• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel designicoon Erhard Schnell overleden

Auteur: willeme, gepost 14 februari 2020 om 11:00 – 16 Reacties

Erhard Schnell - Opel GT (2018)

De ontwerper van de Calibra en Manta is er helaas niet meer.

Tegenwoordig hebben merken, net als vroeger designstudio’s. In tijden van zeer strenge eisen qua emissies, veiligheid, packaging, fabricagekosten, verschillen qua markt en ga zou maar door, is het logisch dat er een enorm team aan designers bezig is om te zorgen dat de auto aan alle eisen voldoet. Een auto die alleen mooi is, is niet relevant. Sterker nog, mooie auto’s verkopen bijna nooit écht goed.

Erhard Schnell

Dat was vroeger wel anders. Erhard Schnell komt uit de tijd dat designers nog echt een dikke vinger in de pap hadden en daadwerkelijk bijzonder fraaie auto’s konden ontwerpen. De charismatische Duitser zou de meeste bekendheid vergaren bij Opel. Erhard werd in 1927 geboren in Frankfurt en studeert Commercial Graphics in Offenbach. Hij komt in 1952 terecht bij Opel.

Erhard Schnell - Walter Rohrl

Belettering

Hij houdt zich bezig met belettering (voor de Opel Kapitän en Rekord). Dat komt goed uit, met zijn achtergrond als grafisch vormgever. Ook mocht hij in Detroit in het GM Tech Center zijn vaardigheden en talent perfectioneren. Zijn eerste grote project zou meteen zijn meest bekende worden: de Opel GT. De auto begint zijn carrière als ‘Experimental GT’, maar komt als Opel GT op de markt.

Opel GT '67

Corsa A

De belangrijkste en meest succesvolle auto is echter de Opel Corsa A. De kleine en compacte Opel is eenvoudig, goedkoop te produceren, kleiner dan de Kadett maar zeker niet onvolwassen en bovenal: erg herkenbaar. De Opel Corsa A wordt ook als Vauxhall Nova verkocht. De eerste generatie Corsa zou van 1982 tot 1993 in productie blijven. Bijzonder lang, zeker voor een auto in deze klasse.

Opel Corsa '84

Calibra

De favoriete auto van Erhard Schnell is echter de Opel Calibra. Met de Calibra sloeg Opel een nieuwe weg in qua design. Veel moderner, aërodynamischer en strakker. Erhard Schnell krijgt helemaal de vrije hand om de bijzondere coupé te mogen ontwerpen. Het resultaat is een zeer vooruitstrevende coupé die de tand des tijds goed heeft doorstaan. De Calibra was in technisch opzicht niet waanzinnig bijzonder (het was gewoon een Vectra), maar Erhard Schnell maakte er iets heel bijzonders van, zonder franje en opsmuk. Erg knap.

Opel Calibra DTM Edition '95

Overleden

In 2018, toen de Opel GT 50 jaar bestond, was Erhard Schnell aanwezig op het Hockenheim circuit, tijdens een groot evenement om de verjaardag van zijn geesteskind te vieren. Helaas is het nieuws ons ter ore gekomen dat Erhard Schnell is overleden. Tot zijn laatste dagen hield hij zich bezig met ontwerpen, schetsen, schilderen en tekenen. Erhard Schnell werd 92 jaar oud.

Erhard Schnell - Profiel

Ook interessant!

  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

calibra, Opel, opel-gt

Vorig bericht: « Zucht: nog een elektrische hypercar
Volgend bericht: Mercedes W11: dít is de nieuwe F1-kampioensbolide »

Lees Interacties

Reacties

  1. 911targa zegt

    14 februari 2020 om 11:23

    Op de Corsa na, bijzondere auto’s. Als de Calibra of GT van Alfa afkomstig zouden zijn geweest, had iedereen ze prachtig gevonden. Ik had het dan onbetrouwbare hokken gevonden, maar dat mag ik hier vast niet zeggen………

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 februari 2020 om 12:29

      @911targa: waarom is de Corsa A niet bijzonder? Het is commercieel gezien een van de grootste successen van Opel geweest. Goed, ze konden fantastisch roesten (dat gold voor meer auto’s in die jaren) maar technisch waren ze bomproof. Ik geloof dat dat A model ook nog jaren lang is doorgebouwd (en veelal onder diverse andere merk- en modelnamen werd verkocht), nadat de tweede generatie op de markt werd gebracht.

