De Lucid Air gaat niet alleen uitblinken qua actieradius, maar ook qua laadsnelheid.
Lucid Motors mag dan misschien wat laat zijn ten opzichte van Tesla (om maar een merk te noemen), ze maken geen half werk van hun EV. Lucid hanteert bij het introduceren van hun eerste model het Amerikaanse adagium ‘go big or go home’.
Dit maakten ze vorige week al duidelijk toen ze de actieradius aankondigden. Ze beloofden namelijk een verpletterende actieradius van 832 km voor de Lucid Air. De meeste andere (weliswaar goedkopere) EV’s komen niet verder dan de helft. Maar ook de Model S Long Range, die een actieradius van 624 km heeft, wordt ruimschoots voorbijgestreefd.
Lucid wil met de Air niet alleen indruk maken als het om de actieradius gaat gaat. Vandaag melden ze namelijk trots dat de Air de snelste ladende EV ooit wordt. De Amerikanen claimen een laadsnelheid van meer dan 1.930 kilometer per uur (!) voor de Lucid Air. Dat komt neer op 32 kilometer per minuut. Ter vergelijking: een Model 3 Long Range kan snelladen met 850 km/u. En dan hebben we het over een van de snelst ladende EV’s. Bij de nieuwe V3 Superchargers kan er wel een laadsnelheid van 1.600 km/u gehaald worden, maar dat is alsnog minder dan wat Lucid belooft.
Deze hoge laadsnelheden worden mogelijk gemaakt door het 900V-laadsysteem waarover de Lucid Air beschikt. Dankzij de speciale accucellen, het geavanceerde accumanagement en de gestroomlijnde koets weet de Air vervolgens de stroom ook nog eens efficiënt te benutten.
Dit klinkt allemaal prachtig, maar de auto is nog niet op de markt gebracht, terwijl Elon Musk in de tussentijd hard op weg is de rijkste man ter wereld te worden. Volgende maand wordt er gelukkig een belangrijke stap gemaakt: dan zal eindelijk het productiemodel onthuld worden. Geïnteresseerden kunnen 10 september alvast in hun agenda omcirkelen.
Dutchdriftking zegt
Laadsnelheid in kilometers per uur? Die is sterk. Ik neem aan kilowatt?
OT. Goede specs, en hij ziet er goed uit, het Amerikaanse alternatief voor de Taycan?
mobieler zegt
Omgerekend werkt dat zo. Staat ook in het display van een Tesla. Zegt een gebruiker ook meer dan kw/h
Dutchdriftking zegt
@mobieler: Oke, dat betekend dus dat de range van dik 800km in nog geen half uur weer bijgeladen is?! Dat is wel geniaal natuurlijk.
Pascal zegt
Het is aan te raden ‘m tot zo’n 80% bij te laden, daarna laadt een accu aanzienlijk langzamer. Maar de snelheid klopt dan wel; met de nieuwe V3 superchargers laadt een Model 3 ook zo’n 100km bij in slechts 5 minuten tijd.
tortuga zegt
@Pascal: dat 80% is ook voor de veiligheid van de accu levensduur geloof ik, correct me if wrong.
flutterby zegt
@dutchdriftking: waarschijnlijk meer dat je de helft in een kwartier geladen hebt. Een Model 3 neemt rond de 55-60% al aanzienlijk af in laadsnelheid.
machielvdd zegt
Nee, ik heb niet per ongeluk kilowatt en kilometer door elkaar gehaald ;) Laadsnelheid kan ook uitgedrukt worden in kilometers (actieradius) per uur.
koeberg zegt
Een voor- of nadeel (kies maar) daarvan is dat deze metriek het verbruik van de auto meeneemt. Twee auto’s kunnen dezelfde laadsnelheid in kW hebben, maar de zuinigere auto van de twee heeft een hogere laadsnelheid in kilometer per uur.
mashell zegt
En dan gaat het ook nog om het theoretische WLTP verbruik wat niet je eigen praktijk verbruik zal zijn.
flutterby zegt
@dutchdriftking: Tesla is voordelig, Porsche is sportief en Lucid is luxe. Verder hebben ze alle drie raak vlakken.
dwfc zegt
Niet zo abnormaal, lijkt me ook duidelijker,
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@machielvdd wow! “een laadsnelheid van meer dan 1.930 kilometer per uur” da’s vet snel
Edge zegt
Klikt indrukwekkend, maar in hoeverre is die dubbele laadsnelheid te halen? Mij als leek zegt het allemaal niet zoveel. Is dat voor de gewone sterveling thuis, eventueel met aangepaste laadpaal en netaansluiting te halen of is dit echt iets dat enkel voor speciale Supercharger-achtige laadpunten voorbehouden blijft?
n0zem zegt
@Edge: dat is voor (geschikte) snelladers onderweg. Thuis is dat ook niet zo relevant.
flutterby zegt
@Edge: dit is voor onderweg, maar wordt mede mogelijk gemaakt door de efficiency, waardoor je er thuis ook profijt van hebt dat je met dezelfde hoeveelheid stroom meer kilometers kan afleggen.
