
Wie hogerop wil komen moet groots denken.
De Deen Anders Warming timmert al sinds 1997 aan de weg als auto-ontwerper. Hij begon zijn carriere in 1997 bij BMW, om in 2003 over te stappen naar Volkswagen. Daar houdt hij het precies twee jaar vol, om in 2005 terug te keren naar München. In 2010 volgt hij Gert Hildebrand op als hoofdontwerper bij MINI, nadat de Duitser de overstap maakte naar het Chinese Qoros.
Verantwoordelijk voor de (te) dikke onderlip van de huidige MINI Cooper S is Warming dan ook niet, wel tekende hij de coole Rocketman Concept en de onlangs gepresenteerde MINI Vision Next 100. Onder zijn leiding kwam MINI ook met de dubieuze vijfdeurs hatch en de tweede generatie Clubman (rijtest).
Wat Warmings nieuwe werkgever is, is nog niet bekend, evenmin wie MINI’s nieuwe hoofdontwerper zal worden. Wie het ook wordt, aan hem of haar de moeilijke taak van vierde generatie herkenbaar doch fris te maken.
UPDATE: vanaf 1 januari 2017 zal hij het designteam bij Borgward gaan leiden, en dat is hard nodig.
UPDATE 2 (01-06-17): Oliver Heilmer wordt de nieuwe designbaas van MINI. Heilmer is momenteel nog hoofd van BMW’s Designworks studio en start per 1 september.
Misschien is er een Chinees merk die inmiddels het nut van een echte ontwerper inziet?
@dutchdriftking: Qoros heeft ook veel mensen van Saab overgenomen en die ook de fabriek laten bouwen. Het zijn geen echt lelijke auto’s en best ok.
@pinut187: ontwerpers bij Saab halen zou ik zelf nou niet direct doen :S
Hij zoekt het dus ergens Anders?
@shibby: ik dacht zelf dat hij anders heette
Ik wist niet dat ze een ontwerper in dienst hadden, ik dacht eerder aan een fotokopieer apparaat dat alleen van A4 > A3 kopieën kan maken.
@desjonnies: die staat ook bij Audi
Op een zeker moment ben je natuurlijk ook uitgekakt op het mini concept.
Is hij de broer van Global? Irritante gast is dat…
Logisch dat je maar 2 jaar bij VW blijft. Er valt daar niks te ontwerpen. Alleen op de copy en vergroot of verklein knop drukke .
Ik neem aan dat Mini’s flink wat geld in het laatje brengen, maar als ontwerper zou ik niet graag verantwoordelijk willen zijn voor een model wat na elke facelift lelijker wordt.
@gash: het wordt inderdaad steeds lelijker
De eerste ‘new-Mini’ blijf ik de mooiste vinden, na al die jaren nog steeds best fris