Op de Nürburgring gelden voortaan snelheidslimieten [updated]

Auteur: , 60 Reacties

Maximumsnelheden op racecircuits, het moet niet gekker worden.

Porsche 993 Edo Competition

Maar wel veiliger, en da’s de belangrijkste reden voor de nieuwe regelgeving op de ‘Ring. Eerder was nog sprake van een algeheel verbod op GT3- en GT4-races, maar daar is de Duitse motorsportbond DMSB op teruggekomen na een rondetafelgesprek met verschillende partijen uit de racerij. GT3- en GT4-auto’s blijven welkom, maar er verandert wel een hoop.

Maximumsnelheden op verschillende plaatsen

Om te beginnen wordt de snelheid van auto’s uit de snelste raceklassen gereduceerd op gevaarlijke plaatsen. Enkele honderden meters voor Flugplatz, Schwedenkreuz en Antoniusbuche wordt de snelheid teruggebracht naar 200 km/u, om te voorkomen dat de auto’s het luchtruim kiezen zoals bij de eerdere crash waarbij een toeschouwer overleed. Op Dottinger Höhe geldt voortaan een maximumsnelheid van 250 km/u.

De limieten werken middels een GPS-systeem. Eventuele overtreding van de genoemde snelheden resulteert in flinke boetes. Verder worden toeschouwers de komende tijd in enkele bochten geweerd, omdat op die plekken herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

Vermogensreducties

Verder krijgen de krachtigste raceklassen (het persbericht van DMSB vermeldt niet welke precies) een vermogensreductie van 5%, om zo de heftigheid van mogelijke klappers in te dammen. Ook kijkt de bond naar mogelijke oplossingen om er op lange termijn voor te zorgen dat racerij op de ‘Ring zowel voor coureur als toeschouwer een veilige aangelegenheid wordt en blijft.

Al met al goed om te horen dat er in de toekomst nog gewoon geracet kan worden op het mooiste en beroemdste circuit ter wereld. Nu alleen nog hopen dat die maximumsnelheden ASAP weer in de prullenmand belanden.

UPDATE: ter verduidelijking: de snelheidslimieten gelden alléén tijdens de races. Zelf kun je dus nog compleet loco gaan met je E36/911/whatever. Bovendien gaat het om een tijdelijke maatregel naar aanleiding van het dodelijke ongeval en met het oog op de aanstaande 24 uursrace. Zodra de onderzoeken omtrent het ongeluk zijn afgerond, is de kans groot dat de maximumsnelheden weer worden ingetrokken.

Foto: een dikke 993 Edo Competition via autojunk



60 reacties

Wat een onzin. Geen toeschouwers op bepaalde plekken was een toch veel betere oplossing geweest?
@martijnh: In de laatste crash zijn er geen toeschouwers betrokken geweest en toch zwaargewonden (of zelfs doden) gevallen.
@mercedesclk350: Dat was dan ook tijdens een driftevent op het GP Circuit. Die waar martijnh op doelt is de crash van Jan Mardenborough met zijn Nissan GT-R Nismo waarbij wel een toeschouwer overleed.
@Edge: Snap ik, maar bij één ongevalletje pak je het niet meteen aan, kan gebeuren (nou weet ik dat er vrij veel ongeluk(jes) gebeuren op de Ring), maar 2 vrij recent dan pak je dat aan ja. Maar als die twee recente alleen komen van deze week op Autoblog, dan was er eentje waarin het publiek wel betrokken werd en eentje niet.
@martijnh: Vooral onzinnig dat het tijdens de races is. Een autorace met maximale snelheid… veel gekker moet het niet worden.
Ik had het eerder gesnapt als het ging om een snelheidslimiet bij de turistenfahrten. Dat zijn de amateurs, daarvan mag je verwachten dat ze soms iets stoms doen.
@donvincenzo: Die amateurs halen zelden die snelheden. Zo’n afgeragde Beemer 3 aan 200 per uur? Desintegreert on the spot…
Begin van het einde… Dit valt nog mee, maar je weet gewoon dat het hier niet bij blijft. En zo erg is het allemaal niet, racen is gevaarlijk. Wil je geen gevaar lopen moet je er niet naartoe gaan, punt uit.
@goodolddays: Wacht maar. Over een jaar krijgen we op de circuits verkeersdrempels en een dubbele doorgetrokken streep (op plekken waar inhalen gevaarlijk is).
5% maakt toch geen bal verschil. Je moet toch echt een idioot zijn om zoiets voor te stellen en al zeker om het goed te keuren.
@fejjie: hoeveel vermogen krijg je van chip tuning?
@rob5nismo: Zonder turbo 10 à 15%, met turbo ongeveer dubbel zoveel. Die 5% gaat bij een race auto weinig tot geen verschil uitmaken als hij crasht met 200+ kmh.
@fejjie: Tussen de 10 en 15% meer vermogen bij een atmosferische motor? Geloof ik geen zak van. Enkel chiptuning?
@SimonMc: Jazeker wel! En elke sticker is ook zomaar 5pk extra! Wist je dat niet eens?
@fejjie: Vrijwel alle atmosferische blokken komen niet eens boven de 5% uit…..
@fejjie: 5% gaat inderdaad weinig uitmaken op een raceauto, die tussen 400-600pk levert. In ieder geval niet genoeg om hem op zo’n straight genoeg in te dammen dat hij de 200+ niet haalt. Zelfs met een stock 325/328/330i haal je bij Schwedenkreuz 200+, waarna je toch aardig hard in de ankers moet. Overigens haal je bij lange na geen 10-15% uit een atmosferische auto. Bij een turbo haal je tussen de 20 en 60%, zonder turbo te upgraden. Bij een atmosferische auto zo’n 5% en dan mag je in je handjes klappen.
@jzaero: *wrijven
Wtf….. meer kan ik er niet van zeggen… Gaan ze ook nog flitsen?
@terrorizer: Nee ze controleren het gelijk via GPS, nog erger dan flitsen..
Niet eens, zo ontneem je de coureurs de mogelijkheid om zelf risico’s te nemen en nog net iemand in te halen. De motorsport ken nou eenmaal risico’s. Ik zou kijken naar nieuwe innovatieve technieken om auto’s op te vangen. De wetenschap is vast al verder dan een stapeltje banden. En haal de toeschouwers bij de buitenbocht vandaan, graaf een tunneltje en zet ze bij de binnenbocht. Of ga eens bij NASCAR-circuits kijken, daar staan de toeschouwers ook praktisch op de baan.
Idd: Toeschouwers op de gevaarlijkste plekken weren, dat zou eigenlijk ook een maatregel moeten zijn.

