
Twee maanden geleden liet Opel-CEO Karl-Friedrich Stracke duidelijk merken dat ze werken aan een nieuw model dat boven de Insignia zal komen te staan. Nu duiken er geruchten op dat dit model -dat gepland staat voor 2016/2017- de beschikking krijgt over een zogenaamde Fuel Cell om elektriciteit te winnen. Waterstof FTW!
Ja, het gaat nog even duren voordat er iets uit Rüsselsheim komt rollen dat groter is dan een Insignia, maar insiders weten aan Automotive News te verklappen dat dit er eenje wordt waarmee vol zal worden ingezet op groene technologieën. Goed voor Opel’s groene iamgo. En de brandstofcel wordt één van die zuinige en emissievrije snufjes.
Opel zou het wel zien zitten om jaarlijks 20.000 stuks van dit nieuwe model aan de man/vrouw te brengen. Maar hoe gaat dit nieuwe, nu nog naamloze model er over een x aantal jaar uitzien? Volgens Karl-Friedrich Stracke zal het een kruising worden tussen een crossover en een stationwagen, een crationwagover soms? Intern wordt de auto trouwens aangeduid als TOL (top-of-the-line) en de wens is om de productie in zijn geheel in Duitsland te laten plaatsvinden.
Eerst heeft Opel natuurlijk nog wat andere nieuwigheden voor ons in petto. Zo komt er binnenkort een Astra Cabrio, een kleine SUV en een autootje met de werknaam ‘Junior’. Daarna zal de TOL pas worden gelanceerd. Tenminste, als Volkswagen de boel niet voor die tijd opkoopt en ondergeschikt maakt aan het Grote Geheel (=VAG-dominantie).
eerst zien, dan geloven.
Gatverdamme dan krijg je vast iets dat lijkt op een mercedes r… Maar wel goed idee van die waterstofdinges
@fluvioglacialeafzetting: een brandstofcel hoeft niet per se met waterstof te werken maar kan ook gewoon benzine gebruiken. Het voordeel ervan ligt in het feit dat het rendement (hoeveelheid elektriciteit) veel hoger is dan bij een alternator die door de motor moet aangedreven worden.
Hmm.. Weet niet of een schot wagen op de high executive markt wel zo’n goed idee is. Ik zou de winsten eerder in ontwikkeling steken voor een betere 2e insignia, dan iets nieuws op de markt proberen te brengen. Beter investeren in vernieuwing van de bestaande modellen dan de senator/omega weet terug te laten komen.
[
Lets face it, de huidige modellen zullen het niet redden tot 2015/16.
Eindelijk een nieuwe Omega het werdt tijd voor een goedkoop ,groot ,niet premium bakkie.
@norge: Bij Opel loopt een model altijd zo’n zes jaar, dus we gaan het zien..
Ja, ze timmeren hard aan de weg bij Opel. Ze willen uiteindelijk uitkomen op zo’n 30/40 verschillende modellen (incl. Varianten). VW moet gewoon lekker zelf golfjes blijven bouwen. Dan kan Opel z’n eigen gang gaan en staan er straks een aantal leuke auto’s in het modelgamma…
ik hoop niet dat VW het gaat opkopen, vind dat Opel goed bezig is de laatste tijd, de Insignia is een zeer mooie auto en de Ampera is ook een goede ontwikkeling, en waterstof zie ik ook wel zitten.. ook al zullen benzine motoren altijd het mooiste blijven.. echter zie ik het niet zo zitten met die kleine SUV.. een SUV op basis van de corsa.. dan konden ze het beter laten bij de Antara op SUV gebied.
@dennisr: ik ben ook niet voor die suv’s … de antara . prachtig en luxueus . zelfs mooi afgewerkt … maar te klein en te duur . ik denk wel dat de corsa suv het zal maken . er is wel een markt daarvoor …
@Sm0keGun: opzich wel markt voor de wat kleinere SUV, maar ze maken de corsa SUV om te concureren met de Yeti en de Juke.. de Juke is zo lelijk dat ze dat wel lukt.. maar de Yeti zal in die klasse toch wel de beste blijven denk ik.. overigens komt er ook een Fiesta SUV dus moet nog maar zien welke van die 2 de ”mooiste” word.
@dennisr: Nee de Antara heeft ze te veel geld gekost. Zeker toen ze het platform deelde met de Chevrolet. Er werd misschien 1 opel verkocht tegen 5 Captiva’s meen ik.
[
De benzine motoren zullen wel flink moeten vernieuwen (lees turbo technieken etc). De vermogens die ze nu uit de motoren halen is naar mijn mening gewoon te weinig. De insignia OPC met 325pk komt in de buurt. Het zou leuk zijn als ze deze motor ook in andere modellen aan zouden bieden, maar dat zie ik toch niet gebeuren..
[
Astra opc 2.8v6 turbo.. ook met 4×4 en aangepaste computer ~375 pk. Leuke droom :-P
@Melvivio: had idd al het idee dat de Antara geen groot succes was, je ziet ze zelden.. maar op basis van de Antara hadden ze wel iets beters kunnen verzinnen dan een Corsa SUV denk ik..
@Melvivio: Jij vind 325 pk en 435 Nm te weinig voor een geblazen 2.8l? Dan ben jij iemand die krampachtig vasthoudt aan het achterhaalde motto ‘more is better’…
De insinia OPC is toch al een beetje het topmodel?
Gedoemd om te mislukken, helemaal als je er een raar hoog kruisingsmodel van maakt. Zijn we de Signum nu alweer vergeten? Ook zo’n daverent succes. En wat wouden ze als basis gebruiken, een BMW 5-serie? Denk niet dat zoiets makkelijk gaat lukken. Zal wel uitlopen op een opgewardeerde Insignia ben ik bang.
De Signum was toch ook een cross-over? Die is ook een stille dood gestorven. En waarom met alternatieve brandstof komen in deze klasse? Juist daar mist de behoefte
@degraafm: Waarom mist daar de behoefte? Die bijtelling is anders in Nederland moordend…
@tkmedia: omdat de betreffende doelgroep niets geeft om bijtelling. In de klasse van de Astra zit men (blijkbaar) meer op een bijtellings-wonder verlegen.
@degraafm: Wel eens gehoord van ‘social acceptance’. BMW, Lexus en Mercedes hebben allen een full-size hybride in hun modellengamma.
Iamgo?
Dit soort ‘aankondigingen’ zijn enkel bedoeld om te peilen naar reacties. Uiteraard gaat een automerk eerst de markt kapot analyseren en eindeloss vissen naar meningen, alvorens een model niet te maken…