RutgerK zegt
De V3 update geeft een laadsnelheid van 1600 km per uur op de 250 kW snelladers
machielvdd zegt
Dank voor de aanvulling, ik heb het toegevoegd aan het artikel.
crepito zegt
@machielvdd: Waarom vergelijken met een Model 3? Doe het met de Porsche Taycan (ook rond de 1500)
RutgerK zegt
https://youtu.be/9BhDiwHxa94?t=40 1645 zelfs :-)
monsieurleloure zegt
Lucid Air laadt dubbel zo snel als een Tesla Model 3.
Als=dan
Alstublieft
n0zem zegt
@monsieurleloure: fout. Een keer sneller dan. Dubbel zo snel als.
monsieurleloure zegt
@ N0zem ,
Weer wat geleerd vandaag, (-;
ericd zegt
Is er in het buitenland al mee proefgereden?
machielvdd zegt
Ja, ze zijn al een keer zonder tussentijds opladen van San Francisco naar LA gereden: https://www.youtube.com/watch?v=a2MDLL0XYCM
riel zegt
Model 3 kan 1600km/u laden op straks overal aanwezige Superchargers. Daarbij heeft deze lucid een gigantische battery (vandaar de range), de Model 3 heeft nog altijd meer range per kWh. Niets speciaals dit…
mashell zegt
Model 3 is kleiner, logisch ook dat die zuiniger is. Maar kleiner betekent ook een minder ruimte voor de batterij en dus ook minder actieradius.
flutterby zegt
@mashell: Waarom is de Model 3 dan de zuinigste?
mashell zegt
Net als bij verbrandingsauto’s, kleinere, lichtere, meer gestroomlijnde wagens zijn zuiniger. Model 3 is de meest gestroomlijnde relatief compacte elektrische wagen. Vol elektrisch ontwerp dus zuiniger nog dan kleine gebakjes als de eUp! die niet als elektrisch ontworpen zijn.
flutterby zegt
@mashell: toevallig is de Up (en Zoe en Leaf) wél als elektrische auto ontworpen. Voor in de stad is dat namelijk ideaal en pas in een later stadium hebben ze in de Up toch een brandstofmotor gehangen (werd denk ik toch te duur).
mashell zegt
In een echte elektrische auto kun geen verbrandingsmotor hangen, de motorophanging en crashstructuren zijn anders (simpeler en effectiever). Je kunt in een auto met een verbrandingsmotor wel een elektromotor hangen (die is immers veel kleiner) maar het wordt altijd een compromis omdat de carrosserie te zwaar is en er te weinig plek voor de batterij is. De Up! was er eerst met verbrandingsmotor en daarna pas elektrisch.
pramm zegt
Zo heel veel kleiner is de model 3 niet. De lucid lijkt op de pers afbeeldingen enorm groot, maar is maar 10cm langer dan de model 3. En kleiner dan de model s
mashell zegt
Zoiets beloven is veel gemakkelijker dan het ook echt te realiseren. Zeker voor een kleine startup niet, Bij elektrische auto’s met “te mooi om waar te zijn” specificaties zoals deze (maar ook de Tesla roadster) houd ik liever niet mijn adem in tot ze het ook echt realiseren.
Dutchcarwizard zegt
Voorlopig weer nog concreets gezien van deze toko.
scrmeagle zegt
Mijn wagen laadt 1000km in 10 minuten max!
tjorque zegt
De mijne 700km in 5min!
En mijn motor 550 in 3min! Da’s 11.000km/h :)
Snelladen ftw!
flutterby zegt
@tjorque: In kW is het nog indrukwekkender met 8 kWh per liter.
tjorque zegt
Goh 240kWh in de tank van mijn motor, klinkt vooral heuuuuul onzuinig ;)
marcomanta zegt
Eindelijk eentje die dan ook een dikke caravan kan trekken.
tjorque zegt
Ik was helemaal klaar om bijna mach 2 te kunnen rijden.
Maar toen was het alweer file, zodat ik de tijd had om in te zien dat dit de theoretische laadsnelheid is…
#desillusies… :)
dwfc zegt
Ik vraag me af wat de Tesla eigenaars van deze wagen vinden!
goodvibrations zegt
Dit gaat wel druk zetten op de koers van Tesla als ze de productie op gang kunnen krijgen…
riel zegt
@goodvibrations: Battery day is over een week of 2.
