Volgens AutoTelgraaf heeft Opel plannen om een 1.3 CDTi-motor in de Astra vijfdeurs en SW te leveren. Het zou gaan om hetzelfde blok als in de Corsa, Fiat Punto en Lancia Musa. Het vermogen zou wel worden opgevoerd tot 90 pk. Als de 1.3 in de Astra leverbaar is, dan zou dit het einde kunnen betekenen van de 1.7 CDTi (80 pk-versie). AutoTelegraaf vermoedt, dat als het gerucht klopt, Opel de nieuwste versie zal voorstellen op het salon van Genève in maart.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Klaas zegt
Ja de 1.7 CDTi van 80 pk ruimt het veld voor de 1.3 CDTi met variabele turbo en 90. Dit is dus niet een opgevoerd Corsa blokje.
Fiat had bij de introductie van de 1.3 JTD met 70 pk al aangekondigd dat er ook en 1.3 met variabele turbo zou komen. Waarschijnlijk wordt dit blok in de toekomst ook leverbaar in de Fiat Stilo/Punto/Idea of misschien Panda. Daarnaast kan Lancia het blok gebruiken voor de Ypsilon en de Musa.
Steven zegt
De 1.3 CDTi is qua motor verbazingwekkend. Qua cilinderinhoud 24% kleiner dan mijn vorige-generatie-1.7TD,
maar presteert ongelofelijk goed, zeg maar minstens 24%
beter dan de oudere 1.7TD. En nu maar hopen dat de toebehoren het even goed doen en blijven doen …
Martijn zegt
Jazeker!!!! heb 1 december mijn 1.7 dti ingeruild voor een nieuwe astra station met 1300 CDTi. Briljant soepele motor. Cruise-Control d’r op bij 120 in z’n zes: 2200 toeren!! (Mijn vorige deed meen ik bijna 3000 bij diezelfde snelheid…)
There is a substitute for cubic inches…
Tessa zegt
Ik kan niet beslissen een 1.3 of een 1.7 (nu ook CDTi) en tussen met of zonder easytronic. Iemand enige advies?
w0o0dy zegt
@tessa, de 1.3 is vrijwel zeker zuiniger, vooral als je niet ” alles uit de kast” rijdt. Bovendien is die motor ontwikkeld met de technische kennis van Fiat/Alfa op het gebied van dieselmotoren (de “uitvinders van de common rail diesel techniek). De 1.7 is een Opel motor aangepast met wat geleende Fiat/Alfa techniek.
De 1.7 is zwaarder en zal dus ook iets hoger uitkomen qua maandelijkse lasten. Als de aanschafprijs geen probleem is, zou ik de 1.3 nemen omdat dit het nieuwe type is, die in feite de 1.7 vervangt. Als de 1.7 beter zou zijn, waarom zouden ze hem dan vervangen door de 1.3?
Succes met je keuze!
Pascal zegt
Hallo,
mijn vrouw haar nieuwe wagen is besteld. een astra sw 1.3cdti. Ik had sterk mijn twijfel over de motor, maar zij verkoos deze motor met lagere maandlasten (firmawagen) en in ruil een nog groter resterend bedrag. Levert deze motor echt wat bvb een VW motot 1.9 sdi levert ? of gaat die verder???
Richard zegt
Ik heb gisteren (08-02-2006) m’n nieuwe astra station opgehaald. De baas heeft voor de 1.3cdti gekozen ipv de basis 1.9 met 100 pk en ik was wat sceptisch. In vergelijk met de 75 pk Dti is dit babyblokje echter behoorlijk sterker en m.n. soepeler en dat met pas 150 km op de teller!
w0o0dy zegt
een Vw sdi is maar 68pk en het koppel is ook niet alles. Verkijk je niet op de cillinderinhoud. Met moderne turbo en inspuiting onder hogere druk en 16 kleppen is de 1.3 veeel moderner en een veel beter motorblok dan de sdi. De 1.3 cdti is beter te vergelijkenmet de 1.9tdi met 90 pk maar loopt een stukje beschaafder en iets zuiniger. Helemaal niet zo verkeerd dus.
Frank zegt
Ik was ook heeeel erg sceptisch toen ik te horen kreeg dat ik tijdelijk een lease astra wagon 1.3 CDTi moest gaan rijden. Ik kreeg ‘m met 7 km op de teller. Na zo’n 800 km ben ik toch aangenaam verrast, met name op de constante hoge snelheden. 120 km/uur met 2200 toeren in z’n 6 rijdt erg rustig. Alleen bij het optrekken en snel reageren komt’ie niet supervlot mee. Maar goed, er is ook wat te zeggen voor rustig en zuinig rijden ;-)
Luuk zegt
Wie kan mij vertellen of een opel astra 1.3 cdti 90pk geschikt is voor het trekken van een caravan met een totoaal gewicht van 1000kg en een volbeladen astra 1.3 cdti
graag jullie mening
gr. Luuk
karlo zegt
Ik denk dat een 1.3 CDTI toch wat weinig is voor zo’n gewicht voort te trekken. In de Tigra Twintop hoort die motor al niet thuis dus om bij een gewicht van om en bij de 2200 kg voort te trekken kan een hogere cilinderhoud nooit kwaad.
C30 CDI AMG zegt
@Luuk, als het goed is staat er bij de favrieks opgave precies wat de lading van zo’n auto maximaal mag zijn en wat de treklading mag zijn. dus kan je zelf uitrekenen dan
Ronny zegt
i have a 1.3cdti sw since november.have any other people trouble starting.when the engine is cold it nearly always needs two attempts before starting,i hear its a “software problem” & opel are checking it out.Also i would like to compare fuel comsumption with other owners.
