• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Antwerpen gaat dicht (net als Luton, UK)

Auteur: robbie, gepost 11 juni 2009 om 17:11 – 20 Reacties

Duitse vlag Opel

Goh, wat een verrassing! Maar niet heus. Het gerucht ging al een tijdje dat Magna van plan was om de Opel fabriek in Antwerpen en de Vauxhall fabriek in Luton te sluiten. Er moeten immers ruim 11.000 ontslagen (11.600 om precies te zijn) vallen bij Opel. En aangezien de Duitse overheid het liefst geen Duitse banen ziet verdwijnen zal er in het buitenland sterk gesneden gaan worden in het personeelsbestand.

Twee dagen geleden schreef ik al dat de Russen/Magna snode plannen hadden met Opel en dat blijkt nu dus uit te komen.

De bevestiging van de sluitingen is nog niet officieel bekend gemaakt, maar uit een document van het Duitse federale ministerie van Economie blijkt dat op 27 mei tijdens een geheime vergadering dit wel degelijk is besproken. (via: gva.be)

GM Europe heeft de volgende fabrieken in Europa:
Duitsland: Bochum, Eisenach, Kaiserslautern en Rüsselsheim (25.103 werknemers)
Spanje: Zaragoza (7.001 werknemers)
Verenigd Koninkrijk: Ellesmere Port en Luton (4.279 werknemers)
Zweden: Trollhattan (Saab) (3.892 werknemers)
Polen: Gliwice (3.582 werknemers)
Belgie: Antwerpen (2.584 werknemers)
Rusland: St. Petersburg 986 werknemers)

Het is helemaal zuur voor de Belgen als je bedenkt dat Magna en Gaz van plan zijn om in Rusland extra Opel fabrieken te openen.

Ontslagnemend Vlaams minister-president Kris Peeters zegt overigens van niks te weten:

“Een sluiting van Antwerpen is mij nooit meegedeeld, laat staan officieel bevestigd”
“Dat document is niet in mijn bezit. We zullen dat rustig bekijken en zien hoe we dat moeten interpreteren”

Ook interessant!

  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Carmageddon, GM, magna, Opel

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Saab 9-5!
Volgend bericht: Koenigsegg koopt Saab! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmw zegt

    11 juni 2009 om 17:16

    Waar zijn nu al diegenen die zich afzetten tegen een overname door FIAT, omdat FIAT al had laten doorschemeren de fabriek in Antwerpen te zullen sluiten? Je kon raden dat dit ging gebeuren, men gaat saneren en dat gebeurt door te ontslaan en elders goedkoper te produceren. Zo gaat het altijd. Bovendien is de crisis en het nakende faillissement een erge situatie, maar tegelijk een gedroomd argument om zwaar te snijden in de capaciteit in welvarende en duurdere landen. Dat men in Rusland wil gaan produceren is daar het bewijs van. Enfin, hier hebben we als kleine mensen geen invloed op, dat is iets voor politici, en dan nog.

    Login om te reageren
  2. Rsimon zegt

    11 juni 2009 om 17:18

    ahgja, beter nu sluiten dan die Russen nog eens 500000000 euro te geven om dan naar alle waarschijnlijkheid te horen dat diezelfde Russen Antwerpen twee jaar later toch sluiten

    Login om te reageren
  3. Rsimon zegt

    11 juni 2009 om 17:19

    @ mezelf

    nulletje teveel ;) zoo rijk is zijn we nu ook weer niet :p

    Login om te reageren
  4. dummy zegt

    11 juni 2009 om 17:24

    Hopelijk vind de fabriek een overnemer om andere producten te gaan bouwen, zo bijft het aantal ontslagen in die fabriek enigzins beperkt. Er staat al genoeg volk uit m’n regio op straat…

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    11 juni 2009 om 17:24

    Gezien de overproductie, en de opkomst van China ook als productielocatie voor auto’s, zullen er nog heel wat meer autofabrieken gaan sluiten. Misschien is het een voordeel een van de eerste te zijn, dan is er nog geld voor een sociaal plan :-)

    Login om te reageren
  6. de sjonnies zegt

    11 juni 2009 om 17:29

    Dus 47427 werknemers op straat, totaal aantal werknemers GM Europe is nu nog 54500, dus voor die “fijne dure overname’ waarbij de Duitse staat nu dus voor miljarden garant staat, worden wel 7073 arbeidsplaatsen gered !
    Chapeau !
    Failliet laten gaan was dus goedkoper en verstandiger geweest !
    Ik vraag me in vredesnaam af wat er nu gered is, maar dat dit het slechtste scenario is lijkt me meer dan duidelijk.
    Laten we in vredesnaam stoppen met staatbemoienis voor bedrijven, dit grapje kost ons miljarden (want Duitsland komt heus bij de EU om geld zeuren) en het bewijst weer eens dat ambtenaren geen zakenmensen zijn, die lui van Magna overigens wel !

    Login om te reageren
  7. Think-Tank zegt

    11 juni 2009 om 17:54

    De sjonnies: Uhh? Lees de tekst nog eens… 11600 ontslagen en geen 47400 hé.
    Anders verdienen de 7000 overgebleven wel een loonsopslag als die per jaar samen zo’n 500.000 Opels in mekaar moeten schroeven.

