• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opluchting: Ferrari Roma blijft lekker ‘puristisch’

Auteur: Loek, gepost 19 augustus 2020 om 17:59 – 20 Reacties

Je kunt opgelucht ademhalen als je dacht dat Ferrari’s plannen met hybride motoren ook de lekker ‘puristische’ Roma en Portofino omvatten.

Ondergetekende was aangewezen als degene die de eerste persinfo van de Ferrari Roma zou schrijven. Het zou gaan om een coupéversie van de Portofino, waardoor er niet zo veel bijzonders mee zou zijn. Maar dat was het wel: de Roma sloeg, in ieder geval bij mij, in als een bom. Wat een schitterend mooie auto! In een donkere kleur met vijfspaaks velgen en gele remklauwen mag die hier zo voor de deur.

Ferrari Roma

Nieuw oud design

De reden is natuurlijk een modern jasje met allerlei knipogen naar vorige Ferrari-designs. Dat gebundeld in een auto die wat wegheeft van de eveneens prachtige Ferrari 365 GTB/4 en voilà: een design wat Ferrari op zijn Rooms ‘La Nuova Dolce Vita‘ noemt. Het nieuwe goede leven. Je begrijpt wel dat de Roma onthuld werd vóór 2020.

Ferrari Roma

Bekende specs

Onder de koets zit trouwens weinig verrassends. Daar zit dan ook het hele ‘coupé-Portofino’ verhaal hem in. Net als de Portofino is het de instapper van Ferrari, met dezelfde 3.9 liter V8 en slechts een paar pk meer. De Roma is een coupé en heeft een nieuwer interieur. Maar verder is het een vrij universele auto qua prestaties en specs. Deze motor zat en zit met meer pk ook in de California T, GTC4Lusso T, 488 GTB, 488 Pista, F8 Tributo, SF90 Stradale en wordt waarschijnlijk de basis voor de Purosangue SUV. Sterker nog: op de GTC4Lusso, 812 Superfast en 812 GTS na is het hele Ferrari-portfolio voorzien van deze motor.

Ferrari Roma

Meer

Ferrari wil dan ook meer met deze motor. In de SF90 Stradale is hij bijvoorbeeld al voorzien van een plug-in hybride-systeem wat de auto 1.000 pk geeft. De vervanger voor de F8 Tributo zou naar verluidt ook een standje hoger komen te staan door middel van hybridekracht. Allemaal rondom diezelfde motor. Bovendien is Ferrari van plan om de komende vijf jaar een ‘McLarentje te doen’ en heel veel modellen de wereld in schieten in rap tempo. Een Ferrari Portofino en Roma met hybride tierelantijnen zouden hier zo in passen. Krachtiger, dat wel, maar is dat niet nét te veel heiligschennis? Of volkomen terecht?

Geen hybride Roma

Wat je er ook van vindt: waar is het in ieder geval niet. Autocar kan bevestigen vanuit binnenin Ferrari dat de Roma en Portofino bespaard blijven van hun hybride ongein. Een grotere motor zit sowieso niet in het verschiet dus voor de komende paar jaren zijn de specs van de Portofino en Roma wat we nu zien van het tweetal.

Puristisch

En zo blijft de bloedmooie Ferrari Roma voorzien van een blok zoals den ouden dage en wordt het geen hybride. Wel met turbo’s, maar goed, je kan niet alles hebben. Wij vinden het puristisch zat. Over die hybride gesproken: Ferrari is ook driftig aan het testen met een V6 hybride, naar verluidt. De mule is een 488 GTB, maar wie weet of die nog ergens in verschijnt.

Ook interessant!

  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • DMC Ferrari Roma
    DMC Ferrari Roma is net dat tandje agressiever
  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Hybride, portofino, roma, Video

Vorig bericht: « Lucid Air laadt sneller dan alle andere EV’s
Volgend bericht: Aurus Komendant is de Cullinan uit Rusland »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    19 augustus 2020 om 18:04

    Deze auto wordt weggezet als een GT, dus juist de Roma zou prima hybride kunnen zijn. Zo bijzonder is de huidige V8 met turbo’s ook weer niet…

    Wel een erg fraaie auto op wat rare dingetjes na zoals bijvoorbeeld de grille.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      19 augustus 2020 om 19:33

      @reactief: eens. Daarnaast kan je met hybride techniek eenvoudig het karakter van een auto veranderen, rustig/zuinig/stil cruisen VS max acceleraties/tussen sprints/dipjes in power opvangen. Doe mij er maar een mét hybride techniek.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        19 augustus 2020 om 23:22

        @ghini

        Zoals ze tegenwoordig op zoek zijn naar uitvoeringen van oudere auto’s met een handbak zal je in de toekomst een grote vraag krijgen naar modellen zonder hybride troep.

