• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes cancelt ontwikkeling van EV Toppers

Auteur: willeme, gepost 16 mei 2024 om 11:58 – 18 Reacties

Mercedes cancelt

Dat is wel schrikken, Mercedes cancelt de ontwikkeling van EV-toppers.

We waren zo trots op Mercedes! In relatief korte tijd, pompte het merk uit Stuttgart een complete elektrische modellijn uit de grond. Het begon met de EQC, maar al snel kwamen daar de (adem in) EQA, EQB, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV, EQT en EQV bij (adem uit) Daar is sinds kort een elektrische G-Klasse bijgekomen die géén EQ-heet.

Bij Mercedes is er een tweedelige strategie. De kleinere modellen en bedrijfswagens delen hun basis met een model die je ook kan krijgen met een verbrandingsmotor, de grotere modellen (EQE- en EQS-derivaten) staan op een uniek platform. Die modellen zijn er al een paar jaar, dus is Mercedes logischerwijs bezig met de opvolgers ervan.

Mercedes cancelt elektrische toppers

Maar wat blijkt, volgens Handelsblatt heeft Mercedes de modellen keihard gecanceld. Het Duitse luxemerk was bezig met de ontwikkeling van het MB.EA Large-platform. Daarop moesten de opvolgers van de EQE- en EQS-modellen gebouwd gaan worden. De reden dat Mercedes dit doet is simpel: geld. Het gaat zo ongeveer 4 tot 6 miljard aan ontwikkelingskosten schelen. Omdat de huidige modellen niet zo goed verkopen als gehoopt (en verwacht), moet Das Haus zijn doelen bijstellen.

Mercedes cancelt

Dat men stopt met de ontwikkeling van het MB.EA-Large-platform wil niet zeggen dat er niets meer gedaan wordt op het gebied van elektromobiliteit. Het MB.EA-Medium-platform is namelijk óók in ontwikkeling en die komt er sowieso! Dat is namelijk het platform waarop de elektrische C-Klasse en GLC gebouwd gaan worden.

Er komen WEL opvolgers

Betekent dit dat Mercedes stopt met de grote luxe elektrische auto’s? Nee, de huidige modellen worden uiteraard alsnog periodiek verbeterd. Zo heeft de EQS net een kleine opfrisbeurt gehad. Daarnaast zullen de EQE en EQS gewoon opvolgers krijgen. Deze staan dan op een doorontwikkeld platform en dus niet een nieuw bodemsectie.

Mercedes cancelt
Mercedes cancelt

En met doorontwikkeld bedoelen we ook echt verbeterd, dus met 800V-architectuur (in plaats 400V van de huidige modellen) en accu’s met een hogere energiedichtheid. De elektromotoren moeten dan ook efficiënter zijn.

Via: Autocar

Ook interessant!

  • Mercedes vindt elektrische Mercedessen
    Mercedes vindt elektrische Mercedessen niet mooi
  • Elektrische baby-Benz wordt mooier dan de EQE en EQS
  • Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV – rijtest video
  • Mercedes EQG komt deze maand (maar heet géén EQG)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

EQE, eqe-suv, EQS, eqs-suv, Mercedes

Vorig bericht: « Renault Rafale 300 is terugkeer van Renault Sport, eh Alpine
Volgend bericht: 130 km/u was dat niet heel onveilig? Nee dus! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autokenner zegt

    16 mei 2024 om 12:11

    Mooi een ev is ook natuurlijk geen echte auto

    Login om te reageren
    • PrettyAwesome zegt

      16 mei 2024 om 12:28

      @Autokenner, ik ben zo benieuwd waarom dat in jou ogen niet zo is!

      Login om te reageren
      • ronaldotour zegt

        16 mei 2024 om 12:40

        Jouw ogen.

        Login om te reageren
      • Autokenner zegt

        16 mei 2024 om 13:27

        0 beleving, niet eens zo zeer het geluid maar het klopt gewoon niet

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          16 mei 2024 om 20:13

          Als het niet het geluid is, wat dan?