Cedric zegt
@ Luuk
Ik denk wel dat het kan, mede dankzij het koppel van 200Nm bij 1750tpm. Zekerheid heb je als je de 1.3 laat chiptunen. Dan levert het blokje al snel 115 pk en 250Nm. Dan kan het elke caravan aan! ;-)
Pascal zegt
Mijn vrouw rijdt sinds anderhalve week met een 1.3 cdti break. Met 2300 km op de teller begint de motor nu echt los te komen. De auto rijd echt heel aangenaam, en aan de lichten krijg je helemaal niet het gevoel dat je niet meekan. je kan al eens goed doortrekken al je het graag sportief hebt, wie alles uit de kast rijdt zal dat misschien tegenspreken. Ik zie weinig nadelen, en de voordelen wegen zeker door: zuiniger, fiscaal aantrekkelijk, voor mijn vrouw is dit een bedrijfswagen en zij betaalt nu 40€ minder eigen inleg….
Starten: de garage zei dat je altijd een beetje gas moet geven bij starten, je voelt ook wel dat het zonder wel eens niet lukt, maar met nooit geen problemen. De auto rijd in alle versnellingen heel vlot, maar in eerste krijg ik soms het gevoel dat het haperig overkomt, wel snel genoeg maar precies in snukken. De auto reageert naar mijn gevoel veel beter en even vlot als je in eerst trekt tot net over 2000 t/m en dan het werk overlaat aan de 2e versnelling.
Yannick Persyn zegt
Ik rijd sinds 1 oktober 2005 met een 1,3cdti sw en ben over het algemeen zeer tevreden over de prestaties. Alleen een beetje aarzelend als het heel koud is of als bij warm weer de airco onmiddellijk volop draait.
Starten gaat zelden van de eerste keer bij koudstart, wel altijd van de tweede keer. Zou volgens de garage beteren, maar daar heb ik nu na 8 maanden en 15000 km nog niets van gemerkt.
Bart zegt
Heeft iemand deze 1.3 CDTI al met easytronic gereden? Deze combinatie bestaat op 3d en 5d, maar niet op de break.
Sander zegt
Volgens mij wordt de 1.3 CDTI niet met easytronic geleverd, dit is pas vanaf de 1.9. Overigens heb ik zelf nu ook een wagon met 1.3 CDTI motor besteld, dus ik ben heel benieuwd. In elk geval zijn de reacties hier erg bemoedigend :)
Yannick Persyn zegt
Dag Sander,
Je moet niet bang zijn, ik ben er tot hiertoe zeer tevreden van. Heb nu dik 21.000 km op de teller en kom aan gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km (reis met volgeladen auto naar tropisch warm Frankrijk met veel file en volop airco inbegrepen). De auto rijdt echt soepel, maar het is geen sprintende sportkar natuurlijk. Anderzijds, in 6de tegen 130 km/u aan iets meer dan 2000 toeren blijft hij enorm gewillig en zeer stil; ik heb al enkele passagiers gehad die nauwelijks kunnen geloven dat het maar een 1,3 diesel is.
veel plezier ermee !
marc zegt
Ik heb gehoord dat de standaard stoelen van de opel niet echt geweldig zijn, klopt dit. Ik twijfel ook nog voor de 1.3 of 1.9 kan iemand mijn helpen met mijn keus.
Yannick Persyn zegt
Met de 1,9 120 of 150 pk heb ik niet gereden, wel met de 1,7 100 pk en omdat ik vond dat de 90 pk even vlot was heb ik voor deze laatste gekozen.
Uiteraard zal de 1,9 meer reserve hebben zeker als je een aanhangwagen of caravan gaat trekken of steeds volgeladen rijdt. Zoniet, is de 1,3 90 pk ok. Voor hetzelfde budget kun je je wagen meer uitrusten, want het is toch een groot prijsverschil tussen de 1,3 en de 1,9. Voor dat geld heb ik oa GPS met kleurenscherm, light pack en zo er bij genomen. En niet onbelangrijk als je het zelf moet betalen: de inschrijvingstaks, rijbelasting en verzekering zijn toch ook een stuk goedkoper. Als ik dan zie dat mijn gemiddelde snelheid na 25.000 km op 54 km/h ligt volgens de boordcomputer, tja, moet ik daarvoor een 1,9 hebben? Die staat ook maar gewoon in de file!
tif zegt
Ik heb een combo sinds eind 2005 en idd bij koud starten wil mijn motor bijna niet starten(ook bij het te laag schakelen schokken).Al veel naar garage geweest en is nu beter, maar hapert soms nog. Het is ook zo dat ik zou aanraden goede diesel te tanken, want die motors zijn enorm gevoelig.
De motor op zich kan er mee door, maar met de rest al veel problemen gehad, dat is minder ze…
frela zegt
Bij de astra 1.3 CDTI diesel zijn er inderdaad moeilijkheden met het starten met koude motor. De starter van deze motor is iets te zwak, algemeen gekend probleem. Misschien is dit ook het probleem met de combo?
Voor de astra hebben ze er ondertussen een nieuwe ontwikkeld en sinds de plaatsing ben ik direct weg. Het is momenteel ’s morgens nog redelijk koud en daarvoor moest ik soms 3 of 4 keer herstarten tot hij serieus begon te brommen en dan toch in gang schoot. Dit is nu veel beter, direct in gang koud of niet.
Toen ik hier voor langsging bij mijn opeldealer zei de hoofdtechnieker dat ik dit maar moest vermelden bij mijn volgend onderhoud. Viel nog onder garantie.
Zo gedaan vorige week, maar nu krijg ik vandaag een factuur met een serieus bedrag voor de starter? Waarvoor dient dan de garantie dan, wat vinden jullie hiervan? Toch best eens terugbellen naar die technieker.
