niet zo bang zijn voor veranderingen, de lol van autorijden en dat soort dingen blijft er wel. Misschien in een iets aangepaste vorm, nou ja ik zie het probleem niet.

    Login om te reageren
  50. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 19:43

    @ edit; Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Ik let niet op bronvermeldingen (niet verstandig, dat weet ik). Maar dat AI geen bronvermelding gebruikt is wel heel fout. Plotsklaps is AI een stuk minder leuk… Meer triest. Beginnen met: Primeur! En het dan gejat hebben. Dank voor het duidelijk maken.

    Login om te reageren
  51. art zegt

    15 november 2007 om 21:33

    waarom zeuren dat het warmer word in nederland ???
    wie wil nou niet het weer uit spanje in Nederland hebben, dan hebben we tenminste geen mislukte zomers meer en hoeven we niet meer op vakantie scheelt ook weer wat CO2 uitstoot door die vliegtuigen

    Login om te reageren
  52. hape zegt

    15 november 2007 om 21:52

    Volgens mij kunnen jullie allemaal niet lezen ofzo??

    Er staat:
    De uitstoot van Daimler en Volkswagen NAM TOE tot respectievelijk 188 gram en 166 gram CO2 per kilometer. BMW’s werden echter iets minder vuil …

    … NAM TOE…. ik geloof toch niet dat dit veroorzaakt wordt omdat alleen DIE duitse merken ineens grotere auto’s bouwen dan het jaar ervoor… waarom heeft BMW het dan wel voor elkaar gekregen om de auto’s iets minder vuil te maken?
    En andere merken, bijvoorbeeld FIAT (Panda, Grande Punto Croma) maken ook steeds grotere auto’s en kunnen blijkbaar de CO2 uitstoot omlaag brengen

    Dat de gemiddelde CO2 uitstoot bij die andere merken lager liggen dan bij de duitse toppers komt idd omdat het productenpallet uit kleinere auto’s bestaat. Dit doet echter niets af aan het feit dat genoemde duitsers een opgaande tendens wat CO2 uitstoot betreft laten zien.

    Off topic:
    Het woord “premium” komt me aardig de keel uit zo langzamerhand en is verzonnen om te dure auto’s met een k*tsmoes aan de man te brengen….
    Kijk eens buurman… !!! Ik heb mijn premium auto op de oprit staan…. eigenlijk is het een Golfje maar omdat het dashboard van zachter materiaal is en meer glimmertjes heeft, de veer/demper combinatie wat stugger is en de stuurbekrachtiging ietsjes zwaarder gaat (wat overigens in de Golf door de garage ook kan worden veranderd in de settings) heb ik er 2000 euries extra voor uitgegeven…
    Oja hij is wel iets minder ruim maar dat heb ik er graag voor over…

    Login om te reageren
  53. jos zegt

    15 november 2007 om 22:39

    wat een belachelijke, ongefundeerde stelling :s:s

    Login om te reageren
  54. John zegt

    15 november 2007 om 22:50

    BMW’s werden echter iets minder vuil (dan weet u meteen waarom we graag BMW rijden
    Sorry, maar dit slaat nergens op. Voor de gemiddelde BMW rijder is dit geen doorslaggevende reden. Voor de gemiddelde rijder van welk merk dan ook is het doorslaggevende reden om voor deze auto te kiezen. Een vriend van mij rijdt een Prius, maar niet omdat die zo schoon is. Hij vond het gewoon een mooie (ja, smaken verschillen) en praktische auto.

    Dit hele vergelijk slaat nergens op. Een gemiddelde Duitse auto is niet te vergelijken met een Franse of Italiaanse! De Veyron is ook ondanks de Italiaanse naam een Duitse auto, in de meeste Franse en Italiaanse auto’s wil je niet gezien worden en het zijn over het algemeen kleinere, saaiere en truttiger auto’s.

    Als we de totale milieuvriendelijkheid bekijken kon de uitslag wel eens heel anders zijn. De kwaliteit van de auto’s gaat dan ook een rol spelen, en als het onderhoud aan een gemiddelde Duitse veel lager is dan aan Franse of Italiaanse dan is de milieubelasting ook een stuk lager.

    Tot slot: We zijn er zo langzamerhand toch inmiddels wel van overtuigd dat de CO2 helemaal niets met de milieuproblematiek te maken heeft, dus waarom publiceer je zo’n artikel eigenlijk?

    Login om te reageren
  55. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 22:56

    @John: het gaat hier ook niet om de milieuproblematiek, maar over marketing. Dat schijnt tevens iets te maken te hebben met nieuwswaarde en komkommertijd;)

    Login om te reageren
  56. Zoef zegt

    16 november 2007 om 11:54

    Ja maar wacht `ns even? CO2 is geen vervuiling an sich dus als auto`s meer CO2 uitstoten zijn ze toch niet persè vervuilender?

    Login om te reageren
  57. Julian zegt

    16 november 2007 om 12:04

    Beetje kortzichtig. Met VW wordt de groep bedoelt: incl. Bentley, Bugatti en Audi. De franse merken hebben het jaren geprobeerd om het premium segment te betreden, helaas. De Duitsers zijn daar heer en meester.
    Toyota doet goede zaken door introductie van de kleinere modellen zoals de Yaris en Aygo en die zijn wel succesvol.
    Kortom wat meer helderheid in een magere discussie. Succes!

    Login om te reageren
  58. Dink zegt

    16 november 2007 om 12:54

    Vuiler en lelijker!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North