• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ons asfalt gaat stuk door temperatuurwisselingen

Auteur: ricardo, gepost 2 april 2013 om 11:53 – 27 Reacties

Niet grappige grap is niet grappig


Vorst. Dooi. Vorst. Dooi. Vorst. Vorst. Dooi. Vorst. Dooi. Vorst. Vorst. Dooi. Vorst. Dooi. Dergelijke schommelingen zijn niet alleen slecht voor je humeur, ook het wegdek lijdt eronder.

Rijkswaterstaat meldt vandaag dat er de afgelopen winter ruim 2.700 schadegevallen aan het wegdek zijn geconstateerd. Een enorme kostenpost, zoals elk jaar met strenge vorst eigenlijk. Want strooizout dat met dooiwater in het poreuze wegdek wegstroomt, en daarna weer opvriest, daar krijg je Belgische toestanden scheuren van.

In het kouseizoen rukte Rijkswaterstaat 600 keer uit om een spoedreparatie uit te voeren, omdat een schadegeval aan het wegdek direct gevaar voor het verkeer opleverde. Zo’n 700 keer was de nood minder hoog en was een reparatie binnen 24 uur voldoende. De rest werd meegenomen bij het regulier onderhoud.

Dit jaar hebben we het aantal schadegevallen van de vorige keer overigens ruim weten te verdubbelen. In de winter van 2011/2012 werden er ‘slechts’ 1250 schademeldingen geconstateerd. 2010/2011 was overigens een stuk erger, met 3.800 wegschades.

De kosten voor de reparaties voor dit jaar zij niet bekend gemaakt. Komt nog wel, zodra RTL weer wat bonnetjes gaat opvragen.

Fotocredit: @doortreksels

Ook interessant!

  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in
  • Vorschade
    Vorstschade aan snelwegen zorgt voor file
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

rijkswaterstaat, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Multi kies-maar gespot: Ferrari 599 GTO combo’s
Volgend bericht: Kijk hoe de politie drie gecrashte autodieven arresteert »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    2 april 2013 om 11:59

    Vertel mij wat, hier is nieuw asfalt na een jaar weer oud.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      2 april 2013 om 12:02

      @norge:
      Die rottige spikes van jou ook, hou daar dan ook mee op.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        2 april 2013 om 12:34

        @jrk68: Dat verlucht de bodem…

        Login om te reageren
        • darrock zegt

          2 april 2013 om 12:46

          @Esprit_de_Flandre: spikes op een hyundai?

          Die komen het bergje toch niet op, met of zonder…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            2 april 2013 om 12:53

            @darrock: Niet spreken over dingen waar je geen verstand van / ervaring mee hebt…

            Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    2 april 2013 om 12:00

    Stichting opendeur…?
    Wat zou dit diepgaande onderzoek gekost hebben?

    Login om te reageren
  3. nasty zegt

    2 april 2013 om 12:06

    En maar lachen met de Belgen. Nu begint het hier juist hetzelfde :p

    Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      2 april 2013 om 12:10

      @nasty: Gelukkig word het hier gemaakt, bij de belgen is het asfalt standaard zo :)

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        2 april 2013 om 12:13

        @tunefuldjmike: jij gelooft dat ze die zo leggen ofwat? Lol

        Gewoon hetzelfde feestje als daar. Slecht kwaliteitsasfalt gebruiken om het goedkoper te maken. Klaar.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          2 april 2013 om 12:40

          @nasty: Schade wordt bij ons in Belgique gewoon minder snel hersteld.

          Ik viel bij omver van de zin: “Zo’n 700 keer was de nood minder hoog en was een reparatie binnen 24 uur voldoende.” Als ze het bij ons dringend noemen, reken dan zeker een week. Bij minder dringend een paar maand. Maar ik ken ook straten die al jaren vol putten en bulten liggen, maar waar gewoon niets aan wordt gedaan, terwijl het levensgevaarlijk is voor (brom)fietsers. Meestal is de reden dan: over een paar jaar wordt de hele straat vernieuwd, dus gaan we daar nu geen tijd en geld in steken. Ook bij wegenwerken is het soms een ramp. Stationsbuurt van Roeselare is al jaren een bouwwerf, voetpad bestond uit grote tegels en die liggen nu helemaal los en in scherven. Ideaal om je poten op te breken, vooral als je niet goed te been bent zoals ik. Je zou verwachten dat ze dan gewoon tijdelijke asfalt gieten, zodat het toch deftig en veilig is, ook al is het ‘maar’ voor twee-drie jaar, maar njet…