Kanaal zegt
Ik heb een corsa 1.3 cdti uit 2003. Auto rijd perfect, alleen zou ik willen weten of er een mogelijke begrenzer in zit. Bij 3400 toeren in de 5e versnelling wil de auto niet harder. In de boekjes staat dat de topsnelheid 165km/pu is maar ik krijg hem niet boven de 140 km/pu. Weet iemand hier meer over?
kanaal zegt
Ik heb sinds kort een opel corsa 1.3 cdti uit 2003. Helaas was na enkele weken duidelijk dat de motor gesmoord werd door een kapotte katalysator. Die heb ik nu vervangen en de auto rijd er een stuk pittiger door. In de boekjes staat dat de auto een topsnelheid heeft van 165km/u, echter kan ik er niet harder mee rijden dan 150km/u. Ik heb wel 14 inch velgen (175/65r14). Wat kan nog meer de oorzaak zijn dat de topsnelheid van deze wagen kan beinvloeden?
Ivan zegt
Ik zou de astra 1300 noit aanraden, de wagen is te zwaar en de 1300 heeft niet genoeg koppel in lage toeren om echt soepel te rijden. Ook snelle acceleraties zijn er niet bij. Milieu vriendelijk kun je hem ook niet noemen aangezien je steeds tot boven de 3000 toeren moet gaan in het optrekken of hij valt dood bij het schakelen. De 1700 is iets beter maar komt nooit op het niveau van de 1800 van Ford of de 190 TDI van de golf.
Vergelijking: Ik heb een Volkswagen transporter van 1,8 ton, 2500 TDI 102 PK van 238000 km en rij de astra er los af, zelfs als ik in 2de vertrek.
Ik zou opel aanraden van terug de 2 liter van de vectra te gebruiken met een andere turbo, met veel koppel in de mage toeren. Voor de rest is de astra wel een mooie wagen.
Marc zegt
Hallo ik rijd met een astra break 13 cdti maar ik vindt het een heel zwake auto voor zijn prijs qau uitrusting en prestaties hed er reedts 70.000 km meegedaan op 18 maand tijd al hel veel problemen meegehad starter mazoutpomp injectoren servo van het stuur is allemaal al vervangen nu valt hij soms nog stil en bij het optreken in4 en 5 versnelling stopmt de auto bij de garage zeggen ze je moet hem boven de 3500 toeren houden en dan schakelen vindt ik maar lulkoek heb nog nooit zon slechte auto gehad eerste astra firma wagen maar zou nooit zoon auto voor prive kopen vode bak .
Citrofiel zegt
@ Marc; Zou je de volgende keer iets duidelijker willen schrijven. Je spelling/grammatica/interpunctie houdt veel te wensen over… Wel vervelend voor je dat je zo veel problemen hebt…
kanaal zegt
1.3cdti 4ever!
kanaal zegt
heeft een corsa 1.3cdti een distributieriem of een ketting? en bij hoeveel km moet ie vervangen worden?
Codtel zegt
Heb nu 130.000 km met een Astra Break 1.3 CDTI op 2 jaar gereden.
Betreft een leasingwagen, dus nog een paar duizenden kilometers en ik ben van die rommel af…
Heb persoonlijk nog nooit met zo’n slechte motor gereden….de auto valt mee, maar de motor is echt geen cent waard….
Het startprobleem is nog steeds niet opgelost, zelfs niet na 2 jaar. Ik moet volgende maand nog maar eens naar de garage gaan omdat ze me opgeroepen hebben om weer een sterkere startmotor te installeren. Het interesseerd mij gewoon niet meer. De maat is echt vol.
Groeten
Vinny zegt
Ik heb sinds een jaar de astra 1.3. Vroeger had ik een golf 1.9 maar ben al bij al wel tevreden van de prestaties van de astra. Enkel de eerste versnelling is niet echt denderend, en ook eens versnellen op de autosnelweg om in te halen (van 120 naar 140) gaat minder vlot dan bij de Golf, maar voor de rest zijn ze mijn inziens evenwaardig.
De auto staat altijd buiten, en ook in deze koude winter nog nooit problemen gehad bij het starten. Altijd van bij de eerste tik weg.
Gemiddeld verbruik bij mij is 5.7 liter (en dit op 45000 km).
Wat die prijs kwaliteit betreft ben je met een astra toch wel veeeeeeeeeel beter af dan met een Golf!!
Marky zegt
Hallo,
na de 1.3cdti en de 1.7cdti te hebben getest, rij ik nu met een 1.7cdti astra break.
De 1.3 is waarschijnlijk geen slechte motor maar deze is te zwak voor de astra zeker de break. De motor moet constant boven de 2.000 rpm gehouden worden wil je iets of wat van een reactie uit de motor krijgen, de motor heeft gewoon een te kleine powerband.
Dit houdt in dat je vaak moet terugschakelen en dat voor een dieselmotor (normaal koppelrijk), hier is gewoon het principe van “we smijten er een turbo op” van toepassing om een motor met lage cc (fiscaal interessant) en zogezegd milieuvriendelijk te kunnen verkopen.
Ik zou dan ook aanraden om zeker met verschillende motorconfiguraties te rijden alvorens deze aan te schaffen en zeker als je er een trekker achteraan wilt -> de koppeling zal je niet dankbaar zijn met de 1.3cdti.
Mijn advies is dan ook:
wil je goedkoop een astra of doe je weinig km, neem een benzine.
Doe je veel km of wil je een vlotte diesel-wagen, doe zeker een testrit met de ‘zwaardere’ diesels in het gamma zodat je weet wat je koopt.
Groeten,
Opelaar zegt
Ik wil toch even kwijt dat de 1.3 cdti helemaal niet zo beroerd is. Rijdt best vlot, is stil en rijdt zuinig. Bevalt prima, en is qua prijs heel interessant. Met al die files etc heb je geen bal aan zon bakbeest van een 1.9. Dus, waarrr hebben we het over. Hulde aan opel voor het maken van zeer degelijke en betaalbare autos.
