Hoera. We wachten steeds korter bij verkeerslichten

Auteur: , 17 Reacties

Alleen worden er wel steeds meer van die dingen bijgeplaatst.

Alweer-rood

Verkeerslichten, stoplichten, verkeersdoseerinstallaties, of hoe we die dingen ook willen noemen, ze zorgen voor irritatie. Is het niet omdat je als fietser zeiknat staat te regenen als je rood hebt, is het wel vanwege de files die ontstaan als je er als automobilist voor staat te wachten. Maar het valt allemaal wel mee met dat wachten, blijkt uit onderzoek.

De knappe koppen van het verkeersonderzoeksbureau DTV Consultants hebben uitgevogeld dat we gemiddeld maar een halve minuut voor rood staan te wachten. Dat is een, en ik quote “rechtstreeks gevolg van een steeds betere afstemming van de verkeersstromen door wegbeheerders en een goede analyse van de werking van het verkeerslicht na plaatsing.” Met andere woorden, lussen in het wegdek meten wanneer er een auto aankomt en als het mogelijk is geeft het verkeerslicht dan zo snel mogelijk groen. Ook zijn er steeds meer zones met een zogeheten groene golf, waardoor je niet hoeft te wachten. En dat is goed nieuws voor je gezondheid, want wachten voor rood is SUPERSLECHT voor je.

We staan dus niet zo heel lang stil voor een rood licht, maar dat doen we wel weer steeds vaker, hebben diezelfde mensen onderzocht. Het aantal stoplichten is de laatste elf jaar flink toegenomen, er staan er nu 5600 in ons landje. Een tijdje geleden, eind jaren 90, werden steeds meer stoplichten vervangen voor rotondes (170 stuks), maar dat wordt nu steeds vaker teruggedraaid. Of we kunnen ze combineren, da’s ook een mogelijkheid natuurlijk.

De onderzoekers hebben tot slot 1 laatste tip voor mensen die zichzelf op zitten te vreten als het wéér rood is. Je moet gewoon je irritatiegrens wat bijstellen, dan wordt het allemaal een stuk beter te behappen. En als je dat wachten écht zat bent, dan zet je je eigen stoplicht toch gewoon op groen?



17 reacties

We staan n halve minuut te wachten voor rood. per stoplicht? per rood stoplicht? per dag? per week?
@bartteeuwen: per x dat je voor rood komt te staan
Prachtig. DTV Consultants.
Hebben ze ook cijfers van zogenaamde ‘irritatie lichten’ en wachttijd daar?

BTW: als iemand ze wil helpen, ze hebben nog een vacature open voor “Adviseur Verkeersmanagement”. Je hebt geeneens een opleiding nodig!
En wat ze bieden is helemaal prachtig:
Een salaris waarmee je thuis kan komen (maar geen vreten van kan kopen?).
Bedrijfsuitjes, borrels, barbecues en meer (Brabantse) gezelligheid. (Mooi, want ik kon geen eten kopen van mijn salaris.)
Een werkplek in het bruisende centrum van Breda (weer wat geleerd).
“De onderzoekers hebben tot slot 1 laatste tip voor mensen die zichzelf op zitten te vreten als het wéér rood is. Je moet gewoon je irritatiegrens wat bijstellen, dan wordt het allemaal een stuk beter te behappen.”

Dat is net zoiets als je tegen een bokser zegt dat hij zijn tegenstander een paar goeie klappen moet verkopen. Of tegen een voetballer dat hij gewoon die bal in het net moet trappen. Of tegen VW-engineers dat ze gewoon even schone diesels moeten bouwen.
Makkelijker gezegd dan gedaan dus.
Ik merk er anders verrekte weinig van!
Ik sta bijna nooit stil voor een stoplicht. Ik krijg het meestal wel voor elkaar net zo lang te blijven rollen tot dat het groene lampje weer begint te branden. (waar de achterliggers zich vaak aan irriteren, maar waarom?)
een halve minuut bij een verkeerslicht is niet zo erg, maar die krengen staan vaak zo slecht afgesteld zodat we er niet een, maar 15 pakken in die 10km naar het werk. Als de afstelling onderling verbeterd word zouden we er allemaal een hoop profijt van hebben.
Wat je veel ziet is dat een stoplicht om niets nog ff op rood springt als je komt aanrijden. Om daarna gelijk weer op groen te springen. Met als gevolg mensen die in volle vaart op een rood stoplicht afrijden en toch één meter van tevoren groen licht krijgen. Kan je hier een boete voor krijgen? Roekeloos rijgedrag of zo? Na 5x komt dat stoplicht je wel de keel uit dat snap ik ook wel, maar hij zal maar eens op rood blijven staan voor een fietser oid.. Niet goed!
@wouth: of een kinderklasje met puppies. Fietsers wachten natuurlijk helemaal niet voor rood
Een halve minuut klinkt niet veel, maar als je vervolgens na een halve minuut rijden weer zo’n kreng tegen komt is het opeens erg inefficiënt.

Voor mij persoonlijk een van de grootste ergernissen in het verkeer.
Een goede afstelling in combinatie met een slim systeem maakt een wereld van verschil. Buiten de irritatie is het ook nog goed voor de doorstroming.

Er zit nogal verschil in. Bij de ene sta je 30 seconden te wachten bij een vrije kruising terwijl je bij andere gas loslaten vaak genoeg is.
Hoera, dat komt omdat half Nederland ook gewoon door rood rijdt….
Bussen kunnen hem ook op groen zetten. Die hebben zo’n knopje daarvoor. Of is dat een fabeltje?
@clarkson: is geen fabeltje. Het werkt echter niet met een knopje, maar met een zender die je kunt vergelijken met die van een op afstand bedienbare garagedeur. Dit systeem hebben overigens naar mijn weten alleen stads- en streekbussen.
@clarkson: lijnbussen hebben allemaal een sensor die, door over de verkeerslussen in de weg te rijden, alle verkeersinstallaties op groen zetten. Daar hoeft de chauffeur niets voor te doen.
Echter bij bepaalde kruispunten werkt dat systeem niet, omdat anders de doorstroming eronder lijdt. Dan wordt door hetzelfde systeem geregeld dat het licht als eerste in de volgorde weer op groen gaat.
Bussen hebben tegenwoordig namelijk geen tijd meer om onnodig te wachten. Zodra de maatschappij er langer over doet als de aanbesteder wil, worden ze gekort in bonus. Tegenprestatie is dus de bussen z.s.m. de. Routes laten rijden.
@crosscabouter: als is dan…. Lastig die maandagen
Ik vind de afstemming inderdaad beter worden, met name de groene golven werken steeds beter. Is ook maar goed dat er stoplichten zijn, als ik soms zie hoe mensen zich gedragen op plekken zonder stoplichten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).