
De BMW Speedtop voelt zich helemaal thuis in de sferen van de Italiaanse jetset.
Terwijl jij en ik in Nederland naar een grauwe, regenachtige dag zitten te staren, is in Italië onder een prachtige zon het Concorso d’Eleganza Villa d’Este helemaal in volle gang. De onthullingen van BMW zagen we al, maar die mag je nu dus ook aanschouwen als je rondloopt op het evenement. Zoals waarde collega’s Ruben en Machiel momenteel doen. En daardoor is het plaatje helemaal compleet, in ieder geval voor de BMW Speedtop.

BMW Speedtop
De dichte broer van de Skytop van vorig jaar weet nog niet iedereen te overtuigen, maar volgens Machiel is ‘ie in het echt net zo mooi als op de foto’s. En als je hem zo aan de kust van het Comomeer ziet, is het plaatje ook direct compleet. Deze auto past perfect in de wereld van Zuid-Europese kustplaatsen. Al moet gezegd worden, de dakloze Skytop past er dan nog wel perfecter bij.

We hebben in het eerder gelinkte artikel alle info al op een rijtje gezet, maar nog even beknopt: de BMW Speedtop is een Shooting Brake-versie van de Skytop, die naast de open versie in productie gaat. Er worden 70 stuks gebouwd voor een nog onbekende prijs. De technische basis en ook de 4.4 liter V8 met 625 pk komen van de BMW M8 Competition. Het is een tweezitter, de kofferbak slokt de mogelijkheid voor achterstoelen op en achter de voorstoelen passen twee op maat gemaakte lederen tassen. Die, net als het leder in de rest van de cabine, verzorgd zijn door Schedoni.

Zoals gezegd waren de reacties gemixt, maar de BMW Speedtop is wat ons betreft een winnaar. Nou maar hopen dat de 70 exemplaren niet allemaal in een afgesloten garage eindigen, maar gewoon in Dario Franchitti-stijl gebruikt worden als heerlijke cruiser.






Jammer inderdaad, dat er maar 70 van worden gemaakt. De kans om zoiets in het wild tegen te komen wordt zo wel heel erg beperkt tot de vanzelfsprekende Concours d’Elegances en de onvermijdelijke veilinghuizen waar ze incidenteel zullen worden geflipt.
Ja, echt jammer inderdaad! Niet alleen vanwege het tegenkomen in het wild, maar ook omdat ik er best een zou willen. Nou is een normale M8 Competition ook veel te duur voor mijn budget, maar dat is wel een auto die in aantallen gemaakt wordt dat ze afschrijven en over een aantal jaar wellicht betaalbaar worden.
Deze Speedtop is in het echt mooier dan op de eerste persfoto’s. Wat een schoonheid. Alles goed, en als je in bent voor een Porsche of Ferrari: dan kies je toch deze! De toekomst voor de autofabrikanten is dergelijke schoonheden in grotere series en vele varianten uit te brengen. Akkoord nog een hoop lobbywerk in Brussel nodig vanwege alle verplichtingen voor de veiligheideisen, eindeloze testen en schrikbarende meerprijzen voor kleine series. Hoewel, bij massaproductie is de meerprijs t.o.v. inkoop ex belastingen en certificeringen ook 5-10 maal zo hoog (500-1.000%).
Dus graag zo’n Speedtop, is er geen betere naam(?), maar dan voor 80-120.000 euro. Met suicidedoors achter en een achterbank, plus een 3.0 PHEV uit de schappen van BMW.
Bloedmooi!! Elke andere mening getuigd van wansmaak 😉
Aardig ontwerp maar niets bijzonders imo, allemaal wel een keer gezien maar oogt beter dan huidig Bmw design
Wat is aanneembaar wat dit gaat worden, BMW 6-serie Speedtop en Skytop. ??
Niet onaardig maar net als bij de Bovensiepen vind ik de interieur kleur keuze erg twijfelachtig.
Bloedmooi? Nu zijn we de afgelopen jaren natuurlijk niet erg verwend, maar is de hedendaagse auto dan echt zo lelijk, dat we de eerste de beste auto die er niet als een kermisattractie uitziet, direct maar “bloedmooi” vinden?
@Rob: je constateert een ‘probleem’, constateert ook dat deze auto een oplossing kan zijn voor dat ‘probleem’ en dan is het weer niet goed? Met die standaarden wordt het sowieso moeilijk :)
Vrij saaie auto met een sportief achterkantje. De Alfa Romeo van Zagato die daar staat, gebaseerd op de 8C, is een triljoen keer mooier.