
Ze zeggen altijd dat liefde blind maakt, maar nieuwe auto’s kunnen er ook wat van.
Het lijkt zo simpel te zijn: dankzij een combinatie van technologie, extra controle middels crashtests en alle andere innovatie, zijn auto’s veiliger dan ooit. En ja, het klopt dat de kans op overleven vergeleken met tientallen jaren terug veel groter is. We moeten echter wel uitkijken. Actieve (en passieve) rijhulpsystemen zijn fijn, maar kunnen zorgen dat je de controle te veel uit handen geeft en bij falen niet op tijd kan ingrijpen. Er is nog een voorbeeld van veiligheid die op een andere manier onveiligheid veroorzaakt.

Blindheid
Dan hebben we het over iets heel simpels: zichtbaarheid vanuit de cabine. Daar zit namelijk een negatieve bijwerking aan een positieve ontwikkeling. Stijlen in auto’s, het plaatwerk tussen de ramen, worden steeds forser. Uiteraard om ervoor te zorgen dat een auto structureel een stuk steviger is. Maar het zorgt wel voor grote blinde vlekken in auto’s. Tegenwoordig zijn de A-stijlen van auto’s groot genoeg om voetgangers of fietsers in te laten verdwijnen.

Afname zichtbaarheid
Het IIHS, het Insurance Institute for Highway Safety, deed onderzoek. Het hele onderzoek moet je zelf even teruglezen, maar ze hebben een manier gevonden om te toetsen hoe blind je bent in bepaalde auto’s met een percentage. In Jip- en Janneketaal: waar zitten de blinde vlekken door auto-onderdelen die het zicht belemmeren tot en met 10 meter voor je uit. Als 100 procent betekent dat je ziet alsof er geen auto is, betekent 0 dat je geen fluit ziet.

Dit percentage werd berekend voor een tiental autotypes, waar een exemplaar uit ergens rond 2000 wordt gepakt en eentje van een paar jaar geleden. Wat blijkt: sommige modellen scoren echt heel slecht. De Honda CR-V bijvoorbeeld, daar zag je 68 procent van de wereld door je voorruit bij de eerste generatie. Bij de voorlaatste CR-V uit 2022 is dat nog maar 28 procent. Dit komt door slechte zichtbaarheid vanwege de hoge motorkap, dikkere spijlen en grote spiegels. Mooi dat je achter je ziet, maar daardoor zie je dus slechter vóór je. Zelfs bij de Ford F-150, die al slecht scoorde in 1997 (43 procent), is het nog slechter geworden in 2022 (36 procent). De betere scores kwamen van de Honda Accord en Toyota Camry, die zaten in beide generaties ergens tussen de 65 en 60 procent.

SUV-meerderheid
En laat het nou weer net zo zijn dat SUV’s slecht scoren, naast het feit dat deze zwaar en groot zijn en dus sowieso al gevaarlijker zijn dan auto’s als het op ongelukken uitkomt. Volgens IIHS een ietwat zorgelijke ontwikkeling, want het is weer een extra voorbeeld van waarom we de SUV misschien iets té erg hebben omarmd.





Met moderne A stjilen parkeer je een complete Polo uit zicht achter de stijl. Dan heb je van die freak accidents waarbij jij en de Polo zo bewegen dat de Polo uit het zicht is en blijft terwijl je elkaar nadert.
Het wordt hoog tijd dat iedereen een eigen “pod” krijgt. Instappen, bestemming ingeven en je pod brengt je. Droog, snel, veilig en je kan de hele weg appen.
Mijn eerste auto was een BMW e21 en als ik die vergelijk met mijn huidige Alfa 159 dan is die laatste om te janken zo slecht qua zicht rondom. Maar de klassieke Panda maakt weer veel goed. Verder moet je niet te veel aan kreukelzones (aka knieën) en zo denken.
Voordeel met de Panda is dan weer dat je de kreukelzones minder snel nodig hebt aangezien je het gevaar beter aan ziet komen!
De “moderne” hulpmiddelen maken de bestuurders blind.
Wanneer je gewoon voor, naast en waar nodig over de schouder kijkt, dan is bv de A-stijl of kleine achterruit geen probleem.
Dus gewoon op de weg letten!
Dat merk ik op de snelweg steeds meer; dan heb je dat “superveilige” lampje in je spiegel, wat aangeeft wanneer iemand in je dode hoek zit.
Nadeel is dat mensen dit gebruiken als indicator dat ze weer voor je kunnen invoegen, waardoor ze een meter of 2 voor je rijden en jij vervolgens degene bent die veels te weinig afstand bewaard en gas terug moet nemen 🤬
Dat mensen voor je invoegen is natuurlijk van alle tijden. De oplossing is ook heel simpel, als er iemand voor je invoegt dan laat je het gas los om de afstand te vergroten. Maar veel mensen hebben daar een natuurlijke weerstand tegen en willen dat niet want dan gaan ze langzamer. Het is een psychologisch.probleem, geen technisch probleem. Er is overigens wel een technische oplossing, adaptieve cruise control. Die laat zonder emoties wel het gas los.
In principe ben ik het met je eens, maar als het goed is, heeft jouw rijinstructeur je ook geleerd dat je bijzondere verrichtingen alleen mag uitvoeren als je het overige verkeer niet hindert. Die zou jou nooit laten invoegen als een ander daarvoor op de rem moet.
Zolang het met gas los laten is op te lossen is er niks aan de hand.
Overigens is “het overige verkeer niet hinderen” een mooie kapstok om naar een totaal Inhaalverbod voor vrachtwagens te kopen, die hinderen altijd wel iemand.
Het was al bekend en is daarmee geen verrassing, deze uitkomst. Het moet aan alle kanten beter. NCAP die toetst op rondom zicht ipv al die bliepjes. Betere individuele aanpassingen, gewoon als optie tegen betaling of kosteloos. Voor grote, kleine, oude, jonge mensen. Waarom maar 1 maat stoel? Software instellingen, gewicht, geluid. Alles kan veel beter.
Zouden heel dunne maar toch heel sterke A stijlen niet te maken zijn?
ach, met een hele batterij camera’s rondom de auto en andere sensoren is dat geen probleem. De kans dat ik iets mis is héél klein, de kans dat de auto het zelf niet opmerkt en indien nodig ingrijpt nog kleiner. Zicht door de ruit is al lang niet meer het enige dat telt.
Ik verwachtte eigenlijk een heel ander artikel: over al die schermen en bont gekleurde verlichting in de interieurs van nieuwe auto’s die de bestuurder ‘s nachts blind maken.
Tijd voor terugkeer van de rustgevende en niet opdringerige oranje gloed zonder al die schermen?
Iedereen die wel eens voor de TV in slaap gevallen is weet dat een scherm op zich niet afleidt maar dat wat er getoond wordt. Als dat redelijk constant is blijf je er zeker niet naar kijken. Ook draagt de bont gekleurde verlichting niet bij aan de afleiding, integendeel zelfs, het scherpt een ontspannen sfeer waardoor de bestuurder zich aangenamer voelt en zich beter op het autorijden kan concentreren. Amber is contrast rijk met zwart maar is het niet ook een stress verhogende kleur?
Brussel zal er vast wel iets op bedenken.
Wat chauffeurs ook blind maakt zijn de telefoons die midden op de voorruit geplakt worden! Ik zie regelmatig auto’s voorbij komen waar een fietser of zelfs een schoolklas achter kan verdwijnen! En dat is iets wat jezelf in de hand hebt.