Hyundai heeft zowel de i30 als de i40 bijgeschaafd. De eerste is er nu ook met 20 procent bijtelling in combinatie met een automaat, de i40 was nog niet eerder met gunstige bijtelling leverbaar.
In Genève laat Hyundai het nodige ‘nieuws’ zien. Zo staat er een nieuwe Tucson (vervanger van de iX35) op de beursvloer en krijgt de i20 een sportief gelijnde driedeursvariant. De facelifts van de i30 en i40 had het merk ook al eerder aan de wereld getoond, maar nu maakt Hyundai ook de uitstoot van de opgefriste modellen bekend.
De i30 was als hatchback en Wagon al leverbaar met 20 procent bijtelling als je koos voor de handgeschakelde 1.6 CRDi. Hyundai heeft een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppelikng ontwikkeld die zo efficient is dat deze in beide carrosserievormen in combinatie met de genoemde dieselmotor ook in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. Zelf schakelen is dus niet langer een vereiste.
In het vooronder van de eind vorig jaar aangekondige facelift van de Hyundai i40 komt onder andere een verbeterde 1.7 CRDi te liggen, die dankzij de aanpassingen nu minder uitstoot en in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. Dit geldt voor zowel de sedan als de Wagon. Ook in de i40 wordt de zeventraps automaat met dubbele koppeling leverbaar, al betaal je over deze uitvoering wel de volle mep aan bijtelling.
Prijzen heeft Hyundai Nederland op het moment van schrijven nog niet bekend gemaakt, zowel de i30 als de i40 staan in april bij de dealers.
toyotafortuner zegt
Mooi eindelijk wat meer i40’jes op de wegen. Vond het altijd al een mooie bang-for-buck-wagen.