Een fervente opelaar
Yannick zegt
Ik ben ook nog altijd na 2,5 jaar en 52.000 km zeer tevreden met de wagen. Mijn globaal gemiddelde snelheid ligt op 52 km/h. Met een zwaardere motor en meer pk zou dat niet hoger liggen, die vliegen ook niet over de files.
Mijn gemiddeld verbruik ligt op 5,5 l/100 km en da’s wel heel weinig gezien het toch een vrij ruime wagen is en gezien het zelden zo is dat ik 50 km aan een constante snelheid kan doorrijden. Het bespaart dus een pak verbruik tov een zwaardere motor hoewel ik niet meer tijd doorbreng in mijn auto dan mijn collega die wel met 60 pk meer rondtuft.
Ik geef opelaar dus volmondig gelijk !
Bart zegt
Heb alsook een 1.3 cdti gtc gekocht met oog op een sportieve auto. Hij is verbazend goed alhoewel hij mij laatst veraste door precies stil te vallen op 1750 toeren ~ dit blijkt hij echter te doen in zowel 2de als 3de. Enorm irritant als je in 2de rijdt in de file of dergelijke… Heeft iemand anders dergelijke problemen? Alsook mijn claxon & rechter scroll wieltje op men stuur werken niet als ik met lichten aan rijdt redelijk bizar.
John zegt
100% eens met wat Marky schrijft. Trouwens is er iemand die mij het principe van de richtingaanwijzers kan uitleggen??? ;-)
Rij nu ofwel constant knipperend (wanneer 3 keer gewenst is)of wel enkel drie keer knipperen (wanneer constant gewenst is). Ik krijg er stress van.
John
John zegt
Valt ook geregeld uit, zal misschien nog van de nieuwigheid zijn (8500 km). Het stuur vind ik persoonlijk ook iets te glad, met één handje een bocht nemen gaat niet.
John
bart zegt
De richting aanwijzers vind ik persoonlijk 1 der beste dingen aan de auto, 1 keer zacht naar beneden en hij knipperf 3 keer naar rechts, 1 keer goed doordrukken naar beneden en hij blijft knipperen naar rechts om dit teniet te doen gewoon 1 keer zacht naar boven klikken. Echter het raar doen van de motor in lage toeren went wel.
Jeroen zegt
Als je volkswagen gaat vergelijken moet je naar de versie kijken je hebt namelijk 3 versies van de tdi (allemaal oude versies) namelijk:
Allemaal grijze letters
Een rode I
Een rode DI (deze is het snelste)
Kijk als je een astra gtc neemt met een 1.9cdti blok irmsher ben je vele male sneller dan een TDI.
Ik heb vernomen dat volkswagen in 2009 pas cdti techniek gaat gebruiken (wel laat maarja beter ooit dan nooit) het is ook moeilijk toegeven.
Ik heb zelf een corsa 1.3 cdti getuned op 96pk ben zeer tevreden de auto is zeer snel.
Patrick zegt
Redelijk goede wagen, motor voldoet zonder meer, verbruik ongeveer 5.4 liter (nog maar 1500 Km op de teller). Wel altijd in eerste weg met (voor een diesel) veel gas en koppeling net iets langer laten slepen, of hij valt stil. In alle versnellingen: nooit onder de 1500 toeren schakelen, of hij is morsdood. Kwestie van wennen, maar geen “makkelijke” auto. De rest is allemaal behoorlijk. Een tot nog toe onopgelost probleem. Als de wagen een tijd stilgestaan heeft (bv gedurende een werkdag), en je start hem, gaat hij onmiddellijk aan, maar draait de eerste 30 seconden zeer onrustig (net als op drei cilinders). Iemand iets gelijkaardigs? Ook laat de ontvangstkwaliteit van de radio zeer te wensen over.
Marc zegt
ik heb 2 jaar geleden zowel met de 1.3 als de 1.7 proefrit gedaan , waren beide directiewagens , ik hebt na veel twijfelen de 1.7 gekocht omdat daar GPS met kleurenscherm op stond ,maar toch heeft de 1.3 mij heel erg verast, moesten eide wagens toen GPS gehad hebben had ik zonder twijfen de 1.3 gekocht want die heeft maar 1 nadeel vind ik , en dat is dat die onder de 1800 toeren veel te zwak is , maar eens daarboven rijd die veel aangenamer dan de 1.7 , ik vind persoonlijk dat de 1.7 veel te veel lawaai maakt wat niet zo aangenaak is , de 1.3 daartegen is enorm stil en om die reden zou ik die toen zeker gekocht hebben moest die gps gehad hebben ,mijn 1.7 is nu 2 jaar en heeft 50000km en ben van plan die nu te verkopen en terug een nieuwe astra gtc 1.3 te kopen , uiteraard met veel opties zoals gps,enz….
John zegt
NOOOOIT meer die 1,3 !!!!! Niet vooruit te branden. Moet ermee rijden als voorloopwagen en het is een ware hel. Nog nooit zoveel gas moeten geven om maar vooruit te komen. Dus als je ervoor kiest, pas schakelen ruim boven de 2000 toeren of je komt in een dood gebied.
Henk zegt
Beste John,
In welke 1.3 heb je gereden, in die van de astra, meriva of van de corsa?
Paul(B) zegt
aan allen met startproblemen 1.3 CDTI: zou te zwakke startmotor zijn, beetje klagen bij je garage voor sterkere startmotor!