    Login om te reageren
  8. de sjonnies zegt

    11 juni 2009 om 18:01

    @think-tank – idd ‘vout gelezen’ sorry ! :oops:

    Login om te reageren
  9. Zoepie zegt

    11 juni 2009 om 18:04

    Dan blijft er niet veel autoproductie in België over. Maar ja we hebben dan ook een enorme belastingsdruk

    Login om te reageren
  10. europeaan zegt

    11 juni 2009 om 19:59

    Duitsland treft geen enkel blaam, zij trokken juist al die miljarden om OPEL te redden, en massa ontslagen te voorkomen, en wat deden die andere landen? zij keken vanaf de zijlijn, lekker eerlijk. En als Magna en de Russen mensen willen gaan ontslaan, dan doen ze dit omdat het gewoon teveel geld kost, en zo veel geld hebben ze op dit moment helaas niet. Want mensen ontslaan doet heus niemand voor de plezier.

    Login om te reageren
  11. pietor zegt

    11 juni 2009 om 20:14

    Lijkt me dat je de pers omtrent Opel niet zo echt gevolgd hebt, Europeaan. Indien je dat wel had gedaan, dan had je gemerkt dat er enorm veel moeite in Opel is gestoken. Zowel door de Belgische overheid als door de Engelse en Duitse.

    Jammere sluiting, maar ik vrees dat het onvermijdelijk was. Binnen een aantal maanden zullen de eerste Duitse fabrieken ook wel beginnen dicht gaan.

    Login om te reageren
  12. Thibaut zegt

    11 juni 2009 om 20:36

    Als Antwerpen sluit, gaan er nog vele toeleveranciers (die het nu vaak ook al moeilijk hebben) volgen. Het worden zwar(t)e tijden…

    Login om te reageren
  13. witte zegt

    11 juni 2009 om 20:46

    de Belgische staat heeft weeral eens gefaald. Ze hebben aan de zijlijn toegekeken en niet ingegrepen. De sporadische tekens van bezorgdheid bij de politici was weeral eens om goed voor te komen in de verkiezingen.

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    11 juni 2009 om 21:41

    Toen Fiat de boel zou overnemen was zogezegd een interne nota van bij Fiat uitgelekt waarop het plan stond op Antwerpen te sluiten. Fiat ontkende in alle talen, maar de Vlaamse vakbonden stonden op hun achterpoten en zeiden dat ze niet zouden toelaten dat Fiat Opel zou overnemen.

    En nu wisten ze natuurlijk van niets. Wat hadden ze dan verwacht? Een fabriek sluiten in het goedkopere Polen, Spanje of Russia? Of een in Deutschland? Gelijk wie Opel uiteindelijk in handen krijgt, Opel Antwerpen is ten dode opgeschreven.

    @Rsimon: “500000000”. Dat is slechts een half miljard waar je het over hebt. Zo rijk zijn we wel hoor. Uit de Vlaamse begroting voor 2009:“Voor het begrotingsjaar 2009 worden de ontvangsten op 23.821 miljoen euro begroot.” En dat puntje is geen komma :)

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    11 juni 2009 om 22:38

    Tsja. Ontslagen. Jammer dat het nu opeens zo dichtbij komt, maar vergeleken met de cijfers in de USA is het nog niets.

    Login om te reageren
  16. Ludo Verhoeven zegt

    12 juni 2009 om 09:52

    Slechts nieuws dus voor enkele buren van mij die bij Opel werken. Enige pluspunt is dat voor de Antwerpenaren de morele verplichting wegvalt om een Opel te kopen en zo de vele gezinnen te steunen die afhankelijk zijn van de nu te sluiten fabriek. Iedereen hier in de streek kent wel één of meerdere personen die voor “den Opel” werken.

    Login om te reageren
  17. W1ck3D-78 zegt

    12 juni 2009 om 13:13

    Dat de Belgische overheid aan de zijlijn gestaan zou hebben, vind ik niet correct. Zij hebben er immers alles aan gedaan (weliswaar met de beperkte middelen die ze hebben) om Opel open te houden. Ik zie hier eerder een falen van de Europese Unie in. Als puntje bij paaltje komt, is er namelijk van een Europees standpunt geen sprake en wint degene die het meeste geld (in dit geval Duitsland) op tafel kan leggen. Een eengemaakt Europa is imo dan ook een illusie. Om dan nog maar te zwijgen over het schrappen van zoveel banen. De rijken worden rijker en de armen worden nog armer. Dit is enkel in het voordeel van die enkele aandeelhouders.

    Login om te reageren
  18. Benny1 zegt

    12 juni 2009 om 13:30

    Als het werkelijk zo is dat ze de fabriek in Antwerpen gaan sluiten… Ik hoop dat er een mogelijkheid is om op wat voor manier dan ook toch door te gaan. Een ander merk??

    Login om te reageren
  19. fructis_be zegt

    12 juni 2009 om 20:55

    Zever, er is nog altijd niks beslist dat Opel Antwerpen dicht gaat. Ik heb er persoonlijk een goed oog in, want de overheid hier geeft toch een grote bankgaranties aan die fabriek.

    Login om te reageren
  20. Mile end zegt

    21 juli 2009 om 20:41

    Antwerpen mag niet sluiten..
    De auto’s die uit die fabriek rollen hebben een veel betere kwaliteit dan die uit engeland – rusland – polen ( zelf ervaring mee )

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North