• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Volkswagen legt fabrieken stil

Auteur: autoblogger, gepost 23 februari 2009 om 11:16 – 27 Reacties

VW Pacman

Afgelopen maanden hebben we vele berichten voorbij zien komen over de economische crisis, met diverse meldingen over ontslagen en het sluiten van fabrieken. Volkswagen bleef daarbij redelijk buiten beeld, maar lijkt nu ook aan de beurt. Voor het eerst in 25 jaar(!) zal VW in meerdere fabrieken werktijdverkorting invoeren. Ongeveer 61.000 van de 91.000 werknemers in de Duitse fabrieken van VW worden geraakt door de maatregel…

Het Duitse autoconcern heeft vanaf vandaag de productie voor vijf dagen onderbroken wegens de crisis op de automarkt. Het gaat daarbij om een onderbreking werk in de belangrijkste fabriek in Wolfsburg, net als bij de locaties in Emden, Zwickau, Hannover en Dresden. De productie wordt volgende week maandag weer hervat.

VW verwacht voor dit jaar een verkoopdaling van 10 procent. Door de productie tijdelijk te onderbreken, wil het automerk de overcapaciteit tegengaan.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Volkswagen accu
    Waarom Volkswagen zes (6!) fabrieken bij gaat bouwen
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Volkswagen

Vorig bericht: « Lancia Delta 1.8 Di Turbo (200pk)
Volgend bericht: Meer foto’s van de Alfa MiTo GTA Concept! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    23 februari 2009 om 11:21

    Je kunt het gewoon ook slim van fabrikanten noemen. Het is beter om geen overtollige voorraden aan te leggen die je vervolgens met fikse korting moet wegdoen. Zeker in geval van Volkswagen. Een tyoe auto kun je op zoveel manieren aankleden dat het lastig is om vooraf een auto te maken die de klant wil. Als je een nieuwe auto koopt moet die precies aan je wensen voldoen. Een auto die het “net niet” is wil je enkel tegen hoge kortingen.

    Toyota heeft het wat dit betreft makkelijker. Wil je opties, dan zit je bijna altijd vast aan het volgende uitrustingsniveau, en ze hebben er in geval van de Avensis maar vier.

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    23 februari 2009 om 11:27

    tja dit zat er natuurlijk aan te komen. interesante tijden zijn het voor de autoindustrie.

    Login om te reageren
  3. jan1666 zegt

    23 februari 2009 om 11:30

    eindelijk!

    ik ben niet echt bepaald een VW-fan en daarom ben ik blij met dit nieuws, toch..voord e werknemers hoop ik dat het goed komt, diep in mijn hart hoop ik het tegenovergestelde, weg met VW

    Login om te reageren
  4. AutoInformatief zegt

    23 februari 2009 om 11:35

    Deed volkswagen niet laatst de productie verhogen in bepaalde fabrieken (ik meen in België) Worden daar dan de kleinere modellen geproduceerd ofzo?

    Login om te reageren
  5. Catch2 zegt

    23 februari 2009 om 11:39

    @AutoInformatief.com : Ja. Sinds de sloopregeling in DLD worden er vrij veel polo’s verkocht. Daarom is de fab waar de kleinere auto’s worden gebouwd een tandje harder gaan draaien. Dat leek een leuk bericht, omdat er niet stond dat de andere fab’s gewoon stil lagen/weinig produceerden.

    “VW bouwt 1000 polo’s per maand extra!”
    klinkt anders dan
    “VW bouwt 1000 polo’s per maand extra, en 1700 passats minder”

    Login om te reageren
  6. Catch2 zegt

    23 februari 2009 om 11:41

    @jan1666 : waarom ben je hier blij mee?

    Ik snap best dat je anti-VW bent, maar daarom hoeven de fabrieken toch niet dicht?

    Ik ben geen Opel-fan, maar als mensen een Opel willen rijden, doe het vooral! Ergens niet voor zijn, of iets niet weten te waarderen, hoeft niet in te houden dat je er tegen bent.