          Login om te reageren
        • grrrrrene zegt

          16 mei 2024 om 22:00

          Volgens die logica zijn er maar weinig auto’s in het Nederlandse verkeer. Alsof een doorsnee Skoda of Dacia “beleving” geeft. Het gros van de auto’s op de Nederlandse wegen zijn bedoeld om iemand van A naar B te brengen door ons veel te drukke verkeer.

          Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      16 mei 2024 om 13:39

      @Autokenner Wat een rare reactie, je hebt niet eens naar de feiten gekeken. Er wordt door Mercedes geen EV minder gebouwd. Alleen de allerduurste modellen komen op een verbetering van het huidige platform, en niet op een volledig nieuw platform. En op zich is dat prima, de Model S laat zien dat je helemaal geen nieuw platform nodig hebt en verbeteringen voldoende zijn.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        16 mei 2024 om 18:14

        @audirs3
        Is dat dezelfde model s waarvan jij beweerde dat de plaid lichter is dan de laatst leverbare m5?

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          17 mei 2024 om 12:29

          @THSD de Model S Plaid weegt 2165kg. Een M5 2435kg. En dat laatste is meer… Misschien even terug naar de basisschool.

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            17 mei 2024 om 18:27

            @audirs3
            Wellicht een cursus begrijpend Nederlands volgen maar dan wel opletten he 😉
            De laatst leverbare M5 weegt 1870 en ja…dat is 295kg minder dan de S plaid.

            Login om te reageren
  2. str8six zegt

    16 mei 2024 om 12:22

    Goed nieuws! Wat een lelijke hokken zijn die EQ-modellen.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      16 mei 2024 om 13:41

      @str8six Lezen is ook moeilijk hè? Het enige wat onveranderd blijft is de bodemplaat, die je toch niet ziet. Er komen niet minder EQ modellen op de markt. En ze zullen er dus ook niet mooier op worden.

      Login om te reageren
  3. WaltervG zegt

    16 mei 2024 om 12:40

    Helaas te snel getrokken conclusies. Ja de MBEA.L ontwikkeling (en sourcing van leveranciers) is eind vorig jaar even gestopt en de auto’s, varianten, technologien en productielocaties zijn onder de loep genomen. Het platform is echter niet gecanceld. Als dat zo was had MB al wel zelf een bericht gepubliceerd.

    Login om te reageren
  4. WaltervG zegt

    16 mei 2024 om 12:46

    Te snel getrokken conclusies.. Mercedes heeft de ontwikkeling en sourcing van leveranciers een tijdje stilgelegd om alles onder de loep te nemen. Er is geen sprake van cancellen.

    Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    16 mei 2024 om 13:13

    Het type Mercedes GE drocht.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    16 mei 2024 om 19:01

    Vaag verhaal, als je een bestaand 400V platform naar 800V brengt dan is dat toch gewoon een nieuw platform want wat blijft er dan nog gelijk?

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      17 mei 2024 om 01:05

      Upgrade van de laadstructuur hoeft niet perse aanpassing van het platform te betekenen zolang dit past.

      Login om te reageren
  7. degrotemuis zegt

    17 mei 2024 om 07:55

    Ergens wel te begrijpen dat die modellen niet zo goed verkopen, het is toch een beetje ID.3 1st vs Golf 7.5, nieuwer, moderner, maar minder. Natuurlijk door de afwijkende styling die traditionele Mercedes kopers wellicht niet zo waarderen, maar ook als de afwijkende styling bevalt voelt het toch minder Mercedes dan de benzinevarianten. Een minderwaardiger interieur dan een E of S, in ieder geval in de versies zonder hyperscreen en ik persoonlijk ben er nog geen tegengekomen waar de pasvorm van het vaste paneel dat door moet gaan voor een motorkap echt goed past. Maar intussen zijn ze wel stevig geprijst.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North