Henk zegt
Mijn corsa 1.3 cdti met inmiddels 130000 km stottert momenteel als de mototr koud is maar zodra die warm is loop ie weer heel goed. Heeft iemand hier met dezelfde probleem ervaring mee?
steven zegt
Hallo iedereen…
ik had deen vraagje: ik ben van plan om een opel astra 1.3cdti te kopen.
Het zal een splinternieuwe wagen zijn, de faclift dus…
Maar weet er iem. soms wat de tankinhoud betreft en hoeveel km’s je kan doen met een volle tank ( indien je rustig rijdt).
Danku
Yannick zegt
Ik heb nu 61.000 km gedaan en heb een globaal gemiddeld verbruik van 5,5 liter/100km. Zonder in het reservestreepje te komen doe ik dus zo’n 750 a 800 km (afhankelijk van korte of langere ritten en weersomstandigheden) met één tankbeurt.
Voor de rest nog altijd zééér tevreden van de wagen!
guincy zegt
ai ai ai als ik dat hier allemaal lees ben ik bang voor nog achter die auto te gaan, heb een astra break gekocht van het jaar 2007 23000km 1.3 TDCI.
had beter bij de meriva gebleven als ik dit allemaal lees….
Ralf zegt
Mijn Astra 1.3cdti heeft al een gemodificeerde startmotor gekregen (na een hoop gezeik) omdat hij slecht of niet starte. Op zich een goede motor, net iets te zwak voor een auto van 1300 kilo. Volgeladen en een caravan erachter is redelijk kansloos door gebrek aan trekkracht.
guincy zegt
hey hey
sedert gisteren ben ik de trotste bezitster van de opel astra break 1.3 cdti.
ik heb geen klagen voor het moment van de auto alleen ja hij trekt minder rap op maar een keer dat hij vertrokken is is hij weg dusja voorlopig geen echte klachten ervan…
Diederick zegt
hoi,
2 weken geleden G2 car gekocht opel astra cdti 1.3 5d
Wagen is 2.5jaar jong en in perfecte staat.
zeer soepel rijden, schakelen, zuinig,…
Maar 1 groot probleem is starten. Soms 3 maal nodig vooraleer hij start na lang voorverwarmen. In garage (na aankoop) heeft men daar iets van gezegd dat ik lang genoeg moest voorverwarmen( bij echt koud weer 2 keer voorverwarmen). Dit is toch echt niet meer van deze tijd.
Zijn hier oplossingen voor dit probleem? Ik lees in vorige recencies dat dit met de starter zou te maken hebben? Zijn hier nog mensen met deze problemen?
kanaal zegt
het beste kunt u de auto z.s.m.weer inruilen om verder toekomstige problemen te voorkomen. 14 maanden met deze motor gereden en alleen 1 maand probleemloos mee gereden.
guincy zegt
Hallo, ik rij sedert september met een opel astra break van 2007 en ik heb nog geen problemen ondervonden ermee integendeel! ik rij liever ermee dan de Meriva.
Ook start hij direct zelfs bij slecht weer zodus ja…..
Ik ben er heel content van qua verbruik en soepel rijden.
Yannick zegt
Aan Diederick:
Ik rij er nu net 3 jaar mee, 63.000 km en 5,5 l/100km. Geen sportauto, maar wel vlot en soepel. Nog geen enkel probleem gehad met de motor.
Startprobleem had ik wel, zoals zoveel mensen. Opel heeft dat erkend, de garage heeft tijdens de garantieperiode een nieuwe startmotor gestoken en nu start hij altijd van de eerste keer.
Ik vermoed dus dat dit bij je G2 wagen nog niet gebeurde, dus je laat dit best ook doen tijdens de garantieduur.
bjorn zegt
ik heb een astra 1.3 crdi van 2006 en niets dan problemen.
Nieuwe starter laten steken en nog problemen mee, Nieuwe turboleidingen, linker voorremschijf raakt snel oververhit, verbruikt meer dan 6liter, krakende ophanging, …
P King zegt
Bij de aankoop van men Astra heb ik getwijfeld tussen de 1.3 CDTI easytronic en de 1.9 CDTI met klasseke automaat. Door het aanzienlijke prijsverschil bij de aankoop en de lagere gebruikskosten heb ik de 1.3 gekozen. Na 2 jaar gebruik kan ik concluderen dat hij heel zuinig en stil is. Bij het vertrek vanuit stilstand in 1e versnelling is de wagen echter enerverend traag. Het vreemde is dat hij vanaf de 2e versnelling wel vlot meekan. Wie echt rijplezier wil kiest best voor de zwaardere motoren.
filip zegt
heb nu ongeveer 5 maand een opel corsa en er staan 8000 km op de teller is een full option met een navigatie van pioneer. de motor is een 1.3 cdti van 90 pk maar gaat zeer goed vooruit. behalve onder +- 1800 rpm is hij nogal redelijk dood maar daarboven gaat alles soepel heb nu eenmaal 182 km gereden opde autostrade op gps was dat 173 km en vond dit wel snel. hier klagen veel mensen met niet wilen starten en zo heb daar geen probeem mee, heb de motor is gestart toen het – 14 graden was en starte van de eerste keer.heb ook met de mariva 1.7 100pk gereden een weeklang is vlotter op lage toeren maar de 1.3cdti trekt toch wel harder.nu denk ik eraan om bij ziptuning de cpu laten aan te passen heeft hier iemand ervaring mee.
Karen zegt
Hoi
Blijkbaar heel wat voor- en tegenstanders van de Astra 1.3, maar startproblemen blijken schering en inslag….
Mijn vriend en ik willen een jonge 2de handswagen kopen. We hebben een Opel Astra 1.3 break (BJ 2007) en VW Bora 1.9 (BJ 2004) op het oog.
Wat denken jullie?
Yannick zegt
Ik heb de mijne nu 3,5 jaar en heb 73.000 km; ik ben nog altijd zéér tevreden op alle gebied.
