Ongelukken door slecht onderhouden verkeerslichten

Auteur: , 30 Reacties

En dat niet alleen, zo'n 10% van alle verkeerslichten is nutteloos en zou weggehaald kunnen worden.

Deze-doet-het-wel

Laksheid bij de wegbeheerder zorgt voor ongelukken. Dat zegt althans een aantal verkeersdeskundigen in Trouw De helft van de wegbeheerders controleert de installaties nauwelijks, terwijl die dingen drie keer per kaar een check zouden moeten krijgen. Zo moet worden gekeken of de lampjes het wel doen, maar het is ook prettig om te weten dat een stoplicht anders moet worden afgesteld omdat bijvoorbeeld de situatie op de weg is veranderd.

Maar waarom zorgt slecht onderhoud dan voor ongelukken? Dat zal ik uitleggen.
Als bijvoorbeeld op een druk kruispunt de verkeerslichten niet goed staan afgesteld, staan mensen vaak te lang te wachten. Daardoor ontstaat het risico dat de weggebruiker het zat is en besluit door rood te rijden. En dat is vooral voor fietsers gevaarlijk. De experts denken dat een betere afstelling van de verkeerslichten leidt tot een afname van het aantal ongelukken. Overigens is het ook superslecht voor mens en dier om te lang stil te staan. Iets met CO2 uit stationair draaiende motoren enzo.

De reden van het slechte onderhoud is natuurlijk hartstikke duidelijk; het kost te veel geld. De verkeersdeskundigen denken dat beter onderhoud juist heel veel geld gaat opleveren. “Zowel voor de verkeersgebruiker, als voor de beheerders”, zegt een van de experts in de krant “Ik gok dat zo’n 5 tot 10 procent van de stoplichten nutteloos is en kan worden weggehaald.” Dat scheelt voor de economie, maar ook voor de wegbeheerder zelf. Want, ieder stoplicht dat je weghaalt, hoeft ook niet gecontroleerd te worden. Makkelijk toch?

En minder verkeerslichten zou prettig zijn. Want al wachten we steeds korter voor een verkeerslicht, nóg korter is altijd beter. En misschien moeten we maar dreigen om de stoplichten voortaan zelf te bedienen. Is misschien wel een geinig pressiemiddel!



30 reacties

“[i]Daardoor ontstaat het risico dat de weggebruiker het zat is en besluit door rood te rijden. En dat is vooral voor fietsers gevaarlijk.[/i]”

Door rood rijden, bevordert de doorstroming.. dus waarom niet?
@martinus: het is maar net hoe je de zin wilt lezen… Fietsers die door rood rijden of fietsers die worden aangereden door auto’s die door rood rijden?
Hallo .. Ik ben verkeerslichtdeskundige ..

Geef eens geld ..
Ongelukken om dat mensen door rood rijden gebeuren ook bij stoplichten die wel goed staan afgesteld. wat een non-argument.
@marc94: deze ging niet geheelvolgens plan. mag verwijderd worden.
Kijk, en laat ze dan even beginnen in de Haarlemmermeer. Nergens staan die krengen zo slecht afgesteld als hier. Niet te doen!
Ongelukken om dat mensen door rood rijden gebeuren ook bij stoplichten die wel goed staan afgesteld. wat een non-argument.
“Ik gok dat zo’n 5 tot 10 procent van de stoplichten nutteloos is en kan worden weggehaald.”

Ik gok dat het er wel meer zijn. Wie biedt meer?
@Rick-dos:

Tussen de 7,9% en 11,3% ..

Kijk maat .. Oneven cijfers ..
Nu lijkt het net of ik er over nagedacht heb ..

Geef eens geld ..
@lincoln: Welke belchinees heb jij gebruikt? Vertrouw het voor geen meter…
@Rick-dos:

We moeten idd nog een commissie samenstellen en nader onderzoek plegen ..

En daar is uiteraard geld voor nodig ..
@lincoln: Als jij geld voor de onderzoekscommissie gaat regelen, ga ik geld regelen voor de verzoeningscommissie. Moeten natuurlijk ook wel aan een stukje nazorg doen…
@Rick-dos: in en om Nijmegen ongeveer 30%…
Er zij talloze voorbeelden waarbij het niet werken van stoplichten voor een betere doorstroming van het verkeer heeft gezorgd. Stoplichten moet je eigenlijk alleen plaatsen als de veiligheid hiermee aantoonbaar gediend is anders gewoon niet doen.
@pomoek: er zijn nog meer voorbeelden van kruispunten die buiten de spits beter doorstromen maar in de spits helemaal vast lopen.
@pomoek: In Utrecht kun je volgens mij zelfs een bericht naar de gemeente sturen waarom een stoplicht een stom-stoplicht is. Dan gaan ze testen of het inderdaad zo is door ‘m een tijdje uit te zetten. Als dat goed werkt kan er zelfs overgegaan worden tot het volledig verwijderen van het stoplicht.
Nooit begrepen waarom de stoplichten niet aan de overkant staan zoals in veel andere landen in plaats van boven je hoofd en dat je verplicht een hernia moet oplopen. Verder vind ik het eerst op oranje springen voordat hij op groen gaat ook een uitkomst…. But that’s me..
@Mercbenz: Inderdaad. Bij de meeste stoplichten zit je met je neus tegen de voorruit gedrukt, omdat je het anders neit kan zien. Daar is echt niet over nagedacht.
Alle verkeerslichten op rood zetten ..
Werkt het beste tegen botsingen ..

Geef eens nog meer geld ..
3x per kaar?
@rossi46audi: dat is inderdaad vrij karig.
Veel verkeerslichten staan zo hopeloos dom afgesteld, dat ze hooguit als advies zijn te bezien. En zoals met elke vorm van advies: gaat het de debiele kant op, kan je beter zelf nadenken.
Wij hebben hier in Woerden een drukke kruising (Europabaan op Wulverhorstbaan), vlak na een snelweg. De A12 eindigt hier op een 80 weg, waarna 5 meter voor de kruising een bord met ‘Woerden’ staat (dus 50). Iedereen knalt hier met 80 doorheen, terwijl dit een levensgevaarlijke kruising is. Als het rustig is, rijdt iedereen veel te hard, met ook het risico dat mensen door rood rijden tijdens rustige perioden (vaak lang wachten). Als het druk is, wilt iedereen nog net even dat donkeroranje licht meepakken, maar dit is een kruising waarbij de rood betekent dat de andere kant direct groen is, dus ook nog tijdens je oversteek bij donkeroranje. Al met regelmaat gehad dat je al bijna op de 50 zit bij wegrijden vooraan het stoplicht en dat er toch nog iemand door rood gaat, sta je bovenop je rem, met het gevolg dat er vaak zat hier kopstaart botsingen gebeuren. Er zijn op deze weg sowieso regelmatig harde crashes (bijvoorbeeld de 4C die hier laatst geplaatst was).
@jzaero: Ben overigens nooit fan van flitsers op rijkswegen of provinciale wegen zonder kruisingen, maar bij een kruising als dit mag er van mij best een flitskast geplaatst worden.
@jzaero: Ik ken dat kruispunt ja. Is een typisch gevalletje van volgasbijgroen-kruispunt door dat lange wachten.
Is er trouwens een site waar je verkeerd afgestelde stoplichten kan melden? Heb er namelijk eentje bij mij in de buurt staan waardoor ik de laatste paar maanden een keer of 3 bijna ergens op klapte.
@JCS: bij elke gemeente kan je zoiets melden.
Zullen we t gewoon collectief stoplichten blijven noemen. Dat is wat ze doen.
Ik vind dat ze best groen licht mogen geven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).