• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook zzp’ers kunnen nu in een hippe Chinese EV rijden

Auteur: machielvdd, gepost 26 september 2024 om 13:08 – 17 Reacties

Maxus eDeliver 5

In plaats van de ID. Buzz kun je nu ook de Chinese variant bestellen in Nederland.

Gisteren schreven we al over de Hyundai Staria die naar Nederland komt, maar nu maakt er nog een hippe bedrijfswagen zijn opwachting. In tegenstelling tot de Hyundai is deze wél elektrisch, zodat je straks ook in milieuzones met open armen ontvangen wordt.

De bus in kwesties is de Maxus eDeliver 5. Maxus is een merk van SAIC en is dus in feite een zustermerk van MG. Ze leveren in Nederland uitsluitend elektrische bedrijfswagens, waarvan de eDeliver 5 dus de nieuwste is.

We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat Maxus voor deze bus met een schuin oogje naar de ID. Buzz heeft gekeken. De rechte neus, de zwarte A-stijl en de two-tone kleurstelling komen ons namelijk heel bekend voor.

Maxus eDeliver 5
Maxus eDeliver 5
Maxus eDeliver 5
Maxus eDeliver 5

De Maxus eDeliver 5 is wel een stuk praktischer dan een ID. Buzz, met een laadruimte van minstens 6,6 kuub. Dat geldt voor de standaard variant, maar dit loopt op tot 8,7 kuub in de L2H2-uitvoering. Het laadvermogen is maximaal 1.200 kg en je kunt maximaal 1.500 kg trekken. Voor een bedrijfswagen niet heel veel, maar het blijft natuurlijk een EV.

De eDeliver 5 beschikt over een 64 kWh accu, die goed is voor een actieradius van 489 km. De elektromotor levert 163 pk en 240 Nm aan koppel. Een snellaadvermogen wordt niet genoemd, maar de bus moet in 36 minuten van 20 tot 80 procent opgeladen zijn.

Het interieur is ook heel hip voor een bedrijfswagen, en vooral minimalistisch. Het lijkt erop dat een infotainmentscherm zelfs optioneel is, want op de bovenstaande foto zien we alleen twee telefoonhouders.

De Nederlandse prijs van de Maxus eDeliver 5 is ook meteen bekend: de bus is te bestellen vanaf €34.750 (ex. btw uiteraard). Daarmee is deze Maxus vrijwel even duur als de Hyundai Staria van gisteren. Maar dat is dus een hybride en geen volledig elektrische bus.

Ook interessant!

  • EU dreigt Chinese EV's keihard aan te pakken
  • Autoblog Podcast #57: Chinese EV's + Kia Stinger
  • Nederland onderzoekt gebiedsverbod voor Chinese EV's
  • Chinese merken hebben derde van mondiale automarkt in 2030

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Elektrisch, maxus

Vorig bericht: « Gespot – In Düsseldorf ben je niet de enige met een GT3 RS
Volgend bericht: Jeremy Clarkson heeft primeur: dit was de derde Stig »

Lees Interacties

Reacties

  1. Otua zegt

    26 september 2024 om 13:31

    Bij het maken van de vergelijking met de ID. Buzz zou het wel handig zijn als de vergelijking ook doorgetrokken wordt m.b.t. laadvermogen, trekvermogen, vermogen en hoeveel kuub er in kwijt kan. Ik vind het een geinig ding maar denk dat de gemiddelde mkb’er toch voor iets vertrouwds kiest. Misschien dat het interessant kan zijn voor grote bedrijven die ze in bulk inkopen

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 september 2024 om 13:52

      Er zijn ook zat MKB’ers die kiezen voor de goedkopere optie. En met de zero-emissie-milieuzones in grote steden kon een ding als dit nog wel eens een bijzonder populaire optie worden.

      Overigens is deze Chinees een maatje groter dan de ID.Buzz. Die heeft 3,9 m3 laadruimte, deze Maxus zit op 6,6 m3. Dat is dus nog ietsje groter dan de nieuwe Transporter (5,8 m3 voor de L1H1 versie)

      Login om te reageren
  2. awesome zegt

    26 september 2024 om 13:41

    ‘Hippe bus’ maar ik krijg bij het zien van de foto’s flashbacks naar de Nissan Cube. En die was echt niet hip.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    26 september 2024 om 13:44

    Misschien is het zinvol de opgegeven waarden eens naast z’n recent opgewaardeerde concurrent te zetten:

    Maxus eDeliver:
    accu: 64 kWh
    actieradius (WLTP?): 489 km
    vermogen: 164 pk
    trekgewicht: 1.500 kg
    maximaal gewicht lading: n.n.b.
    laadvolume: 6,6 – 8,7 m³
    topsnelheid: n.n.b.
    maximale laadsnelheid: n.n.b., 20-80% in 36 min.