    Er zijn legio mensen die pro-Honda zijn. Dat schijnt ook in te houden dat je anti-BMW bent. BMW is dan ineens prut etc etc. Ik snap dat nooit zo goed.

    Login om te reageren
  7. Fruitcake zegt

    23 februari 2009 om 11:59

    @jan1666

    Je weet dat VW eigenaar is van een hoop andere leuke merken he?

    Login om te reageren
  8. Vinny_93 zegt

    23 februari 2009 om 12:28

    Beter van. Komen er ook minder slechte diesels op de markt.

    Login om te reageren
  9. de sjonnies zegt

    23 februari 2009 om 12:30

    @jan 1666

    ik ook, weet je Jan, ik hoop dat Toyota, PSA, Renault-Nissan , FIAT, VAG, GM Europe, Ford, Saab, Daimler Benz, Volvo & BMW allemaal kapot gaan !

    Kunnen we allemaal in zo’n fijne Chinees gaan rijden !

    Gaan we allemaal 70% meer belasting betalen om de ontslagen werknemers te kunnen onderhouden en diegenen die letterlijk aan de geeuwhonger liggen in drugs gaan doen, bankrover worden of misschien jouw wel gaan beroven

    Login om te reageren
  10. AutoInformatief zegt

    23 februari 2009 om 13:02

    @ Max

    Ach so, bedankt voor de verheldering!

    Login om te reageren
  11. Knoopie zegt

    23 februari 2009 om 13:24

    @ Fruitcake

    Je weet dat Volkswagen onderdeel is van een ander leuk merk?

    Verder zou het zonde zijn als dit merk ook omvalt. Het is sowieso triest als er een merk omvalt.. Ongeacht of het een spannend merk is of niet. Maar goed, die discussie hebben jullie al bij Opel *zucht*

    Groetjes

    Login om te reageren
  12. Catch2 zegt

    23 februari 2009 om 14:05

    Nog een reden waarom het vervelend zou zijn als VW omvalt; zij zijn een hele grote steunpilaar van de duitse economie, welke op zijn beurt weer een grote steunpilaar is van het onze.

    Login om te reageren
  13. arvid zegt

    23 februari 2009 om 14:39

    @ sjonnie

    gister fun with dick and jane gekeken:P?
    haha ma je hebt wel gelijk als echt fabrieken gaan sluiten komen steeds meer werklozen 1 op de 10 mensen in duitsland hebben iets met auto’s te maken als die hele industrie ter onder gaat moet je kijken dan,

    @ max

    je hebt gelijk, ben zelf renault fan werk bij skoda wil een audi;)

    je mag best voor een merk zijn ma betekend niet dat andere merken slecht zijn.

    Login om te reageren
  14. Markus zegt

    23 februari 2009 om 14:48

    Waarom een automerk haten? Je kunt er kritiek op hebben en er goede redenen voor hebben. Zo vind ik zelf het merk FSO maar naatje… maar als een merk echt naatje is dan lost zich dat vanzelf op. FSO’s worden niet meer gebouwd dacht ik dus de markt doet zijn werk.

    Login om te reageren
  15. Bert zegt

    23 februari 2009 om 15:51

    Waarom gelijk stilleggen, je zou het personeel ook kunnen inzetten om de fabrieken even een nieuw verflaagje te geven of het land in te gaan met mooie folders van Das Auto.
    Of als marketing actie laat je ze allemaal pas gekochte VW-tjes even lekker een sopje geven….goede after sales zeg maar :)

    Dat deden ze met de oprichting van VW toch wel beter, toen heerste er echt zon saamhorigheidsgevoel, echt gezellig. Met zijn allen er lekker tegenaen.