          Login om te reageren
          • Carreza zegt

            2 april 2013 om 13:16

            @Esprit_de_Flandre: we betalen dan ook zo weinig belastingen dat je dergelijke herstellingen uiteraard niet kan verwachten… (sarcasme)

            Login om te reageren
          • nasty zegt

            2 april 2013 om 18:10

            @Esprit_de_Flandre: ik ben ook “gezegend” met een wit-rode nummerplaat, so i know exactly what you’re bitching about ;)

            Login om te reageren
  4. felix95 zegt

    2 april 2013 om 12:09

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. heidi zegt

    2 april 2013 om 12:36

    Ziehier werelds duurste werkwerker!

    Login om te reageren
  6. mout zegt

    2 april 2013 om 13:09

    De eerstvolgende die over de opwarming van de aarde begint, ga ik te lijf met mijn ijskrabber!

    Login om te reageren
    • maurits123 zegt

      2 april 2013 om 21:43

      @mout: hahaha!

      Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    2 april 2013 om 13:13

    Asfalt?
    Bij ons (België) zijn het weer kasseiwegen hoor, die asfalt is al lang weggesleten… ;)

    Oh, en ik heb liever dat ze die putten laten liggen. Als ze die opvullen, worden het bulten, nog veel erger.

    Login om te reageren
  8. mightymike zegt

    2 april 2013 om 13:32

    Kan me een artikel herinneren van een jaar of 2 terug dat TU delft( of een andere over gesubsidieerde universiteit ) asfalt had ontwikkeld dat beter was in vele opzichten alleen duurder was maar de staat/ANWB vonden het maar niks. Iets met mosterd en een maaltijd

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      2 april 2013 om 13:56

      @mightymike:
      Het ZOAB is ook al veel duurder dan standaard asfalt.
      Maar heeft dus als nadeel dat het kapot vriest.
      En dat nieuwe asfalt zal wel weer andere problemen krijgen.

      PS. Erg zielig dat: “of een andere over gesubsidieerde universiteit”

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        2 april 2013 om 14:01

        @Hubert: 1. Het was geen ZOAB want dan had ik dat gezegd.

        2. Een onderzoek naar hoeveel vliegjes een auto gemiddeld plat rijd in een zomer seizoen. Toch triest dat daar geld aan besteed word terwijl je ook onderzoek kan doen naar nieuw asfalt of andere technologische hoogstandjes. Dus ja van dat soort onderzoeken heb ik geen hoge pet op

        Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    2 april 2013 om 13:54

    Aantal gaten in de weg is hetzelfde gebleven.
    Maar er wordt sneller schade gereden ( en dus gemeld) omdat tegenwoordig 16″ de minimale velgmaat is en de banden dus alsmaar platter worden. Dus je rijdt sneller je band kapot.

    Login om te reageren
  10. stihl zegt

    2 april 2013 om 15:30

    Voor de wijsneuzen hier; ik kan jullie verzekeren dat er niet wordt bezuinigd op de kwaliteit van asfalt..

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      2 april 2013 om 16:41

      @stihl:
      Maar helaas wel op het onderhoud.
      Gaten liggen momenteel langer open en te wachten op reparatie.

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        2 april 2013 om 17:49

        @Hubert: Nee, met dit weer (vorst in de nacht) heeft het geen nut om het nu te fixen, dan kan je volgende week weer langs komen.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          2 april 2013 om 21:46

          @widodh: Dan hebben ze meerdere gaten van vorig jaar over et hoofd gezien.

          Login om te reageren
  11. TheKeymaker zegt

    2 april 2013 om 17:42

    Dat krijg met dat flinterdunne asfalt in Nederland. Mag niks kosten he. Penny wise, pound foolish heet dat.

    Login om te reageren
  12. Kvgorp zegt

    2 april 2013 om 19:24

    Bij ons nergens geen last van. Water zet uit als het bevriest dat is dus ook de reden waarom asfalt bij scheuren kapot klapt als er vocht in zit. Alleen is het al weken kurk droog. dus van vorstschade is weinig spraken. (hier in het zuiden dan)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North