    ID.Buzz Cargo:
    accu: 79 kWh
    actieradius (WLTP): 459 km
    vermogen: 286 pk
    trekgewicht: 1.200 kg
    maximaal gewicht lading: 750 kg
    laadvolume: max. 3,9 m³
    topsnelheid: 160 km/u
    maximale laadsnelheid: 185 kW

    En ook niet onbelangrijk: laatstgenoemde is minimaal 9 mille (ex.btw) duurder. Ik denk dat de conclusie wel gerechtvaardigd is, dat Volkswagen het echt moet hebben van de ‘merkwaarde’, want ze worden ook hier weer serieus afgetroefd.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 september 2024 om 13:57

      De ID.Buzz is helemaal geen concurrent voor deze auto, dat moet je zoeken in de Ford Transit Custom, VW Transporter en de electrische busjes van de Stellantis groep

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        26 september 2024 om 18:33

        Joh… Lees het artikel nog eens ff. De enige vergelijking die men in het artikel trekt is… met de ID.Buzz. Alleen niet onderbouwd met een cijfermatige vergelijking, dus dat heb ik ff opgezocht en toegevoegd. Tevreden zo?

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          26 september 2024 om 18:39

          Dat AB die vergelijking maakt op basis van wat styling cues, wil natuurlijk niet zeggen dat de ID.Buzz een concurrent is hè. Dat maak jij ervan…

          Tevreden zo?

          Login om te reageren
          • Flatsix zegt

            28 september 2024 om 06:24

            Het artikel profileert de Maxus weldegelijk als concurrent, wat oa te lezen valt in de openingszin.
            Juist het getallenvergelijk van Robert laat zien dat ze enorm verschillen dus erg nuttig. Had zomaar in het artikel mogen staan :-)
            Dank Robert!

            Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      26 september 2024 om 17:54

      … en iets aan hun cW waarde.

      De Maxus heeft 15kWh minder accu, maar wel 30 km extra range. Dus dat doen ze goed!

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        26 september 2024 om 22:25

        Maar zeker dat deze range niet klopt. Dan doen ze het beter dan elke andere bus die tot nu toe op de markt is. De ID.Buzz is juist erg efficiënt vergeleken met alle alternatieven.

        De Ford Transit heeft met een 64kWh accu namelijk maar een range van zo’n 330km.

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      26 september 2024 om 22:30

      Die range klopt nooit, echt geen WLTP, kan gewoon niet.
      Laadsnelheid van de ID.Buzz is 5-80% in 25min, een stuk sneller dus.

      En pak bij de ID.Buzz de 4motion als je meer trekgewicht wilt, 1.800kg is dan mogelijk.

      En niet onbelangrijk: De ID.Buzz wordt net over de grens gebouwd. Je geeft je euro’s dan regionaal uit. Vervolgens verdienen daar regionaal mensen aan, die het ook weer regionaal uitgeven, verdienen lokale toeleveranciers meer etc etc. Lokaal je geld uitgeven is op lange termijn ook voor jezelf als bedrijf altijd beter.

      Login om te reageren
  4. deeeef zegt

    26 september 2024 om 16:22

    het model is vandaag in .nl, waar hij van 26 t/m 28 september te bewonderen is tijdens de EV Experience op CM.com Circuit Zandvoort. Dat is voor Maxus tevens het moment om alle details, prijzen en uitvoeringen van de eDeliver 5 bekend te maken. Aansluitend maakt de nieuwe bestelwagen direct zijn opwachting bij de Nederlandse Maxus-dealers.

    Login om te reageren
  5. schuimbekje3 zegt

    26 september 2024 om 16:47

    ik zie de 7 in long wheel base wel zitten. valt precies binnen de APV afmetingen, mag een hoop trekken en heeft adaptive cruise control.. en niet teveel geld…

    en als het dezelfde kwaliteit heeft als mijn MG heeft zit dat ook wel goed.

    Login om te reageren
  6. werf76 zegt

    26 september 2024 om 16:48

    En doorrrrr

    Login om te reageren
  7. appiejappie zegt

    26 september 2024 om 19:31

    Afgelopen weekend in gezeten, lel van een auto. Dashboard is echt leuk gedaan net als bij de meeste Chinezen. Afwerking best ok. Dit kan wel eens een hit worden.

    Login om te reageren
  8. marcus zegt

    26 september 2024 om 20:06

    Stiekem ook nog een beetje Nederlandse historie bij dit merk!

    Het is ooit onstaan uit de puinhopen van het falliet gegane LDV, dat toen net de Maxus bestelbus had, LDV was een afkorting van Leylend Daf Vans.

    Login om te reageren
    • Dr.Dre zegt

      26 september 2024 om 21:11

      @marcus, als ze maar niet de belabberde kwaliteit van die producten hebben geërfd hebben. Dat waren niet al te beste bestelwagens.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North