    Login om te reageren
  16. Peter Hoekstra zegt

    23 februari 2009 om 16:02

    Die Eduard zegt dat het een golf r32 is, dat klopt niet want ten eerste is het een passat en passat wordt met een r36 versie geleverd niet met een r32

    Login om te reageren
  17. Rumbie zegt

    23 februari 2009 om 16:15

    @jan1666

    Dit gaat nergens over

    Login om te reageren
  18. Bender zegt

    23 februari 2009 om 16:19

    @ Bert:

    Wel eens gehoord van productieve uren? Als een werknemer een auto maakt kan je die auto verkopen. Daarmee betaal je de werknemer. Als je een werknemer de fabriek laat schilderen of folders laat uitdelen krijg je daar niet direct geld voor terug. Denk niet dat ze daar op dit moment in Wolfsburg op zitten te wachten.

    Sowieso snap ik niet dat het nog uit kan voor de grote fabrikanten om nog in de westerse wereld auto’s te produceren. Het kan zo ongelofelijk veel goedkoper. De chinezen moeten nog een paar stappen maken. Over 10-15 jaar koop je een Chery / Brilliance met hetzelfde design en afwerkingniveau als een Duitser voor 30% – 50% van de prijs. De westerse autofabrikanten die deze crisis overleven gaan dan wel ten onder.

    (Hoewel ik geen fan ben van Chinese auto’s en een mooie Audi/BMW/Mercedes echt wel kan waarderen)

    Login om te reageren
  19. JH zegt

    23 februari 2009 om 16:46

    De medewerkers van Volkswagen zitten gewoon thuis en bouwen onderuren op (normaal werken ze toch maar 28 uur/week). Hebben ze meer dan 200 onderuren opgebouwd dan kan men werktijdverkorting aanvragen en ook dat is niet zo slecht omdat de staat 50% van het loon dan betaalt…

    Login om te reageren
  20. JH zegt

    23 februari 2009 om 16:49

    @Bender…onzin. Over 10-15 jaar is er ook in China een minimumloon, betalen ze ziektekosten en pensioen, hebben ze een vakbond, etc. en dat alles zorgt ervoor dat de lonen in deze tijd explosief zullen stijgen. Kijk toch naar hoe het in Korea gegaan is…daar verdient een ingenieur brutto bijna hetzelfde als in Europa…daarvoor werkt hij dan wel een stuk langer maar de kosten blijven…

    Login om te reageren
  21. CrazyHenkie zegt

    23 februari 2009 om 16:56

    @ JH

    Vergeet niet dat de Aziatische arbeidsinstelling anders is dan de Europese ;)

    Login om te reageren
  22. WieAndersDasAuto zegt

    23 februari 2009 om 18:52

    Dit is wel een verstandige zet van VW. Waarom zou je extra auto’s willen bouwen terwijl je weet dat je ze helemaal niet kwijt kunt raken.

    En ja, we krijgen over 10-15 jaar flinke concurrentie van de Chinese auto’s. De industrie daar gaat echt met grote stappen vooruit…

    Login om te reageren
  23. hilbert zegt

    23 februari 2009 om 19:06

    Eerste verstandige set van Volkswagen..

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    23 februari 2009 om 19:15

    door middel van Marshell hulp was VW de eerste toko die draaide na WW2 ..

    alle reden om amerika de schuld te geven dacht ik zo ..

    Login om te reageren
  25. Ewout zegt

    23 februari 2009 om 20:21

    @ jan666:
    Ik ben een groot fan van VW, klote dat het zo gaat, maar het zij zo..
    Daarom ben ik niet per definitie een opel-hater o.i.d.

    Login om te reageren
  26. Bert zegt

    23 februari 2009 om 23:23

    Eigenlijk is het wel leuk geweest met VW, wordt die auto al een beetje zat.
    Kunnen ze niet beter weer wapentuig gaan maken daar, hebben we iets om straks op de Chinezen mee te schieten :)

    Login om te reageren
  27. Bas zegt

    24 februari 2009 om 09:34

    Damn… Ben benieuwd of dit effect heeft op de levertijd van mijn nieuw bestelde Golf 6 :( hoop het niet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North