Ja, ik weer! zegt
Ik begin er steeds minder van te begrijpen. Ik ben redelijk bekend met accu techniek, maar mij is altijd verteld dat hoe sneller je laad hoe sneller je accu degradeert.
Ik hoor maar weinig over de levensduur van de accu pack. Het gaat alleen maar om hoe groot de packs zijn hoe ver je er (op papier) mee kunt rijden en hoe snel ze geladen kunnen worden. Een dik accu pack is natuurlijk niet heel erg lastig te maken, maar daarmee stijgen de kosten wel en rijd je ook nog eens de hele tijd met dat gewicht rond. Vroeger vonden ze datje al een zware “bak” had als je een auto kocht van 1500kg, maar dat is in EV land helemaal niks.
En dat wij petrolheads al die jaren wegenbelasting hebben betaald en nog steeds betalen op basis van gewicht (met o.a. de reden dat hoe zwaarder de wagen hoe meer de weg slijt) is dus ook altijd kolder geweest. EV’s met loodzware accu’s zijn zeker niet extra belastend voor het wegdek?!
Vroeg of laat wordt dat ook ingevoerd voor EV’s en dan worden ze door de overheid net zo lekker gemolken als voorheen. Hulde aan de heilige (melk)koe des vaderlands!
frank2b zegt
ohwjajoh?
lekbak zegt
@Diepstra: je mist 1 dingetje wat betreft de accu’s. Snel laden en ontladen is alleen erg slecht als je niet de volledige controle over de accu hebt. Met goede software er achter en goede temperatuur controle kan er veel meer dan bij een domme accu, die dus wel stuk gaat van snel laden en ontladen.
flutterby zegt
@Diepstra: dure auto’s zijn zwaarder en daarom is de MRB ook hoger. Er is daarnaast genoeg onderzoek gedaan naar slijtage en komt nergens op uit. Model S’en die 80.000 tot 100.000 km op een setje banden doen is geen uitzondering. Het zachtste deel slijt het meest.
MRB voor EVs zie ik niet gebeuren, kilometerheffing wel (kosten per kilometer zijn erg laag). Dat is gelijk een mooie start om daarna voor alle auto’s in te voeren.
michiel_vandelft zegt
@flutterby: Huh, Tesla’s vreten juist banden met het leven. Zelfs met een gematigde rijstijl, ik kan er over mee praten..
riel zegt
@michiel_vandelft: ze zijn af-fabriek nogal waardeloos uitgelijnd, een keer bij de bandenboer en voila. Echt!
michiel_vandelft zegt
@riel: Haha, ik weet niet of het uitlijnen de rechtervoet (waar het vaker aan ligt) oplost.. ;)
pramm zegt
Kijk naar het gewicht van bijvoorbeeld een BMW 3 serie en vergelijk deze met die van een Tesla model 3. Dat scheelt geen 100 kg.
mashell zegt
“met o.a. de reden dat hoe zwaarder de wagen hoe meer de weg slijt”
Dat is een aanname en die is onjuist. Of een auto nou twee of drie ton weegt maakt niet uit. Slijtage wordt veroorzaakt door zware vrachtwagens, die eigenlijk maar heel weinig MRB betalen.
Net als bijtelling over de cataloguswaarde is MRB over het gewicht slechts een parameter om variabel te kunnen belasten en gedrag van consumenten te kunnen sturen.
B00G1E zegt
Ik moet iedere keer aan de Renault Avantime denken als ik deze auto zie.
mashell zegt
De wagen zou heel geschikt zijn als topmodel in het Renault gamma.
Pascal zegt
Qua design misschien wel, maar ik hoop niet dat we dan ook de kenmerkende Franse kwaliteit kunnen verwachten als het om de elektronica gaat.
diesel435d zegt
En waar ga je die hoeveelheid stroom vandaan trekken? Leuk dat het kan, maar het is theoretisch zolang de kabels in ons land te dun zijn om zoveel stroom te verplaatsen. Opladen bij de energiecentrale dan maar?
riel zegt
@diesel435d: dat is nauwelijks een punt man. Op een gemiddelde van der valk locatie staan al 20 stalls die 100 kw per stuk pompen.
diesel435d zegt
Dus geen 900 KW. Bovendien zijn dat Tesla superchargers waar je niks aan hebt met deze auto, de gewone laadpalen die ernaast staan komen vaak niet verder dan 22 KW is mijn ervaring. En je denkt toch niet dat ze ooit zullen toestaan dat een auto van dit formaat bij een laadstation de energie van 10 superchargers (of 40 gewone chargers) opslurpt? Thuisladen met die snelheid kan je helemaal vergeten, dan zet je de wijk op zwart en ik denk dat je je huis niet meer verzekert krijgt wegens verhoogd brandgevaar.