De zwakke startmotors zouden na 2005 geen probleem meer zijn, want Opel is vanaf dat ogenblik met andere motoren gaan werken en heeft vervangingen gedaan waar nodig.
guincy zegt
Aan karen,
Ik heb een opel astra break 1.3 cdti van 2007 tweedehands gekocht en ik moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben, loopt soepel, gemakkelijk,zuipt bijna niks (diesel) dusja….
Tim zegt
Hey allen,
ik lees hier zeer uiteenlopende reacties over de Opel Astra Break 1.3 CDTI.
ik heb hier zelf al een keer mee gereden, maar heb nog niet zoveel ervaring met motortypes, en al zeker niet met diesel. maar ik had het gevoel dat de wagen wat moeilijkheden had bij lage toerentallen (vertrek, en schakelen naar 2de).
kan iemand (eigenaar), die dit gevoel ook had, mij soms vertellen of dit kwestie van gewoonte is, of een blijvende ergernis ?
ik ben zelf geen sportieve rijder, maar soms is het bij het invoegen simpelweg nodig om even stevig te kunnen versnellen.
bedankt voor de reacties !
guincy zegt
beste tim,
das gewoon kwestie van gewoonte, ik vondt dat ook raar in het begin , je
moet bijna direct al van de 1ste naar de 2de trekken,
wel kwestie van gewoon worden, en ik mag niet klagen van de onze hebben hem nu al een anderjaarhalf en nog steeds geen prbs gehad enz
Tim zegt
guincy,
bedankt voor de reactie.
Ik ben blij dat ik een ervaringsdeskundige gevonden heb die mij in alle eerlijkheid (want verkopers zijn en blijven natuurlijk altijd verkopers) kan antwoorden op mijn vragen.
– Ik merkte ook dat ik sneller moet terugschakelen, waar ik op zich geen probleem mee heb, maar met mijn huidige wagen is dit niet zondermeer mogelijk om terug te schakelen naar 1ste. de versnellingsbak wringt dan een beetje tegen. hoe vertaalt dit zich bij jou ?
– wat ik mij ook afvroeg is wat een aantal maanden stilstaan betekent voor de motor, heb je hier soms ervaringen mee? want hij zal wss al even bij de garage staan waar ik ermee proefgereden heb
– wat zijn uw ervaringen in de winter? want het is nu lekker warm, maar hoe reageert/start/rijdt hij als het -2°C is?
– heb je soms het gevoel gehad dat je niet snel genoeg kan vertrekken (bv je staat in een file, en je wil naar het rijvak naast u waar ze 60 rijden, en jij rijdt 10)
– hoe is jou verbruik? want ik lees soms dat net door het feit dat je zoveel toeren moet doen je verbruik alsnog de hoogte in gaat
bedankt alvast voor te antwoorden op mijn vele vragen :) !!!
guincy zegt
tim,
– Ik merkte ook dat ik sneller moet terugschakelen, waar ik op zich geen probleem mee heb, maar met mijn huidige wagen is dit niet zondermeer mogelijk om terug te schakelen naar 1ste. de versnellingsbak wringt dan een beetje tegen. hoe vertaalt dit zich bij jou ?GEEN PROBLEEM ERMEE
– wat ik mij ook afvroeg is wat een aantal maanden stilstaan betekent voor de motor, heb je hier soms ervaringen mee? want hij zal wss al even bij de garage staan waar ik ermee proefgereden heb. DE MIJNE HEEFT ZES MAANDEN STILGESTAAN BUITEN ZELFS BIJ DE GARAGIST,GEEN PROBLEEM ERMEE GEHAD EN NU NOG STEEDS NIET.
– wat zijn uw ervaringen in de winter? want het is nu lekker warm, maar hoe reageert/start/rijdt hij als het -2°C is? LEKKER JE KAN MET EEN GERUST HART AANZETTEN ALEE IK TOCH MET MN AUTO
– heb je soms het gevoel gehad dat je niet snel genoeg kan vertrekken (bv je staat in een file, en je wil naar het rijvak naast u waar ze 60 rijden, en jij rijdt 10) NEE WANT VINDT DAT EM BETER TREKT DAN MN VORIGE, WAS EEN MERIVA MAAR DAAR WAS IK DUS TOTAAL NIET CONTENT VAN…
– hoe is jou verbruik? want ik lees soms dat net door het feit dat je zoveel toeren moet doen je verbruik alsnog de hoogte in gaat GOG DAS TE ZIEN EEN FEIT IS ZEKERS ALS JE DE AIRCO GEBRUIKT DAALT JE DIESEL SNEL MAAR ANDERS NIKS BIJNA VAN VERBRUIK IK SMIJT ER ONGEVEER 60 EURO IN IN EEN MAAND EN KAN EEN MAAND WEG EN IK RIJ TROUWENS ALLE DAGEN ZODUS…. HOE OUD IS JE AUTO TROUWENS? EN WAAR KOPEN ALS JE HEM KOOPT?
GROETJES
Tim zegt
De Opel die ik opt oog heb is van 2006 en staat bij Van Der Perre (Dilbeek)
bedankt in ieder geval voor alle duidelijke en snelle antwoorden !
guincy zegt
MIJNE VAN 2007 MAAR ZAL NIET ZOVEEL SCHELEN DAN
GROETJES!
Jan zegt
Mijn eerste “nieuwe “wagen gekocht, een Astra Break 13 cdti. Had voordien altijd met jonge okkazies gereden (mét succes). Ik heb nog nooit zoveel geduld met een wagen gehad…4 x in de garage op 10 maanden tijd, voor waterpompprobleem, nieuwe schwei – de- colasse (sorry voor woordspelling) en voornamelijk stilvallen En dan nog niet “in gang geraken” in eerste en tweede. Zeer vermoeiende auto omdat men voortdurend moet schakelen. Uiteindelijk ingeruild voor een okkazie Golf 5 19tdi. Ik ben geen freak maar ik voel me nu toch veiliger.
guincy zegt
Beste Jan,
Hou oud was je “nieuwe” auto?
