• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel komt met elektrische Ampera naar Genève

Auteur: Alwood, gepost 27 januari 2009 om 09:02 – 26 Reacties

Opel Ampera


Nog niet alle milieuvriendelijke concepten zijn in de koelkast gezet nu tanken weer kan. Er is nog steeds een duidelijke trend gaande van zuinigere auto’s en nieuwe concepten. Een van die concepten, de plugin Hybride, heeft General Motors al eerder laten zien als Chevrolet Volt. Nu krijgt Opel hier een eigen Europese versie van. Eentje die gewoon met 230V op kan laden en vervolgens zestig hele kilometers op de accu kan blijven pruttelen.

De welbekende autosalon van Genève krijgt de eer van de introductie van deze volledig nieuwe Opel. De autosalon opent dit jaar de deuren op 5 maart om deze aan het einde van 25 maart weer te sluiten. De pers krijgt de nieuwe Opel al op 3 maart te zien. Het bijgevoegde plaatje is echter weinig onthullend en laat duidelijk een Chevrolet Volt met Opel front zien. De neus zal op het productiemodel waarschijnlijk veel details van de Insignia en nieuwe Astra mee krijgen.

Het nieuwe hybride concept van de Volt heeft inmiddels al een flinke stroom roddels en verwijten over zich heen gekregen. Het is echter een slim in elkaar gezette auto. De verbrandingsmotor is slechts als generator aan boord, de auto wordt altijd aangedreven door de elektromotoren. Een zware, dubbel uitgevoerde aandrijflijn en versnellingsbak zijn dan overbodig. Het gerucht dat het on-board aggregaat de Volt niet op zou laden is inmiddels ontkracht. Alleen bij hoge belasting, als er veel stroom gevraagd wordt, laadt de auto niet op. Bij normaal ‘cruisen’ wordt het accupakket gewoon opgeladen.

Het slechte nieuws is de daadwerkelijke datum van introductie van de Ampera. Deze is nog niet bekend en ligt waarschijnlijk een behoorlijk eind in de toekomst. De Amerikaanse Chevy Volt wordt pas vanaf 2010 geproduceerd, voor de Amerikaanse markt. De Opel zal hoe dan ook later dan de Chevy op de markt komen. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat Europa voor 2011 in de Volt rond kan gaan rijden.

Rüsselsheim. Opel has announced Ampera as the name of its revolutionary extended-range electric car. The five-door, four-seat Opel Ampera will be revealed at the 2009 Geneva Motor Show (March 5-15).

“With the Ampera, Opel will be the first European automobile manufacturer to provide customers several hundred kilometers of non-stop electric driving,” said Alain Visser, GM Europe Chief Marketing Officer.

GM’s ground-breaking electric propulsion technology, called Voltec, operates differently from other advanced propulsion systems. For short trips up to 60 km, the Ampera will run only on lithium-ion battery power charged via a standard 230v outlet. For longer distances, the car will continue to drive on electricity that is generated by a small internal combustion engine.

The Ampera will be well-suited to the daily driving schedule of most European customers. For example, approximately 80 percent of German drivers travel less than 50 km daily.

Ook interessant!

  • elektrische Opel
    Grotere actieradius voor elektrische Opels
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

ampera, Elektrisch, geneve-2009, Hybride, Opel, volt

Vorig bericht: « Video: Adam Carolla als pompbediende
Volgend bericht: Aston Martin en Gulf ruilen GT1 voor LMP1 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Greg zegt

    27 januari 2009 om 09:07

    Gelukkig hoeft Hybride niet meer lelijk te zijn….

    Mooie ontwikkelingen bij GM. Denk dat als ze de storm doorkomen, ze weer Toyota van de troon zullen stoten met geavanceerde automobielen.

    Login om te reageren
  2. Gnermo zegt

    27 januari 2009 om 09:07

    Zestig hele kilometers…

    Login om te reageren
  3. Tom zegt

    27 januari 2009 om 09:09

    originele naam ;) … straks heeft GM een hele electrische line up: VOLT, AMPERA … what’s next? Astra WATT?

    Login om te reageren
  4. Loewie zegt

    27 januari 2009 om 09:18

    pfff… honda civic met een opel logo!

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    27 januari 2009 om 09:35

    Brrrrr wat een flauwe naam!

    Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 januari 2009 om 09:44

    En WEER kiezen ze mijns inziens verkeerd bij GM!!

    Qua premium merken eerst al flink investeren in Cadillac i.p.v. in Saab (en we zien wat daarvan komt…) en nu in de Chevrolet i.p.v. Opel! Ze kunnen echt NIET verder dan Amerika kijken he, die knakkers…

    Dit duurt voor de Europese markten alweer veeeeel te lang.
    Bob Lutz sucks!

    Login om te reageren
  7. Sven zegt

    27 januari 2009 om 10:08

    Gm denkt gewoon eerst aan zijn thuismarkt.
    Die is ook best een stapje groter en belangrijker voor ze.

    Dus zijn saab en opel daar de dupe van.

    (Nu kan ik niet zeggen dat ik het merk saab zou missen als het verdwijnt.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening. )

    Login om te reageren
  8. Christian Adriaensen zegt

    27 januari 2009 om 10:09

    Ampera past in het rijtje :

    AgilA, CorsA, TigrA, MerivA AstrA, ZafirA, VectrA, InsigniA …AmperA

    Ik denk dat sommige mensen hier DRINGEND hun CV naar GM moeten sturen,
    want jullie blijken het allemaal beter te weten en te kunnen!