Ik snap de goede bedoelingen wel. Maar anderzijds: het is het risico van het vak: Al rij je 20.000x als een baas over de ‘Ring zonder brokken, er zou zomaar een keer komen dat het ernstig fout kan gaan. Dat soort dingen kan je niet voorspellen.

Off: wat een heerlijke Porsche op de topicfoto
Geldt het ook voor de 24 uur?
@rolov: ja, ik denk het wel. De reden dat ze het nu doen is vanwege trainingen voor de 24u dit weekend als ik het oorspronkelijke DMSB bericht goed heb gelezen.
Dus dit geld niet voor toeristfahrten? Stond gister nog nabij fuchsröhre en hoe sommige GT3’s en GT-R’s voorbij knallen.. Fenomenaal.
@rubenpriest: Bij de toeristenfahrt geldt al op sommige plekken een snelheidslimiet.
@joel_d: oke, wist ik niet!
@joel_d: klopt inderdaad. Ze controleren het alleen nooit maar bij tweezijdig ongeval kan het wel in politierapport komen te staan. De TF auto’s halen de VLN snelheden trouwens bij lange na niet.
@rubenpriest: hah! Was er gisteren ook, stond bij Brünnchen
Bye bye Koenigsegg records met de Agera R én de One:1. Of gelden de limieten dan niet?
@Vincegail: ai. dat wordt een lastige ja. mogen ze voor records nog wel vol gas. aan de andere kant, dat zijn geen races maar 1 auto op een ban van 20 kilometer.
Een goed geplaatste chicane bij sommige klassen was slimmer geweest..
zo test men ineens ook de gps begrenzing voor binnen enkele jaren op de openbare weg…
Een Snelheidsweter kent zijn snelheid beter was het toch?
Kom op zeg… toch niet op een circuit waar je op véél belangrijkere dingen moet letten dan je snelheid!!
Maar ik snap het al, is dezelfde ‘voor de verkeersveiligheid’ lulkoek als een snelwegflitser… gewoon geld binnen harken om zo de Ring extra geld in de kas te bezorgen!
@venividivici: Waarom extra geld binnenharken? Wat schieten ze er zelf mee op? Het asfalt slijt heus niet harder bij een hogere snelheid.
@silenro: Okee… jij hebt dus totaal geen idee van de financiële situatie van de Ring merk ik…
@venividivici: Jazeker wel! Maar dan nog, wat voor financieel voordeel gaan ze uit de snelheidsverlaging halen? Ik denk eerder dat het kiezen of delen was voor het bestuur van de Ring. Of deze snelheidsverlaging of helemaal geen wedstrijden meer op de Ring.
Haha wat kut.
Ik denk dat 200 kph op die stukken nog steeds voor 90% van de auto’s toch de max is…

