• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook de G-klasse ontsnapt er niet aan

Auteur: RubenPriest, gepost 8 november 2019 om 13:58 – 30 Reacties

De G-klasse wordt helemaal elektrisch


De G in G-klasse heeft nooit voor groen gestaan, maar daar gaat nu verandering in komen.

Hoewel de G-klasse onlangs voor het eerst sinds de prehistorie is vernieuwd, is het nog steeds een ouderwets lompe en onzuinige bak. Dit maakt het geen auto voor mensen die het klimaat een warm hart toedragen. Nu gaat dat toch veranderen, want Daimler-baas Källenius heeft – jawel – een volledig elektrische versie aangekondigd.

https://twitter.com/sascha_p/status/1192551741369176064

Källenius geeft toe dat er is getwijfeld over het voortbestaan van de G-klasse, maar nu ziet hij de toekomst van het model rooskleurig in. Sterker nog, volgens hem is de G-klasse wel het laatste model dat ze eruit gaan gooien.

De emissieloze G maakt deel uit van het komende elektro-offensief van Mercedes onder het EQ-label. Källenius had al aangekondigd dat Mercedes er een slordige 10 miljard euro tegenaan gaat smijten. Tegen de tijd dat het 2022 is kunnen we daarom tien nieuwe EV’s verwachten van Mercedes. De elektrische G-klasse, die waarschijnlijk EQG gaat heten, is daar dus één van.

Mercedes is niet de eerste die op het lumineuze idee komt om een G-klasse te elektrificeren. Het Oostenrijkse Kreisel Electric heet namelijk al eens een G 350 d voorzien van twee elektromotoren. Dit leverde 482 pk en een 0-100 tijd van 5,6 seconden op. Dit unieke exemplaar was bestemd voor niemand minder dan Arnold Schwarzenegger. Elektrisch rijden like a boss, het kan dus wel.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, g-klasse, Mercedes, ola-kallenius

Vorig bericht: « Villa in Brabant heeft Porsche 911 én playseat in huis
Volgend bericht: Dit betaal je voor de nieuwe 2 Serie Gran Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    8 november 2019 om 14:08

    Er zijn anders al verdomd veel groene G klasses geleverd in het verleden :P

    Ook elektrisch blijft het natuurlijk een lompe energieverslinde zeecontainer. Maar goed, dat geeft niet, als hij daadwerkelijk voor z’n functie wordt gebruikt. En het frame kan veel gewicht hebben voor de accu’s.
    Een goede elektrische 4×4 is natuurlijk welkom.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 november 2019 om 09:03

      @fanboy: met een motor per wiel en in milliseconden de kracht per wiel kunnen regelen (ook remmen) is gewoon perfect voor offroad. Kijk maar eens naar de Rivian special van Fully Charged.

      Login om te reageren
  2. denaamisbas zegt

    8 november 2019 om 14:09

    en ik maar hopen dat deze juist niet elektrisch werd………

    Login om te reageren
    • momo zegt

      8 november 2019 om 14:37

      @denaamisbas: Want je wilt er graag een..?

      Login om te reageren
      • denaamisbas zegt

        8 november 2019 om 22:38

        @momo: een? doe mij er maar 3 ofzo, een om door de blubber mee te baggeren, een om te tjoenen en een voor dagelijks gebruik :)

        Login om te reageren
        • momo zegt

          8 november 2019 om 23:18

          @denaamisbas: KOOP DAN!!1!1!1!!

          Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      8 november 2019 om 14:41

      @denaamisbas: Elektronische aandrijving is ideaal voor de G klasse. Direct koppel en qua wegligging is het toch al geen topper. Topsnelheid gaat het ook niet om met zo’n kolos.

      Login om te reageren
      • atrak zegt

        8 november 2019 om 15:27

        @RutgerK: Plus ruimte zat voor flinke accu’s.

        Login om te reageren
        • loserboi932 zegt

          8 november 2019 om 15:58

          @atrak: ruimte valt vies tegen. Hij is nogal small

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            8 november 2019 om 16:09

            @loserboi932: het grootste verschil tussen de huidige en de oude is juist dat de wagen flink verbreed is.

            Login om te reageren
      • potver7 zegt

        8 november 2019 om 15:35

        @RutgerK: electronische aandrijving… Ik zie die electronen al trekken aan een zeecontainer op wielen

        Login om te reageren
        • RutgerK zegt

          9 november 2019 om 00:16

          @potver7: niet gelet op autocorrectie :-(

          Login om te reageren
      • Silverarrow zegt

        8 november 2019 om 17:07

        @RutgerK: Plus de mogelijkheid om afzonderlijk wielen aan te drijven. Superhandig op ruw terrein.

        Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      9 november 2019 om 08:31

      @denaamisbas: zo mooi om te zien dat iedereen huilie doet. Elke auto zal straks elektrisch zijn. Ook jij zal elektrisch gaan rijden. Weet nog wel dat filmpje betreft mobiele telefoons. Ja mobiele telefoons heeft toch niemand nodig??? Dat is toch onzin!! Kijk iedereen nu eens.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    8 november 2019 om 14:09

    Als een elektrische aandrijflijn ervoor zorgt dat we nog jaren mogen genieten van die heerlijke zeecontainer, ben ik voor. Het gros van de huidige G-klanten kiest er toch alleen voor vanwege het stoere voorkomen, en dat kan prima met elektropower.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      8 november 2019 om 19:18

      @Edge: ik ook! Verreweg het beste auto nieuws van de dag! Kan ik weer even doorsparen. Wordt het deze of de nieuwe Alpina B3……?