        Hybride is een heel lelijk compromis. Ga dan gewoon voor volledig elektrisch.

        Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      19 augustus 2020 om 20:13

      @reactief: volgens mij was het niet lang geleden dat dit engine of the year was?

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      19 augustus 2020 om 23:18

      @reactief

      Ik denk dat ze die grille expres zo hebben gemaakt, mensen die daar een probleem mee hebben wil je niet als klant.

      En klanten heeft Ferrari zat.

      Login om te reageren
  2. hhitalia zegt

    19 augustus 2020 om 19:00

    Waar kan ik een van m’n kinderen verkopen, zodat ik zo’n Roma kan betalen? Wauw!

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      19 augustus 2020 om 20:14

      @hhitalia: het is vrij optimistisch om te denken dat je kinderen de waarde van een nieuwe Ferrari Roma hebben.

      Login om te reageren
      • lpgbarrel zegt

        19 augustus 2020 om 20:17

        @okdoei: nou kinderen kosten in 18 jaar meer dan een Roma. Dus elk bod is voldoende..

        Login om te reageren
        • maferick74 zegt

          19 augustus 2020 om 21:23

          @lpgbarrel: je zou het eens kunnen proberen bij de ex zakenpartner van Epstein…. ze heeft vast nog wel wat connecties

          Login om te reageren
          • okdoei zegt

            19 augustus 2020 om 21:47

            @maferick74: damn son…

            Login om te reageren
          • lpgbarrel zegt

            19 augustus 2020 om 22:33

            @maferick74: niet zo eng doen, je lijkt mijn waif wel

            Login om te reageren
  3. ericd zegt

    19 augustus 2020 om 19:06

    Daytona 2 was een betere benaming geweest. Overigens opvallend hoe de ‘lagere modellen’ in het gamma qua design zo lekker puristisch in mekaar zitten. De rear-engine modellen zijn vaak zo’n kakafonie aan vormen. Wordt die dan goedkoper dan de complexere Portofino?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 augustus 2020 om 20:30

      @ericd: yep 232k vs 244k

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      19 augustus 2020 om 21:21

      @ericd: Alleen is Daytona nooit de officiele benaming van Ferrari geweest…

      The unofficial Daytona name is reported to have been applied by the media rather than Ferrari and commemorates Ferrari’s 1-2-3 finish[3] in the February 1967 24 Hours of Daytona with a 330 P3/4, a 330 P4 and a 412 P.[4] To this day, Ferrari itself only rarely refers to the 365 as the “Daytona”, and refers to it as an “unofficial” name.[5]
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Daytona

      Login om te reageren
      • ericd zegt

        20 augustus 2020 om 11:00

        Thx, mate.

        Login om te reageren
  4. dracae zegt

    19 augustus 2020 om 21:19

    Dit is de mooiste Ferrari in jaren, zou inderdaad Daytona hebben kunnen heten. Ik vond ook de California al leuk, leuker dan de ‘ dikkere ‘ modellen.

    Login om te reageren
    • joor241 zegt

      20 augustus 2020 om 10:30

      Qua uiterlijk vind ik het meer een Mazda dan een ferrari. Niet bepaald lelijk (ook niet erg mooi), maar niet “Farrari”. Zo vind ik bijvoorbeeld de achterlampen van de 430, 458 en de 488 een stuk mooier!

      Login om te reageren
  5. jorden zegt

    19 augustus 2020 om 23:30

    Wie zou je een plezier doen met hybride techniek!? Of zaten er een hoop mensen te wachten wat een Roma in de bijtelling ging doen?

    Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    20 augustus 2020 om 09:14

    een auto die niet beschikt over manueel kan moeilijk puristisch genoemd worden…

    Login om te reageren
  7. v10m5 zegt

    20 augustus 2020 om 09:50

    GT reïncarnatie van de Opel GT ; P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North