Joris zegt
Hallo,
ik rij nu al even met een citroen berlingo 1.6 hdi 75 pk.
Ik vroeg mij af de de opel astra 1.3cdti vlotter zou gaan?
Ik vraag mij ook af of de hdi een betere motor is dan een 1.3 cdti of 1.7 cdti?
alvast bedankt.
Nick zegt
Ik heb een astra 1.3cdti 5-deurs versie(86000km). Ik ben ondertussen aan m’n 3de startmotor toe. Bij de eerste was het het alom gekende startprobleem, de andere gaf spanningen van méér dan 28Volt! Na 1 jaar ging de motor af en toe in noodloop. De turboleidingen zijn vervangen, maar sinds een paar weken gaat de motor 5-10 keer per dag in noodloop. Garage heeft die hele turbo-zooi open gegooid, maar vindt gewoon niets… Ook de diagnosemelding helpt hen niet verder… Nu stel ik vast dat zelfs buiten het noodlopen het vermogen drastisch is gezakt. Ik heb vanavond eens een acceleratie gemeten van 0-120km/h. Nu doet ie er exact 25 sec over!! Ik ben 3 jaar heel tevreden geweest, maar nu is het echt een triestig verhaal aan het worden. Een motor die in noodloop springt op de autosnelweg is echt geen pretje hoor. Ik los dit op door de sleutel 1 stand terug te schakelen en dan terug te zetten. Dit heeft al elke keer gewerkt, behalve vandaag… ik ben stil gevallen op het 3de rijvak van de brusselse ring. Heel gezellig hoor :-(
Na 5 min kom ik hem herstarten en was ik weer weg. Mijn vertrouwen is volledig weg. Geen 1.3 meer voor mij!
Joris zegt
Hmm ja ik denk dat ik beter dan een astra 1.7 koop occasie of 1.9 dat zijn toch nog wat betere motoren.
Misschien wel ouder maar tenminste beter, en deze auto’s kosten iet meer dan 1.3 denk ik.
Patrick zegt
Update van bericht van 2 Jun 08. Heb de wagen dus net iets meer dan een jaar. Geen technische problemen gehad tot nog toe.
Algemeen blijft de kritiek van vorig jaar bestaan:
Positief: uitrusting zoals airco, cruise control heel goed.
verbruik: gemiddeld 5.8 liter/100 km airco deels aan.
Negatief: ontvangstkwaliteit radio nog steeds belabberd, stof van de
zetels vertonen “witte strepen” als je er bv. eens met je hand op
steunt. Dit gaat er af na intensief stofzuigen en met natte doek
poetsen. Komt steeds terug.
Zo/zo: Motor 1.3 CDTI. Best zuinig, steeds in toeren houden. Wel stil.
Vermoeiende auto om mee te rijden, zeker in stop and go, steeds
goed in toeren blijven, en af en toe koppeling net iets langer laten
slepen (1ste versnelling).
Terug kopen: De prijs en bedrijfskosten waren destijds doorslaggevend. Zou hem terug kopen, omdat hij voldoet zonder meer. Anderzijds met wat ik nu weet toch liever 1.7 CDTI kiezen.
Gilbert zegt
Hallo,
ik heb dus een fiat grand punto 1.3 multijet 90pk diesel, dus qua motor de mama van de astra 1.3 cdti, ik ben er erg tevreden van, inderdaad een beetje loom onder de 1700 toeren maar als je dat gewoon bent ja dan heb je geen probleem, dat is dus een gat in de turbo, voorheen had ik een doblo ook met die motor heb er zonder 1 € kosten buiten onderhoud 120OOOkm mee gereden en ja ik trek een caravan van 750 kilo en zonder moeite dus qua motor is er geen enkel probleem, hij kan zelfs meer aan, top snelheid sta ik versteld van waat ik hier lees deze ligt nabij de 175km/u ik heb het er nooit mee gedaan maar wel 160 en dan hoest of stotterd deze motor niet. Verbruik is erg laag gemiddeld rond de 5 liter, je kan hem laten chippen tot 11( pk wellicht meer ook maar 115 kan zonder verdere aanpassingen, dan vervalt het gat van de turbo verhoogt het koppel en verlaagd het verbruik, doch ik begin er niet aan, wagen gaat zo al snelgenoeg voor wat ik hem nodig heb. Wat de rand apparatuur van opel betreft kan ik mij niet uitspreken, nogmaals ik heb la mama.
Maarten zegt
woow dat is al lang geleden eerste Opel nieuws op Autoblog
wemalo zegt
Hallo,
Deze voormiddag hebben we een testrit gedaan met een 1.7 cdti. Niks op aan te merken behalve dat het zowel mijn vrouw als ik opgevallen was dat het lang duurde vooraleer de koppeling in eerste aangreep. Kan dit wijzen op een versleten koppeling. Ik heb eens goed door te versnellingen getrokken en merkte niet echt een slippende koppeling.
groeten
Mo zegt
Hoi allemaal,
Ik rij nu al bijna 4 jaar eem astra break 1.3cdti
startmotor uiteraard vervangt, accu geen bijzonder dingen
Maar laatste tijden begint ie te curen,,auto heeft btw 245000km gereden :)
Auto trekt niet meer , schakel heel slecht en is niet meer zo zuinig kortom goede auto to 235000km daarna moet ie gewoon weg!
Wat zou de probleem zijn dat ie niet meer wil trekken???