    Login om te reageren
  9. Willem vd Velde zegt

    27 januari 2009 om 10:10

    @ Svenska Aeroplan AB: Zou er misschien ook in de regeltjes van hun lening staan dat het om amerikaanse werkgelegenheid gaat, en daarom het geld daar voornamelijk investeren?

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    27 januari 2009 om 10:12

    Goed dat ze ons iig ook een variantje gunnen, maar waarom niet gewoon de Volt? :roll: Niets mis mee.

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    27 januari 2009 om 10:17

    @ Christian Adriaensen: denk je dat we dom zijn? Natuurlijk past Ampera in het rijtje. Maar daarom is het nog niet minder flauw?! Het woord komt duidelijk van ampère, oftewel de eenheid voor stroomsterkte. Best wel lame en niet doordacht voor een elektrisch wagentje.

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    27 januari 2009 om 10:21

    @ Christian Adriaensen: Combo, Tour, Kadett, Commodore, GT, Monterey, Rekord, Senator, Signum, Speedster… je hebt gelijk, wat zijn ze vasthoudend bij Opel!

    Login om te reageren
  13. Buyck zegt

    27 januari 2009 om 10:30

    Niet slecht alleen nu nog wachtten… in 2011 zullen de auto’s ook al veel verbeterd zijn!

    Login om te reageren
  14. kawouter zegt

    27 januari 2009 om 10:30

    @ Jochempie: Is iets van de laatste decennia, dat ze de personenauto’s met een A laten eindigen (laat de Signum de uitzondering zijn die de regel bevestigt).

    Aan de bedrijfswagenkant doen ze ook zoiets: Combo, Movano, Vivaro …

    Login om te reageren
  15. RobertJ zegt

    27 januari 2009 om 11:39

    Het beste voor Opel zou zijn als deze vóór de twindrives van Volkswagen rijden, maar dat doen ze waarschijnlijk niet.

    Verder kan ik weinig mening vormen op basis van een naam, wazige schets en wat wazige info.

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    27 januari 2009 om 12:09

    euhm… Pruttelen, op stroom? Moet dat niet Zoemen zijn of zo?

    Login om te reageren
  17. Guido zegt

    27 januari 2009 om 12:36

    Hmm, Ampera.. Volta.. :roll: Misschien past Ohma beter bij deze auto :D

    Login om te reageren
  18. willie wonka zegt

    27 januari 2009 om 12:55

    @Guido

    Hahahahaha!

    Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 januari 2009 om 14:13

    @ Willem v/d Velde: dat is helemaal waar, maar getuigd toch van een vreselijke kortzichtigheid…

    Waarom in de tijd dat downsizen, turbomotoren, veiligheid en milieubewustzijn investeren in een nieuwe Cadillac 5.3 V8?? Hadden ze beter in de techniek van DE Turbospecialist bij uitstek kunnen investeren!

    Maar helaas, Saab is slechts een ‘glitch on the budget’ (bron, Bob himself) van GM. Dom, raar, maar wel waar.

    Login om te reageren
  20. Willem vd Velde zegt

    27 januari 2009 om 15:08

    Denk dat bij die caddilac de winst toch niet zit, hoeveel worden/werden daar van verkocht in vergelijking met de rest van GM?
    Als ze nu maar zo slim zijn om de rest van de productielijn wel te downsizen en turbo’en.

    Wat dat betreft wat chrysler in de 80’er jaren goed op weg met hun FWD 2.2 turbo motoren die in de LeBaron, Daytona, GS enz lagen. Maar ja, dat verkocht niet want amerika wou de V8… Zucht.

    Login om te reageren
  21. Bas zegt

    27 januari 2009 om 16:17

    Mooi…mooi…mooi

    Login om te reageren
  22. Luc zegt

    27 januari 2009 om 17:16

    Ben benieuwd, maar tegen die tijd zijn ze zo ver dat ze er langer op kunnen rijden

    Login om te reageren
  23. Mr Hyde zegt

    27 januari 2009 om 18:18

    Wat ik me dan afvraag. Heb je 60 km gereden, begint dat ding bij te laden (want dat gebeurd dus onder het “cruisen”), kom je thuis, is hij weer net volgeladen, kun je hem dus nog niet aan de adapter thuis leggen. Mijn vraag: wat is het voordeel?

    Login om te reageren
  24. maurits zegt

    27 januari 2009 om 19:04

    En wie heeft de naam bedacht, een nederlander! hebben we toch weer iets om trots op te zijn!

    Login om te reageren
  25. Rob zegt

    28 januari 2009 om 00:25

    Loisch dat ze eerst op de thuismarkt inzetten. Wij kunnen Opel wel groot vinden in Europa, maar in het grote plaatje is het logisch dat ze hem eerst als Chevrolet badgen. Het is een erg goed begin en een goede concurrent voor Toyota. Nu 60 km standalone en volgende versie ruim boven de 100. Dat is voor de gemiddelde Nederlander zijn woon werk en retour verkeer, dus precies genoeg voor het voorkomen van de grootste uitstoot.

    Login om te reageren
  26. epo zegt

    3 februari 2009 om 12:36

    Waarom heb ik ’t idee dat het productiemodel er een stuk braver gaat uitzien dan dit plaatje?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North