Dus veel gaat er dan niet veranderen.
Heel goed, hard rijden op circuits wordt weer voor de rijke elite. Al dat lokale kootjes volk dat in golfjes, volvo’s 1series en dat soort gespuis rondjes tijd om mijn Ferrari kan natuurlijk niet… #sarcasmemode#gaersnelvandooropmijnfiets
@mrb: on topic, beetje onzinnig zo’n snelheidslimiet. Ik denk dat het beter is goed te communiceren waar je veilig staat en hoe goed te rijden
Ergens wel een punt als je er overna denkt dat de auto’s in de laatste 10 jaar veul en dan ook VEUL harder kunnen. En dus ook meer gevaar op de loer ligt..

Ach kek maar. Gewoon een kak maatregel!!
1april is al voorbij toch?
Motorcross,karten, alles wat hardgaat afkappendus? How about no? Hoort erbij. Ongelukken gebeuren op de Openbare weg ook. Ook snel hekken van 3M hoog neerzetten dus!? Hou toch op..
De GT3 auto lopen normaal rond de 275 top.
Zoals ik het heb begrepen zijn dit ook maar tijdelijke maatregelen omdat een onderzoek naar de crash van vorig weekend nog niet is begonnen omdat de politie die auto in beslag heeft genomen.

Deze oplossing is een soort noodoplossingen omdat over 5 weken de 24 uur van de Nürburgring op de planning staat en als dan 1/3 van het deelnemersveld niet word toegelaten is dat een grote strop voor de organisatie.

Als de DMSB zelf zijn onderzoek heeft afgerond zal een definitieve oplossingen komen.
Dit geld alleen voor de VLN/ 24 uurs races, voor toeristenfahrten veranderd er niets en gelden alleen bij breidscheid en op de döttinger höhe snelheids limieten.

Bij breidscheid omdat je daar ook de baan op en af kan en op de döttinger höhe omdat daar startplaats is van TF.

Die snelheids limieten hierboven gelden ALLEEN voor race wedstrijden.
@peugeotgek: je hebt helemaal gelijk, ik zet het er even bij. Thanks!
Maar die snelheidsregels e.d. die gaan dus al vanaf nu in met dat gps systeem? Als dat nog even duurt zou ik zeggen:
Autoblog top tip: ga nu nog naar het circuit nu het nog kan en “gevaarlijk” is, voor dat het dood wordt gemaakt!
@jamesbond007: het geldt niet voor Touristenfahrten. Alleen voor VLN/24h races die op de Ring gereden worden en dan specifiek voor de Nordschleife. Staat ongeveer 6 keer hierboven vermeld…
Hmmm, ik moet toch even met m`n boekhouder gaan praten, volgens mij moet ik de ring kopen, en dan snel het reglement wijzigen…..
Er is iemand overleden, daar moeten ze wat tegen over zetten he..
Een klein beetje meer uitloop op die plaatsen zou ook geen slecht idee zijn…
Koos, ik zie allemaal van die zwaar beplakte en luide auto’s langs scheuren, waar is dat precies voor ?
@desjonnies: nou Leo, met die stickers krijgen deze voertuigen meer vermogen. En dat geluid, het oor wil immers ook wat.
Gelukkig is mijn topsnelheid ”maar” 230km/h. Op GPS iets van 220km/h. Dus vol gas in z’n 5!
Gewoon rondom het hele circuit airbags – specifieker curtainbags – in de grond installeren. Van zodra er eentje van de weg afgaat opblazen om toeschouwers te beschermen…
Nu nog een snelheidslimiet op de gehele Duitse Autobahn want daar gebeuren nooit heftige ongelukken.
Dit wordt denk ik een van de laatste races die daar gereden werden
Ah het gaat al steeds meer op een echte openbare weg lijken ipv een verkapte tolweg. Gaan ze dan ook zoals op de Autobahn om de 100 meter een bordje neerzetten met wéér een andere max snelheid? En elke 2km een Baustelle natuurlijk!
Zo meteen staat er nog eens een mobiele flitser om jou in de gaten te houden…
tjonge jonge jonge, de nieuwe (rus toch) beheerder kan er een handje van… racen met een snelheidslimiet heet met doodnormale auto’s rondjes voor de lol maken. ff aan pa vragen waar het spaargeld is, op naar de ring en kopen die handel. ongelukken horen bij het racen. komt er straks nog een gedeelte waar je max. 30 mag om dat er 20 km verderop een huis staat. en dan kan je wiel wegvliegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).