Ook Abarth komt met heet nieuws voor Genève

Auteur: , 24 Reacties

FCA is lekker bezig vanavond.

Ze hebben zin in Genève, daarbij bij FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Het merk kondigde net een paar updates en nieuwe versies aan van diverse Alfa Romeo’s. Maar FCA heeft meer nieuws in het vat. In dit geval gaat het om Abarth, de afdeling van snelle Fiats. Goed nieuws: het gaat om extra leuke uitvoeringen.

Abarth 124 Rally Tribute
We beginnen met het leukste nieuws. Abarth introduceert namelijk een speciale variant van de 124 Spider, de 124 ‘Rally Tributo’. De auto is een eerbetoon aan de Abarth 124 Spider, die mee doet aan het R-GT kampioenschap. Zo zien we op de voorschermen speciale badges prijken en krijg je een plakaatje in het interieur dat vertelt hoe zeldzaam deze Abarth is. Er worden er namelijk slechts 124 stuks van gebouwd. Er is keuze uit twee kleuren: Turini White en Costa Brava Red. In beide gevallen is de auto uitgerust met een matzwarte motorkap en achterklep. Op motorisch gebied verandert er niet zoveel, helaas. Je zult het moeten doen met de 1.4 MultiAir met 170 pk en 250 Nm. Dat wil niet zeggen dat je geen extra hardware krijgt die het rijden een beetje leuker maakt. Zo heeft de 124 Rally Tribute de beschikking over ultralichte 17″ wielen in het wit, een ‘Record Monza’-uitlaat en ho-ijzers van de firma Brembo.

Abarth 124 Rally Special '19

Abarth 595 esseesse
Het andere nieuwtje van Abarth is de 595 essenesse. Ondanks de schattige looks, heeft deze Abarth méér vermogen dan de 124 Rally Special. In deze auto levert de T-Jet namelijk maar liefst 180 pk. Ook hier zien we een setje remmen van Brembo met geperforeerde schijven voor en geventileerde schijven achter. Andere mechanische upgrades zijn een Akrapovic sportuitlaat en Koni FSD dempers op de achteras. In het interieur zien we dikke sportkuipen en wederom overal badges. Ditmaal met ‘Abarth 70’, om de zeventigste verjaardag van de tuner te vieren.

Abarth 595 esseesse '19

Of de auto’s naar Nederland komen en wat dit lekkers gaat kosten, is (nog) niet bekend. Beide auto’s maken volgende week hun debuut op de Salon van Genève.



24 reacties

er zitten natuurlijk Mazda genen in maar genial blijft de 124….

op een mooie zondag over mooie wegen met vrouwlief van (Nord) Tirol naar Südtirol (Noord Italïe) lekker lunchen, 1 glaasje 🥂 kan best beetje shoppen….

Heerlijk doen we nu al zeer regelmatig alleen een mooie 124
(of andere fijne joie de vivre auto) ontbreekt…

nog…😚
@wahltiroler: stukje verder op hier op AB staat er een BMW met Verstappen livery te koop, met passend kenteken.. Wat voor op een mooie zondag!?
@wahltiroler: Ik ben normaal wel gecharmeerd van Italiaanse bolides, maar met die 124 weet ik het niet. Hij lijkt zo… Amerikaans lomp vergeleken met de Mx-5. De Mazda oogt kleiner, sportiever en scherper. Eigenlijk zoals de 124 vroeger was.
@gandini: ik kan je wel begrijpen.

De MX5 is ranker en waarschijnlijk ook de betere stuurmansauto.

Voor mij, met mijn toch beperktere stuurmanskunsten, zou de Fiat volledig toereikend zijn.

Daarbij komt dat die Fiat heerlijke herinerringen aan de “oude” oproept en aan mijn eerste Auto’s.

Dat in combinatie met het bovenbeschreven “reisje” maakt de auto voor mij erg begeerlijk
Een nieuwe 595 EsseEsse, nou nou, hoe lang kennen we de Abarth 595 met 180pk nou al inmiddels?

Weinig vernieuwend, zonde van de stand op Genève. Je had thuis kunnen blijven.
FCA leeft nog in 1976.
Waneer komt er een abart panda, of tipo?.
Bij Ferrari klotst het geld tegen de plinten omhoog maar bij Alfa persen ze de aller- allerlaatste druppels nog ff uit de Giulietta. Gelukkig hebben we Abarth nog. Raar bedrijf dat FCA.

En ga me nou niet vertellen dat Ferrari een ander bedrijf is, dat gelooft geen hond.
@gulli: FCA bezit 90% van de aandelen van Ferrari en gebruikt de opbrengst om de schulden van alle andere merken te bekostigen. Het is er FCA alles aan gelegen dat Ferrari veel winst maakt.
@sirprize: zelfde truc als Air France probeert op te tuigen met KLM…
De 595 geeft geen MultiAir, maar nog de T-jet. (Alleen de Amerikaanse 500 Abarth heeft een 1.4MA)
@veloce: Verrek, je hebt helemaal gelijk! Waarom is dat eigenlijk? De 1.4 MultiAri zou toch een perfecte motor zijn voor de diverse Abarth 595’s? Als ze ‘m toch al voeren in de VS, waarom dan niet in Europa? In elk geval thanks voor de comment, ik wist het echt niet! Zo leren we nog eens wat ;-)
@willeme: Ben blij dat de Multair niet voor de 500 Abarth buiten de US gebruikt wordt. Hebben bovengemiddeld vaak issues met de multiair unit en de techniek is enorm gevoelig wat betreft de juiste olie/tijdige oliewissel. Enige voordeel van de Amerikaanse Abarthjes is dat deze standaard met de Garret GT1446 worden geleverd en dat is buiten de states alleen voor de Compitizione modellen.
Maar nu is met nog steeds niet duidelijk waar de Esseesse te plaatsen is. Wat is er dan anders dan een Turismo of Competizione?
@veloce: Ik ben bang dat het voornamelijk de badges zijn en de gordels. Dat soort werk.
Zijn die Fiatjes 500 intussen niet genoeg uitgemolken?
Wel apart: denk je in een leuke vlotte spider rond te rijden, wordt je om de oren gereden door een 500…
Ik wil de Spider zo graag een gave auto vinden! Maar ik vind hem niet mooi🙄🙄
@dutchdriftking: Ik zie ook veel liever de MX-5 in dit geval.
Wat als je de 124 nou geweldig vindt en de zwarte motorkap spuuglelijk?
@mashell: Als gewone 1.4 vind ik het inderdaad een veeeel mooiere wagen. Het Abarth sausje wat geweldig is op een 500 is te fout voor woorden op een 124.
@mashell: dan bestel je hem zonder de zwarte motorkap, kan gewoon.
‘Tributo’ …… had met wishfull thinking ‘Triturbo’ gelezen en dan op 170pk gebotst.
Saaie MX5 kloon blijft saai. Jammer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).