Groetjes mo
jokke zegt
ik heb een half jaar terug de opel astra H 1.3 CDTI 90 pk gekocht en moet zegge dat ik zeer tevreden ben, heb de software laten aanpassen ook zodat ie nu in plaats van 90pk en 200 koppel 113 pk heeft en 250 koppel en moet zegge dat hij zo wel aangenaam rijd, heeft ondertussen tussen de 8000 en de 9000 km’s
chesini zegt
162.000 km op de teller. Startmotor vervangen onder garantie (was gewoon te licht). De dieselmotor zelf is verbazingwekkend voor een 1,3. En gaat behoorlijk snel eens je weet welke het optimaal schakelschema is. Dit is een wagen die je in de vingers moet krijgen. Dat is dus eens iets anders dan met een 2,0 liter bom over de baan te scheuren. Maar zoals gezegd, met deze 1,3 kan je ook behoorlijk scheuren, vooral vanuit de 3de versnelling, daar zit het koppel en de acceleratie.
bombermann zegt
Auto is nu drie jaar (astra 1.3 cdti) en heel tevreden over alles… heb nu meer dan 80.000 km, en nog niets van problemen gehad… Als snel optrekken weinig belang heeft, zou ik zeker voor de 1.3cdti gaan… heeft ook geen distributieriem meer maar een ketting… van mij krijgt deze wagen toch een dikke 90% :-)
mark13 zegt
Ik heb een astra cdti 1.3 en heb veel problemen met deze auto. Gekocht bij ing car lease met 75000 op de teller en zit nu op 160000. De reparaties van dit jaar: dynamo vervangen, twee verstuivers moesten worden vervangen, egr klep moest worden vervangen (hele systeem zat vol met troep), roetfilter moest worden vervangen. Daarna kreeg de disdributieketting(!) speling en moest ook worden vervangen. Nu start de motor alleen als deze koud is na een paar keer proberen in de vrije versnelling zonder koppeling te gebruiken. Anders start ie niet. Wanneer de motor warm is, lukt starten helemaal niet. Motor slaat ook sneller af, waarna stuurbekrachtiging uitvalt. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Ben nu wel klaar met de auto. Zodra deze gemaakt is, probeer ik deze gelijk te verkopen. Voor mij voorlopig geen opel meer.
siska zegt
Hoi, we hebben juist een opel astra 1.3 gekocht. 2 de hands.
Nu ben ik wel even ongerust want veel positief lees is er niet over ! Nogthans is het een veel verkochte auto. De auto is van 05 2007.
christophe81 zegt
Geen idee of ik hier nog iemand mee kan helpen of overtuigen van de Astra Break 1.3
Ik rij er intussen 6 jaar mee en heb 240.000km op de teller staan. Ik heb de wagen gekocht als zijnde directiewagen. 1 jaar oud en 21.000km. Ik was tot 3 jaar terug wel een echte kilometervreter, 60.000km/jaar. Nu doe ik nog maar 10.000 ofzo.
Ik las hier iemand die schreef dat hij veel problemen had met de auto die alsmaar in noodloop terugviel. Heb dit ook gehad en er was voor mij eigenlijk een hééél simpele oplossing voor. Aan de turbo zie je een stangetje lopen, van een vacuummembraan naar de turbo zelf. Het probleem zit hem gewoon dat dit stangetje vastroest aan de turbokant. Wat WD40 met het rietje richten op dat deel, wat laten intrekken, enkele ritten geduld hebben, nog wat inspuiten desnoods en het probleem is bij mij nu volledig van de baan.
Nu, qua startproblemen heb ik hier ook wel last van moet ik zeggen. Ik lees veel dat er een sterkere startmotor in moet en ik denk dat dat bij mij nog niet het geval is. Soms start ie als niks, maar andere keren heb ik idd enkele pogingen nodig. Ik zal nu sowieso uitkijken om een nieuwe starter te steken, eentje zoeken bij een afbraak ofzo. Wel moet ik dan zeker weten of het om een nieuwste generatie startmotor gaat é. ;)
Ik ga niet graag naar Opelgarages zelf want heb dat eerst gedaan met dat noodloop probleem en daar vonden ze niks. Persoonlijk vind ik dat die mechanciens niks meer kunnen! Ze zijn té afhankelijk van die onnozele computers denk ik. En het lijkt er zelfs op dat ze de essentiele basis mechaniek niet meer kennen. :-O Ik ben zelf mechanicien bij het leger dus ik weet wel hoe een auto in elkaar zit en dus heb ik dat probleem zelf kunnen oplossen, gewoon met WD40 zoals eerder vernoemt. Geen computer voor nodig gehad. :/
nieborgp zegt
Het is een zeer slechte combinatie, de zware Astra, met een vermogen loze 1.3 CDTI. Zelf heb ik 5 weken in een Astra H met 1.3CDTI mogen rijden. Vanwege technische mankementen heb ik de auto moeten terugbrengen naar de dealer.
Voor de 1.3 CDTI reed ik in een Astra G 2.0 DTI. Wanneer je de auto laat uitrollen in de versnelling, pakt de motor het bij het juiste toerental op. Na 480.000 km moesten echter onze wegen zich scheiden en kocht ik een 1.3 CDTI. Wanneer je deze auto in de versnelling laat uitrollen, gaat de auto bokken, indien het bijna stationaire toerental bereikt wordt. In de tweede versnelling had deze auto ongekend veel koppel en vermogen trouwens. Het was zeker geen snelle auto! Helaas door roetfilter problemen, na 5 weken en 3000 km al weer weg moeten doen.
Nu rijd ik sinds maart 2014 een Astra H 1.7 CDTI, 92kW. Deze rijd weer net als de 2 liter en inmiddels al weer 20.000 km gereden, bijna 2 ton op de teller.