      Login om te reageren
  2. kevertje zegt

    14 februari 2020 om 11:44

    Opel was al jaren het vijfde wiel aan de wagen voor GM. Het liefst hadden de ze vanuit de US hier ook Amerikaanse modellen verkocht (waarom dat niet mogelijk was begrepen ze niet echt, ze hebben het wel eindeloos geprobeerd) en eigenlijk de laatste poging om Opel de nek om te draaien, kwam met het invoeren van middelmatige Chevrolets. Maar er zijn toch hoogtepunten geweest – ik herinner me de GT-rage nog toen ik kind was, ben toen zelfs op het Autosalon geweest in Brussel wanneer hij gelanceerd werd. De Opel Manta was ook zo’n ‘volkssportwagen’ die zeer breed geliefd was en eigenlijk was die Calibra een beetje een latere opvolger. Maar het werkte helaas niet echt meer op dezelfde manier. Mensen zoals Schnell hadden een bijzonder oog. Maar toen hij met die oer-Corsa aan de slag ging, was er toch iets met hem mis denk ik zo – van een ‘designtaal’ was er in die auto nauwelijks sprake wellicht door een heel dichtgeknepen budget.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      14 februari 2020 om 12:17

      @kevertje: hoogtepunten? Opel was in de 60,70 en 80 een groot hoogtepunt, verkoopcijfers waar niemand aan kon tippen, Kadett is jarenlang de nummer 1 in de verkooplijstjes geweest, en wat dacht je van het succes van de eerste generatie Vectra.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    14 februari 2020 om 11:54

    Een icoon is heengegaan, maar hij heeft een schitterende nalatenschap. Wat een prachtige wagens heeft hij ontworpen!

    Login om te reageren
  4. marinepower zegt

    14 februari 2020 om 12:14

    Corsa Coupé, hoe cool is dat!

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      14 februari 2020 om 13:40

      @marinepower: 2 deurs sedan is geen coupé ?

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        14 februari 2020 om 14:05

        @griffendahl: je hebt helemaal gelijk, want dan zou de 2-deurs Kadett Caravan ook een shooting brake zijn. Alle 4-deurs Coupe’s zijn in mijn optiek dan ook geen coupe!

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          14 februari 2020 om 15:06

          @marinepower: 4 deurs coupé kan naar mijn idee dan weer prima, coupé zegt – in mijn beleving in ieder geval – wat over de daklijn, niet over het aantal deuren…

          Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    14 februari 2020 om 13:20

    Ik heb jaren met die corsa’s A (1.2 en 1.6gsi) rondgereden. Zat niet veel op, dus buiten een verroeste uitlaat en een kapot wiellager na 10 jaar probleemloos rondgereden.
    Heerlijke auto’s om te rijden, het Lotus gevoel bij de Gsi !

    Login om te reageren
  6. BaRa zegt

    14 februari 2020 om 13:52

    Calibra, Manta, Opel GT: stuk voor stuk designiconen. Diepe buiging voor Herr Schnell, even diepe dank voor zijn bijdrage aan de automobiele geschiedenis.

    Login om te reageren
  7. stupendo zegt

    14 februari 2020 om 13:57

    Voor de man hoeft geen standbeeld opgericht te worden gezien zijn oevre. De Opel GT is dan ook echt de enige fraaie Opel ooit.

    Hoewel de Kadett Coupe uit de jaren zestig “en profil” en “en derriere” ook wel fraai was. Helaas kwam bij die auto “en face” dan weer de bekende Duitse ontwerp-armoedigheid om de hoek kijken. De Alfa Romeo Giulia GT was in die tijd een concurrent van deze Kadett. Ik bedoel maar…

    Login om te reageren
  8. 911targa zegt

    14 februari 2020 om 14:44

    RRRobert zegt 14 februari 2020 op 12:29: Een succes, wil nog niet zeggen dat een auto mooi is, toch? Een Golf is ook een succes. Prima auto, maar toch geen nekkendraaier? Goed; het is ook moeilijk om een bijzondere auto te maken die mainstrean is.

    Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    14 februari 2020 om 21:14

    @stupendo: Qua laatste regels : zeker waar, maar er was dan ook een stevig prijsverschil tussen de twee, de Giulia GT was een stuk duurder. Het is dus geen erg eerlijk vergelijk.

    Login om te reageren
  10. jaggie zegt

    15 februari 2020 om 12:16

    Opel en design-icoon… beetje gekke combo voor het merk van de Duitse burgerbakken.

    Login om te reageren
  11. smokin zegt

    16 februari 2020 om 09:48

    Ik heb de Opel GT (1968) altijd een (mislukte) kopie gevonden van de Ferrari 246GT Dino (1967), en de Opel Manta (1970) een kopie van de Fiat Dino (1966).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North