      Login om te reageren
  4. tdu2zonda zegt

    8 november 2019 om 14:18

    Vond Dr. Z toch een leukere CEO van Daimler. Deze man is me iets teveel boekhouder en groen ipv autoliefhebber, dat was Zetsche naar mijn beleving toch echt wel.
    Deze man wilt de V8 weghalen uit de C63 en dan ook nog EV G-klasse…
    Ik ben normaal redelijk Mercedes minded, maar deze nieuwe richting bevalt me niet.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      8 november 2019 om 14:23

      @tdu2zonda: Hij zegt feitelijk ook dat dit de laatste Mercedes is die ze gaan bouwen, dus het zal wel snel afgelopen zijn met Mercedes :P

      Login om te reageren
      • theladystig zegt

        8 november 2019 om 14:47

        @fanboy: Interpretatie

        Login om te reageren
    • monaco zegt

      8 november 2019 om 16:12

      @tdu2zonda: Waarom kan een autoliefhebber niet groen zijn? Wat een macho praatjes weer zeg, het is toch fantastisch dat er na 100 jaar eindelijk eens ontwikkeling is op het gebied van aandrijving.

      Login om te reageren
  5. baksteen zegt

    8 november 2019 om 15:55

    Waarom denken autofabrikanten nog steeds dat het normaal is om te liegen met de term ‘emissieloos’

    Login om te reageren
    • monaco zegt

      8 november 2019 om 16:14

      @baksteen: De hele supply chain zal eraan moeten geloven op termijn. Maar uiteindelijk kan de hele wereld switchen naar van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        9 november 2019 om 09:08

        @monaco: zelfs een elektrische auto op fossiele brandstof is veel beter voor het milieu dan een brandstof motor.

        Minder onderdelen, minder onderhoud en een veel langere levensduur. Accu’s gaan makkelijk 500.000 km mee in een auto en kunnen daarna met minimale inspanning nog jaren het grid ondersteunen.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 november 2019 om 16:18

      @baksteen: en waarom denken de criticasters nog steeds dat als er geen emissies uit de auto komen (deze dus niet de leefomgevingen) vervuilen dit dan niet emissieloos mag heten? Er komen gewoon geen emissies uit een elektrische auto, deze is dus emissieloos. Sinaasappelsap waaruit het vruchtvlees is gefilterd is ook vruchtvleesloos (en daarom veel lekkerder…).
      Dat er emissies uit een elektriciteit centrale komen is een heel ander verhaal en ook optioneel want de energie kan ook van wind of zonnekracht komen. Of van aardgas, steenkool, bruinkool, biomassa, getijden etc. Het mooie is dat de elektrische auto al vanaf dag 1 voorbereid is op toekomstige duurzame energie voorziening. En zelfs al is de energieopwekking niet duurzaam dan is het proces heel veel efficiënter dan met verbrandingsmotoren in auto’s, die immers een bijzonder laag rendement hebben. De enige reden dat we het lage rendement van verbrandingsmotoren accepteren is dat de brandstof eigenlijk (zelfs ondanks alle belastingen) gewoon spotgoedkoop is.

      Login om te reageren
      • baksteen zegt

        8 november 2019 om 16:26

        @mashell: heb niks tegen elektrische auto’s, alleen is de term emissieloos gewoon onzin aangezien er vanaf de productie van de batterij tot aan de volledige auto weldegelijk emissies zijn vrij gekomen. Daarnaast kost het opladen van een auto alsnog energie. Dat jij dat niet kunt zien omdat er zo’n mooie paal met kabel in de grond staat betekent niet dat er geen emissies vrij komen

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          9 november 2019 om 08:34

          @baksteen: als oplossing daarvoor is eigendom van autos afbouwen en over gaan op autos as a service. Waardoor engineers zich mogen focusen op autos die 5 miljoen kilometer kunnen en modulair geupgrade kunnen worden. Voor een lagere emissie in de supply chain.

          Login om te reageren
  6. shellplc zegt

    8 november 2019 om 16:42

    Doe mij maar deze dikke zeldzame G 65 AMG helaas zullen deze types niet meer terugkeren
    https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/mercedes-benz-g-65-amg-benzine/a3a761c5-fd8a-4f09-bd7b-68cc3aab03c7/

    Login om te reageren
  7. antwaarpeneir zegt

    8 november 2019 om 19:46

    Electrische G wagon met een bereik van 100 km daar zitten we op te wachten..

    Maarja als dit het voortbestaan van de G verzekerd dan doen ze maar.

    Login om te reageren
  8. thomasthomas zegt

    8 november 2019 om 21:18

    Zal een leuk gewicht worden met die accus.

    Login om te reageren
  9. markos78 zegt

    10 januari 2020 om 20:50

    Ik vind het wel gaaf. Zo blijft de G wat langer onder ons tenminste.
    Nog ff wachten op de doorbraak van de grafeen-accu en dan wordt het echt wat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North